پزشک شما

نویسنده


پزشک شما

دکتر حسین برهانى

این شماره:
1ـ خواهر ا.ط ـ قم
2ـ خواهر ج.ح ـ اصفهان
3ـ خواهر کاف.س ـ ؟
4ـ خواهر ؟ ـ قم
5ـ خواهر طیبه.ح ـ ؟
6ـ خواهر ز.م ـ قم
7ـ خواهر الیزا.ک ـ تهران
8ـ خواهر س.ح ـ تهران

خواهر ا.ط ـ قم

1ـ موهایم موخوره دارد و با کوتاه کردن هم درمان نشده است. لطفا علت موخوره و راه درمان آن را توضیح دهید.
2ـ براى درمان جوش هاى صورت چه کنیم؟
3ـ براى درمان کک و مک چه توصیه اى دارید؟
خواهر گرامى!
اینکه چرا موهاى سر اصطلاحا دچار موخوره مى شود, علل مختلفى ممکن است دخالت داشته باشد. نوع صابون و شامپویى که شما استفاده مى کنید ممکن است سازگارى لازم را با جنس موهایتان نداشته باشد. بنابراین توصیه مى شود که از شامپوهاى استاندارد طبى مثل سلسون حتى المقدور استفاده نمایید و در ضمن موقع شستشوى موها, از آب خیلى گرم و داغ استفاده نکنید. همچنین از سشوار براى خشک کردن موها استفاده نکنید. کوتاه کردن موها مراقبت شما را ممکن است بیشتر کند ولى اگر موهایتان در معرض گرما و حرارت مثل سشوار باشد هیچ تفاوتى نمى کند. بافتن موها هم ممکن است مفید واقع شود.
در مورد جوش صورت ما قبلا به طور مفصل توضیح داده ایم. به هر حال در سنین نوجوانى ترشح هورمون هاى جنسى ممکن است دچار نوساناتى شود که پزشکان معتقدند در ایجاد جوش صورت یا ((آکنه)) دخالت دارد. در برخى موارد هم علل تغذیه اى دخالت دارد. به هر حال از نظر درمانى داروهاى ترکیبى و لوسیون و صابون طبى و مصرف داروهاى ضد التهابى مى تواند موثر واقع شود که حتما باید توسط پزشک تجویز گردد. براى درمان کک و مک بهترین کار محافظت از نور آفتاب و استفاده از کرم هاى محافظ پوست مى باشد.
موفق باشید.

خواهر ج.ح ـ اصفهان

1ـ دلیل ریزش موها مخصوصا جلوى سر چیست؟
2ـ در مورد رفع جوش هاى صورت چه توصیه اى دارید؟
3ـ در مورد عفونت زیاد ادرار که همراه با خون نیز هست چه کارى لازم است انجام دهیم؟
4ـ آیا خوردن قرص آهن ضرر دارد؟
5ـ قد من 1/63 سانتى متر و وزنم 49 کیلوگرم است. از لاغرى خودم رنج مى برم. چه کنم تا چاق شوم؟
خواهر گرامى!
اصولا ریزش مو اساس ژنتیک دارد. بخصوص از ناحیه جلو و کناره ها و گاهى ممکن است به دلیل اختلال هورمونى نیز اتفاق بیفتد. ممکن است با کوتاه کردن موها و استفاده از شامپوهاى طبى تا حدودى از ریزش موها جلوگیرى شود.
مشکل دوم شما هم ممکن است به دلیل نوسانات هورمونى ایجاد شود. از نظر درمان استفاده از صابون سولفور و لوسیون رتینA مى تواند موثر باشد. البته بهتر است توسط متخصص پوست تجویز گردد.
پاسخ مشکل سوم این است که اصولا اگر با انجام آزمایش و کشت ادرار معلوم شود که شخص دچار عفونت ادرارى است, بایستى یک دوره کامل تحت درمان آنتى بیوتیکى قرار بگیرد. همچنین لازم است از کلیه ها و سیستم ادرارى سونوگرافى به عمل آید. معمولا عفونت با خونریزى همراه نیست. اگر خونریزى از مجراى ادرار باشد احتمال سنگ کلیه یا حالب و یا مثانه وجود دارد که درمان خاص خودش را مى طلبد. البته شخص هر چقدر بیشتر آب و چاى کمرنگ و مایعات ادرارآور دیگر بنوشد چه در دفع سنگ و یا رفع عفونت موثر است. اگر هم خونریزى و عفونت مربوط به دستگاه تناسلى است که باز درمان خاصى دارد و باید حتما به متخصص زنان و یا ارولوژى مراجعه شود. در صورت درمان قطعى دیگر مشکلى از نظر نماز نخواهد داشت. ضمنا قرص آهن در صورت وجود کم خونى و با توجه به شدت کم خونى و حتما با نظر پزشک باید مصرف شود.
قد و وزن شما در حال حاضر با هم متناسب نیستند. البته اگر اشتهاى شما زیاد باشد ولى با این وجود لاغر باشید بخصوص اگر چنانچه سوزش و تپش قلب و تعریق کف دست ها وجود داشته باشد توصیه مى شود که جهت اطمینان از سلامت تیروئید, آزمایش خون درخواست شود. ولى اگر چنانچه کم اشتها هستید کم خونى و کاهش وزن شما مى تواند به علت عفونت و خونریزى باشد که قطعا باید به طور کامل درمان شوید.
سالم و بانشاط باشید.

