تازه هاى پژوهش


 

تازه هاى پژوهش

بوهاى مطبوع احساس درد را در زنان تسکین مى دهد

بوهاى مطبوع و شیرین مانند عطر گل رز و یا بوى مغز بادام مى تواند احساس درد را در زنان تسکین دهد. همچنین بوهاى زننده مانند بوى سرکه, موجب افزایش احساس درد در هر دو گروه زنان و مردان مى شود.
دانشمندان عقیده دارند احساس خوشایندى که از لمس کردن یک جسم به انسان دست مى دهد, بخش جلویى کورتکس در مغز انسان را که با حس چشایى و بویایى در ارتباط است, فعال مى کند. بنابراین رایحه هاى مختلف مى توانند مراکز تجزیه و تحلیل حس لامسه, درد و دما را در زنان دگرگون کنند.

اینترنت و رویکرد جنسیتى

کارشناسان ضمن بررسیهاى گسترده خود دریافته اند که علاقه و عملکرد مردان و زنان مسن در شبکه اینترنت, داراى تفاوتهاى اساسى با یکدیگر است. نتایج حاصل از بررسى زنان و مردان بالاتر از 55 سال نشان مى دهد, مردان به هنگام استفاده از اینترنت به دنبال یافتن اطلاعات و استفاده از سایتهاى سرگرم کننده هستند, در حالى که زنان, اینترنت را همچون جانشینى براى تلفن مى نگرند و از آن بیشتر براى گفتگو با دوستان و بستگان خویش استفاده مى کنند.
با وجود تفاوتهاى بنیادى در رویکرد و طرز استفاده زنان و مردان مسن از شبکه اینترنت, به گفته کارشناسان, یک چیز در میان آنان مشترک است و آن اینکه دو سوم این افراد اذعان مى کنند اینترنت اثر مثبتى بر زندگى آنان بر جاى گذارده است.
 

زنان خانه دار, دچار چاقى شکمى مى شوند

نتایج یک پژوهش نشان داد, حدود 3/85 درصد زنان خانه دار, دچار چاقى شکمى هستند و به طور کلى 7/66 درصد افراد از لحاظ چاقى شکمى, در گروه زنان قرار دارند.
نتایج تحقیق نشان مى دهد که چاقى مشکلى است که برخى از افراد با آن روبه رو هستند; چاقى شکمى یک عامل تهدیدکننده سلامتى در قرن 21 است و چاقى بر حسب شاخص قوه بدنى با بیماریهاى قلبى و عروقى در ارتباط است; اما چاقى مرکزى یعنى نسبت دور کمر به دور لگن, در مقایسه با شاخص قوه بدنى ارتباط نزدیکترى با بیمارى قلبى و عروقى دارد.
نتایج حاصل از این پژوهش نشان مى دهد که 7/66 درصد افراد از لحاظ چاقى شکمى, از نظر جنس در گروه زنان قرار داشتند; از نظر سنى نیز 50 درصد در گروه سنى 70 و 60 سال بودند. محققان عوامل متعددى در بروز این پدیده مربوط مى دانند, که از آن جمله مى توان به افزایش سن, ضربات مکرر و مزمن, فشارهاى غیر طبیعى همراه با عوامل ژنتیکى و آناتومیک و نیز افزایش وزن اشاره کرد. از آنجایى که چاقى, به ویژه نوع چاقى, یک عامل پرخطر مهم براى بروز بیماریهاى قلبى, عروقى, دیابت, فشارخون و هیپرلیپد است, لذا افرادى که دچار چاقى هستند, باید کاملا تحت کنترل و درمان قرار گیرند.

