اخبار


 

اخبار

رهبر معظم انقلاب:
با همت نخبگان مى توانیم سرآمد جهان دانش شویم

رهبر معظم انقلاب اسلامى, در دیدار با برگزیدگان المپیادهاى جهانى و کشورى و ممتازان آزمون هاى سراسرى سال جارى, فرمودند: تکریم نخبگان و شور و شوق حرکت و تلاش علمى باید به فرهنگ عمومى تبدیل شود.
ایشان برنامه ریزى ویژه براى نخبگان را به موازات برنامه ریزى عمومى براى رسیدگى به همه قشرهاى جامعه, ضرورى خواندند و خاطرنشان کردند: فراهم آوردن امکانات لازم براى نخبگان و شکوفا کردن استعدادهاى آنان, عین عدالت است; چرا که صاحبان فکرها و ذهن هاى ممتاز مى توانند در پیشرفت علم, فرهنگ, هنر, صنعت و همه مسائل مورد نیاز کشور, تإثیر محسوسى بگذارند.
حضرت آیت الله خامنه اى در تبیین ابعاد مختلف رفتن برخى نخبگان به خارج تصریح کردند: اگر این کار با هدف استفاده از امکانات دیگر کشورها براى تکامل علمى و خدمت بهتر به کشور و جامعه انجام شود, در حقیقت مهاجرت نخبگان است و امر پسندیده اى محسوب مى شود.
ایشان با اشاره به تلاش بیگانگان براى ربودن استعدادهاى انسانى و ثروت هاى حقیقى دیگر کشورها افزودند: این مسئله بعد بسیار منفى خروج برخى نخبگان از کشور را تشکیل مى دهد; ضمن آنکه اگر جوان هوشمندى صرفا براى زندگى راحت تر در خارج, میهن خود را رها کند, این مسئله نیز نامطلوب است. با توجه به اینکه دین مبین اسلام بر فراگیرى علم از هر جاى جهان تإکید دارد, نخبگان کشور نیز نباید احساس کنند امکان ارتقا و تعالى علمى از آنان سلب شده است; به همین منظور دستگاههاى ذىربط باید براى سفر مطالعاتى این گونه افراد به خارج, برنامه ریزى منظمى انجام دهند.
مقام معظم رهبرى فراموشى تمدن و هویت ملت را بدترین مشکل ممکن براى یک کشور برشمردند و تإکید کردند: ایرانى ها پایه گذاران بسیارى از علم بوده اند و غربى ها علوم فراوانى را از ما آموخته اند; اما متإسفانه بر اثر تبلیغات بى وقفه غربى ها, امروز باور عمومى به توانایى و استعداد ایرانى, کم رنگ شده است; در حالى که مى توان با همت نخبگان کشور و برپایى جنبش نرم افزارى, کارى کرد که 50 سال دیگر ایران از لحاظ علمى بار دیگر سرآمد شود و غرب باز هم به علم و دانش این سرزمین نیازمند گردد.

فراخوان رئیس جمهور از دانشآموزان و معلمان براى تحقیق در مورد علل عقب ماندگى ایران

