اخبار


اخبار


مشاور رییس جمهورى از افزایش ناامیدىابراز نگرانى کرد

زهرا شجاعى در بیستمین اجلاس سراسرى مشاوران استانداران در امور بانوان و دبیران کمیته هاى امور بانوان و جوانان یادآور شد که یإس و ناامیدى موجب بروز برخى آسیبهاى اجتماعى غیر قابل جبران در جامعه مى شود.
وى با ابراز نگرانى از افزایش یإس و ناامیدى در میان مردم افزود: در فضاى جامعه امروز ما دوستان جاهل و دشمنان عالم دست به دست هم داده اند که فضاى ناامیدى, یإس و تاریک بودن آینده را در مملکت ایجاد کنند.
مشاور رییس جمهور از صاحب نظران سیاسى و اجتماعى خواست که علاوه بر انتقاد از مشکلات و مسایل موجود از موفقیت و پیشرفتهاى دولت در عرصه هاى اقتصادى, اجتماعى و فرهنگى نیز یاد کنند.
خانم شجاعى افزود: اگر نظام جمهورى اسلامى با آسیب و شکست مواجه شود یعنى اندیشه حکومت دینى زیر سوال برود به طور حتم هیچ حکومت دیگرى نمى تواند جایگزین آن شود.
وى کاهش تورم, افزایش ذخایر ارزى, گسترش صادرات غیر نفتى, افزایش میزان سرمایه گذارى خارجى را از جمله مهمترین شاخصهاى اقتصادى شمرد, که نشان مى دهد دولت از نظر اقتصادى در شرایط مطلوبى است.
خانم شجاعى وضعیت زنان در کشور را به تابلویى تشبیه کرد که بخشهایى از آن بسیار زیباست و بخشهایى نیز موجب نگرانى است.
به گفته وى رشد سازمانهاى غیر دولتى زنان و تإکید رییس جمهورى بر توانمندسازى این سازمانهاى غیر دولتى از فرصتهاى مثبتى است که پس از دوم خرداد براى زنان ایجاد شده است.

ارتقإ سطح مدیریتى زنان در وزارت خارجه

رییس کمیته زنان و خانواده مجلس اعلام کرد وزیر امور خارجه به فراکسیون زنان مجلس اطمینان داده است که تلاشهایى در جهت ارتقإ زنان در سطوح مدیریتى این وزارتخانه در حال انجام است.
خانم راکعى در مجلس گفت: آقاى خرازى گفتند برخى خانمها از توانمندى لازم برخوردارند, اما جزو پرسنل رسمى وزارت خارجه نیستند. به همین جهت این وزارتخانه در حال رفع موانع موجود بر سر راه انتصاب خانمهاى شایسته است و پس از این تلاشهایى براى اعزام دیپلماتهاى زن به کشورهاى خارجى به عنوان نفر دوم سفارتخانه صورت خواهد گرفت.

اجراى پروژه هاى زراعت و اشتغال زنان روستایى

مشاور وزیر جهاد کشاورزى و مدیر کل دفتر امور زنان روستایى و عشایرى جهاد کشاورزى گفت: با اجراى پروژه هاى زراعت, زمینه کار براى زنان سرپرست خانوار و استقلال مالى زنان و دختران و افزایش درآمد خانواده هاى روستایى فراهم آمده است.
به گفته خانم مافى, با اجراى این طرح همچنین محصولات فرآورى شده و بهداشتى در اختیار خانواده ها قرار مى گیرد, ضمن اینکه از ایجاد ضایعات در محصولات کشاورزى جلوگیرى مى شود.
این پروژه تا به حال در استانهاى مرکزى, مازندران, سمنان, زنجان, گیلان و اصفهان و در زمینه هاى مختلفى از جمله راه اندازى کارگاههاى گیاهان دارویى, پرورش گل محمدى, پرورش قارچ خوراکى, صنایع تبدیلى کشاورزى چون تهیه انواع برگه, تولید رب گوجه فرنگى, گلاب گیرى, گیاهان زینتى و روغن کشى زیتون به اجرا در آمده است.

