اخبار


اخبار

 

برگزیدگان المپیادهاى علمى نشان هاى خود را به مقام معظم رهبرى هدیه کردند

جمعى از دانشآموزان برگزیده المپیادهاى علمى, ملى و جهانى 14 نشان خود را تقدیم مقام معظم رهبرى کردند.
حضرت آیت الله خامنه اى, رهبر معظم انقلاب در این دیدار با ابراز خرسندى از موفقیت هاى علمى جوانان ایرانى در المپیادهاى ملى و جهانى, گفتند: این نشان ها سند افتخارات علمى جوانان ایران است و یکى از ارزشمندترین هدایا به شمار مى رود. ایشان با اشاره به گرایش هاى معنوى, اسلامى و انقلابى در میان جوانان خاطرنشان کردند, به رغم تلاش برخى براى انکار این مسئله, اما ارتباط جوانان با اسلام و انقلاب بسیار مستحکم است.
مقام معظم رهبرى با تإکید بر اینکه همه مدیون کشور و انقلاب مى باشند افزودند: نوجوانان و جوانان در راه پیشرفت هاى معنوى و علمى نباید به هیچ حدى قانع باشند بلکه باید تلاش نمایند تا با موفقیت هاى علمى سهم بیشترى از دین بزرگ خود را ادا نمایند.
ایشان در پایان خاطرنشان کردند: این نشان ها را به موزه آستان قدس رضوى ارسال خواهند کرد.

آیت الله امینى:
جوانان بیش از دیگران حق طلب و عدالتخواهند

نائب رئیس مجلس خبرگان رهبرى در نشستى در شوراى فرهنگ عمومى استان قم, گفت: جوانان بر خلاف ذهنیت رایج بیش از سایر اقشار, حق طلب و عدالتخواه هستند. جوانان بیش از دیگران زمینه و آمادگى پذیرش حق و عدالت را دارند. باید حمایت و راهنمایى لازم از سوى دولت, مدرسه و خانواده در این جهت صورت گیرد.
رئیس شوراى فرهنگ عمومى استان قم افزود: در حرکت هاى اسلامى نیز معمولا جوانان پیشرو هستند و این واقعیت در کشور ما در جریان شکل گیرى و پیروزى انقلاب اسلامى و دفاع مقدس کاملا به اثبات رسید که چگونه آنان به دلیل حس عدالتخواهى حتى جانشان را نیز فدا کردند.
آیت الله امینى گفت: روایت شده یاران امام زمان(عج) اکثر جوانان هستند و تعداد اندکى غیر جوان در آن وجود دارند. در برخورد با جوانان باید آگاه باشیم که نوع برخورد از جنس خود آنان و در نظر گرفتن شرایط روحى و عاطفى و نیازهاى مختلف این قشر باشد تا در جذب و راهنمایى آنان موفق باشیم.
ایشان افزود: بررسى ها نشان مى دهد که وضعیت فرهنگى جوانان در قم بر خلاف تبلیغات منفى که صورت مى گیرد مطلوب است اما باید تلاش بیشترى براى رفع مشکلات انجام شود.
وى خواستار بررسى علل و عوامل بروز پدیده هاى ناهنجار در میان جوانان قمى و راهکارهاى مناسب براى حل آن با توجه به خواست و نظر خود جوانان شد.

