تازهاى پژوهش



تازه هاى پژوهش


مشکلات زنان خاورمیانه منشإ جنسیتى و فرهنگى دارد

دکتر پروین معروفى, مدیر کل روابط بین الملل سازمان حفاظت محیط زیست و جمعیت هلال احمر ایران گفت: اغلب مسایل و مشکلاتى که در خاورمیانه و شمال آفریقا گریبانگیر زنان است, منشإیى جنسیتى و فرهنگى دارد.
وى در اجلاس منطقه اى جمعیتهاى هلال احمر و صلیب سرخ خاورمیانه و شمال آفریقا, در زمینه شبکه ارتباطات منطقه اى جنسیتى زنان بر لزوم شناخت توانمندیهاى زنان منطقه در جهت رفع مشکلات موجود تإکید کرد و افزود: مشکلات جنسیتى نه بدین خاطر است که این قشر چون زن هستند دچار مشکلند, بلکه منظور این است که جامعه مشکلاتى را به خاطر زن بودن بر آنان تحمیل مى کند.
دکتر معروفى گفت: زنان این منطقه به رغم مشکلات فراوانى که دارند, از توانمندیهاى بالقوه فراوانى برخوردارند, که براى به فعلیت در آوردن آنها باید راهکارهاى مناسبى چون سهیم کردن زنان در شناخت توانمندیها و مشکلات خود, راه اندازى پروژه هاى مشارکتى, تإسیس سازمانهاى غیر دولتى ویژه زنان و ... را به مرحله اجرا در آورد.

سرب و سموم هواموجب بروز بیماریهاى کلیوى مى شود

سرب و سموم موجود در هواى شهرهاى آلوده از جمله شهر تهران بر روى کلیه ها اثر مى گذارد و موجب ابتلاى مردم به بیمارى کلیوى مى شود.
دبیر علمى همایش نفرولوژى, دیالیز و پیوند کلیه ایران, اعلام کرد سرب و سموم هوا باعث مى شود که قسمتى از نسج بینابین کلیه ها از بین برود و عده اى به بیمارى کلیوى مبتلا شوند. این سموم از طریق استنشاق و از راه خون وارد کلیه ها مى شود و به آنها آسیب مى رساند.
مصرف بیش از حد آنتى بیوتیکها و مسکنها, صدمات زیادى به کلیه ها وارد مى کند زیرا هر دارویى که مصرف شود, به شکلى بر کلیه اثر مى گذارد. سنگ کلیه از مهمترین عوامل بیماریهاى کلیوى هستند و کسانى که سابقه این بیمارى را دارند باید حتما به پزشک مراجعه کنند.

دیسک خود را عمل نکنید

رییس مرکز روماتیسم ایران اعلام کرد, بر اساس جدیدترین تحقیقات انجام شده در کشور, بیش از 95 درصد کمردردهاى دیسکى با استراحت نسبى و خوددارى از انجام فعالیتهاى سنگین و بدون اقدام خاص درمانى بهبود مى یابد. استراحت مطلق, مشکلات بیماران را تشدید مى کند و انجام حرکات سبک به تشخیص پزشک متخصص مى تواند روند درمان را تسریع کند.
استفاده از داروهاى ضد درد و شل کننده هاى عضلانى و آرام بخش نیز از عوامل تسکین کمردرد است. مسایل روحى روانى از موثرترین عوامل ایجاد کمردرد مزمن دیسکى است و این نوع کمردرد مشکلات جوامع توسعه یافته و در حال توسعه مى باشد.
در حال حاضر در کشور بیش از 90 درصد علت کمردردها, گرفتارى دیسک است که با فشار و التهاب روى ریشه عصب سیاتیک و بروز علایم سیاتیک مشخص مى شود و حتى الامکان افراد باید از انجام عمل دیسک کمر خوددارى کنند.
کمردرد پنجمین علت بسترى شدن افراد در بیمارستانهاى ایران است. بهترین و عملى ترین روش براى درمان کمردرد مزمن, فقط آموزش صحیح همراه با حرکات فیزیکى و ورزش مناسب است.
از آن جایى که افسردگى و استرس, دو عامل تشدیدکننده کمردردهاى مزمن و دیسکى هستند, شرکت در کلاسهاى کمردرد, نگرانى را از افراد دور کرده و آنان را به یک زندگى فعال دعوت مى کند.
مرکز روماتیسم ایران در حال حاضر علاوه بر برگزارى کلاسهاى کمردرد, جزوات آموزشى نیز در اختیار علاقه مندان قرار مى دهد.