حجت الاسلام و المسلمین خاتمى رئیس جمهورى, طى فراخوانى, از همه دانشآموزان و معلمان خواست تا پایان سال جارى در زمینه شناخت علل عقب ماندگى ایران و راههاى برون رفت از آن, تحقیق, و نتیجه را به دولت اعلام کنند.
آقاى خاتمى اظهار داشت: از دانشآموزان به خصوص دانشآموزان دبیرستان و معلمان مى خواهم اندیشه و فکر خود را براى شناخت علل و عوامل عقب ماندگى ایران و راههاى نجات از این عقب ماندگى آماده کنند.
وى همچنین در دیدارى با دانشآموزان و معلمان از آنها خواست بگویند, چه اقدام و تغییر رفتار و مشى را براى رسیدن به جایگاه ممتازى که مورد انتظار جامعه و تاریخ ما است, انجام مى دهند.
وى گفت: ایران با داشتن سابقه اى درخشان, یکى از بنیانگذاران تمدن در تاریخ بشرى است که به خصوص تحت تإثیر آئین اسلام, تولیدکننده علم, فضیلت و مدنیت بوده است اما امروز, باعث ننگ ما است که به کشورهایى چون کشور ما, کشورى جهان سومى, عقب مانده, و در حال توسعه مى گویند.
رئیس جمهورى تصریح کرد: درست است که ما از سیر و گردونه پیشرفت بشرى عقب مانده ایم اما باید دریابیم راز و رمز این عقب ماندگى چیست؟ نقش نهضت ها در یکصد سال گذشته به خصوص انقلاب عظیم اسلامى براى رهایى ما از این ورطه ننگآور چه بود و چه باید بکنیم که از این عقب ماندگى نجات یابیم و ملت و نسل جوان و فرهیخته ما جایگاه خود را در عرصه پیشرفت جهانى پیدا کند؟
وى خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش, مقالات و آثار معلمان و دانشآموزان را در این زمینه بررسى کرده و بهترین آنها را مورد تشویق قرار خواهد داد.
رئیس جمهورى گفت: این امر همچنین فرصتى به دست خواهد داد تا از اندیشه نسل جوان براى پیشرفت کشور مدد بگیریم.
ایشان بر لزوم تقویت هویت دینى و معنوى جامعه و نسل جوان آن تإکید کرد و افزود: در دنیاى به هم پیوسته و متحول امروز, آنچه بیش از همه باید مورد دغدغه خاطر ما باشد, هویت جامعه است, آن هم جامعه اى که از یک سو, با یک انقلاب بزرگ در معرض تغییر و تحول بزرگ تاریخى قرار گرفته و از استبداد و استعمار رهیده است و از سوى دیگر, مى خواهد خواست تاریخى خود را که استقرار یک جامعه مردم سالار, آزاد و پیشرو است, محقق کند.
وى تصریح کرد: آموزش و پرورش باید شایستگى هاى فراوان نسل نوپاى ما را شکوفا سازد, در مدارس ما شهروندانى آگاه, مومن, آزادىخواه و مشارکت جو تربیت کند و فرزندان کشور را در عرصه جهان متحول امروز به صورت نیروهایى در آورد که علم, ثروت و اقتدار را تولید خواهند کرد.
آقاى خاتمى بر لزوم مسئولیت پذیرى دانشآموزان در امر کتابخوانى نیز تإکید کرد و اظهار داشت: امروز براى ما خوشایند نیست که در کشورى با نزدیک 70 میلیون نفر جمعیت, 18 میلیون دانشآموز و دو میلیون دانشجو, تیراژ هر کتاب سه هزار نسخه باشد.
رئیس جمهورى همچنین از دانشآموزان خواست بکوشند مهارت هاى زندگى را که در کتاب هاى درسى نیست, با کوشش خود به دست آورند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام: زنان خود را باور کنند

حجت الاسلام و المسلمین هاشمى رفسنجانى, رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: زنان باید با خودباورى و فراتر از طرح و شعار, حضور خود را در تمامى صحنه هاى جامعه با رعایت اصول ارزشى محسوس پربارتر کنند.
آقاى هاشمى رفسنجانى در دیدار با اعضاى ستاد برگزارکننده دومین همایش ((آیه هاى ایثار و تلاش)) افزود: با استعدادى که در زنان وجود دارد, آنان نباید فعالیت هاى خود را منحصر به روز یا هفته خاصى کنند بلکه باید با استفاده از ظرفیت هاى ایجادشده, اذهان جامعه را به موفقیت هاى علمى, فرهنگى, اجتماعى و مدیریتى خود معطوف کنند.
ایشان با اشاره به پیشگام بودن زنان در بخش هاى مختلف اجتماعى, فرهنگى, اقتصادى و هنرى در بعد از پیروزى انقلاب اسلامى اظهار داشت, زنان در هشت سال دفاع مقدس مشارکت فعال داشتند و هم سنگ مردان در عرصه هاى مختلف پشتیبانى جنگ حضور یافتند و شهیده, آزاده و جانبازانى نیز تقدیم کردند.
آقاى هاشمى با بیان اینکه زن در اسلام, از نظر شخصیت انسانى با مرد تفاوتى ندارد و در آفرینش میان زن و مرد به عنوان مکمل یکدیگر مساوات وجود دارد, بر ضرورت جدىتر گرفتن سهم و نقشى که زنان باید در تاریخ داشته باشند, توسط خود زنان و سازمان هاى مربوطه تإکید کرد.
 

