کلاته سید على در دل کویر



کلاته سیدعلى در دل کویر


((کلاته سیدعلى)) روستایى در بخش مرکزى شهرستان ((نهبندان)) واقع در استان خراسان مى باشد. این روستا در 9 کیلومترى شمال ((نهبندان)) قرار دارد. در غرب روستا همه جا کوهستان است و سرتاسر آن را درخت بنه پوشانده است. از شرق نیز روستا به جاده زاهدان مشهد منتهى مى شود.
((کلاته سیدعلى)) از شمال با روستاهایى چون ((جوند)) و ((جوشند)) در ارتباط مى باشد و اهالى ((کلاته سیدعلى)) از طریق همین روستاها به شهر رفت و آمد مى کنند.
بعد از انقلاب اسلامى, مدرسه, برق, تلفن و جاده آسفالت به این روستا آمده است.
یک قلعه تاریخى نیز از سالیان دور در این روستا دیده مى شود. در ضمن بد نیست کمى هم از ((علم ابوالفضل العباس)) نیز بدانید. در زمانهاى بسیار دور که مردم روستاى ما با پاى پیاده به کربلا مى رفتند یکى از افراد از قافله عقب مى ماند و چشمش به چیزى مى افتد, وقتى به آن نزدیک مى شود مى بیند یک علم نورانى است که روى آن نوشته اند: ((نصر من الله و فتح قریب)). از آن موقع علم را به روستا مىآورند. این علم شفادهنده بیماریهاى بسیارى بوده است و حتى چند نفرى به قصد دزدى, علم را از روستا خارج مى کنند ولى در بین راه همه مى میرند و فقط یکى زنده مى ماند که او هم علم را به ((کلاته سیدعلى)) برمى گرداند.
در حال حاضر به خاطر این علم, حسینیه اى زیبا در روستا ساخته شده است. اهالى ((کلاته سیدعلى)) بسیار خونگرم هستند و بیشترشان کشاورزى مى کنند, اگرچه حالا به علت کمآبى همه جا خشک شده است و کارى نیست.
دختران روستا امکانات زیادى ندارند و اگر بخواهند درس بخوانند باید تا شهر بروند. در این روستا مدرسه راهنمایى و دبیرستان نیست. به همین خاطر دختران آرزو مى کنند که بتوانند مدرسه داشته باشند و درس بخوانند. برخى از دختران هم که نمى توانند به درسشان ادامه دهند آرزو مى کنند با فردى باایمان و خوش اخلاق ازدواج کنند. البته یکى از دوستان که به تازگى ازدواج کرده است از بیکارى شوهرش مى ترسد و دلش مى خواهد علاوه بر امکانات تحصیلى, امکانات شغلى نیز براى روستاییان ایجاد شود.
در صحبت با یکى از دختران جوان این روستا وقتى از او پرسیدم که چه کارى انجام مى دهد, گفت فقط مشغول به یاد گرفتن کارهایى است که باید در آینده براى رفتن به خانه شوهر بلد باشد.
خانم ((خیرخواه)) در ادامه گفت: ((من به سختى تا سطح دیپلم در شهر درس خواندم ولى با توجه به امکانات کم موجود در شهر نیز نتوانستم درسم را ادامه بدهم و به دانشگاه بروم.))
این دوست ما در مورد ازدواج دختران روستایى هم گفت: ((در اینجا دختران و خانواده آنها تقاضاى زیادى از پسر ندارند, همین که طرف مقابل با ایمان باشد و پاک و سالم برایشان کافى است. در حال حاضر بزرگترین مشکل نداشتن کار است. در روستاهاى این منطقه جوانان واقعا بیکار هستند و همین بیکارى آنها را تهدید مى کند که به بیراهه کشیده شوند.))
ما دختران ((کلاته سیدعلى)) دلمان مى خواهد حرفهاى ما را چاپ کنید تا مسوولین با مشکلات روستاى محروم بیشتر آشنا شوند.
زهرا نیکرو ـ کلاته سیدعلى