از من بپرس


از من بپرس


اینجانب بسیار علاقه مند و آرزومند قبولى در دانشگاه سراسرى هستم تا لیسانس بگیرم. سوال من این است که آیا مى توانم با مدرک فوق دیپلم عربى, براى مدرک فوق لیسانس در دانشگاه سراسرى ثبت نام کنم یا نه؟ خواهش مى کنم که مراحل قبولى در دانشگاه را به من نشان دهید. گرچه فوق دیپلم دینى و عربى دارم ولى شاعر و ادیب مى باشم و دوست دارم در رشته ادبیات ادامه تحصیل دهم ولى اطلاعاتم بسیار اندک مى باشد. لطفا مرا راهنمایى کنید که چه کتابهایى بخوانم تا بتوانم در دانشگاه سراسرى قبول شوم.
اکرم نجاتى ماسالى ـ ماسال

خواهر محترم, تلاشت براى ادامه تحصیل و افزایش اطلاعات در زمینه ادبیات قابل ستایش است. فکر مى کنیم که خودت خیلى خوب مى دانى که براى شرکت در کنکور فوق لیسانس حتما باید مدرک لیسانس داشته باشى و نمى توانى ناگهان از مقطع فوق دیپلم, به فوق لیسانس گریز بزنى!
همان طور که با داشتن دیپلم, در کنکور شرکت کرده و در مقطع فوق دیپلم قبول شده اى, حال باید با داشتن همان دیپلم و صرف نظر از مدرک فوق دیپلم, دوباره از صفر براى کنکور لیسانس ثبت نام کنى. در نظام آموزشى وزارت علوم, تحقیقات و فناورى کشور هر فرد دیپلم, فوق دیپلم و حتى لیسانسى که علاقه مند به گرفتن یک مدرک لیسانس دیگر در رشته اى متفاوت است, باید کنکور مقطع کارشناسى را با موفقیت پشت سر بگذارد و سپس چون یک دیپلمه عادى دوباره چهار سال دیگر درس بخواند.
البته در برخى از رشته ها که کاردانى در آنها به صورت پیوسته مى باشد اگر رشته کاردانى پیوسته متقاضى, با رشته کارشناسى مورد نظر او یکى مى باشد, احتمال دارد که برخى از واحدهاى دروس عمومى فرد از دوره قبلى, مورد تإیید دانشگاه جدید باشد و او فقط دروس تخصصى را به همراه برخى از دروس عمومى پشت سر بگذارد, در چنین صورتى متقاضى مى تواند زودتر از مورد مقرر فارغ التحصیل شدن از دوره کارشناسى براى افراد فاقد فوق دیپلم, درس خود را به اتمام برساند.
لذا شما مى توانى در شرایط فعلى و با داشتن مدرک کاردانى عربى که به صورت ناپیوسته مى باشد و منظور از ناپیوسته آن است که مجبورى به جاى دو سال, دوباره چهار سال دیگر هم براى گرفتن کارشناسى درس بخوانى; در مقطع لیسانس و یا همان کارشناسى, در رشته ادبیات کنکور بدهى.
با توجه به اینکه علاقه مند به ادامه تحصیل در دانشگاههاى دولتى هستى, باید بدانى در کنکور سراسرى, رشته افراد بر حسب رتبه آنها مشخص مى شود و احتمال دارد فردى به جاى قبولى در رشته مورد علاقه اش که به فرض کارشناسى ادبیات مى باشد, مثلا در رشته کارشناسى علوم سیاسى و یا کاردانى کتابدارى قبول شود و یا بسته به رتبه پایین خود در دانشکده هاى مختلف شهرهاى دور افتاده و در رشته هایى که علاقه اى به آنها ندارد, پذیرفته شود.
اما در کنکور دانشگاه آزاد متقاضى بر عکس کنکور سراسرى از همان نخست رشته مورد علاقه خود را انتخاب مى کند و بسته به رتبه اش در همان رشته امکان پذیرفته شدن او در گرایشهاى مختلف همان رشته فراهم مىآید و مانند کنکور سراسرى, فرد حق انتخاب رشته هاى بسیارى را ندارد.
در مورد زمینه هاى مطالعاتى هم باید گفت که در شروع باید دروس مقطع متوسطه و پیش دانشگاهى رشته ادبیات را بخوانى و سپس با مطالعه جزوات کنکور و تستهاى خاص رشته مورد نظرت, خود را محک بزنى. البته منابع آزاد دیگرى هم هستند که فرد مى تواند به واسطه مطالعه آنها دامنه اطلاعات خود را گسترش دهد. اسامى این کتابها به عنوان منابع گزینش دروس در انتهاى هر کتاب درسى ذکر شده است و اگر بخواهى با آمادگى بیشترى سر جلسه کنکور حاضر شوى مى توانى آنها را نیز مطالعه کنى.
امیدواریم با موفقیت این دوره را پشت سر بگذارى و تا مرحله کارشناسى ارشد و دکتراى ادبیات هم پیش بروى.