بهترین دوست



بهترین دوست

هدیه مادر

((یوسف غلامى)) پس از انتشار چندین کتاب در زمینه موضوعات دینى و تربیتى نوجوانان و جوانان این بار دست به تإلیف کتاب ((هدیه مادر)) برده است. در این اثر نویسنده به دلایل و لزوم حفظ حجاب در دختران و مخصوصا در آغاز نوجوانى آنان پرداخته است.
وى سعى دارد در اثرش به زبان ساده و قابل فهم براى این قشر از مخاطبان خود, به نوع پوشش آنها و حفظ شخصیت و امنیت موجود در حجاب اشاره کند. ((هدیه مادر)) سعى دارد نشان دهد که پاىبندى به پوشش اسلامى, مانع پیشرفت و شکوفا شدن استعداد دختران نیست بلکه حجاب به عنوان حفاظى از گوهر وجودى آنها مراقبت خواهد کرد.
((غلامى)) در آغاز ((هدیه مادر)) به شروع دوره حساس زندگى و شناخت کودک از جنسیت خود مى پردازد و سپس عنوان مى کند که آشنایى با پوشش باید از همان زمان جدى گرفته شود تا در بزرگسالى دشوار به نظر نیاید.
در این بخش از کتاب آمده است: ((بعضى مى گویند دختر در دوره کودکى به پوشش نیازى ندارد و در بزرگسالى با درک و اختیار خود مى داند که باید باحجاب باشد. این اعتقاد هیچ صحیح نیست. زیرا اولا کارى که در ایام کودکى عادت نشود پاىبندى به آن در بزرگسالى دشوار است. دوم اینکه دخترى که از کودکى درس حیا نیاموزد و بر نشان دادن اندام برهنه خود بى باک باشد, در بزرگسالى به حجاب اشتیاق نمى یابد و برهنگى را کارى زشت نمى داند.
سوم, ما نیز به تعصب بى دلیل اعتقاد نداریم و به اجبار کودکان به کارى که نه خود حکمتش را مى دانیم و نه آنها, پافشارى نمى کنیم; اما در صورتى که حکمت پوشش را بدانیم و فرزندانمان را نیز از اوان رشد با آن آشنا کنیم, آیا راهنمایى آنان به پاکدامنى و پوشیدگى اشکال دارد؟
این عقیده که ((بهتر است کودکان را تا قبل از سن تکلیف کاملا در طرز پوشش آزاد گذاشت)) گاهى به این علت بیان مى شود که فرد دلایل محکمى براى توجیه نوآموز خود ندارد یا زمینه را براى پاىبندى به حجاب فراهم نمى بیند و یا اصلا خود او به حجاب اعتقادى ندارد.
آیا سختگیرى در اجراى اصول تغذیه خانواده, بهداشت, خواب و تفریح و آموزش, همه روا و لازم است, اما در اصول اخلاقى و دینى, ناروا و غیر لازم! چگونه مى توان کودک عادت یافته به ناپوشیدگى را در سنین بالاتر یک باره به حجاب دعوت کرد!))
نویسنده در ادامه در فصل آموزش فواید حجاب, موضوعات زیر را عنوان مى نماید: ((پوشش زنان, مهار مردان)), ((حفظ شخصیت و امنیت بانوان)), ((حفظ تعادل در اجتماع)), ((وقتى حجاب, وظیفه نباشد!)), ((پس از کنار نهادن پوشش بهتر)), ((زنان بى باک و بانوان بیمناک)), ((حجاب و آزادى)), ((اگر بى حجابى همگانى مى شد!))
در قسمت ((زنان بى باک و بانوان بیمناک)) نگارنده چنین مى نویسد: ((بعضى گمان مى کنند زن هر چه به حجاب کمتر اهمیت دهد, ترس و اضطرابى از حضور در مجامع عمومى و رویارو شدن با افراد نامحرم ندارد, حال آنکه افراد باحجاب اغلب از تماس با دیگران هراسان هستند. غافل از اینکه, آن شجاعت و اطمینانى که بى حجابان احساس مى کنند[ نوعا] نتیجه از بین رفتن شرم و ضایع شدن حیا و ایمان آنان است. شک نیست که زن هر چه با افراد بیگانه گفتگو و برخورد بیشترى داشته باشد کم کم شرم و ترس او از تماس با آنان کاهش مى یابد.))
((هدیه مادر)) در 41 صفحه و با ساده ترین دلایل و توجیهات سعى دارد بر لزوم حجاب صحه بگذارد و نوجوانان را به حفظ پوشش دعوت نماید.