موفقیت یک ایرانى در کاربرد امواج مافوق صوت

یک محقق ایرانى مقیم خارج از کشور به نام ((شهرام واعظى)) که استاد رشته مهندسى زیستى مى باشد, موفق شد کاربرد امواج مافوق صوت را در جراحیهاى حیاتى به نمایش بگذارد.
دستگاههایى که از پرتوهاى قدرتمند صوتى بهره مى گیرند, بدون آنکه نیازى به شکافتن و سوراخ کردن بدن انسان باشد, با تمرکز امواج مافوق صوت بر روى بخشهاى داخلى بدن قادرند شکافها و سوراخهایى را که در رگهاى انتقال دهنده خون پدید آمده ترمیم کنند; آهنگ نامنظم ضربان قلب را به حالت عادى بازگردانند و تومورها را درون بدن نابود سازند.
امواج مافوق صوتى که از این دستگاهها خارج مى شود تنها در محدوده اى به بزرگى یک دانه برنج پخش مى شود و به بافتهاى مجاور منطقه آسیب دیده صدمه نمى رساند.
در سایه موفقیت این روش, بیمارانى که تاکنون با استفاده از آن مداوا شده اند, توانسته اند بلافاصله پس از انجام عملهاى جراحى از بیمارستان راهى خانه شوند, حال آنکه در شرایط معمول این قبیل عملها, فرد مستلزم بیهوشى عمومى و اقامت چند روزه در بیمارستان بوده است.
استفاده از دستگاههاى مافوق صوت هم اکنون در بخشهاى تشخیص و شناسایى, نظیر بررسى جنین زنان باردار, رواج دارد. در این موارد معمولا از دستگاههاى با توان کم, در حدود 75 / 1 وات در هر سانتى متر مربع و تواترهاى مابین 1 تا 20 مگاهرتز استفاده به عمل مىآید.
توان این دستگاهها یک دهم توان پرتو خورشید بر روى زمین است, اما در دستگاههاى تازه اى که در دست تکمیل قرار دارد, از توانهاى بسیار بالاتر, حدود 10 هزار برابر توانهاى فعلى و از تمرکز بسیار زیاد پرتوهاى صوت و ایجاد گرماى سوزان استفاده مى شود.
پرتو باریک و پر حرارتى که به این وسیله تولید مى شود, به عنوان مثال مى تواند روى مجموعه اى از سلولهاى آسیب دیده در درون کبد بیمار متمرکز شود و محل جراحت را خشک کند و از خونریزى جلوگیرى نماید.

شامپوهاى حاوى پروتئین بلوغ زودرس دختران را در پى دارند

به اعتقاد پژوهشگران, شامپوهایى که در ترکیب شیمیایى آنها از هورمون زنانه استروژن استفاده شده, ممکن است در بلوغ زودرس دختران تإثیر داشته باشند.
تحقیقات نشان داده است که در همه کشورهاى غربى, سن بلوغ دختران طى دهه هاى اخیر کاهش یافته و در این میان, آهنگ این فرآیند در بین دختران سیاهپوست آمریکایى سریعتر از دختران سفید بوده است. اما دختران آفریقایى که از این شامپوها استفاده نمى کنند, به مراتب دیرتر از هم جنسان آمریکایى خود به سن بلوغ مى رسند.
بر همین اساس پس از این, فروش شامپوهاى حاوى هورمون استروژن در برخى از کشورها متوقف شده است.

بشر, بهره هوشى خود را مرهون زنان است

دانشمندان دریافته اند که نژاد بشر هوش خود را مرهون زنان است, به خصوص اجداد مونثى که براى انتخاب همسر, مغز را به زور بازو ترجیح داده اند و بر همین اساس بشریت به خصوص مردان باید سپاسگزار این امر باشند.
البته این نظریه که احتمال انتقال تواناییهاى ذهنى به کودک از طرف مادر بیش از پدر است و اینکه ژنهاى هوش و ذکاوت بر روى کروموزوم ایکس متمرکز شده اند, موضوع تازه اى نیست.
زنان داراى دو کروموزوم ایکس هستند و مردان داراى یک کروموزوم ایکس و یک کروموزوم ایگرگ. از همین رو فزونى ژنهاى مرتبط با کروموزوم ایکس که عامل هوش هستند, بیشتر از طریق مادر منتقل مى شود و در اصطلاح ژنتیک به عنوان ((اثر عظیم کروموزوم ایکس)) شناخته شده است.