مبارزه با سنت هاى نادرست راه موفقیت زنان است

حجت الاسلام و المسلمین خاتمى, رئیس جمهورى در پیام خود به همایش مشارکت سیاسى زنان در کشورهاى عضو کنفرانس اسلامى, گفت: واقعیت این است که وضعیت امروز زنان در کشورهاى اسلامى بیش از آنکه ملهم از آموزه هاى اسلام باشد, متإثر از فرهنگ, سنت, عادات و رسوم و از همه مهم تر مناسبات سیاسى, اجتماعى, اقتصادى و فرهنگى آنان است. به این ترتیب تبیین دیدگاه واقعى اسلام در زمینه نقش, جایگاه, حقوق و تکالیف زنان با عنایت به مقتضیات زمان, مکان و تحولات عظیم اجتماعى, چهره حقیقى و زیباى دین خدا را به جهانیان نشان خواهد داد.
آقاى خاتمى در پیام خود که توسط خانم زهرا شجاعى, رئیس مرکز امور مشارکت زنان قرائت مى شد, خاطرنشان کرد: به نظر مى رسد که زنان شایسته مسلمان بیش از پیش جایگاه خود را در عرصه حیات اجتماعى و مشارکت در زندگى عمومى, سیاسى و اجتماعى مى یابند. این فرآیند, نیازمند فعالیت و اقدام سنجیده و از سر تدبیر و تلقى است تا زن مسلمان با بازگشت به فرهنگ اصیل و انسان ساز اسلام, راه سربلندى را در پیش گیرد.
در بخش دیگرى از این پیام آمده است: یقینا مبارزه همزمان با سنت هاى نادرست که به نام دین بر زنان تحمیل مى شود و آگاهى بر جنبه هاى منفى فرهنگ بیگانه در جوامع مسلمان نفوذ کرده است, تنها راه موفقیت در برابر این مسئله است.
همچنین دکتر نجفقلى حبیبى, رئیس دانشگاه علامه طباطبایى و دبیر این همایش گفت: در حال حاضر جوامع با فهم سنتى از اسلام, زنان را محدود کرده و موانع بسیارى در راه مشارکت آنان ایجاد کرده اند. وى افزود: تحولات اجتماعى دنیاى معاصر و شیوه هایى که از غرب وارد کشورهاى اسلامى شده نیز محدودیت هایى را در جوامع اسلامى براى زنان به وجود آورده و زنان در همین حال باید بتوانند ارتباط بین تفسیرهاى متحجرمآبانه از اسلام و گسترش فرهنگ غرب را دریابند.
دکتر حبیبى همچنین با اشاره به بررسى تشکیل دبیرخانه مشارکت سیاسى زنان پس از این همایش, گفت: طرح اندیشه هاى پخته و سنجیده یک ضرورت است و از این طریق مى توان قابلیت هاى تبدیل قوانین در کشورهاى مختلف به نفع زنان را فراهم کرد. وى تصریح کرد زنان باید در پرتو این مشارکت ها, دانش و تجربه اجتماعى و توانایى در قبول مسئولیت را بدست آورده و محرومیت سیاسى خود را در طول تاریخ از بین ببرند.
وى با اشاره به نقش موثر زنان در برقرارى ارتباط بین این دو مقوله ادامه داد: زنان باید بتوانند ارتباط بین تفسیرهاى متحجرمآبانه از اسلام و گسترش فرهنگ غرب ـ آنجا که ناسازگارى عمیقى با فرهنگ اسلام دارد ـ را دریابند.
این همایش دو روزه در دفتر مطالعاتى سیاسى وزارت امور خارجه و با شرکت اندیشمندان و شخصیت هاى علمى کشورهاى اردن, کویت, قطر, بحرین, مصر, امارات متحده عربى, پاکستان و ترکیه برگزار شد.

