افسردگى چیست ؟ و چه نشانه هایى دارد؟

نویسنده



افسردگى چیست؟ و چه نشانه هایى دارد؟

مإخذ:Psychology Today

ترجمه: الف.امیردیوانى


افسرده حالى, داراى علت و نشانه هاى فراوانى است که تشخیص به موقع آنها توسط نزدیکان در بهبود و مداواى زودهنگام افسرده دلان اهمیت بسزایى دارد. بنا به گفته کارشناسان: ((هرچند بعضى از مردم به سبب پریشانى, دست به خودکشى مى زنند, ولى افزون بر 80 درصد آنان به کمک دارو, معالجه مى شوند.))
کریستینا بارتا, عضو مرکز اعتیاد و سلامت روانى تورنتو مى گوید: پاره اى اوقات کسى که دچار افسردگى بالینى است, چنان در دریاى ژرف نومیدى غوطه مى خورد که حس مى کند هیچ روزنه امیدى نیست و از همین رو چاره اى جز مرگ و نیستى نمى یابد. دکتر ((ادبلک استوک)) بر این باور است که بیشتر داروهاى جدید, به علت اثرات جانبى جزیى, موثراند, لیکن بعضى از ایشان ناراحتیهایى همچون دل درد, ناآرامى, سرگیجه و یا خوابآلودگى در پى دارند. پزشک یادشده را عقیده بر این است که مردان فزونتر از زنان با خطر ناشى از انتحار روبه رو هستند و دلیلش این است که آنها به سختى قادر به بیان احساسات خود هستند. او مى افزاید مردم باید آگاه باشند که امکان دارد افسردگى بتواند یک احساس شدید درد روانى را پدید آورد و دردناکى اش چنان باشد که آدمى را از پرداختن به هر کارى باز دارد.
بارتا اظهار مى دارد: از هر ده کانادایى اعم از کودکان و کهنسالان, لااقل یک تن در تمام دوران زندگى اش به فسرده جانى مبتلا مى گردد که درجه و شدتش ممکن است تفاوت داشته باشد.

کارشناسان را نظر بر این است که افراد پرشمارى از افسردگان اغلب در عرض چند هفته درمان مى شوند, در عین حال این گونه بیماران باید داروهاى ضد افسردگى را تا آن زمان مصرف کنند که پزشک دستور مى دهد.
از جمله جاهایى که مى شود تإثیر افسردگى را مشاهده کرد, محیط کار است و در حال حاضر, تعدادى از شرکتها, موازینى را به منظور تشخیص این بیمارى روانى رعایت مى کنند. به گفته متخصصان, توجه کارفرمایان به برنامه هاى بهداشت روانى کارکنان به همان اندازه بیمه هاى پزشکى و دندان پزشکى اهمیت دارد و گونه اى سرمایه گذارى در افزایش کارآمدى موسسه به حساب مىآید.
به اعتقاد پزشکان عوامل مختلفى مى توانند آغازگر پریشان دلى باشند, مخصوصا اگر با هم درآمیزند. این موارد مشتمل بر عوامل ارثى, پیشینه خانوادگى از لحاظ افسردگى, رخداد جان سپارى, ناتوانى در چیرگى بر نگرانى و یا فشار روانى (استرس), تنگدستى, چشم به جهان گشودن کودک و یا افسردگیهاى بعد از زایمان و یا یک مرض و جراحت هولناک مى باشند.
بارتا به اتکإ تجربه خویش به عنوان یک مددکار اجتماعى بیان مى کند: اشخاص افسرده به شما مى گویند که احساس وحشتناکى دارند و نومیدانه مى خواهند بهبود یابند.
به باور او اگر اینان بتوانند این احساس را بر زبان رانند, قادر به رویارویى با آنند. دکتر ((بلک استوک)) اظهار مى دارد: فرد افسرده, بسى اندوهگین, گوشه نشین و حساس مى شود و اینها نشانه هاى بیمارى وى شمرده مى شوند. کارشناسان تإکید مى کنند که اعضاى خانواده و دوستان, با چنین افراد دیدار کنند, زیرا تماس نداشتن با اینان اشتباه فاحشى است.
((انجمن بهداشت روانى کانادا)) در تورنتو, علایم پریشانى بالینى را به این شرح اعلام داشته است:
احساس اندوه, گریه متناوب, احساساتى شدن فراوان, از کف دادن اشتیاق نسبت به تلاشهایى که پیشتر مورد علاقه بوده اند, دگرگونیهاى وزن یا اشتها, اختلال در خواب, احساس گناه, یإس, بى ارادگى (عدم توانایى تمرکز), به یاد آوردن یادبودها, تصمیم گیرى, احساس کوفتگى و یا فقدان انرژى, بى قرارى و یا تقلیل فعالیت جسمى, شکوه از دردهاى جسمانى و دردهایى که منشإ پزشکى ندارند, اندیشه خودکشى در سر پروراندن که باید اطرافیان تمامى این نشانه ها را خیلى جدى بگیرند.