شرایط آب و هوایى در بروز سکته نقش دارد

پژوهشگران بر اساس یک تحقیق چندین ساله نشان دادند که بروز سکته در فصل بهار و پاییز که تغییرات آب و هوایى رخ مى دهد, بیشتر است. عوامل اقلیمى مانند دما, رطوبت و باد در افزایش میزان سکته نقش دارد و بروز سکته در فصل پاییز و بهار که اوضاع اقلیمى تغییر مى کند, بیشتر است.
سکته در اثر قطع جریان خون, باعث بروز آسیب به مغز مى شود. پیش از این تصور مى شد که در فصل زمستان و به علت پایین بودن دماى هوا, موارد سکته بیشتر است.
سکته هایى که در اثر تشکیل لخته خون بروز مى کند و سکته هایى که با انسداد سرخرگهاى بزرگ مرتبط است, در شرایط پرفشار همراه با رطوبت متوسط رخ مى دهد. سکته هاى ناشى از بیماریهاى سرخرگهاى کوچک, عمدتا در شرایط آب و هوایى پرفشار, رطوبت بالا و هواى سرد و نیز شرایط آب و هوایى ناپایدار همراه با باران بروز مى کند.

زاییدن فرزند پسر, عمر زنان را کوتاهتر مى کند

با توجه به بعضى از فرهنگها, خانواده ها بیشتر خواهان داشتن فرزند پسر هستند تا فرزند دختر, اما تحقیقات نشان مى دهد که به دنیا آوردن فرزند پسر, عمر مادر را کوتاه مى کند.
یک زیست شناس تکاملى با بررسى داده هاى تاریخى دریافت که با تولد هر فرزند پسر, عمر مادر به طور متوسط 34 هفته کوتاهتر مى شود در حالى که با تولد هر فرزند دختر, 23 هفته بر عمر او افزوده مى شود.
این مطالعه نشان مى دهد که طول عمر یک مادر با تعداد فرزندانى که به دنیا مىآورد, مرتبط نیست بلکه جنسیت فرزندان تإثیر چشمگیرى بر عمر مادر مى گذارد. یک علت احتمالى طول عمر کوتاهتر این است که از آنجایى که وزن پسران موقع تولد بیشتر است, بزرگ کردن آنها توان جسمى بیشترى نیاز دارد. در مقابل طول عمر بیشتر مادرانى که دختر بدنیا مىآورند, ناشى از این واقعیت قلمداد شده است که دختران در کمک به مادران خود در انجام کارهاى خانه, تهیه غذا و مراقبت از فرزندان کوچکتر بهتر از پسران هستند.

داروهاى سنتى در جهان

تحقیقات سازمان بهداشت جهانى نشان داده است که در بعضى از کشورهاى در حال پیشرفت, بیشتر داروهایى که مردم مصرف مى کنند از نوع سنتى است. حتى کشورهاى غربى نیز به داروهاى سنتى گیاهى هومیوپاتى و مانند آن روى آورده اند.
به عقیده سازمان بهداشت جهانى, داروهاى غیر متعارف و سنتى, نقش مثبتى در طب امروزى دارند. برخى کشورها از جمله چین و ویتنام, درمانهاى سنتى را در نظام پزشکى و درمان عمومى خود ادغام کرده اند.
هر چند که دنیاى غرب داروهاى غیر متعارف را طبیعى مى پندارد, ولى تعدادى از این داروهاى سنتى به اندازه داروهایى که در کارخانه هاى داروسازى ساخته مى شود قوى است و ممکن است اثرات طبى نامطلوبى در پى داشته باشد. بسیارى از پزشکان مایل هستند که داروهاى سنتى پیش از عرضه شدن به بازار براى فروش مانند داروهاى متعارف در آزمایشگاهها مورد آزمایشهاى دقیق قرار گیرند.

خوراکهاى سرطان زا

سازمان بهداشت جهانى اعلام کرد برخى خوراکها حاوى مواد نشاسته اى که در حرارت بالا سرخ یا برشته مى شود ممکن است خطرناک باشد و باعث بروز سرطان شود.
سیب زمینى سرخ شده و برخى از اقلام خوراکى ساخته شده از غلات, از جمله نان, در صورت طبخ در حرارت بالا ممکن است باعث ایجاد سرطان دستگاه گوارش شود.
این در حالى است که متخصصان تإکید دارند که براى داشتن یک رژیم غذایى سالم باید از سبزیجات و میوه تازه بهره جست و از چربى و غذاهاى سرخ کرده کمتر استفاده کرد.
مصرف میوه و سبزى به کاهش خطر انواع بیماریهاى خطرناک, فشار خون و سرطان کمک مى کند. میوه و سبزى سرشار از مواد ضد اکسیداسیون مى باشد که به پیشگیرى از بسته شدن عروق که به بیماریهاى قلبى منجر مى شود کمک مى کند.

