قلاب بافى سه نوع یقه

نویسنده


قلاب بافى

س.رستمى

سه مدل یقه

 

الف
لوازم مورد نیاز

نخ دمسهDMC سفیدرنگ شماره 20 به میزان 20 گرم
تک میل قلاب شماره 8
اندازه نهایى: مطابق شکل قسمت داخلى یقه 46 سانتى متر
مقیاس: 12 رج5= سانتى متر

O طرز بافت: یقه مذکور از قسمت تور و موتیف تشکیل گردیده است.
بافت قسمت تور: ابتدا 300 زنجیره بافته و رج اول را با 1 زنجیره, 1 بافت نیم لایى, 6 زنجیره, 1 بافت نیم لایى, یک پیکوت, 3 زنجیره اى و یک بافت نیم لایى بافته و تا انتهاى رج هفتم مطابق شکل با استفاده از بافت نیم لایى و پیکوتهاى 3 زنجیره اى, بافت قسمت تورى یقه را به پایان برسانید.
بافت موتیف: ابتدا یک حلقه درست کنید. رج اول را با یک زنجیره و 18 بافت نیم لایى بافته و بافت رج اول را به پایان برسانید. رج دوم: ابتدا یک زنجیره, 1 بافت نیم لایى, 3 زنجیره, 1 بافت نیم لایى بافته و این عمل را تا انتها 6 بار تکرار کنید تا بافت رج دوم به پایان برسد و مطابق نقشه, رج سوم را با استفاده از بافت نیم لایى و دوبل و فواصل زنجیره اى کار کرده تا بافت موتیف به پایان برسد. بعد از بافت موتیف این عمل را 33 بار جهت تهیه یقه کار کنید و مطابق الگوى اصلى مدل موتیفها را به قسمت تورى بافته شده وصل کنید تا مدل یقه مذکور تهیه گردد.
 

ب
لوازم مورد نیاز

نخ دمسهDMC سفیدرنگ به میزان 15 گرم
تک میل قلاب شماره 8
اندازه نهایى: مطابق شکل قسمت داخلى یقه 47 سانتى متر
مقیاس: 1 رج = 5 / 0 سانتى متر0

O طرز بافت: ابتدا 16 زنجیره بافته و مطابق شکل از رج اول تا انتهاى رج 102 با استفاده از فواصل زنجیره اى و بافت دوبل, بافت یقه را به پایان برسانید و در انتهاى بافت 2 رج در قسمت داخلى و 3 رج در قسمت خارجى یقه به صورت حاشیه با استفاده از بافت نیم لایى به صورت پیوسته و فواصل زنجیره اى و پیکوتهاى 3 زنجیره اى, بافته و بافت یقه را به پایان برسانید.

ج
لوازم مورد نیاز

O نخ دمسهDMC سفیدرنگ شماره 20 به میزان 25 گرم
تک میل قلاب شماره 8
اندازه نهایى: مطابق شکل قسمت داخلى یقه 40 سانتى متر
مقیاس: 1 رج = 5 / 0 سانتى متر
اندازه نهایى هر موتیف: موتیفA وB هر کدام به قطر 5 / 6 سانتى متر

O طرز بافت: یقه مذکور از 5 موتیفA و 4 موتیفB تشکیل گردیده است.
بافت موتیف:A ابتدا یک حلقه درست کنید سپس رج اول را با 2 زنجیره و 24 بافت نیم دوبل بافته و در انتها با یک بافت دوبل و یک بافت شل, بافت رج اول را به پایان برسانید. رج دوم را با 3 زنجیره بافته سپس با 1 زنجیره و 1 بافت دوبل بافته و این عمل را تا انتها 23 بار تکرار کنید و در انتها با 1 زنجیره و 1 بافت شل, بافت رج دوم را به پایان برسانید و از رج سوم تا انتهاى رج پنجم, با فواصل زنجیره اى و بافت نیم لایى و دولایى اضافى بافته و بافت موتیفA را به پایان برسانید. بعد از بافت موتیفA , این عمل را 5 بار جهت تهیه یقه, کار کنید.
بافت موتیف:B ابتدا یک حلقه درست کنید و رج اول را با 1 زنجیره و 24 بافت نیم لایى بافته و در انتها با یک بافت شل, بافت رج اول را به پایان برسانید. بافت رج دوم, ابتدا با 1 زنجیره, 1 بافت نیم لایى, 5 زنجیره بافته و این عمل را تا انتها 6 بار تکرار کنید و در انتها با 1 بافت شل, بافت رج دوم را به پایان ببرید و مطابق نقشه, از رج سوم تا انتهاى رج نهم با فواصل زنجیره اى و بافت ذرتى 3تایى و بافت نیم لایى, بافت موتیفB را به پایان برسانید.
بعد از بافت موتیفB , این عمل را 4 بار جهت تهیه یقه کار کنید. بعد از بافت موتیفA وB آنها را مطابق الگوى اصلى مدل کنار یکدیگر قرار داده و با استفاده از بافت شل, موتیفهاى بافته شده را به یکدیگر متصل کنید و در انتها 3 رج حاشیه دور تا دور موتیفهاى بافته شده با استفاده از بافت نیم لایى و فواصل زنجیره اى کار کرده و بافت مدل یقه را به پایان برسانید.