نخستین نمایشگاه مطبوعات استان قم برگزار شد

در آستانه میلاد مهدى موعود (عج), منجى عالم بشریت, نخستین نمایشگاه مطبوعات استان قم افتتاح شد. در این نمایشگاه 70 روزنامه, هفته نامه, ماهنامه و فصلنامه از جمله مجله پیام زن شرکت داشتند.
دبیر ستاد برگزارى نمایشگاه در باره اهداف برپایى این نمایشگاه گفت: اولین نمایشگاه مطبوعات استان با هدف اطلاع رسانى شفاف در خصوص فعالیت هاى مطبوعات و نیز تبادل نظر بین صحابه مطبوعات استان در راستاى بهره گیرى از روش هاى نوین مطبوعاتى برگزار شد.
آقاى داستانى با اشاره به حضور نشریات دینى در این نمایشگاه گفت: با توجه به اینکه تعداد قابل توجهى از نشریات تخصصى حوزه دین در استان قم منتشر مى شوند این نمایشگاه امکان آن را فراهم مىآورد تا محققان علوم اسلامى با توانمندى و پتانسیل نشریات دینى آشنا شوند.
آقاى صحفى, معاونت مطبوعاتى وزارت ارشاد نیز در روز افتتاح این نمایشگاه گفت: نیم قرن تمام قم سرچشمه مطبوعات دینى بوده است و این مطبوعات باید علاوه بر محتواى غنى خود, در داشتن زبانى شیوا و روان نیز کوشا باشند; تا افراد غیر متخصص مانند دانشجویان و دیگر افراد بتوانند از نشریات دینى استفاده کنند و این نشریات خاص افراد متخصص حوزه نباشد.
وى با اشاره به رعایت اخلاق روزنامه نگارى, گفت: طبق برآورد یونسکو به کشورى مى توان کشور در حال توسعه گفت که به ازاى هر ده نفر یک نشریه داشته باشد. لذا ما نیز باید 5/6 میلیون عنوان نشریه متفاوت داشته باشیم, در حالى که فقط دو میلیون نشریه در سطح کشور و استان به شکل هاى مختلف چاپ مى شود.

صاحبان سرمایه از دانشآموزان نخبه حمایت مالى کنند

وزیر آموزش و پرورش از صاحبان سرمایه و مدیران بنگاههاى اقتصادى کشور خواست دانشآموزان نخبه و المپیادى را تحت حمایت خود قرار دهند.
((مرتضى حاجى)) در مراسم پایان دوره المپیادهاى علمى کشور افزود: چنانچه بنگاههاى اقتصادى و مردم از دانشآموزان موفق المپیادهاى علمى حمایت مالى کنند و براى ادامه تحصیل آنها بورسیه اى اختصاص دهند, مى توانند پس از فراغت از تحصیل به عنوان یک نیروى کیفى و برتر از آنها استفاده کرده و در رشد اقتصادى خود, تحول ایجاد کنند.
رئیس هیئت امناى باشگاه دانش پژوهان جوان, با اشاره به ضرورت ایجاد فرصت هاى مناسب آموزشى براى دانشآموزان سراسر کشور گفت: مإموریت سنگین نظام رسمى تعلیم و تربیت کشور, فراهم کردن شرایط مساوى براى همه فرزندان کشور است تا با دو معیار مهم کارآیى و تإمین عدالت آموزشى سعى کند از منابع محدود خود, استفاده بهینه کند.
وى خاطرنشان کرد: از یک سو آموزش و پرورش متعهد به برقرارى عدالت آموزشى است و از سوى دیگر باید شرایط را براى رشد استعدادهاى درخشان فراهم کند تا هر چه بیشتر به کارآیى نظام آموزشى افزوده شود, این دو با رسالت آموزش و پرورش همخوانى دارد اما با محدودیت منابع و بودجه هیچ گونه تناسبى ندارد, بنابراین باید همه اقشار جامعه مشارکت داشته باشند.
حاجى, شرکت بیش از 230 هزار دانشآموز در المپیادهاى علمى را نشان دهنده هوش سرشار جوان ایرانى دانست و گفت: نکته قابل توجه در سال جارى حضور فعال دانشآموزان شهرستان هاست که مسئولیت ما را براى تقسیم امکانات به ویژه در مناطق محروم سنگین تر مى کند. این در حالى است که تعداد شرکت کنندگان در المپیاد سال جارى, نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش داشته است.