زنان بیشتر از مردان از لوپوس مى میرند

دانشمندان مى گویند زنان 5 برابر بیش از مردان از بیمارى مفصلى دردناک لوپوس مى میرند. همچنین سیاه پوستان, 3 برابر بیشتر از سفیدپوستان در اثر این بیمارى فوت مى کنند.
بیمارى لوپوس, سیستم دفاعى انسان را علیه بافتها و نسوج سالم بدن بسیج مى کند و دردهاى فلج کننده اى را در ناحیه مفاصل, به وجود مىآورد. در بعضى موارد این بیمارى به کلیه و سایر اعضاى مهم بدن نیز سرایت مى کند و باعث مرگ مبتلایان مى شود.
در طول بیست سال گذشته از هر ده میلیون زن, 88 نفر در اثر لوپوس فوت کرده اند, اما این رقم در مورد ده میلیون نفر, فقط 15 نفر بوده است.

زنان تجربیات عاطفى رابهتر از مردان به خاطر مىآورند

علم ازدواج مى گوید, شوهران هرگز مشاجرات زناشویى را به خاطر نمىآورند و زنان هیچ وقت آن را فراموش نمى کنند. تحقیقات جدید علت این امر را ناشى از آن مى داند که مغز زنان, عواطف را دقیق تر از مردان احساس و یادآورى مى کند.
محققان با کمک روش ام.آر.آى از مغز این افراد به هنگام تماشاى عکسها, تصویربردارى کردند و دریافتند واکنشهاى عصبى در زنان, نسبت به صحنه هاى عاطفى بسیار فعالتر است. مغز زنان, براى درک و یادآورى عواطف از سازماندهى بهترى برخوردار است.
ارتباط دادن تجربیات عاطفى و رمزگذارى این تجربیات در حافظه در زنان بسیار انسجام یافته تر انجام مى شود. زنان درصد بیشترى از محرکهاى عاطفى به کار رفته در این تجربه را به خاطر مىآورند.
این تحقیق ارتباط نیرومندى را میان رفتار ادراکى و یک ساختار مغزى که هنگام دریافت محرک عاطفى فعال مى شود, نشان مى دهد. این تحقیق درک دانشمندان را از ارتباط میان ادراک و ساختارهاى زیربنایى مغز بیشتر مى کند.

نقش مهد کودک در جلوگیرى از ابتلاى کودکان به سرطان خون

محققان مى گویند علاوه بر دستگاه ایمنى بدن, مغز کودکان نیز در محیط مهد کودک فعال مى شود و همین امر مى تواند خطر ابتلا به سرطان خون یا لوسمى را کاهش دهد.
کودکانى که در اوان عمر به مهد کودک مى روند و با تعداد زیادى کودک در ارتباط هستند, کمتر به لوسمى حاد که شایع ترین نوع سرطان کودکان در کشورهاى توسعه یافته است, مبتلا مى شوند.
دانشمندان گمان مى کنند که قرار گرفتن در معرض انواع عفونتها در اوان عمر, توانایى دستگاه ایمنى بدن در مقابله با بیماریها را افزایش مى دهد. چنانچه کودکان با همسالان خود تماسى نداشته باشند, دستگاه ایمنى بدن آنها تکامل نمى یابد و در واکنش به عفونتها, سلول سرطانى مى سازد.
به جز مهد کودک, تلقیح واکسن و تماس با خواهر و برادر و دوستان نیز به فعال شدن دستگاه ایمنى بدن کودک کمک مى کند.
دانشمندان معتقدند بدن کودکانى که دستگاه ایمنى شان تکامل نیافته است, با قرار گرفتن در معرض عفونت, گلبولهاى سفید معیوب مى سازد و تجمع سلولهاى غیر طبیعى مى تواند به لوسمى منجر شود.

