بزنیم توى گوش تبعیض

نویسنده



بزنیم توى گوش ((تبعیض))

رفیع افتخار


حالا دیدید ما از جمله آن آدمهایى نیستیم که وعده سر خرمن مى دهند؟ نخیر, بفرمایید, با سه سوت صفحه ((دیوار آرزوها)) را بالا بردیم. دیگر تو را به خدا از نق و نوق هاى بهارى دست بردارید. شما بگذارید ما به کارمان برسیم, در عوض قول مى دهیم صفحه اى داشته باشیم, ماه ماه! صفحه اى دوست داشتنى و خوشمزه که از فرط شیرینى, یک ماه انتظارش را بکشید. صفحه اى که آرزوهاى زیادى تویش باشد, صفحه اى که خیلى چیزهاى قشنگ و زیبا که متعلق به شماست و لیاقتش را دارید تویش پیدا بشود. صفحه اى که ... خوب, بس است, حالا که براى خودمان کلى بازارگرمى کردیم, کرکره را بالا داده و دشت اول را از ((تبعیض میان فرزندان)) شروع مى کنیم. بدو که آتش زدم به مالم.

تبعیض چیست؟

آرى, بر همه واضح و مبرهن است که تبعیض چیزى جز همان فرق گذاشتن نمى باشد. تبعیض همان فرق گذاشتن بى رحم و بى مروت است که ننه باباها میان یک دختر بهارى با یک دختر بهارى دیگر و یا بین یک دختر بهارى ناز با قارداش نازپرورده اش مى گذارند و از این بابت کلى دختران بهارى گل گلاب را مى رنجانند و حتى گاهى به چشم برخى از آنان اشک مىآورند. بنابراین ما از همین صفحه با فریادى رسا و بلند به تمامى ننه باباهایى که میان دختران بهاریشان فرق مى گذارند و با این کار نادرستشان آنها را پژمرده و مغموم مى سازند مى گوییم: پدرجان, مادرجان نکنید, نکنید این کار را. واله باله کار درستى نیست. میان بچه هایتان فرق نگذارید. اصلا دلتان مى خواهد یک نفر دیگر بیاید و با خودتان از این کارها بکند. گناه دارد. از همین امروز تبعیض بین بچه هایتان را بگذارید کنار. مگر نه اینکه خداوند بارىتعالى میان همه مخلوقاتش به عدل و داد و انصاف رفتار مى کند. خوب دیگه, بقیه اش را خودتان بهتر مى دانید, گرفتید چى گفتیم؟ پس منتظر چى هستید؟ یه یا على بگویید و بزنید توى گوش ((تبعیض میان بچه هایتان)) بله, بله, نه, اجازه بدهید. هنوز کو تا تمام شدن؟ خودمان گوشى دستمان هس. بابا, کچلمان کردید. خیلى خوب, آقایان, خانمها, هنوز دیوار تبعیض خراب نشده. هنوز سینه اى مالامال از تبعیض داریم که برایتان بازگو نکرده ایم.
از دیگر انواع تبعیضها یکى هم این است که مىآیند در مدرسه و دبیرستان بین یک دختر بهارى با یک دختر بهارى دیگر تبعیض قایل مى شوند. گاهى به خاطر سر و وضع, گاهى به خاطر نام و جاه, گاهى هم به خاطر پول بابا. آخه بامروتان این عدل و انصاف است که قلب مهربان و حساس یک دختر بهارى را به خاطر یک سرى چیزهاى بى اهمیت و ظاهرى بشکنید؟ دست آخر با خود شما دختران بهارى گلمان هم چند کلمه اى حرف در گوشى داریم.

ببینید نازنین ها!

شما که این قده خوب و قشنگ بلدید به دیگران گیر سه پیچ بدهید که چرا صفحه ((دیوار آرزوها)) ندارند و چرا حرف دلتان را منعکس نمى کنند و چرا هوایتان را ندارند و از این قبیل چراها و برچسبها و حق و ناحق کردنها; حالا که شما این چیزها را خیلى خوب بلدید, خوب همین حالا پاشید و بروید خیلى شجاعانه و بدون من و من کردن حرف دلتان را به ننه بابایتان بزنید و بگویید فکر مى کنید میان شما بچه ها تبعیض قایل مى شوند. البته اول بهشان مى گویید که خیلى دوستشان دارید و تا جا دارد بهشان ابراز علاقه مى کنید بعد احساستان را بدون ترس و واهمه با آنها در میان مى گذارید. چرا دیگر گوشه اى بنشینید و آه و زارى کنید یا بغ بکنید و از زندگى مإیوس و سرخورده باشید.

ملوس دختران بهارى!

بهترین راه مقابله با رفتارهاى تبعیضآمیز والدین این است که به طور دقیق و همه جانبه به علل بروز چنین رفتارهایى فکر کرد (چه بسا که این رفتار ناآگاهانه و ناخودآگاهانه باشد). چه بهتر که رفتارهاى خود, برادران و خواهران و پدر و مادر را تجزیه و تحلیل کرده و تفاوتهاى رفتارى را میان اعضاى خانواده پیدا نمود (امتحانش که ضررى ندارد. اگر بد دیدید؟). چرا به جاى دلخورى و سرخوردگى, به موقعیتهاى تازه فکر نمى کنید و راههاى صحیح را نمى یابید؟
خوب, حالا بیایید همه با هم دست به دعا برداریم و دعاهاى بهارى بخوانیم.
خدایا, خداوندا! خودت همه آرزوهاى دختران بهارى را برآورده ساز. اگر نمى شود حداقل بیشترشان را. خدایا, خداوندا! تو که مى دانى دختران بهارى ناز ما چقدر از تبعیض بدشان مىآید, خودت یک مرحمتى کن در خانه و بیرون از خانه مورد تبعیض قرار نگیرند.
خدایا, خداوندا! چشم و دل والدین و اعضاى خانواده دختران بهارى پاک ما را باز و بینا بفرما و شناختشان را دو چندان کرده تا میان آنها و بقیه بچه ها تفاوت و تبعیض نگذارند.
خدایا, خداوندا! خودت والدین دختران بهاریمان را با ظرافتهاى رفتارى با فرزندان جوان و نوجوان آشنا بفرما.
آمین یا رب العالمین.