از من بپرس


از من بپرس

در سال 1378 توانستم دیپلم سه ساله نظام جدید را بگیرم ولى چون معدلم پایین بود نتوانستم دوره پیش دانشگاهى را بگذرانم. این مشکل را به خانواده ام نگفته ام و آنها فکر مى کنند من هر سال کنکور مى دهم ولى قبول نمى شوم. از جهتى به ادامه تحصیل بسیار علاقه مندم و رشته هنر را بسیار دوست دارم. همچنین مى خواستم در کنکور علمى کاربردى شرکت کنم ولى قبول نشدم. حال چند سوال دارم که خواهش مى کنم به آنها پاسخ دهید:
1ـ آیا با توجه به اینکه پیش دانشگاهى را نگذرانده ام امکان آن هست که با دیپلم سه ساله نظام جدید بتوانم در کنکور 82 شرکت کنم, چه کارى باید انجام دهم؟
2ـ آیا به جز کنکور سراسرى, کنکور دیگرى هم هست که بتوانم با داشتن دیپلم سه ساله نظام جدید و بدون داشتن گواهى پیش دانشگاهى در آن شرکت کنم و بتوانم در رشته هنر ادامه تحصیل دهم.
3ـ در ارتباط با دانشکده صدا و سیما برایم توضیح دهید.
4ـ براى شرکت در کنکور هنر چه کتابهایى باید مطالعه کرد؟
5ـ اگر بخواهم تغییر رشته دهم و در شاخه کار و دانش ادامه تحصیل دهم چه باید بکنم تا بتوانم در رشته گرافیک و یا ساخت عروسکهاى نمایشى در کنکور کاردانى پیوسته شرکت کنم.

سکالا .ب ـ بانه



دوست عزیزم!
شما باید از همان اول شرایط خود را براى خانواده اتان توضیح مى دادید تا این مشکلات عذابتان ندهد و مجبور نباشید پشت سر هم دروغ بگویید. در هر حال براى شرکت در آزمون سراسرى دانشگاه جامع علمى ـ کاربردى باید حتما دیپلم نظام قدیم یا دیپلم نظام جدید و یا دیپلم نظام جدید فنى و حرفه اى و یا کار و دانش را داشته باشید. همچنین داشتن گواهى پیش دانشگاهى براى کسانى که قصد انتخاب رشته هاى مقطع کارشناسى را دارند الزامى است.
در ارتباط با سوال اول و دوم شما باید گفت حتما براى ورود به دانشگاه باید دیپلم و گواهى پیش دانشگاهى داشته باشید. در صورتى که بخواهید برخى از رشته ها را در هنرستان فرا بگیرید مى توانید دوباره ثبت نام کنید و تجربه اخذ دیپلم را در رشته اى دیگر داشته باشید.
اما در مورد سوال سوم شما باید گفت که دانشکده صدا و سیما وابسته به سازمان صدا و سیماست و فارغ التحصیلان آن با توجه به شرایط سنى پذیرش و تعهد کارى مى توانند در رشته هاى تهیه کنندگى, نویسندگى, کارگردانى و ... در این دانشکده مشغول به تحصیل شوند.
براى شرکت در کنکور هنر هم باید کتابهاى زیادى بخوانید. آشنایى با هنرهایى چون: نقاشى, مجسمه سازى, سینما, تئاتر, موسیقى, عکاسى, معمارى, گرافیک و همچنین خواص مواد, درک عمومى و اطلاعات هنرى که از جمله دروس پایه اى هستند, بسیار مهم است. هر کدام از این هنرهاى هفت گانه براى خود دنیایى دارند و براى شرکت در کنکور هنر باید با تمامى این هنرها آشنا بوده و تاریخچه اى از شکل گیرى هنر و نوع آثار عرضه شده و نام هنرمندان مربوطه را دانست. البته هیچ کدام از این اطلاعات در کتاب خاصى گنجانده نشده است. به فرض حجم سازى و آشنایى با احجام یکى از دروسى است که شما باید بتوانید به سوالات آن جواب بدهید و یا رنگ شناسى, خوشنویسى و آشنایى با ادبیات دراماتیک ایران و جهان از دیگر زمینه هاى طرح سوال است. با توجه به گستردگى هنر باید کتابهاى زیادى در مورد این رشته ها خوانده باشید تا بتوانید در کنکور مربوطه قبول شوید.
البته در شروع خوب است از کتابهاى تستى که در مورد کنکور هنر چاپ شده است استفاده کنید و لااقل اولین اطلاعات لازم را از این کتابها به دست آورید.
در جواب سوال آخر شما نیز باید گفت براى تغییر رشته مى توانید به آموزشگاههاى مربوط به شاخه کار و دانش مراجعه کنید و شرایط ثبت نام را جویا شوید. البته همان طور که خود نیز متوجه شده اید, در برخى از رشته ها افراد در همان شروع به تحصیل در مقطع متوسطه اگر بتوانند در آزمونى داخلى امتیاز کسب کنند, مى توانند بدون کنکور به درسشان ادامه دهند و مدرک فوق دیپلم دریافت دارند.
با آرزوى موفقیت در ادامه تحصیل, امیدواریم مراحل پیشرفت را سریع طى کنید و به تحصیلات عالیه برسید.
پیروز باشید.