رمز عمر طولانى کشف شد

دانشمندان کشف کرده اند که طول عمر یک انسان به درجه حرارت بدن آن و همچنین دو ماده شیمیایى به نامهاى ((انسولین)) و ((اى اچ اى اى اس)) که در خون مى باشد, بستگى دارد. به طور متوسط, کسانى که درجه حرارت بدن و انسولین آنها کمتر و میزان ((اى اچ اى اى اس)) در بدن آنها بیشتر باشد, عمر طولانى ترى خواهند داشت.
محققان با انجام آزمایشاتى بر روى چندین نفر به این نتیجه رسیده اند که علت کم بودن درجه حرارت و انسولین بدن و همچنین بالاتر بودن ((اى اچ اى اى اس)) چیزى غیر از رژیم غذایى مى باشد. احتمال دارد ژنتیک, عامل مهمى در این زمینه باشد.
در حال حاضر دانشمندان در پى آن هستند که بتوانند با بررسى زندگى افرادى که عمر طولانى دارند, به رمز افزایش سن دست پیدا کنند.

تغذیه با شیر مادر خطر سندرم مرگ ناگهانى نوزادان را کاهش مى دهد

پژوهشگران به مادرانى که مى خواهند خطر مرگ ناگهانى نوزاد را در فرزندان شیرخوار خود کاهش دهند, توصیه مى کنند از روش تغذیه با شیر مادر استفاده کنند.
دانشمندان دریافته اند شیرخوارانى که بیش از چهار ماه با شیر مادر تغذیه شده اند, احتمال مرگ ناگهانیشان کمتر است.
محققان دریافته اند خطر مرگ در نوزادانى که کمتر از 8 هفته شیر مادر خورده اند, 3 برابر نوزادانى است که بیش از 12 ماه با شیر مادر تغذیه شده اند.
احتمال شیردهى مکرر نوزاد و تماس نزدیکتر بین مادر و کودک, خطر این سندرم را کاهش مى دهد.
علت سندرم مرگ ناگهانى نوزادان که در اولین سال تولد رخ مى دهد مشخص نیست اما تشویق والدین به خواباندن نوزاد به صورت طاقباز, موارد مرگ نوزادان را کاهش داده است. پزشکان به والدین توصیه مى کنند سیگار نکشند, نوزادان را در رختخواب پاکیزه بخوابانند و آنها را بیش از حد گرم نکنند.
تغذیه با شیر مادر علاوه بر محافظت در برابر سندرم مرگ ناگهانى نوزادان, میزان عفونتهاى گوش, حساسیتها, اسهال و استفراغ را نیز کاهش مى دهد.

 

بزرگ شدن انسان با تغییر شخصیت تعیین مى شود

پشت سر گذاشتن برخى رویدادهاى سنتى, مانند پایان تحصیلات دانشگاهى, ازدواج یا صاحب فرزند شدن, نشان دهنده بزرگ شدن انسانها نیست, بلکه این تغییر در شخصیت و رفتار است که حکایت از این گذار دارد. ویژگى هایى که خصوصیات فردى شخص را رقم مى زند, درجه بلوغ فکرى او را تعیین مى کند.
با این وجود برخى شاخصهاى قدیمى در مورد بزرگ شدن انسانها مانند ازدواج, پایان تحصیلات, مادر یا پدر شدن و یا ترک خانه پدرى, عموما جاى خود را به تعاریف دیگرى از قبیل داشتن حس استقلال, بلوغ عاطفى و یا مسوولیت داده است.
پذیرش مسوولیت پیامدهاى یک اقدام, تصمیم گیرى و تعیین اعتقادات و ارزشهاى فردى مستقل از پدران و مادران و نفوذ از دیگر جوانب, دست یافتن به استقلال مالى, کاهش خودمحورى و افزایش توجه به دیگران و احساس مسوولیت هنگام رانندگى از جمله شاخصهاى بزرگ شدن افراد, عنوان شده است.
تغییر شاخصها باعث مى شود که افراد در قبال انتظارات جامعه, محدودیت و تنگناى کمترى احساس کنند و در نتیجه بزرگ شدن آنان, تعریفى بسیار فردگرایانه خواهد داشت.