همایش زنان, مدیریت و چالش هاى فرارو برگزار شد
گزارش: سیدهمایون سجادى

حجت الاسلام و المسلمین حیدرزاده, نماینده ولى فقیه در وزارت جهاد کشاورزى, در همایش ((چالش هاى فراروى مدیریت زنان در جمهورى اسلامى ایران)) با تإکید بر ضرورت الگوپذیرى از ائمه اطهار(ع) و زنان تاریخ اسلام, گفت: در کشورهاى اسلامى قبل از هر چیز باید فرهنگ سازى و فضاى فرهنگى جامعه به نحوى از سوى رسانه ها ساخته شود تا هر کسى که در این فضا نفس مى کشد, ملاک هاى ارزشى را که اهل بیت(ع) به آن پاىبند بوده اند, احساس کند و تحت تإثیر آن قرار گیرد.
خانم مافى, مشاور وزیر و مدیر کل دفتر امور زنان وزارت جهاد کشاورزى نیز در این مراسم گفت: باید فضایى را فراهم کرد تا از زنان شایسته و کاردان در سطوح مدیریت استفاده شود. لذا آشنایى زنان با حیطه مسائل کارى در سطح کشور ضرورى است.
حجت الاسلام و المسلمین موسوى بجنوردى نیز با اشاره به اینکه مهم ترین چالش پیش روى مدیریت زنان, اصلاح فرهنگ عمومى جامعه است, افزود: هنوز خیلى از مردان معتقد هستند که زنان توان مدیریت ندارند. در صورتى که زنان در انجام امور محوله پى گیرتر, متعهدتر و خستگى ناپذیرتر هستند. ما در کشور خود مدیران لایق زن زیادى داریم که تا فرهنگ جامعه متحول و حقوق یکسانى براى زن و مرد قائل نشود, به کارگیرى این زنان در عرصه مدیریت امکان پذیر نیست.
خانم دکتر مصفا, رئیس دفتر مطالعات دانشگاه تهران و استاد دانشکده حقوق با اشاره به اینکه فقط 14 درصد از نمایندگان مجالس قانونگذارى در سراسر دنیا زن هستند, گفت: مهم ترین علتى که امروز براى مسائل مربوط به مشارکت زنان در سطح مدیریت مطرح مى شود, دورى تاریخى زنان از سیاست بوده است.
وى افزود: در سطح خرد که به توانایى ها و ظرفیت هاى اصلى بانوان برمى گردد, مى توان به بالا بردن سطوح آموزش, ایجاد اشتغال بیشتر, ایجاد انگیزه و باور شخصى و رفع موانع فرهنگى و اجتماعى تلاش کرد و در سطح کلان وجود قوانین مناسب, نگرش نخبگان سیاسى, ایجاد ساز و کار مناسب اجتماعى و سیاستگذارى, مى توان در رفع موانع موجود براى حضور زنان در عرصه مدیریت موثر باشد.

جوانان قبل از ازدواج آموزش هاى اجبارى مى بینند

فاطمه راکعى, رئیس کمیته زنان, جوانان و خانواده مجلس شوراى اسلامى, در گفتگو با خبرگزارى اعلام کرد این کمیته در صدد تدوین طرح آموزش اجبارى قبل از ازدواج مى باشد.
وى افزود: این طرح بهتر است به صورت آموزش هایى در سال هاى پایانى دبیرستان و همچنین به صورت واحدهاى عمومى در دانشگاهها ارائه شود. هدف از این طرح نیز آگاهى زوجین آینده نسبت به حقوق و وظایف متقابل یکدیگر و آموزش رفتارهاى صحیح عاطفى, روحى و جنسى از دیدگاه روان شناختى است.
راکعى ضمن اعلام تبادل نظرهاى این کمیته با نهادهاى متولى امور زنان در راستاى همگانى کردن این طرح, گفت: فقدان اطلاعات و آگاهى هاى لازم در جوانان در خصوص رفتارهاى صحیح عاطفى, روحى و جنسى و نیز حقوق و وظایف متقابل زوجین با یکدیگر, موجب سرخوردگى و مشکلات روحى و عاطفى شدید در آنها شده و در بسیارى موارد منجر به طلاق مى شود و ما قصد داریم با این طرح, دختران و جوانان پس از ازدواج با مشکلات زناشویى کمترى گریبانگیر شوند.

