سو ء تغذیه و چاقى در کودکان


 

سوء تغذیه و چاقى در کودکان

نشریهChild health
ترجمه: پگاه امیردیوانى

اخیرا در کشورهاى در حال توسعه توجه فزاینده اى به مسإله افزایش چاقى در کودکان و بزرگسالان معطوف شده است. بر اساس مطالعه اى که در تایلند انجام شد, یک افزایش 16 ـ 12 درصدى در میزان چاقى کودکان دبستانى در مدت 2 سال مشخص گردید. کودکان چاق اغلب بزرگسالانى چاق مى شوند.
چاقى به خصوص در ناحیه شکم (چربى اضافى دور کمر), خطر بیماریهایى نظیر بیمارى کروزى قلب, پرفشارى خون و دیابتهاى غیر انسولینى را در بزرگسالى افزایش مى دهد.
در حال حاضر شواهد مستحکمى وجود دارد که سوء تغذیه در رحم مادر و در نوزادى, خطر چاقى و عوارض مربوط به آن را در سنین بالاتر فزونى مى بخشد.
به عنوان مثال, در طول جنگ جهانى دوم در هلند قحطى اتفاق افتاد و مادرانى که در خلال جنگ, 6 ماهه باردار بودند, کودکانى متولد نمودند که در سن 18 سالگى در معرض شدید چاقى قرار گرفتند.

مطالعات دیگر حاکى از آن است که

O کم وزنى در هنگام تولد (مربوط به سوء تغذیه مادر) خطر بیماریهاى حاد غیر مسرى نظیر بیمارى کروزى قلب, پرفشارى خون و دیابتهاى غیر انسولینى را در سنین بالاتر افزایش مى دهد.
O به نظر مى رسد در کشورهاى در حال توسعه, بین ازدیاد کاهش رشد جمعیت و شیوع روزافزون چاقى ارتباط نزدیکى وجود دارد.
O حتى اگر کودکان از سوء تغذیه رهایى یابند, تغییراتى در ترکیب بدنشان ایجاد مى شود. نسبت چربى به بافت بدون چربى افزایش مى یابد و باعث تغییراتى در متابولیسم مى گردد که چاقى به همراه دارد.
O تغذیه با شیر مادر, عامل حفاظتى مهمى علیه چاقى کودکان مى باشد.
در مقابل یافته هاى مذکور مى توان این گونه توضیح داد, زمانى که جنین یا نوزاد, در دوره هاى مهمى از رشد, تغذیه کافى نداشته باشند, بدن آنها به گونه اى تغییر مى یابد تا کودک را براى یک رژیم غذایى نامناسب در طول زندگیش آماده سازد. اگر غذاى کافى مناسب رژیم غذایى کودک وجود داشته باشد, اما با تمرینات بدنى او سازگار نباشد, مشکلات بروز خواهند کرد.
ارتباط بین سوء تغذیه زودهنگام و چاقى در سنین بالاتر, و دیگر اختلالات دلیل دیگرى است براى:
O تإکید بر تغذیه مناسب تر دختران بزرگسال و زنان, بنابراین سوء تغذیه در دوران جنینى رفع مى شود.
O تغذیه انحصارى کودکان با شیر مادر, بنابراین آنها بهترین شروع را در رژیم غذایى خواهند داشت.
O جلوگیرى از عوارض مربوط به سوء تغذیه, تمرینات بدنى ممکن است متابولیسم کودک را که در بزرگسالى او منجر به چاقى مى شود, تغییر دهد.