تلفن همراه در دندان

بزودى علاقه مندان به استفاده از تلفن همراه مى توانند از تلفنى استفاده کنند که طى یک عمل معمولى دندان در دندان آسیاى آنها جاى مى گیرد.
این وسیله با استفاده از یک گیرنده رادیویى علایم را دریافت مى کند و با استفاده از یک صفحه لرزان کوچک این علایم را به صورت صدا از طریق استخوان آرواره به گوش فرد مى رساند.
طراحان این تلفن پیش بینى کرده اند که در صورت رایج شدن این نوع وسیله, عمدتا بازرگانان سهام از آن استفاده خواهند کرد تا بتوانند هر لحظه اطلاعات تازه در مورد قیمت سهام دریافت کنند یا اینکه مربیان تیمهاى فوتبال در طول بازى بتوانند با آن به سرعت بازیکنان خود را راهنمایى کنند.
با این وجود فایده طراحى این دستگاه در حال حاضر آغاز بحث و گفتگو در باره وسایل رایانه اى پوشیدنى در آینده و کمک به شناخت پیامدهاى اجتماعى و فرهنگى فنآوریهایى است که در بدن کار گذاشته مى شوند.

داروى شفابخش براى آنفولانزا

دانشمندان ماده اى کشف کرده اند که مى گویند مى تواند پادزهرى براى ویروس آنفولانزا باشد. آنها معتقد هستند صدف سبز که در آبهاى هند یافت مى شود مى تواند داروى اثربخشى براى آنفولانزا باشد.
آنها دریافته اند که صدف سبز به عنوان موجودى که سیستم تغذیه اى فیلترى دارد, ویروسها را در بافت خود انباشته مى کند که به نوبه خود سبب تحریک رشد آنتى بادى مى شود. البته خوردن خود صدف موجب درمان آنفولانزا نمى شود و باید موادى که آنتى بیوتیکها در آنها رشد مى کنند از خود آنتى بیوتیک جدا شوند تا این ماده در درمان آنفولانزا اثربخش باشد.

کلسیم, خطر حمله قلبى را کاهش مى دهد

پژوهشگران مى گویند مصرف روزانه یک قرص کلسیم که معمولا زنان براى تقویت استخوانهایشان مصرف مى کنند, مى تواند میزان کلسترول خون را بهبود بخشد و خطر بیمارى قلبى و سکته را کاهش دهد. زنانى که به مدت یک سال روزانه یک مکمل کلسیم یک گرمى مصرف مى کنند, میزان کلسترول نوع خوب خونشان 7 درصد افزایش و کلسترول بد خونشان 6 درصد کاهش مى یابد.
کلسترول بد مى تواند بر روى جدار سرخرگها رسوب کند و باعث تنگ شدن آنها شود که این امر به بیمارى قلبى یا سکته مى انجامد, در حالى که کلسترول خوب, اثرات کلسترول بد را از عروق خونى برطرف مى کند.
بیماریهاى قلبى عروقى که عمدتا شامل سکته و بیمارى قلبى است در اثر تغییر در توازن کلسترول به میزان 30 درصد در زنان یائسه کاهش مى یابد.
کلسیم بیش از استخوان زنان براى قلب آنها مفید است. مکملهاى کلسیم معمولا براى به تإخیر انداختن بروز بیمارى پوکى استخوان یا ((استئوپروز)) در زنان یائسه تجویز مى شود.