رئیس جمهورى خواستار بررسى علل افزایش خودکشى در کشور شد

اقدام به خودکشى روزانه 20 نفر در تهران از یک سو و پیش بینى محققان نسبت به افزایش اقدام به خودکشى در سال آینده, باعث شد تا رئیس جمهورى در خصوص بررسى این پدیده, مسئولان دستگاههاى اجرائى را به چاره جویى فرا بخواند.
بنا بر تصمیمات این جلسه و درخواست حجت الاسلام و المسلمین آقاى خاتمى, رئیس جمهورى دفتر امور تإمین اجتماعى سازمان مدیریت و برنامه ریزى از برخى دستگاههاى اجرائى خواسته است تا براى حل این معضل, راهکارهاى اجرائى ارائه دهند.
آنچه نمایندگان دستگاههاى اجرائى و به ویژه شخص رئیس جمهورى را وا داشته تا به بررسى علل خودکشى در کشور بپردازند ناشى از ارائه آمارهاى مختلفى است که نشان مى دهد طى 5 سال گذشته روزانه 7 نفر در کشور ما اقدام به خودکشى کرده اند و تحقیقات دانشجویى نیز هشدار مى دهند که روند این اقدام ها در حال افزایش است.
تنها در سال 80, 2794 نفر دست به خودکشى زدند که روزانه 7/65 نفر محاسبه شده است. از این میان بیش از 60 درصد از قربانیان خودکشى فوت شده اند.
آمارهاى ارائه شده از سوى دستگاههاى امنیتى و انتظامى نیز حکایت از این دارد که جوانان بیش از سایرین اقدام به خودکشى کرده اند, به طورى که 20/75 درصد خودکشى کنندگان بین 18 تا 24 سال و 16/43 درصد بین 25 تا 34 سال و بالاخره نزدیک به 14 درصد بیش از 35 سال سن داشته اند.
همچنین حدود 30 درصد از افرادى که خود را مى کشند, از اختلافات خانوادگى به ستوه آمده اند, ضمن اینکه شکست در زندگى, یإس, اختلال حواس, فقر و مسائل ناموسى, از عمده ترین دلایل مبادرت به خودکشى عنوان مى شود.
بنابراین, خبرهاى حاکى از خودکشى نشان از بروز خزنده وار آسیبى اجتماعى دارد که باعث شده تیتر ((خودکشى 200 دانشجو در یک سال تحصیلى)), ((زنان 3 برابر مردان خودکشى مى کنند)) و ... جامعه را با خطرى پنهان روبه رو کند و مسئولان دستگاههاى اجرائى را به خواست رئیس جمهورى به چاره جویى وا دارد.

دکتراى افتخارى تاریخ اسلام به خانم شیمل, اسلام شناس آلمانى اهدا شد

مدرک دکتراى افتخارى تاریخ اسلام, از سوى وزیر علوم, تحقیقات و فناورى به پروفسور آنه مارى شیمل, محقق و اسلام شناس آلمانى, اهدا شد.
در مراسم اهداى این دکتراى افتخارى, دکتر معین با اشاره به دقت, قدرت استمرار و جامع نگرى علمى این محقق به عنوان یک الگوى موفق گفت: اعطاى این دکترا به پروفسور شیمل, بیش و پیش از هر چیز, تجسم بخشیدن به یک معنا و جلوه گر ساختن یک حقیقت است; معنایى که در خود عشق و حقیقتى که در تلاش براى بروز و ظهور آن نهفته است.
وزیر علوم, تحقیقات و فناورى در ادامه افزود: غیریت سازىهاى مفرط که معمولا در گفتمان هاى استعمارى وجود دارد, همواره از موانع اساسى گفتگوى واقعى در جهان اندیشه بوده است و جهان امروز دیگر چنین مبنا و مدارى را بر نمى تابد و بشر امروز در پى گفتگویى است که با گفته رئیس جمهورى, در آن شرق و غرب, نه موضوع شناخت بلکه طرف مکالمه و شریک مباحثه اند.
خانم شیمل نیز گفت: بحث از انقطاع فرهنگى مختص کشور خاصى نیست و از خودبیگانگى فرهنگى در غرب نیز وجود دارد. جوانان امروزى غربى فقط مى توانند با کامپیوتر کار کنند, در حالى که با ادبیات کشورشان آشنا نیستند و فعالیت زیادى نمى کنند.
این مراسم که در دانشگاه الزهرا برگزار شد, به ابتکار مدیریت این دانشگاه بر پا شده بود.

مسابقه نداى فرزانگان و ((پیام زن))