200 تشکل غیر دولتى فعال در کشور

مدیر پروژه توانمندسازى تشکلهاى غیر دولتى زنان اعلام کرد در حال حاضر 200 تشکل غیر دولتى بانوان در کشور فعال است.
خانم نژاد بهرام که به منظور شرکت در کارگاه آموزشى توانمندسازى تشکلهاى غیر دولتى زنان سیستان و بلوچستان به زاهدان سفر کرده بود, افزود: این کارگاه آموزشى تا کنون در 9 استان کشور برگزار شده است. هدف از برگزارى این کارگاه نیز تقویت نهادهاى مردمى بخصوص تشکلها, ارایه آموزشهاى مختلف به اعضاى آنها و کاهش تصدىگرى دولت است.
وى گفت: در این کارگاههاى آموزشى تلاش شده است نمایندگانى از دستگاههاى مختلف اجرایى به عنوان ناظر شرکت کنند تا ضمن استماع نیازها و تنگناهاى تشکلهاى غیر دولتى بانوان به پرسشهاى مطرح شده پاسخ دهند. برگزارى این دوره ها موجب مى شود که دولت علاوه بر حمایت از تشکلهاى غیر دولتى بانوان, همواره و در حد توان از ارایه خدمات فرهنگى و هنرى به آنان دریغ نورزد.

آسیبهاى اجتماعى زنان بررسى شد
همزمان با برپایى نخستین همایش ملى آسیبهاى اجتماعى در ایران, آسیبهاى اجتماعى زنان بررسى شد. در این همایش علاوه بر آسیبهاى اجتماعى, پدیده هایى چون دختران فرارى و کودکان خیابانى, خودکشى زنان, خشونت علیه زنان در خانواده, همسرآزارى و همسرکشى بررسى شد.
دکتر شهلا معظمى از موسسه تحقیقات جزایى و جرم شناسى دانشگاه تهران در این همایش بر تجدید نظر در قوانین موجود و تصویب قوانین حمایتى از زنان و کودکان به منظور کاهش اعمال جنایى به ویژه همسرکشى, تإکید کرد و افزود: بیشترین تعداد همسرکشى در استانهاى تهران, کرمانشاه و آذربایجان شرقى گزارش شده است.
یک متخصص پزشکى قانونى و عضو هیإت علمى دانشگاه تهران در ادامه به بحث در مورد خشونت علیه زنان پرداخت و گفت: حدود یک سوم زنان کشور در طول زندگیشان مورد خشونت واقع مى شوند اما به دلیل ترس از آبرو, طولانى بودن روند قضایى و اعتقاد به وجود قوانینى که به نفع مردان است از مراجعه به مسوولین ذیربط خوددارى مى کنند. بیشترین گروههایى که در جامعه مورد خشونت واقع مى شوند به ترتیب کودکان, زنان, جوانان و سالمندان مى باشند.
وى خشونت فیزیکى, روانى و عاطفى, جنسى و خشونت از طریق محرومیت اجتماعى و نیازهاى اولیه را از موارد خشونت علیه زنان اعلام کرد.
همچنین در این همایش دلایل فرار دختران از خانه, آزار جسمى و جنسى, کنترل شدید خانواده ها, تبعیض بین دختر و پسر, وضعیت نابسامان اقتصادى در خانواده و عوامل اجتماعى نظیر زندانى بودن اعضاى خانواده, اعتیاد و دوستان ناباب اعلام شد. 74 درصد از دختران فرارى در هنگام ترک منزل مجرد بوده و 24 درصد مجرد اغفال شده و 2 درصد نیز متإهل بوده اند.
متخصصین حاضر در این همایش, آموزش اصول و شیوه هاى درست تربیتى به والدین به منظور ارتقاى سطح درک و خصوصیات مراحل رشد دختران بخصوص در دوره بلوغ را, از طرق مختلف راهکارهاى پیشگیرى از فرار دختران از منزل دانستند.

بانوان مدرسه ساز ایران را مدرسه مى کنند

مشاور رییس جمهورى در امور زنان در همایش ((بانوان مدرسه ساز)) گسترش روحیه انسان دوستى بر ضمیر تمامى انسانها را از تإثیرات فعالیت خیرین مدرسه ساز در جامعه عنوان کرد و افزود: بانوان مدرسه ساز نه تنها محیط خانواده خود, که جامعه را به مدرسه تبدیل مى کنند. این بانوان تمامى تلاش خود را بر پایه هاى سرمایه انسانى پى ریزى مى کنند.
تشکلهاى خیریه زنان قدیمى ترین و باسابقه ترین تشکلها و سازمانهاى غیر دولتى زنان در کشور است که با تلاشهاى خیرین آن موجب افزایش و گسترش فضاى معنوعى در کشور مى شود.
خانم شجاعى از تمامى مادران به عنوان مادران مدرسه ساز یاد کرد و گفت: این مادران هستند که خانه را در گام نخست به محیط آموزشى و تربیتى تبدیل مى کنند. مردم کشورمان اگر بدانند که مشارکت آنان تعیین کننده و نقشآفرین است, بى شک مشارکت گسترده اى در امور نیکوکارى خواهند داشت.
وى افزود: طرح تربیت مربى براى آموزشهاى مهارتى دختران نیز در سراسر کشور به منظور افزایش کیفیت و تنوع در رشته هاى کار و دانش و افزایش فرصتهاى شغلى براى دختران جوان مناطق محروم در دست اجراست.
خانم شجاعى پیشرفت تحصیلى را یکى از عناصر اصلى توسعه انسانى ذکر کرد و گفت: گسترش دانش نه تنها زمینه بسط انتخابهاى انسانى را فراهم مى کند بلکه موجب ایجاد و دسترسى بیشتر به فرصتهاى شغلى و پیدایش بهبود در سلامتى و شرایط زندگى مى شود.
در پایان این همایش, بانوان مدرسه ساز خواستار تقویت تشکلهاى مردمى مدرسه ساز, ستادهاى پشتیبانى بانوان و مجامع خیرین مدرسه ساز استانها شدند.