گوجه فرنگى ضد سرطان تولید شد

دانشمندان هنگام بررسى نسل جدیدى از گوجه فرنگى که داراى کیفیت بالاترى باشد, به طور اتفاقى یک نوع جدید گوجه فرنگى تولید کردند. این نوع به وجود آمده داراى مقادیر زیادى از یک ماده شیمیایى است که براى محافظت در مقابل ابتلا به سرطان به کار مى رود.
گوجه فرنگى حتى در حالتى که تغییراتى در آن داده شود براى سلامتى بسیار مفید است زیرا حاوى مواد شیمیایى آنتى اکسیدانت است که از صدمه رسیدن به سلولها جلوگیرى مى کند.
یک ماده شیمیایى به نام ((لایکوپن)) پیگمان یا رنگدانه اى است که سبب ایجاد رنگ قرمز در گوجه فرنگى مى شود. این ماده همیشه با سلامتى همراه بوده است. نسل جدید گوجه فرنگى که در طى این اتفاق تولید شده است دو تا سه و نیم برابر یک گوجه فرنگى معمولى ((لایکوپن)) دارد.
این ماده مى تواند تا 45 درصد از بروز سرطان و خصوصا سرطان پروستات در مردان جلوگیرى کند. همچنین ((لایکوپن)) چربى هاى خون را کاهش داده و از بیمارى قلبى نیز جلوگیرى مى کند.
به گفته محققان, نکته جالب این است که اگر ((لایکوپن)) به صورت دارو مصرف شود, تإثیر گوجه فرنگى را نخواهد داشت.
دانشمندان براى ایجاد تغییرات ژنتیکى در گوجه فرنگى, ژنهاى دیگرى را وارد این گیاه کرده اند تا خاصیت غذایى آن افزایش یابد.

ساخت سرنگ بدون درد با الهام از پشه

محققان با تقلید از دهان پشه, موفق به طراحى یک سرنگ جدید بدون درد شدند. پشه ها معمولا به طور نامحسوس نیش مى زنند و فرد گزیده شده زمانى از گزیده شدن خود آگاه مى شود که دیگر بسیار دیر شده است.
پژوهشگران دریافته اند که ماهیت دندانه دار بودن نیش پشه سبب مى شود که کمترین تماس را با پایانه هاى عصب پوست داشته باشد.
سرنگى که به این روش ساخته شده است, یک میلى متر مى باشد و به اندازه کافى قوى است و مى تواند پوست را سوراخ کرده و امکان تزریق مایعات را فراهم آورد. البته باید تغییراتى در طراحى این سرنگ صورت گیرد, چرا که شکننده بودن سرنگ همچنان یک مشکل جدى است و اگر در حین تزریق زیر جلدى سرنگ بشکند, امکان تشکیل لخته خونى وجود خواهد داشت.

شکلات, خواب را ناآرام مى کند

خوردن شکلات مى تواند موجب خواب پریشان و ناآرام, به خصوص در میان مردان شود. افرادى که به این ناراحتى مبتلا هستند معمولا در هنگام خواب تقلا مى کنند و در زمانى که خواب مى بینند دست و پایشان را حرکت مى دهند.
تحقیقات جدید دانشمندان نشان مى دهد که ((کافئین)) موجود در شکلات مانع از تولید برخى مواد شیمیایى طبیعى در بدن مى شود که در هنگام خواب, انسان را موقتا به حالت فلج و بى حسى در مىآورند. بدون ترشح این مواد طبیعى آرام بخش در بدن, شخصى که خوابیده معمولا حرکاتى انجام مى دهد که موجب آزار رساندن به خود و دیگران مى شود.
به گفته محققان از هر 2 هزار نفر, یک نفر به ناراحتى حرکات سریع چشم در خواب مبتلا هستند. خوردن شکلات مى تواند وضعیت این افراد را تشدید کند.

تعریق زیاد با سمى مهلک درمان مى شود

پژوهشگران با استفاده از نوعى سهم مهلک موفق شدند اختلال تعریق زیاد در انسان را درمان کنند. تعریق زیاد علت ناشناخته اى دارد که در دو درصد افراد دیده مى شود که در بسیارى از موارد بسیار آزاردهنده است و تاکنون روش موثرى براى درمان آن ابداع نشده است.
در روش جدید به کمک سم ((بوتولیسم)) که از کشنده ترین سمهاى طبیعى شناخته شده است, تعریق درمان مى شود. در گذشته از این سم براى درمان سردرد میگرنى استفاده مى شد و حال دانشمندان با فلج کردن اعصاب غدد مترشحه عرق موفق به درمان این بیماران شده اند.
آنان سم رقیق شده مذکور را به زیر بغل بیماران تزریق کرده و پس از دو هفته مقدار تعریق افراد به 85 درصد کاهش مى یابد و به میزان طبیعى مى رسد. این تزریق باید هر سه تا شش ماه تکرار شود. قابل ذکر است که این سم قیمت بسیار بالایى دارد.