سازمان تبلیغات اسلامى ستاد منطقه دو کشورى به منظور پوشش دادن طرح هاى فرهنگى خود در ارتباط با بانوان این منطقه, اقدام به برگزارى مسابقه علمى و فرهنگى با عنوان ((نداى فرزانگان)) نموده است.
برگزارکنندگان این مسابقه از آنجایى که یکى از بهترین روش هاى القإ فرهنگى را آموزش غیر حضورى مخاطبین مى دانند, لذا سه استان کردستان, کرمانشاه و آذربایجان غربى را تحت پوشش خود قرار داده و با برگزارى یک مسابقه غیر حضورى که سوالات آن از مقالات مذهبى, علمى, فرهنگى, هنرى و تاریخى مجله ((پیام زن)) مى باشد, در هر فصل, سه شماره مجله را در اختیار علاقه مندان قرار داده و سپس اقدام به برگزارى مسابقه کرده اند.
شرکت کنندگان این دوره از مسابقات از خواهران جوان و بزرگسالان شیعه و سنى استان هاى یادشده با تحصیلات مختلف بوده اند.
طى 16 دوره از 18 دوره اى که این مسابقه در ستاد مذکور برگزار شده است, تا به حال 13/525 نفر در مسابقه شرکت کرده و 647 نفر جایزه دریافت کرده اند. اشتراک یک سال مجله پیام زن از جوایز ثابتى بوده است که به برندگان مسابقه تعلق گرفته است.
ستاد منطقه دو سازمان تبلیغات اسلامى کشور که از سال 1377 تا کنون به صورت فصلى و هر سال چهار, اقدام به برگزارى این مسابقه کرده است, هدف از برگزارى این طرح را, اشاعه فرهنگ غنى اسلام بین اقشار زنان جامعه و همچنین ایجاد بسترى مناسب براى ترویج فرهنگ مطالعه و تحقیق و پژوهش و آشنایى با زندگى ائمه(ع) در بانوان, عنوان کرده است.
مجله پیام زن از این اقدام مفید در تبلیغ و گسترش فرهنگ دینى سپاسگزارى مى کند به ویژه که تا کنون از تلاش دست اندرکاران محترم این مسابقات, اطلاعى نداشته است.

زنان به دلیل وجود نگرش تبعیضآمیز از حضور در کابینه دولت محروم شدند

خانم دکتر فاطمه راکعى نماینده مردم تهران در مجلس, در همایش ((زن خوزستانى و توسعه پایدار)) حضور زنان شایسته در دولت را حرکتى در جهت فرهنگ سازى عنوان و اعلام کرد زنان به دلیل وجود نگرش تبعیضآمیز از حضور در کابینه دولت محروم شدند.
وى گفت: پذیرش اصول اسلامى در مورد جایگاه زن, عامل رفع بسیارى از تبعیض ها علیه آنها به شمار مى رود.
خانم راکعى بر قانون گذارى, ارتقا و تقویت جایگاه زنان در سطح مدیریت کلان جامعه و نیز انجام فعالیت هاى حزبى و تشکیلاتى توسط آنها تإکید کرد و ریشه بسیارى از برخوردهاى ناصحیح با زنان را ناشى از فرهنگ توسعه نیافته دانست.
نماینده مردم تهران در مجلس, از آموزش, داشتن حق رإى, مشارکت در امور سیاسى و ارتقاى سازمان هاى مربوط به زنان را به عنوان برخى اولویت هاى سازمان ملل براى اهداف ((توسعه)) یاد کرد.
آقاى کیانوش راد, نماینده مردم اهواز در مجلس نیز در این همایش با اشاره به دور ماندن زنان از عرصه مدیریت در کشور, خواستار فراهم آوردن فرصتى براى ورود آنها به عرصه هاى اجتماعى شد.
وى از جمله دلایل برخوردهاى نادرست و تبعیضات جنسى علیه زنان را نگاه تاریخى مردسالارانه و به ویژه نگرش منفى و تحقیرگرایانه در میان خود زنان دانست و نقش زنان در توسعه پایدار و همه جانبه را مهم ارزیابى, و تصریح کرد, احساسى بودن منافاتى با منطقى بودن ندارد.

