پژواک نامه هاى خوانندگان



پژواک


با تشکر فراوان از مجله پربارتان, بنده چند درخواست دارم که امیدوارم به آنها توجه کرده و ترتیب اثر دهید.
1ـ قسمت نقد فیلم بسیار زیباست, زیرا ما با محتوا و موضوع فیلمهاى مختلف قبل از تماشاى آن آشنا مى شویم, لطفا این بخش را همچنان ادامه دهید.
2ـ داستانهاى مجله تان بسیار کم است و اگر هم داستانى داشته باشید, بیشتر در مورد جبهه و دوران گذشته است, بهتر است شما در داستانهایتان از موضوعات روز جوانان و جامعه استفاده کنید تا جذابیت بیشترى براى خواننده ایجاد شود. چندین شماره پیش داستانى چند صفحه اى و زیبا به نام ((و سپیدارى نبود)) چاپ کردید, اما دیگر از این داستانها در مجله تان مشاهده نکردیم. خواهش مى کنم داستانهاى این چنینى در مجله تان چاپ کنید. در ضمن ((قصه هاى بى بى)) بسیار زیبا بود ولى مدتى است آن را حذف کرده اید. چرا؟
انسیه طاهرى ـ قم
O دوست عزیز, با تشکر از لطف شما! ما سعى خواهیم کرد که هر شماره بتوانیم به معرفى و نقد جدیدترین آثار سینمایى اکران شده در کشور بپردازیم و خواست شما و دیگر دوستان علاقه مند به نقد فیلم را برآورده کنیم.
امادر مورد بخش داستان باید گفت که مجله در پنج قسمت ((هنر و ادب)), ((خانواده و تربیت)), ((داستان دوستان)), ((قصه هاى شما)) و ((شکوفه هاى ادب)) داستان چاپ مى کند. البته تقسیم بندى این پنج بخش مربوط به تکنیک و محتواى آثار مى شود و دلیلى دیگر ندارد. لذا هر شماره دست کم دو یا سه داستان در مجله چاپ مى شود. ولى اگر منظور شما از داستانهاى روز جوانان, پرداختن به سرگذشت و یا گزارش واقعى ازدواج, نامزدى و طلاق برخى از جوانان به شکل خاطره و ... به غیر از شکل داستانى مى باشد, باید گفت چاپ این آثار غیر ادبى جزء اهداف مجله نمى باشد و چون دیگر نشریات به چاپ آنها نمى پردازیم.
در ضمن قصه هاى بى بى, مجموعه داستانى بود که تمامى شماره هاى آن چاپ شده است.

راهنمایى ارزنده شما را در مورد داستان قبلى خودم در بخش قصه هاى شما مطالعه کردم و حال چند سوال برایم پیش آمده است که امیدوارم به آنها جواب بدهید.
1ـ چه تفاوتى میان ((تخیل)) و ((چیزى که در مورد آن اطلاع نداریم)) وجود دارد؟
2ـ روش و نحوه نقد داستان از جانب شما چگونه است؟
3ـ آیا شماره هایى از مجله را که داستان نویسنده نقد مى شود, براى او ارسال مى کنید؟
در پایان دوست دارم یک مجموعه 14 تمبرى که واقعا ناقابل است, به مجله اهدا کنم.امیر قشقشم ـ تربت حیدریه
O برادر گرامى, با تشکر از تمبرهاى ارسالى شما, در جواب سوالاتتان باید گفت:
1ـ تخیل چیزى است که وجود خارجى ندارد و نویسنده با استفاده از قدرت تفکر و خلاقیت خویش آن را خلق مى کند. اما چیزى که از آن اطلاع نداریم, جزو امکانات عالم وجود مى باشد ولى ما از جریان وقوع آن مطلع نمى باشیم. مثلا زندگى انسان در روى کره ماه جزو تخیلات بشر است و امکان عملى شدن آن وجود ندارد و یا اینکه فقط در حد تئوریات مى گنجد و فعلا در عمل امکان پذیر نیست; اما به فرض اگر ندانید که در آنجا آب پیدا مى شود یا نه و مثلا آیا امکان پرورش گیاه وجود دارد و یا ..., اینها جزو ناآگاهى شما محسوب مى شود و حال به طور مثال شما مى توانید در مورد امکان رشد یک گیاه عجیب و غریب در آنجا فکر کنید و داستانى تخیلى بنویسید, هر چند که در واقعیت هیچ گیاهى در آنجا رشد نکند.
2ـ نقد داستان بر اساس عناصر و اصول پذیرفته شده و به اصطلاح استاندارد داستان صورت مى گیرد و هرگز نظرات شخصى و سلایق درونى در آنها تإثیر داده نمى شود. همچنین بخش نقد و بررسى داستان تلاش مى کند با توجه به آخرین آثار چاپ شده در زمینه تکنیکهاى رمان و داستان و همچنین سبک داستانهاى مدرن و امروزى, پاسخ دوستان عزیز را بدهد. پس مطمئن باشید که هرگز به سبکهاى قدیمى و یا داستانهاى کلاسیک بسنده نمى شود و سعى مى شود همه جانبه و با توجه به سبک نگارش روز داستان, در ایران و جهان, آثار رسیده, مقایسه و بررسى شود.
3ـ هر شماره از مجله براى دوستانى که در آن شماره مطلب داشته اند و یا اینکه فقط داستان آنها در بخش ((قصه هاى شما)) بررسى شده است, ارسال مى شود.