به رسمیت شناختن حقوق دختران مانع هیسترى مى شود

بیماریهایى نظیر هیسترى که در اصطلاح روانشناسى به آن بیماریهاى جسمانى شکل گفته مى شود, در جوامع ابتدایى که حقوق زنان کمتر به رسمیت شناخته شده, شایعتر است.
یک روانشناس و عضو هیإت علمى دانشگاه تبریز در این باره گفت: هیسترى در 90 درصد زنان مناطق محروم دیده مى شود چرا که اغلب فشارهاى روانى و اجتماعى در این مناطق در زنان بیشتر از مردان است. در چنین شرایط خاص اجتماعى, مشکلات روانى زنان در غالب علایم جسمانى خودشان را نشان مى دهند. به فرض فرد دچار فلج, استفراغ و دل درد مى شود.
وى خاطرنشان کرد: بهسازى محیط و آموزش خانواده ها براى به رسمیت شناختن حقوق دختران, کاهش فشارها, محدودیتها و آموزش ابراز وجود در میان زنان, براى اینکه یاد بگیرند چگونه حقوق خود را به رسمیت بشناسند و از آن دفاع کنند, در پیشگیرى از این بیمارى بسیار موثر است.

زنان تاتارستان خواستار اجراى احکام اسلامى شدند

زنان مسلمان جمهورى مسلمان نشین تاتارستان در فدراسیون روسیه خواستار اجراى احکام اسلامى از جمله استفاده از تصاویر همراه باحجاب آنها در گذرنامه هایشان شدند.
این زنان در پیامى به رییس جمهورى تاتارستان, وادار کردن آنها به گرفتن تصاویر بدون حجاب براى گذرنامه را خدشه دار شدن حقوق قانونى خود خوانده اند.
آنان در پیام خود با اشاره به قانون اساسى روسیه و تاتارستان تإکید کرده اند: بر اساس این قوانین حق پیروى از اصول و مذهب به وسیله پیروان آن به رسمیت شناخته شده و اسلام اجازه چاپ و انتشار تصاویر زنان مسلمان بدون حجاب را نمى دهد.


آمریکا از بیشترین میزان مادران نوجوان در جهان برخوردار است

سالانه حدود 25 / 1 میلیون دختر نوجوان در ثروتمندترین کشورهاى جهان باردار مى شوند و آمریکا بیشترین میزان از این مادران نوجوان را در خود جاى داده است.
صندوق کودکان سازمان ملل در گزارش خود, با حایز اهمیت دانستن جلوگیرى از ترک تحصیل این مادران نوجوان, مهمترین گرفتارى پیش روى آنان را دشوارى به پایان رساندن تحصیلات اعلام کرد.
به گزارش این سازمان حدود 500 هزار تن از این دختران موفق به سقط جنین مى شوند و 750 هزار نفر مابقى که در طیف سنى 15 تا 19 سال قرار دارند, دوره باردارى را طى مى کنند.
آمریکا در ارتباط با میزان مادران نوجوانى که در گروه سنى 15 تا 19 سال قرار دارند در جهان صنعتى مقام اول را دارد, به طورى که از هر یک هزار مادر در این کشور 52 نفر آنان در گروه سنى یادشده قرار دارند که این رقم کم و بیش دو برابر میزان مادران نوجوان در اروپاست.
انگلیس هم در فهرست کشورهاى اروپایى از مقام اول برخوردار است و از هر یک هزار مادر در این کشور 31 نفر آنان را دختران نوجوان تشکیل مى دهند. ژاپن و کره جنوبى در پایان فهرست قرار دارند.
بر اساس همین گزارش, اگر چه جهان در سه دهه گذشته کاهش نرخ مادران نوجوان به میزان 50 درصد بوده, اما مشکلات اجتماعى ناشى از باردار شدن دختران زیر 20 سال شدت یافته است, زیرا آنان مجبور به ترک تحصیل یا ترک آموزشهاى حرفه اى و نیز از دست دادن فرصت براى داشتن یک زندگى آبرومند مى شوند.