افزایش سطح تحصیلات دختران سن ازدواج را بالا برده است

منیره نوبخت, عضو شوراى فرهنگى اجتماعى زنان, طى گفتگویى اعلام کرد: امروز به همان اندازه که نگران گسترش ایدز هستیم, باید دغدغه تإخیر در سن ازدواج جوانان را نیز داشته باشیم.
وى با اشاره به اینکه در فرهنگ جوامع, تجرد و تإهل در سنین مختلفى تعریف مى شود, افزود: سن تإهل در جامعه ما از جهت فرهنگى به عنوان محدوده قطعى شناخته شده نیست. انتظارات دختران از ازدواج تغییر کرده است. آنها با تحصیلات دانشگاهى, راضى به ازدواج با پسرانى با سطح تحصیلات پایین تر نمى شوند, این امر تمایل به ازدواج را کاهش و سن ازدواج را افزایش داده است.
نوبخت همچنین با اشاره به موانع اقتصادى ازدواج جوانان, گفت: در شرایط کنونى, ازدواج مسئولیت سنگینى را از جهت اداره زندگى بر دوش جوانان بخصوص پسران قرار مى دهد, جوانان بر این باورند که توانایى اداره اقتصادى خانواده را ندارند و نسبت به ازدواج بى انگیزه اند.
به اعتقاد وى, حق انتخاب در امر ازدواج براى دختران, حق طبیعى و قطعى است و خانواده ها باید بپذیرند که با دادن چنین حقى, جوانان را از امکان ازدواج بهره مند کرده اند.

حضور تنها زن مسلمان پارلمان انگلیس در تهران

خانم ((برونس اودین)) تنها زن مسلمان پارلمان انگلیس و عضو مجلس لردها به همراه هیئت پارلمانى بانوان انگلیس و به دعوت مجلس شوراى اسلامى در سفر به تهران, ضمن حضور در فرهنگسراى ولا و گفتگو با رئیس این فرهنگسرا با برنامه ها و فعالیت هاى این مرکز از نزدیک آشنا شد.
خانم اودین در این دیدار ضمن اظهار خشنودى از سفر به ایران و تمجید از نهاد خانواده و شخصیت زن ایرانى خاطرنشان کرد: من و پنج نماینده دیگر مسلمان در دو مجلس عوام و لردها به نمایندگى از 2/5 میلیون مسلمان انگلیسى, زنان مسلمان کشورمان را به استقامت و بردبارى در رویارویى با مشکلات و حضور فعال و گسترده در نهادهاى دموکراتیک و مثل انتخابات تشویق مى کنیم.
وى همچنین از تلاش خود براى تصویب قانون مبارزه با تبعیض مذهبى خبر داد و گفت: در کشور انگلیس قانونى براى مبارزه با تبعیض نژادى وجود دارد که تبعیض مذهبى را شامل نمى شود, من و دیگر نمایندگان مسلمان تلاش مى کنیم تا این قانون مبارزه با تبعیض مذهبى را شامل بشود.
وى خاطرنشان ساخت: در انگلیس فرهنگسراها به گستردگى و وسعت فرهنگسراهاى ایران نیست و این گونه استقبال از برنامه هاى شما نشان توجه به جوانان به ارزش هاى مذهبى در جامعه ایران است.
خانم اودین در پایان دیدار خود از فرهنگسراى ولا خواستار روابط نزدیک فرهنگى و دولتى ایران و جمعیت مسلمان انگلیس شد.

همایش ((گفت و گوى تمدن ها از منظر جوانان)) برگزار شد

نخستین همایش بین المللى ((گفت و گوى تمدن ها از منظر جوانان)) با حضور 17 کشور جهان در تهران برگزار شد.
دکتر طوبى کرمانى, مدیر کل امور اجتماعى و ایرانیان خارج از کشور و دبیر این همایش گفت: در این همایش که توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى و به منظور ایجاد فضایى سالم, صمیمى و علمى براى تعامل فکرى جوانان برگزار شد, از مجموع 210 مقاله رسیده به کمیته علمى جمعا 30 مقاله قرائت شد.
دبیر این همایش در باره محورهاى مقالات گفت: 5 محور اصلى با زیرمجموعه هاى مختلف براى ارائه مقالات در نظر گرفته شده که محورهاى اصلى را ((ضرورت هاى طرح گفت و گوى تمدن ها)), ((زیرساخت هاى شکل دهنده تمدن)), ((موانع تحقق گفت و گوى تمدن ها)) تشکیل مى دهد.
شرکت کنندگان در این همایش بین المللى, در پایان همایش, با انتشار بیانیه اى بر لزوم تشکیل اتحادیه بین المللى جوانان طرفدار گفت و گوى تمدن ها تإکید کردند: در بخشى از این بیانیه با تإکید بر اینکه گفت و گوى میان فرهنگ ها و تمدن ها حیاتى ترین و ضرورىترین نیاز عصر حاضر و نسل هاى آینده است, تصریح شده است: گفت و گوى صحیح و ثمربخش داراى شرایط, لوازم و آداب و قواعد, خاص حوادث است که درک, شناخت, اعتقاد و پاىبندى عملى طرفین گفت و گو به این قواعد لازمه آن است.