خواهر کاف.س ـ ؟

من 57 کیلو وزن دارم با قدى به اندازه 165 سانتى متر. از لاغرى خودم ناراحتم. اشتهایى براى خوردن غذا بخصوص صبحانه ندارم. اضطرابى در وجودم هست که در مجالس جرإت حرف زدن ندارم و خجالت مى کشم. بعد از تولد فرزندم به سینه درد مبتلا شدم و سینه هایم مدام زخم و از آن چرک و خون مىآمد. آیا در زایمان بعدى هم این مشکل را دارم؟
خواهر گرامى!
امیدواریم که با توکل به خداوند قبل از هر چیز احساس آرامش در زندگى داشته باشید. تقریبا مى توان از شرح حال شما نتیجه گرفت که اساس مشکلات شما از اضطراب ناشى مى شود. نگرانى زیاد در مورد وزن و ظاهر خودتان, دردها و ناراحتى هاى موقع شیردهى و احساس خجالت و دلهره و نگرانى در مجالس همه با اضطراب مرتبط مى باشند. اگر اشتهاى شما کم است باید بررسى لازم از جهت کم خونى فقر آهن انجام شود. در صورتى که کم خونى ناشى از کمبود آهن مطرح باشد, با درمان این بیمارى اشتهاى شما طبیعى خواهد شد. برخى آزمایش ها مثل تست هاى تیروئیدى نیز ممکن است کمک کننده باشد. بنابراین با مشورت با پزشک معالج آزمایش هاى مذکور درخواست گردد.
یکى از مهم ترین راههاى درمان اضطراب و خجالت از حضور در یک جمع و مجلس این است که خودتان را با این مشکل مواجه کنید و به هیچ عنوان از حضور در مجالس خوددارى نکنید بلکه حتما توصیه مى شود شرکت نمایید و کلمه ((نتوانستن)) را از ذهن و فکرتان خارج نمایید و همیشه بگویید من ((مى توانم)), من باید در همه شرایط ((آرامش)) خود را حفظ کنم. اگر چنانچه آزمایش هاى شما طبیعى باشد احتمال اینکه بى اشتهایى شما هم ریشه عصبى داشته باشد وجود دارد. بنابراین با استفاده از داروهاى اشتهاآور مثل قرص ((سیپروهپتادین)) قبل از غذا مشکل بى اشتهایى شما رفع مى شود و در ضمن با افزایش وزن و افزایش بافت چربى بدن, احتمال اینکه در زایمان بعدى و در هنگام شیردهى دچار زخم سینه شوید از بین خواهد رفت.
براى رفع مشکل عفونت تناسلى ضمن اینکه طبق نظر متخصص زنان باید دارو مصرف کنید همچنین جهت ضد عفونى کردن مى توانید از دوش بتادین به طور موضعى استفاده کنید. در مورد زخم سینه که نوشته اید با چرک و خون توإم مى شده اصولا اگر چرک و خون وجود داشته باشد لااقل تا مدتى که عفونت و یا آبسه رفع شود نباید به بچه شیر داده شود. البته دیگر از این موضوع گذشته و مطمئن باشید که این حالت در زایمان بعد رخ نخواهد داد بخصوص که شما در مورد شیردهى تجربه پیدا کرده اید.
ان شإالله موفق باشید.