درآمد زنان و شوهران چینى و ثبات در خانواده

یک نشریه چینى به نقل از بررسیهاى مرکز تحقیقات خانواده و ازدواج چین, نوشت: خانواده هایى که درآمد مرد خانه دو برابر درآمد همسرش باشد, از باثبات ترین و مستحکم ترین خانواده ها در چین هستند.
بر اساس این گزارش, وقتى حقوق شوهر دو برابر حقوق همسر خود باشد, روابط آن دو بهترین کیفیت را داشته و خانواده سرشار از هماهنگى خواهد بود.
متخصصان چینى معتقدند وجود نقطه تعادل, یعنى دو برابر بودن حقوق مرد نسبت به زن سبب استحکام خانواده است و تفاوت بیشتر میان دستمزد زن و شوهر اثرات منفى در بر خواهد داشت. بویژه اگر حقوق زن از حقوق شوهرش بیشتر باشد به دلیل وجود عقاید سنتى در جامعه چین, این خانواده پایدار نخواهد بود.

تصویر مناسبى از سیماى زن در سینماى ایران وجود ندارد

پوران درخشنده, اولین کارگردان زن بعد از انقلاب, حضور زنان در عرصه هاى مختلف اجتماعى را جدى خواند و در گفتگویى با خبرگزارى اعلام کرد متإسفانه تا کنون تصویر مناسبى از سیماى زن در سینماى ایران, ارائه نشده است.
وى خاطرنشان کرد: زنان در جامعه حضور جدى دارند, اما این حضور در سینما و تلویزیون بیشتر جنبه فیزیکى و تجملاتى است و چهره واقعى زنان به نمایش در نمىآید. جامعه در حال گذر از سنت به مدرنیسم است و زنان بخشهاى خوب سنت را حفظ کرده و در مقابل نیز, مدرنیسم را با وجه مثبت آن دریافت کرده اند. خودآگاهى و باورپذیرى محصول این دوران است که زنان ایرانى در مرحله دستیابى به آن هستند; و تا زمانى که زنان به باورپذیرى و جایگاه واقعى خود در جامعه پى نبرند, نمى توان به سینما و دیگر رسانه هاى بصرى براى ارائه تصویر مناسب از زن امیدى داشت.
درخشنده در ادامه گفت: فیلمساز آینه و فرزند زمانه خویش است و همواره در جهت فرهنگ سازى و ریشه یابى مسایل جامعه قدم برمى دارد اما درست نیست به بهانه مسایل جوانان, به موضوعات مبتذل و عشقى در آثار سینمایى پرداخته شود.
این فیلمساز, تنوع موضوع را لازمه جذب مخاطب در سینما عنوان کرد و یادآور شد: براى خلق آثار ماندگار, جذاب و مناسب, هنرمند باید آزاد باشد. نظارت و ارزشیابى پیش از تولید فیلم و اعمال انواع و اقسام سانسور چاره کار نیست. او گفت پس از دو سال پیگیرى هنوز نتوانسته است مجوز ساخت ((شمعى در باد)) را که رویکرد اجتماعى به مسایل زنان دارد از وزارت ارشاد دریافت کند.
وى در سال جارى برنامه اى تلویزیونى با موضوع ((توانمندیهاى زنان)) خواهد ساخت.

ابعاد جهانى هنر اسلامى بررسى مى شود

دبیر دومین دو سالانه نقاشى معاصر جهان اسلام در مصاحبه اى با خبرگزارى گفت: فرهنگ و معنویت اسلامى ما باید مورد توجه هنرمندان جهان اسلام قرار گیرد. در دو سالانه نقاشى سال جارى در بعد وسیع ترى نسبت به دوره پیش از خود, آثار هنرمندان تمامى جوامع اسلامى به نمایش گذاشته مى شود.
وى با اشاره به بازتاب مثبت نخستین دو سالانه نقاشى معاصر جهان اسلام در ایجاد زمینه مناسب ارتباط فرهنگى با دیگر کشورهاى اسلامى تصریح کرد: در این دو سالانه سعى مى شود تا با ارزیابى آثار نقاشى هنرمندان معاصر کشورمان در کنار دیگر کشورهاى اسلامى, هنر واحد اسلامى در ابعاد جهانى بررسى شود.
برگزارى همایش مباحث نظرى همزمان با برگزارى این نمایشگاه در 20 آذر ماه مى باشد.
دبیر دومین دو سالانه نقاشى خاطرنشان کرد: موضوعاتى چون مبانى هنر جهان اسلام, سنت و مدرنیته در هنر اسلامى, موفقیت هنر در کشورهاى اسلامى و تإثیرپذیرى هنر مغرب زمین از مبانى هنر مشرق زمین در این همایش بررسى مى شود.

