گفتگو با خانم خدیجه بوترابى مدرس



گفتگو با خانم خدیجه بوترابى ـ مدرس


خانم ((خدیجه بوترابى)) محقق و مدرس حوزه و دانشگاه, داراى تحصیلات عالى در کارشناسى ارشد ادیان و عرفان مى باشد. وى هم اکنون در حوزه هاى علمیه خواهران تهران و دانشکده هنر و معمارى مشغول به تدریس مى باشد.
خانم بوترابى مقالات متعددى در ارتباط با رشته تحصیلى و تدریسى خود نگاشته است. او سال گذشته در اولین کنگره بین المللى نقش دین در بهداشت روان در دانشگاه علوم پزشکى ایران ضمن ارائه مقاله اى, به ایراد سخنرانى پرداخت. در سال جارى نیز در کنگره اندیشه هاى اخلاقى و کلامى امام خمینى مقاله اى در این زمینه ارائه داد.

O خانم بوترابى براى آشنایى بهتر دوستان جوان ما کمى بیشتر خودتان را معرفى کنید.

من در یک خانواده مذهبى به دنیا آمدم. پدر و مادرم به تحصیلات فرزندان خود بسیار اهمیت مى دادند و ما هر چه داریم از زحمات آنان مى باشد که جاى سپاسگزارى دارد. دو برادر و دو خواهر هم دارم. برادر بزرگم استاد دانشگاه و دیگرى کارشناس حقوق مى باشد. خواهرانم نیز تحصیل کرده و هنرمند هستند. یکى نقاش است و دیگرى خطاطى مى کند.

O حال دوست داریم بدانیم شما دوران نوجوانى و جوانى خود را چگونه سپرى کرده اید؟

در آن زمان من بسیار فعال بودم و همیشه جزو شاگردان ممتاز مدرسه مان بودم. بیشتر وقتم صرف مطالعه و درس خواندن مى شد. دوران جوانى ام نیز با وقوع انقلاب مصادف شد و از آنجا که در آن زمان بى عدالتى و فساد را به چشم خودم دیده بودم, آرزوى مدینه فاضله اى را داشتم که بعد از انقلاب فرصتى دست داد تا توانستم بیشتر فعالیت کنم.

O در زمان حاضر فرزندان شما در چه وضعیتى هستند و چطور با مسایل روز کنار مىآیند.

سه فرزند دارم. دخترم دانشجوست و پسران دوقلویم سال سوم دبیرستان مى باشند. همسرم مردى مهربان و تحصیلکرده و متدین است و نقش مهمى در زندگى و تحصیل من و فرزندانم داشته است. ما به بچه ها حکم نمى کنیم که به اجبار به چیزى روى بیاورند, بلکه تا جایى که مى توانیم موضوع را براى آنها باز مى کنیم و تا جایى که شرع اجازه دهد به خواسته هایشان جامه عمل مى پوشانیم.

O با توجه به رشته کارى شما و تدریس دروس دینى و معارف چه توصیه اى براى قوى شدن ایمان نوجوانان, بخصوص دختران دارید؟

پایه و اساس ایمان نوجوانان را پدر, مادر و مدرسه پى ریزى مى کنند و این دو نهاد یعنى خانواده و مدرسه نباید در تضاد با هم باشند. اما متإسفانه امروزه در خانواده ها و حتى مدارس باورهاى دینى مختلفى را به سبک و الگوهایى که خود مى پسندند به نوجوانان آموزش مى دهند, لذا یک نوجوان با انبوهى از تضادها روبه روست. در خانه چیزى به او مى گویند و در جامعه چیز دیگرى مى بیند و همین باعث مى شود تا راه درست را تشخیص ندهد.
از طرفى دیگر تهاجم فرهنگى خطر بسیار بزرگى است که خانواده ها را تهدید مى کند و بیشترین قربانیان این تهاجم نوجوانان و جوانان هستند.

O با این حساب چه پیشنهادى براى جوانان دارید.

داشتن تربیت اسلامى, مطالعه و ادامه تحصیل, هدفمند بودن, تفکر در چگونگى زندگى و امید به خداوند داشتن, از مهمترین مواردى است که باید توجه کافى در مورد آنها داشته باشند و والدین نیز در این راه باید به کمک نوجوانان خود بیایند تا آنها بتوانند ارزش و جایگاه خود را در جامعه تشخیص دهند و از الگوهاى صحیح اخلاقى و اسلامى پیروى کنند.

O نظرتان در مورد پوشش و رفتار برخى از نوجوانان امروزى چیست؟

تجدد و تمدن در بى بند و بارى و تقلید از هنرپیشگان و مدهاى ماهواره اى نیست. یک دختر مسلمان نباید خود را ملعبه دست مردان هوسباز قرار دهد. او باید به خداوند ایمان داشته باشد و در تقویت باورهاى دینى خود بکوشد. متإسفانه برخى دختران امروزه از همان اوان نوجوانى شروع به آرایش چهره خویش مى کنند و هیچ توجهى ندارند که پوست صورت آنها چون گل لطیف است و استفاده از این وسایل آرایش و رنگ مو به ضرر آنها تمام مى شود. پوشش مناسب هیچ منافاتى با تجدد ندارد و این دلیل نمى شود که به خاطر اظهار تمدن خود به دیگران, جوانان بخواهند از هم تقلید کنند و فقط به مد روى بیاورند.

O مى خواهیم از زبان شما بشنویم که زیبایى دین و پذیرش اسلام در چیست؟

با توجه به تحصیلات خود, با تمامى ادیان توحیدى و غیر توحیدى آشنایى کامل دارم و در مورد خدایان و سرنوشت بشر بعد از مرگ و ... در هر دینى, اطلاعات بسیار دارم. همه دینها به گونه اى مى خواهند بشر را به سعادت برسانند ولى اسلام کاملترین دین است که به نحو شایسته اى سعى دارد بشر را راهنمایى کند.
هر کس در هر جاى دنیا که باشد دلش مى خواهد خدایى داشته باشد و با او راز و نیاز کند. حتى اگر فردى ایمان نداشته باشد باز در هنگام بلا به یاد خدا مى افتد و او را صدا مى زند. پس این احساس پرستش در وجود همه مى باشد و چه خوب است که ما بتوانیم با اتکا به پروردگار عالم و تفکر در چیستى خود, روز به روز خود را به خداوند نزدیکتر کنیم و در ضمن نماز را هم فراموش نکنیم.

O ما هم آرزو مى کنیم که شما در فعالیتها و تدریس خود موفق باشید.