خواهر ؟ ـ قم

دخترى 25 ساله ام. عادت ماهانه ام نامنظم است. البته از ابتداى شروع قاعدگى این مشکل را داشته ام. ناگفته نماند که در این مدت شوک ها و هیجانات زیادى به من وارد شده است. آیا این هیجانات در بروز بى نظمى در عادت ماهانه دخالت دارد؟
خواهر محترم!
همان طور که مى دانید اضطراب و هیجانات مى توانند باعث بروز اختلالاتى در عادت ماهانه شوند. به طورى که مدت خونریزى و حجم آن افزایش یابد و یا اینکه با درد شدیدى همراه شود و گاهى بالعکس فاصله بین پریودها طولانى شود و در موقع عادت خونریزى خفیف و یا شدید باشد. به هر حال تفاوت هاى فردى و ژنتیکى آنقدر زیاد و مهم هستند که نمى توان براى همه افراد یک شرایط خاصى را مطرح نمود. البته عدم تعادل هورمونى بخصوص هورمون هاى جنسى بسیار مهم است. همچنین اگر سونوگرافى تشخیص کیست هاى متعدد را گزارش کند و آزمایش هاى هورمونى نیز اختلال داشته باشد, قطعا به درمان جدىترى نیاز هست. البته گاهى کیست هاى فونکسیول گزارش مى شود که اهمیت چندانى ندارند. در خصوص این موضوع توصیه مى شود که حتما با متخصص زنان مشورت کنید. در مورد عادتى که در نامه خود ذکر نموده اید و ما نیاوردیم اگر باعث بروز اضطراب و هیجان شود ممکن است به طور غیر مستقیم در اختلال نظم قاعدگى شما موثر واقع شود و چون یک عمل وسواس گونه و غیر طبیعى تلقى مى شود و از نظر علمى نیز صحیح نیست بنابراین شما را به مقاومت در برابر این عمل توصیه مى کنیم. ضمنا استفاده از قرص هاى کنتراسپتیوLD طبق نظر متخصص زنان مفید واقع مى شود اما آنچه مى تواند تإثیر شگرفى بر شما بگذارد احساس آرامش است.بانشاط و موفق باشید.

خانم طیبه. ح ـ ؟

دخترى هستم 19 ساله. دچار بیمارى مسافرت هستم. در موقع سفر حالت تهوع و رنگ پریدگى دارم و این حالت تا یک هفته بعد از سفر نیز ادامه دارد. این بیمارى باعث شده که اصلا مسافرت نکنم. دچار اضطراب و نگرانى شده ام. براى رفع این مشکل چه کنم؟
خواهر محترم!
بیمارى مسافرت مشکلى است که برخى از مردم با آن مواجه اند. قبل از اینکه به درمان دارویى آن بپردازیم توجه شما را به این نکته مهم جلب مى کنیم که اصولا اجتناب از مواجهه با مسافرت کار درستى نیست بلکه باید هر چه بیشتر خود را در معرض مسافرت قرار بدهید و به هیچ عنوان از مسافرت خوددارى نکنید. زیرا اولین قدم براى سازگارىسازى شما مواجه شدن با مسافرت است. در مورد درمان دارویى توصیه شده است که از داروهاى آرام بخش استفاده شود که معروف ترین این داروها ((دیمن هیدرینات)) مى باشد که 4 بار در روز قبل از سفر شروع و در طول سفر هم ادامه یابد. همچنین مصرف غذاى سبک به دفعات ولى با حجم کم نیز در پیشگیرى از سرگیجه و حالت تهوع موثر مى باشد و توصیه دیگر اینکه خودتان را به آرامش دعوت کنید.
موفق و بانشاط باشید.

خواهر ز.م ـ قم

دخترى هستم 18 ساله. از حدود 14 سالگى هر ماه به مدت 6 روز به صورت منظم عادت ماهانه شدم. اما از سال پیش عادت ماهانه ام به هم خورده و هر سه ماه یک بار عادت مى شوم و رشد موهاى صورتم زیادتر شده است. لطفا مرا راهنمایى کنید.
خواهر گرامى!
همان طور که قبلا هم توضیح داده ایم عادت ماهانه یک دوره خاصى است که تغییرات هورمونى اتفاق مى افتد و تحت شرایط مختلف ممکن است نظم پریود به هم بخورد. استرس هاى هیجانى, سوء تغذیه, کم خونى و اختلالات مشابه ممکن است باعث طولانى شدن فاصله بین قاعدگى ها شود که معمولا با رفع این اشکالات, سیر قاعدگى طبیعى مى شود. اگر عدم قاعدگى و یا قطع موقت قاعدگى همراه با ترشح شیر باشد بایستى از نظر سلامت هیپوفیز مطمئن شویم. همچنین اندازه گیرى پرولاکتین خون کمک موثرى در تشخیص مى کند. اما یکى از علل مهم قطع موقت قاعدگى و فاصله زیاد بین دو پریود همان علت روانزا مى باشد که در اثر تروماها یا ضربه هاى عاطفى مثل اضطراب ورود به دانشگاه, مشاغل جدید پر هیجان و از دست دادن شغل ایجاد مى شود. قطع موقت قاعدگى یا آمنوره ممکن است ناشى از اشکالات در هیپوتالاموس باشد که بیشتر با نوع هیجانى و روانى مرتبط است و بخصوص در زنان جوان تر و دختران شایع تر است. همین طور با انجام یک تست تیروئیدى مى توان از سلامت غده تیروئید مطمئن شد زیرا پرکارى تیروئید یا ((هیپرتیروئیدیسم)) و ((هیپوتیروئیدیسم)) یا کم کارى تیروئید نیز مى تواند در ایجاد آمنوره موقت موثر باشد.
اگر قطع موقت و تإخیر زیاد در قاعدگى با پرمویى یا ((ویریلیسم)) همراه باشد ممکن است با اختلالاتى در عملکرد تخمدان ها همراه باشد که ممکن است با مصرف کورتیکراتروئیدها, قاعدگى برقرار مى شود. سونوگرافى از تخمدان ها در این مورد ضرورى است. در مواردى که چاقى و یا لاغرى مفرط وجود دارد و با اختلال قاعدگى همراه است باید با ایجاد رژیم غذایى مناسب وزن بیمار متعادل گردد. لذا توصیه مى شود جهت درخواست و انجام آزمایش ها به متخصص زنان یا متخصص ((غدد)) مراجعه فرمایید. در همه موارد آرامش فکرى و جسمى در رفع مشکل بسیار موثر خواهد بود.
سالم و بانشاط باشید.