افزایش طلاق در عربستان

در گزارش سالانه وزارت دادگسترى عربستان آمده است که بیش از 20 درصد ازدواجها در این کشور به طلاق منجر شده است.
یک جامعه شناس سعودى با ارایه تحقیقى در خصوص علل و عوامل این طلاقها گفت: علت 55 درصد این طلاقها مسإله چند همسرى مردان است که امرى قانونى و رایج در این کشور است. اغلب این طلاقها در سه سال اول ازدواج اتفاق مى افتد و اکثریت زنان مطلقه کسانى هستند که قبل از سن 20 سالگى ازدواج کرده اند.
دخالتهاى اعضاى خانواده و اختلاف سنى از دیگر عوامل اصلى افزایش طلاق در این کشور است.

نسل جدید, داستان را دگرگون مى کند

مدیر گروه ادبیات دانشگاه الزهرا, طى گفتگویى اعلام کرد: داستان نویسى به صورت امروزى یک امر وارداتى است و هنوز به مرحله بلوغ خود نرسیده است. علت جهانى نشدن داستان نویسى امروز ایران, نداشتن ارتباط مستقیم زبانى و آگاهى از مسیر حرکت و تحولات داستان نویسى دنیاست و همین امر, همگامى ما را با داستان نویسى جهان مخدوش کرده است.
وى با اشاره به اینکه بیشترین توجه تا به حال صرف شعر شده است, افزود: زمان آن رسیده است که در سیاستهاى فرهنگى خود اندکى رعایت توازن, به نفع زمینه هایى که کمتر به آنها بها داده ایم را معمول داریم. به طور حتم نویسندگان نسل جدید بعد از انقلاب, کیفیت داستان نویسى ایران را دگرگون خواهند ساخت.

تحول کمى تئاتر به نفع نمایشنامه نویسان زن است

نغمه ثمینى نمایشنامه نویس و پژوهشگر تئاتر در جلسه بررسى تئاتر ایران, به سیر تاریخى تئاتر زنان در ایران پرداخت و تصریح کرد تئاتر زنان و مخاطبان زن دو روى یک سکه هستند و نمى توان آنها را از هم جدا کرد.
وى گفت: رشد کیفى تئاتر کشور در سالهاى اخیر صد در صد به نفع نمایشنامه نویسان زن ایرانى بوده است. در سالهاى پیش از انقلاب اسلامى زنان هیچ گاه مانند مردان, موجآفرینى نکردند و در آغاز سالهاى انقلاب اسلامى مردان و زنان هیچ کدام در عرصه نمایشنامه نویسى بروز نکردند. چرخه تئاتر آن قدر سرعت خوبى داشته است که موجب شده تعداد زنان تماشاگر نیز نسبت به مردان افزایش یابد.
ثمینى افزود: در آغاز دوران مشروطه نخستین سالنهاى سینما و تئاتر خاص مردان بوده است اما پس از به وجود آمدن سالنهاى مخصوص, زن ایرانى هم کم کم عادت کرد که مخاطب قرار گیرد.
وى تصریح کرد: در حالى که مردان نمایشنامه نویس تصاویر واقعى ترى از زنان ایرانى در آثارشان به تصویر مى کشند ظلم است که از نمایشنامه نویسان زن انتظار داشته باشیم تنها براى زنان یا علیه مردان بنویسند.

جایزه حقوق بشر براى کارگردان زن ایرانى

فیلم ((نیمه پنهان)) به کارگردانى تهمینه میلانى, جایزه سال 2002 جشنواره بین الملل حقوق بشر و عضو بین الملل را دریافت کرد.
این فیلم از میان 14 فیلم انتخاب شده براى جشنواره و در سینماى مخصوص کارگردانان سینما در شهر لوس آنجلس انتخاب شد.
میلانى در هنگام دریافت جایزه خود اعلام کرد از اینکه مى تواند فیلمهایى بسازد که به تعادل اجتماعى کمک مى کند, خوشحال است.