نابسامانى هاى خانوادگى کودکان و نوجوانان را هدف قرار داده است

سخنگوى قوه قضائیه, اعتیاد, طلاق و خانواده هاى نابسامان را مهم ترین عوامل بزهکارى زودرس دانست و گفت: رسیدگى به وضعیت مادى, معیشتى, تربیتى و نگهدارى اطفال, حمایت از کودکان بى سرپرست و حمایت در زمینه کارهاى سخت, از جمله پیش بینى هاى قانونى در باره اطفال است.
وى افزود: در مسائل کیفرى و جزائى نیز اطفال مسئولیت کیفرى ندارند و قانون, صغیر ممیز و غیر ممیز را تفکیک کرده است.
همچنین معاون ادارى و مالى سازمان زندان ها از افزایش نگران کننده بزهکاران 15 تا 18 ساله خبر داد. وى اظهار داشت, در سال 80 نسبت به سال 60 ورودى بزهکاران 12 ساله, 51 درصد رشد منفى, ورودى بزهکاران 13 ساله, 11 درصد رشد منفى و بزهکاران 14 ساله, 21 درصد رشد مثبت داشته است.
وى تصریح کرد: در این فاصله, ورودى بزهکاران 15 ساله, 45 درصد, بزهکاران 17 ساله, 262 درصد و بزهکاران 18 ساله, 295 درصد رشد مثبت داشته است.
معاون سازمان زندان ها گفت: از سال 58 تا 80, شش میلیون و 922 هزار نفر وارد زندان هاى کشور شده اند که از این تعداد 20 تا 25 درصد سابقه دار هستند. از این تعداد, 8 درصد جمعیت کیفرى زیر 18 سال هستند که 20 تا 25 درصد آنها 2 تا 5 سال سابقه محکومیت دارند.

همایش ((جایگاه زن در اسلام و غرب)) در لاهور برگزار شد

خانه فرهنگ جمهورى اسلامى ایران در لاهور پاکستان, همایش ((جایگاه زن در اسلام و غرب)) را برگزار کرد.
شرکت کنندگان در این همایش که بیش از 300 نفر از استادان, اندیشمندان, پژوهشگران و دانشجویان دانشگاهها و مرکز علمى و حوزوى پنجاب بودند, در باره حقوق زن در اسلام و نگرش غرب نسبت به زنان و مسائل حقوقى و اجتماعى و خانوادگى آنها به بحث و تبادل نظر پرداختند.
این همایش با هدف تبیین دیدگاههاى اسلام نسبت به زن و نقش مهم و تربیتى بانوان در اسلام با الگوگیرى از بانوى بزرگ اسلام حضرت فاطمه زهرا(س) برگزار شد.
خانم دکتر بشرا رحمان, نویسنده و شاعر و اندیشمند برجسته پاکستان در این همایش با اشاره به تحکیم خانواده در اسلام و جوامع مسلمان و نقش زن در این ارتباط, نظام از هم گسیخته خانواده در غرب را مورد انتقاد قرار داد و راه فلاح و سعادت جامعه اسلامى را در الگوپذیرى از شخصیت هاى برجسته اسلام به ویژه حضرت زهرا(س) دانست.
در حاشیه این همایش, نمایشگاه لباس هاى محلى بانوان ایرانى, نمایشگاه عکس, نمایشگاه فیلم فعالیت بانوان در جمهورى اسلامى ایران, ارائه برنامه هاى نرم افزارى, میزان تحصیلات و فعالیت هاى علمى, هنرى, ورزشى بانوان در ایران و نمایشگاه صنایع دستى ویژه بانوان در معرض دید علاقه مندان قرار گرفت.