زنان کارآگاه به صحنه آمدند

همزمان با هفته ((ناجا)) یک واحد 5 نفره از افسران و کارآگاهان زن به عنوان اولین گروه زن, وارد پلیس آگاهى شدند.
رئیس پلیس آگاهى تهران در جمع خبرنگاران گفت: این کارآگاهان زن در پلیس آگاهى آموزش هاى لازم را دیده اند. اعتمادسازى همراه با نظم در جامعه از اهداف اصلى پلیس آگاهى است و در همین راستا این زنان خدمت خواهند کرد.
وى در ادامه افزود: با راه اندازى مرکز جدیدى به نام ((معاونت اطلاعات جنائى)) در اداره آگاهى, تمامى مجرمان در محل زندگى خود و قبل از ارتکاب جرم, تحت کنترل قرار خواهند گرفت و در حقیقت مجرمان همیشه تحت نظر کارآگاهان قرار دارند.

افسران زن فارغ التحصیل شدند

رئیس دانشگاه علوم انتظامى در جمع خبرنگاران گفت: نخستین گروه افسران زن شامل 94 نفر در رشته هاى پلیس امنیتى, جنائى, راهنمایى و رانندگى و تجسس, طى مراسمى فارغ التحصیل شدند.
وى در ادامه افزود: علاقه مندان به تحصیل در این دانشگاه در مقاطع کاردانى و کارشناسى به صورت نیمه متمرکز و از طریق آزمون سنجش آموزش کشور پذیرفته مى شوند. در سال جارى از میان 300 نفرى که براى این رشته پذیرفته شده اند, 60 نفر از آنها زن مى باشند, که مى توانند تا دوره هاى کارشناسى ارشد نیز به تحصیل خود ادامه دهند.
زنان فارغ التحصیل در این دانشگاه پس از اعطاى سردوشى و گذراندن دوره اى عملى, به استخدام نیروى انتظامى در مىآیند.

نخستین مهمانسراى سلامت کودکان خیابانى گشایش یافت

نخستین مهمانسراى سلامت کودکان خیابانى با حضور رئیس سازمان بهزیستى کشور گشایش یافت.
رئیس سازمان بهزیستى با اشاره به اهداف تإسیس این مراکز گفت: این مراکز براى پیشگیرى از آسیب هاى اجتماعى که ممکن است کودکان خیابانى به علت نداشتن سرپناه به آن دچار شوند, پیش بینى شده است.
دکتر محمدرضا راه چمنى افزود: تا کنون ایجاد 10 مهمانسراى سلامت کودک پیش بینى شده که 4 مورد آن در سطح شهر تهران و 9 مهمانسراى دیگر در شهرهاى شیراز, قم, مشهد, سارى, رشت و اصفهان دائر خواهد شد.
وى در باره شرایط پذیرش این کودکان در این مراکز گفت: کودکانى در این مراکز پذیرفته مى شوند که 6 تا 18 سال داشته باشند, در تهران والدین نداشته باشند, با رضایت خودشان به این مراکز آمده باشند, بدسرپرست باشند و مجبور به ترک خانه شده باشند.
راه چمنى تصریح کرد: کودکانى که از سوى نیروى انتظامى و دادگاهها معرفى مى شوند در مهمانسرا نگهدارى نمى شوند بلکه به مراکز ساماندهى کودکان خیابانى و مراکز شبه خانواده ارجاع داده مى شوند.
وى افزود: در این مهمانسراها, شام, صبحانه, محل استراحت, سالن کوچکى براى مسائل فوق برنامه, خدمات بهداشتى و درمانى براى کودکان کار و خیابان در نظر گرفته شده است.
راه چمنى گفت: سازمان بهزیستى در نظر دارد تا سال آینده براى زنان بى سرپناهى هم که از شهرهاى دیگر به دلائلى مختلف به شهرهاى بزرگ آمده اند و سرپناهى ندارند, یا زنانى که مورد همسرآزارى قرار گرفته اند مراکزى را راه اندازى کند.
وى افزود: در حال حاضر از مراکز اورژانسى هاى بحران اجتماعى براى این گونه امور استفاده مى شود, ولى به دلیل امکانات کم در این زمینه تبلیغات صورت نگرفته است.