خوشحالم از اینکه افتخار این را داشته ام که شعرم در مجله شما چاپ شود و امیدوارم نظرتان را در مورد آثار دیگرم نیز بدانم.سمیه آزادى ـ قم
O خواهر عزیز, ما نیز امیدواریم که بعد از این با تلاش و مطالعات خود آثار بهترى برایمان بفرستید. متإسفانه دو شعر و داستانى را که براى بخش ((سبز آسمونى)) و ((قصه هاى شما)) فرستاده اید, کیفیت لازم را براى چاپ ندارند.موفق باشید.

سلام, سلامى به گرمى آفتاب, و تمام شعله هاى گرم آن تقدیم به شما که مى رقصاند شانه هاى گل را و قلبهایمان را به کوچکى یک تار مو به هم نزدیک مى کند. حرفهاى محبتآمیز شما را بر تک تک سلولهاى قلبم مى نگارم و این لحظه هاى با شما بودن را مى ستایم. منتظر نظریات شما در مورد نوشته هایم هستم.بتول جغتایى ـ جغتاى
O دوست پر از احساس ما, همکاران مجله نیز به سلام گرم و بسیار داغ شما, پاسخى گرمتر مى دهند و امیدوارند که بتوانید با همت و تلاش خود, در امور زندگى و ادبى خویش موفق باشید.
با تإسف باید اعلام کنیم اشعارى که براى چاپ در بخش ((دختران بهار)) فرستاده اید ضعیف هستند و نمى توانیم از آنها استفاده کنیم. امیدواریم اشعار گرم و تازه ترى از شما به دستمان برسد.

امیدوارم که بتوانید هر چه بیشتر جوانان را در زمینه هاى مختلف و همچنین مشکلاتشان راهنمایى کنید. مى خواستم اگر براى شما عزیزان مشکلى ندارد, براى پاسخگویى به قطره اى از دریاى بیکران زحمات مادر عزیزم, مطلب مرا در مجله چاپ کنید تا مرحمى باشد بر زخم کهنه ناشکرى بعضى فرزندان از مادرانشان.
اسمإ سوخته زارى ـ اندیمشک
O دوست عزیز, با اینکه نامه و مطلب شما بسیار دیر به دست ما رسید یعنى وقتى که حتى شماره مهرماه نیز بسته شده بود چه رسد به شماره شهریورماه که چاپ شده بود. با این وجود در همین جا دوباره به مادر شما و دیگر مادران شریف کشور عزیزمان, تمام روزهاى خداوند را که روز مادر و تجلیل از آنهاست, تبریک مى گوییم و مطلب شما را عینا در ادامه مىآوریم.
((تو گلى از بوستان عشقى. از همان بوستان که تخم هر گل آن از بهشت خدا بر روى زمین پاشیده شده. مادر, تو مرا در گهواره اى از عشق خود رویاندى و در آن تلاطم طوفانى دریا به سلامت به ساحل حقیقت رساندى. تو به من آموختى که مى توان دوست داشت و مى توان حقیقت را در چشم مادران جست. مى دانم, آرى مى توان و اینها همه در آینه چشمان خدایت جاریست; مادرم, اى مادر خوبم.))