افزایش 122 درصدى ازدواج موقت در کشور

به گزارش روابط عمومى سازمان ثبت اسناد و املاک کشور, طى شش ماه اول سال جارى, نزدیک به 300 هزار ازدواج دائم به ثبت رسیده است که در مقایسه با آمار وقایع ازدواج به ثبت رسیده در مدت مشابه سال قبل, بیانگر یک درصد کاهش است.
همچنین در این مدت 21 هزار و 500 مورد طلاق خلعى, 9 هزار طلاق بائن و 1000 و 700 طلاق رجعى به ثبت رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب بیانگر 17, 17 و 32 درصد افزایش بوده است.
در ضمن ازدواج هاى موقت به ثبت رسیده در شش ماهه اول سال, نسبت به سال گذشته, 122 درصد افزایش داشته است.

76 درصد زنان یمن بى سوادند

نائب رئیس کمیته ملى زنان یمن در همایش ((بررسى راههاى مبارزه با تبعیض علیه زن در کشورهاى عرب)), گفت: حدود 76 درصد از زنان شهرى و روستایى این کشور بى سوادند.
((حوریه مشهور احمد)) در باره جایگاه زن در آموزش و پرورش یمن گفت: بر بنیاد آمار سال 2001م, تنها 43 درصد از دختران یمن از تحصیلات دوره دبستان برخوردار, نزدیک به 24 درصد وارد دبیرستان شدند و تنها 12 درصد آنان توانستند به دانشگاه بروند. و این بدان معناست که بیشتر دختران یمن با بى سوادى و در نتیجه با فقر فرهنگى دست و پنجه نرم مى کنند.
وى گفت: تعداد زنان شاغل تنها 7 / 23 درصد است, در حالى که 76/3 درصد مردان یمنى کار مى کنند.
همایش علمى بررسى راههاى مبارزه با تبعیض علیه زن در کشورهاى عرب, در بیروت با شعار ((اجراى موافقتنامه بین المللى براى مبارزه با هر گونه تبعیض علیه زن)) و با حضور نمایندگان بیشتر کشورهاى عرب پایان یافت.

حق ازدواج براى نوجوانان 14 ساله روس

دوماى روسیه که حکم مجلس این کشور را دارد, در جلسه علنى خود تصویب کرد که به نوجوانان 14 ساله این کشور حق ازدواج داده شود. مقام ها و رسانه هاى خبرى روسیه با اشاره به گرایش جوانان و حتى نوجوانان به مصرف مواد مخدر و بزهکارى, خواستار چاره اندیشى دولت براى نجات نوگل هاى کاکتوس باغ زندگانى سیبرى و توابع شدند. دولت هم در یک چاره اندیشى فورى به شدت حسابى, سن قانونى ازدواج را در روسیه از 18 سال به 14 سال تغییر داد.
این در حالى است که بیشتر جوانان روسى بین 20 تا 25 سالگى تشکیل خانواده مى دهند.
دوماى روسیه یکى از دلایل قبول این طرح را کم توقع بودن خانواده عروس و داماد در این کشور, و زندگى کردن بچه ها پس از ازدواج با والدینشان در یک ساختمان اعلام کرد.

افزایش میزان زاد و ولد نوزادان پسر در چین و پیامدهاى آن

پیش بینى مى شود با توجه به افزایش زاد و ولد فرزندان پسر در چین به نسبت دختران, حدود 50 میلیون مرد چینى در آینده نزدیک براى یافتن همسر و ازدواج با مشکل مواجه شوند.
بر اساس آمار رسمى اعلام شده نرخ تولد پسران در چین نسبت به دختران 9 / 116 به 100 است که بیشتر از میانگین جهانى 105 به 100 مى باشد.
خانواده هاى چینى به طور سنتى به فرزند پسر بیشتر از دختر علاقه دارند و این یکى از جدىترین عواملى است که به این بى توازنى دامن مى زند. بنا به برخى گزارش ها, خانواده هاى چینى به ویژه در مناطق روستایى اقدام به سقط جنین دختر مى کنند و این کار بعضا با پرداخت مبلغى ناچیز در درمانگاهها انجام مى شود.
کارشناسان اعمال غیر اخلاقى اعضاى خانواده, ربودن زنان و یا کودکان و سقط جنین به این شکل را از جمله عواملى مى دانند که ثبات خانواده و جامعه را تهدید مى کند.