خواهر الیزا.ک ـ تهران

دخترى 18 ساله هستم. دو سال است که از عادت ماهانه ام مى گذرد اما هنوز نامرتب و بى نظم است. لطفا مرا راهنمایى کنید.
خواهر گرامى!
در بسیارى از دختران و زنان عادت ماهانه به طور منظم و در زمان خاصى روى داده و تکرار مى شود و در برخى موارد نیز که بى نظمى وجود داشته باشد به مرور زمان و بخصوص بعد از ازدواج نظم طبیعى خودش را پیدا خواهد کرد. البته عواملى مثل اضطراب و نگرانى, مسافرت هاى طولانى و خسته کننده, تغییر منزل, لاغرى یا چاقى مفرط ممکن است نظم عادت ماهانه را به هم بزند. بنابراین شما را به آرامش و نشاط دعوت مى کنیم و روزى 3 ـ 2 مرتبه هر بار 10 ـ 5 دقیقه دراز بکشید و بر تنفس خود متمرکز شوید. به صداى تنفس خود گوش بدهید و از ناحیه سر و صورت و گردن تا انتهاى انگشتان دست و پا جزء به جزء عضلات بدن را شل و ریلاکس کنید به طورى که ذهن و فکر شما فقط به آرامش اعصاب و انبساط عضلات متمرکز باشد و شما با احساس لذت نفس بکشید و احساس آرامش نمایید. این تمرین قطعا در تعادل ترشحات هورمونى تإثیر خواهد گذاشت و فعالیت هاى دستگاههاى مختلف بدن به طور منظم کار خواهند کرد و آرامش بیشترى ایجاد خواهد شد.همیشه سالم و بانشاط باشید.

خواهر س.ح ـ تهران

دخترى 18 ساله هستم. با وجود این سن, سینه هاى کوچکى دارم و این موضوع مرا نگران کرده است. لطفا در این مورد مرا راهنمایى کنید. ضمنا آیا خروج خون از محل ادرار نشانه بدى است و جاى نگرانى دارد؟
خواهر گرامى!
در مورد مشکلى که مطرح کرده اید جاى نگرانى نیست. گاهى اوقات در افراد لاغر اندازه سینه کوچک است. البته این حالت مى تواند ریشه ژنتیک هم داشته باشد و به مرور و بخصوص بعد از ازدواج و حاملگى این مشکل مرتفع مى شود. ضمنا اگر از نظر قاعدگى و عادت ماهانه مشکلى وجود داشته باشد یعنى اگر عدم قاعدگى و یا فاصله بسیار طولانى بین دو قاعدگى باشد بایستى بررسى هاى هورمونى و سونوگرافى از تخمدان ها انجام شود. بنابراین توصیه مى شود که حتما به متخصص زنان مراجعه فرمایید تا در صورت لزوم پى گیرىهاى پزشکى صورت گیرد. در مورد خروج خون از مجراى ادرار باید توجه کرد که اگر واقعا خروج خون از مجراى ادرار است بایستى جدى گرفته شود و آزمایش ها و سونوگرافى از کلیه ها درخواست شود ولى اگر منظور شما همان عادت ماهانه است که این اشکالى ندارد و این اتفاق هر ماه به مدت 3 ـ 2 روز و گاه یک هفته تکرار مى شود و طبیعى است.
در پایان براى شما نشاط و آرامش آرزو داریم.