واکسن آبله مرغان کودکان مى تواند منجر به بیمارى زونا شود

دانشمندان مى گویند مایه کوبى کودکان علیه بیمارى آبله مرغان مى تواند میلیونها فرد بزرگسال را به زونا مبتلا کند. اگر چه تلقیح واکسن آبله مرغان جان هزاران کودک را از مرگ نجات مى دهد اما مى تواند در بزرگسالى فرد را در اثر عوارض ناشى از زونا تا حد مرگ ببرد.
بعد از یک دوره حمله آبله مرغان, ویروس موسوم به ((واریسلا زوستر)) در بدن نهفته مى ماند و ممکن است دهها سال بعد دوباره فعال شده و باعث بروز زونا شود. زونا جوشهاى دردناکى است که معمولا بعد از سن 60 سالگى بروز مى کند.
بزرگسالانى که با کودکان زندگى مى کنند بیشتر در معرض این ویروس قرار دارند و میزان مقاومت آنها در برابر زونا زیاد است. همزیستى بزرگسالان با کودکان, آنها را در معرض این ویروس قرار مى دهد و همانند واکسن یادآور علیه زونا عمل مى کند. اما در صورت مایه کوبى تمام کودکان, بزرگسالانى که به آبله مرغان دچار شده اند دیگر در برابر زونا مصونیت ندارند.

درک کودکان از متون داستانى

تحقیقات پژوهشگران خبر مى دهد که درک کودکان از متون داستانى از 6 سالگى آغاز مى شود. محققان در آزمایشى فعالیت مغز چند کودک 4 تا 6 ساله را هنگام دیدن کارتون, با استفاده از دستگاههاى مجهز به پرتو نزدیک مادون قرمز مورد مشاهده قرار دادند.
آنان در این آزمایش مشاهده کردند هنگامى که خطر تصادف رانندگى هنرپیشه داستان کارتونى را تهدید مى کند, فعالیت بخش جلویى مغز کودکان 6 ساله که محل نشان دادن واکنشهاى احتیاطى است, شدید مى شود. این واکنش به معناى آن است که کودکان 6 ساله امکان بروز سانحه در لحظه بعد را پیش بینى مى کنند.
بر اساس گفته آنان, این در حالى است که مغز کودکان 4 ساله در برابر این صحنه واکنش ویژه اى نشان نداده و این به معنى آن است که این کودکان قدرت لازم براى درک و تصور روند داستان را نداشته اند. پژوهشگران امیدوارند با استفاده از این نتیجه و کشف بیشتر زوایاى فعالیت مغز, بتوانند به افزایش کارآیى روشهاى آموزشى کمک کنند.

از جوانى به فکر آلزایمر باشید

تحقیقات جدید نشان مى دهد, عواملى چون تغذیه سالم, ورزش و کنترل وزن, نه تنها خطر ابتلا به امراض قلبى را کاهش مى دهد, بلکه از بروز بیمارى آلزایمر هم جلوگیرى مى کند. اکنون محققان بر این باورند که عوامل خطرسازى که مسبب بروز بیماریهاى قلبى هستند, در تخریب سیستم عصبى و ایجاد بیمارى آلزایمر نقش دارند, در صورت ابتلا به این بیمارى سلولهاى مغز به تدریج تخریب شده و فرد دچار فراموشى مى شود, به طورى که دیگر قادر نیست خاطرات گذشته را به یاد بیاورد و در صورت پیشرفت بیمارى, حافظه درازمدت هم تحت تإثیر قرار گرفته و در نهایت منجر به فوت مى شود.
طبق گفته محققان, عواملى نظیر سیرى, دیابت, عدم تحرک و داشتن وزن اضافى, افزایش فشارخون و کلسترول, در بروز پیشرفت این بیمارى نقش دارند. حفظ سلامتى در دوران جوانى, یکى دیگر از عوامل موثر در پیشگیرى از بیمارى آلزایمر است چون این بیمارى در همین دوران سراغ فرد مىآید و بعد از گذشت 20 تا 30 سال علایم اولیه آن بروز مى کند به طورى که اکثر افراد در سنین 65 تا 85 ساله به این بیمارى مبتلا مى شوند.
افرادى که در برنامه غذایى خود از ویتامینE)) )) وC)) )) استفاده مى کنند, کمتر به بیمارى آلزایمر مبتلا مى شوند. این ویتامین جزو گروه آنتى اکسیدانها هستند که قادر به جذب رادیکالهاى آزاد اضافه اند و از تخریب سلولهاى بدن جلوگیرى مى کنند. در حال حاضر بیش از 12 میلیون نفر در سراسر جهان به بیمارى آلزایمر مبتلا هستند.