فاصله بلوغ تا ازدواج به 15 سال افزایش یافت

رئیس سازمان ملى جوانان در جشنواره بزرگ, جوانان, ویژه منتخبان کانون هاى فرهنگى و هنرى مساجد کشور, گفت: فاصله میان سن بلوغ و تإهل و شاغل شدن جوانان, از 5 سال به 15 سال افزایش یافته است. جوانان ما هم اکنون با توجه به شهرنشین شدن, از مدت زمانى برابر 5/5 میلیارد روز به نام اوقات فراغت برخوردارند; بنابراین همه نهادها باید به این مسئله توجه داشته باشند.
دکتر میرباقرى گفت: مساجد به عنوان نهادهایى که مى توانند در پر کردن اوقات فراغت جوانان سهم بسزایى داشته باشند, اگر به شیوه سنتى عمل کنند, یک درصد از جوانان را هم نمى توانند جذب کنند.
وى اظهار کرد: حدود 25 میلیون نفر از جمعیت کشور, جوانان بالاى 15 سال هستند و ما در هیچ دوره اى با این کمیت براى برنامه ریزى مواجه نبوده ایم. مساجد باید با حفظ مبانى و اصول و تغییر و تحول اساسى در رفتار و برنامه ها بتوانند در کنار حفظ هویت دینى نسل جوان, هویت اجتماعى و ملى و فرهنگى را تقویت کنند.

موافقت نامه آموزش و مهارت هاى شغلى بانوان امضا شد

موافقت نامه ((آموزش و ارتقاى سطح آگاهى هاى زیست محیطى زنان)) میان مرکز امور مشارکت زنان ریاست جمهورى و سازمان حفاظت محیط زیست امضا شد.
بر اساس این موافقت نامه که به امضاى خانمها ((زهرا شجاعى)) رئیس مرکز امور مشارکت زنان ریاست جمهورى و ((معصومه ابتکار)) رئیس سازمان حفاظت محیط زیست رسید, براى آموزش و ارتقاى سطح آگاهى هاى زیست محیطى زنان, یک میلیارد ریال هزینه خواهد شد.
خانم معصومه ابتکار معاون رئیس جمهورى و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم امضاى این سند همکارى گفت: موضوع این موافقت نامه به آموزش هاى زیست محیطى براى زنان شهرى و روستایى اختصاص دارد.
ابتکار, نقش زنان را در بهبود محیط زیست حائز اهمیت دانست و گفت: امیدوارم این موافقت نامه آغاز همکارىهاى بیشتر براى ارتقاى دانش فنى و آموزش هاى لازم براى قشر بانوان کشور باشد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اجراى این موافقت نامه, آگاهى هاى زنان را در مسائل زیست محیطى افزایش مى دهد و این طرح در استان هاى تهران, گیلان, سیستان و بلوچستان و کردستان اجرا مى شود.

طرح ساماندهى و آموزش زنان تسهیل گردر روستاهاى مازندران اجرا مى شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزى مازندران در کارگاه آموزشى ((زنان تسهیل گر توسعه روستایى)) گفت: حدود 44 درصد زنان روستایى مازندران در فعالیت هاى زراعى, باغى و دامدارى مشارکت دارند. با سرمایه گذارى بیشتر در امر آموزش زنان روستایى مى توان بالاترین نرخ بازگشت سرمایه را در امر توسعه داشته باشیم که همین امر موجب بهره بردارى بیشتر, کاهش زاد و ولد, کاهش نرخ مرگ و میر کودکان و افزایش اقدامات زیست محیطى و عملکرد آن مى شود.
وى با بیان اینکه تولیدات کشاورزى قبل از انقلاب 18/5 میلیون تن بوده است, گفت: این رقم در حال حاضر با 3/5 برابر افزایش به 65 میلیون تن رسیده است.
مدیر ترویج و مشارکت هاى مردمى سازمان جهاد کشاورزى مازندران نیز در خصوص اهمیت و ضرورت این طرح گفت: اجراى طرح ساماندهى و آموزش زنان تسهیل گر توسعه روستایى از طریق یک پروسه مشارکتى, زمینه هاى مشارکت زنان و دختران روستایى را در تمامى مراحل از طرح مسئله تا تصمیم گیرى و اجرا و به ثمر رساندن فعالیت ها, حفظ و نگهدارى طرح ها و فعالیت ها و نهایتا ارزشیابى فعالیت هاى اجراشده فراهم خواهد نمود.