از بخش خوب دختران بهار تشکر مى کنم و امیدوارم که این بخش بهتر شود, یعنى از آشپزى و کارهاى هنرى مانند مرواریددوزى و دیگر کارهاى هنرى در آن آموزش داده شود.
از گزارش خیلى خوب مجله از زنان نوغاندار روستاى مرزبن آزادشهر هم خیلى ممنون هستیم. امیدوارم از این گزارشهاى خوب و آموزنده باز هم در مجله استفاده شود. همچنین امیدوارم ارتباطمان با مجله همیشه محکم و پایدار باشد و بتوانیم از مجله هاى خوب شما استفاده کنیم.
در ضمن تقاضایى دارم; آیا مى شود با تهیه کنندگان این مجله گفتگویى داشته باشید و از چگونگى تهیه شدن این مجله براى ما بگویید و عکس همکاران مجله را نیز چاپ کنید.سمیه سادات سیدپور ـ روستاى سن سن کاشان
O خواهر عزیز, ما نیز از لطف شما سپاسگزاریم و آرزو مى کنیم که ما و شما و همچنین دیگر خوانندگان عزیز بتوانیم ارتباط فکرى خوبى با هم داشته باشیم. در مورد گفتگو و آشنایى با همکاران مجله نیز باید اعلام کنیم که این کار قبلا در مجله انجام شده است ولى اگر فرصتى پیش آمد حتما بارى دیگر در شکلى دیگر به معرفى این همکاران خواهیم پرداخت.

به پاس زحمات و لطفى که در حق بنده کرده و آثارم را در شماره هاى 123 و 126 مجله, در بخش دختران بهار چاپ کرده اید, نهایت تشکر و سپاس را دارم. مى خواهم مثل یک دوست با شما حرف بزنم و مطالبم را برایتان بفرستم, به همین دلیل شاید نامه ام چندان رسمى نباشد. با این وجود امیدوارم آثار جدیدم به زودى در شماره هاى دیگر مجله چاپ شود.منیره رضایى ـ مهاباد
O با آرزوى موفقیت در عرصه شعر و ادب براى شما دوست گرامى, باید بگوییم که اصلا لزومى ندارد که بخواهید با ما رسمى برخورد کنید, هر طور که مى توانید و راحت هستید برایمان نامه ارسال کنید. اما متإسفانه دو قطعه شعرى که به تازگى براى بخش دختران بهار فرستاده اید, با وجود محتوایى جذاب, به شدت از مشکل وزن و قافیه رنج مى برد و قابل چاپ نیست. امیدواریم آثار جدید شما از قوت لازم برخوردار باشد و بتوانیم آنها را چاپ کنیم.

با توجه به برگزارى همایش زن, الگوى برتر, توسعه همه جانبه, خبر بزرگداشت, جهت درج در نشریه وزین پیام زن ارسال مى گردد.حسینى ـ اصفهان
O دوست نکته سنج و عزیز ما, از زحمت و لطف شما متشکریم. خبر مذکور قبل از ارسال مطلب شما, براى مجله تهیه شده است. موفق باشید.

امیدوارم شعرهاى جدیدى که براى بخش دختران بهار ارسال کرده ام, پیشرفت داشته باشد و آنها را در مجله تان چاپ کنید.
سمیه آزادى ـ قم
O شاعر جوان ما, همان طور که بارها طى مکالمات تلفنى و نامه به شما اعلام کرده ایم, براى شاعر شدن باید راه درازى را پشت سر بگذارید. اشعارى که به تازگى برایمان ارسال کرده اید هنوز مشکلات بسیارى دارد و از چاپ آن معذوریم. امیدواریم با تلاش بیشتر در این زمینه به موفقیتهاى بزرگى دست پیدا کنید.