شنیدن زبانهاى خارجى در کودکى استعداد فراگیرى زبان را شکوفا مى کند

یافته هاى جدید نشان مى دهد هر چه گوش در سنین پایین تر, در معرض شنیدن زبانهاى خارجى قرار گیرد, توانایى فراگیرى این زبانها در دوران بعدى عمر افزایش مى یابد.
بزرگسالان شنوا و ناشنوا که در سنین اولیه عمر گوششان در معرض شنیدن زبانهاى خارجى قرار داشته است, در دوران بعدى عمر, در فراگیرى یک زبان جدید عملکرد مشابهى ندارند. بزرگسالان ناشنوایى که در فراگیرى زبان خارجى در سنین پایین تجربه اندکى داشتند, در فراگیرى یک زبان خارجى, عملکرد ضعیف ترى نشان دادند.
دانشمندان فکر مى کنند که استعداد یادگیرى زبان خارجى با پیر شدن مغز از بین مى رود. وقتى مغز در سنین پایین, زبان مىآموزد, استعداد مادام العمرى در فراگیرى زبان خارجى پیدا مى کند. اما وقتى گوش او در معرض شنیدن زبان خارجى نباشد, استعداد یادگیرى زبان دیگر هم در او شکوفا نمى شود.

مصرف نمک با پوکى استخوان ارتباط دارد

افزایش فعالیت جسمى و مصرف مواد غذایى سرشار از کلسیم مى تواند از بروز پوکى استخوان پیشگیرى کند. همچنین نخوردن غذاهاى پرنمک نیز در سلامت استخوانها اهمیت دارد. هر چه مقدار مصرف نمک در شخص زیاد شود, بر شدت پوکى استخوانها نیز افزوده مى شود.
مکملهاى کلسیم در کسانى که مقدار زیادى نمک مصرف مى کنند, بیشتر از بدن دفع مى شود.
غذاهاى فرآورى شده و کنسروها از مقدار نمک کمترى برخوردار هستند و مصرف آنها نمى تواند مشکلى در این زمینه ایجاد کند.

خوردن یک سیب یا پرتقال اضافى از بروز سرطان پیشگیرى مى کند

خوردن یک سیب یا پرتقال اضافى در روز, خطر مرگ ناشى از بیمارى قلبى و سرطان را به میزان قابل توجهى کاهش مى دهد.
نتایج مطالعات محققان نشان داد که خطر مرگ به هر علتى در افراد 45 تا 79 ساله که داراى مقادیر زیادى ((ویتامین ث)) در خونشان باشند, نصف کسانى است که ویتامین ث خونشان پایین مى باشد.
با مصرف اندکى ویتامین ث اضافى یا معادل 50 گرم میوه یا سبزى در روز, 20 درصد خطر مرگ به هر علتى را کاهش مى دهد.
خطر مرگ در اثر بیمارى قلبى با مصرف ویتامین ث 30 درصد, و در اثر سرطان, 15 درصد کاهش مى یابد.
این یافته ها نشان مى دهد که کمى مصرف بیشتر میوه و سبزى و فقط یک یا دو وعده در روز, فواید بیشترى براى سلامتى به همراه دارد.
میوه جات و سبزیجات از راههاى گوناگونى از جمله جلوگیرى از تشکیل مواد شیمیایى سرطان زا و فعال کردن آنزیمهاى ضد مسمومیت از بروز سرطان پیشگیرى مى کنند.
محققان خاطرنشان مى کنند که 40 درصد همه سرطانها با رژیم غذایى مرتبط است.