انتصاب اولین مدیر کل زن در امور استان ها

خانم ((بهجت موحدى)), از سوى مهندس صالحآبادى معاون پشتیبانى و امور مجلس وزارت تعاون, به عنوان مدیر کل تعاون شهرکرد, معرفى گردید.
در مراسم معرفى خانم موحدى که اولین انتصاب مدیر کل زن در امور استان ها محسوب مى شود, آقاى صالحآبادى گفت: وزیر قانون در راستاى سیاست هاى رئیس جمهور خاتمى در زمینه مشارکت دادن بانوان در امور کشور این انتصاب را انجام داد.
وى در ادامه افزود: این خود بانوان هستند که با شایستگى در عرصه هاى سیاسى و اجرایى باید قابلیت هاى خود را بروز دهند. لذا اندیشه اى که براى بانوان سهم خواهى مى کند, در تقابل با اندیشه مردسالارى است, لذا شایستگى ملاک است نه جنسیت.
لازم به ذکر است این انتصاب در استان چهارمحال و بختیارى با واکنش هاى مختلف مثبت و منفى مواجه گردید.

زنان ابوظبى در بازار بورس فعالیت مى کنند

مدیریت بازار بورس ابوظبى با انتشار گزارشى, شمار زنان فعال در امر داد و ستد در این بازار را یک هزار و 921 نفر اعلام کرد. بر اساس این گزارش, زنان حدود 21 درصد مجموع سهامداران در بازار ابوظبى را تشکیل مى دهند.
بر پایه این گزارش, زنان بیش از 10 میلیون و 656 هزار سهم بازار بورس ابوظبى را به خود اختصاص داده اند در حالى که 116 میلیون و 528 هزار سهم این بازار متعلق به سهامداران مرد است.
گزارش مذکور نشان مى دهد که 7/63 درصد از فعالیت زنان در بازار بورس ابوظبى در بخش بانک ها و 9/24 درصد در بخش مخابرات به ویژه شرکت مخابرات امارات و شرکت مخابرات قطر, و باقى مانده در بخش هاى مختلف امور خدماتى متمرکز شده است.
به گفته منابع بازار بورس ابوظبى, شمار زیادى از زنان نیز به طور غیر رسمى در این بازار فعالیت دارند که آمار مشخصى از آنها در دست نیست.
این در حالى است که تعداد زنان سهامدار فعال در بازار بورس دبى بیش از 10 هزار نفر اعلام شده است به نحوى که زنان بیش از 24 درصد سهامداران این بازار را تشکیل مى دهند.

اسباب بازىهاى مروج خشونت تحریم مى شوند

28 سازمان و تشکل دولتى و غیر دولتى حامى حقوق کودکان و نوجوانان در ایران, با انتشار بیانیه اى خریدارى هر گونه اسباب بازى مروج خشونت را تحریم کردند.
به گزارش روابط عمومى کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان در این بیانیه شش ماده اى, تصریح شده است: انجمن ها و تشکل هاى حامى دفاع از حقوق کودک اجازه نخواهند داد اسباب بازىهایى که خشونت را ترویج مى دهند به خانه ها و مراکز آموزشى راه پیدا کند.
در بخش دیگرى از این بیانیه ضمن تحریم تمام فیلم ها و کتاب هاى زمینه ساز استفاده کودکان از اسباب بازىهاى تهاجمى, تإکید شده است: ما با خرید اسباب بازىهاى خلاق و مناسب, تولیدکنندگان, توزیع کنندگان و فروشندگان اسباب بازىها را به تولید و فروش سرگرمى هاى مناسب تشویق مى کنیم و به این ترتیب مربیان و والدین کودکان نشان مى دهند که مدافع گسترش فرهنگ صلح در ایران هستند.
سازمان ها و انجمن هاى حامى حقوق کودک همچنین در بیانیه خود تصریح کرده اند که براى تشویق تولیدکنندگان اسباب بازىهاى مناسب و صلح آمیز تلاش کرده و این فرهنگ را ترویج مى دهند.