تازه هاى پژوهش


تازه هاى پژوهش

فعالیت مذهبى زنان بیشتر از مردان است

گزارش آمارى از فعالیت مذهبى در خانواده هاى ایرانى در 28 استان کشور نشان داد که نسبت انجام فعالیت مذهبى زنان بیش از مردان است.
به گزارش روابط عمومى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى, با بالا رفتن پایگاه اقتصادى اجتماعى خانواده, نسبت شرکت در مجالس جشن و سرور, سخنرانى دینى, نماز جماعت و خواندن قرآن در منازل افزایش مى یابد.
بر اساس این تحقیق با افزایش تحصیلات, نسبت مطالعه قرآن در خانه و شرکت در نماز جماعت محل کار و تحصیل افزایش و نسبت شرکت در مراسم و مجالس عزادارى, نماز جماعت مسجد و زیارت اهل قبور کاهش مى یابد.
همچنین با افزایش سن, زمان اختصاص یافته به فعالیت مذهبى افزایش مى یابد. زمان فعالیت مذهبى زنان بیش از مردان, افراد متإهل بیش از افراد مجرد, افراد خانه دار و داراى درآمد بدون کار, بیش از سایر گروههاست.

مردان معتاد, همسران خود را وادار به توزیع و مصرف مواد مخدر مى کنند

نتایج یک تحقیق دانشجویى نشان مى دهد با توجه به نقش زنان در استحکام نظام اجتماعى, تقویت نسل آینده و رشد و ارتقاى 12 میلیون خانواده ایرانى, ضرورى است تا آفات اجتماعى مبتلا به آنان شناسایى و زدوده شود.
بر پایه این تحقیق هر چند زنان یک دهم معتادان کشور را تشکیل مى دهند, اما تبعات سوء اعتیاد آنان مى تواند به مراتب بیشتر باشد. در پى گیرى چگونگى ارتباط زنان با این پدیده شوم با توجه به فراوانى 72 درصدى زنان معتاد متإهل, نقش اعتیاد شوهران آنها برجسته مى شود. بر اساس تحقیق فوق که بر روى 100 تن از زنان معتاد زندان اوین صورت گرفته, 54 درصد از آنان, شوهرانشان را عامل اصلى اعتیادشان معرفى کردند, 40 درصد وفور مواد مخدر و 30 درصد مشکلات اقتصادى را در این امر دخیل دانستند. در ضمن 80 درصد زنان معتاد داراى شغل رسمى نبوده و خانه دار بوده اند. 69 درصد این زنان, شهرستانى, 70 درصد فاقد مدرک تحصیلى ابتدایى و 61 درصد بى سواد بوده اند.

70 درصد دختران بزهکار از رابطه صمیمانه با والدین محروم بوده اند

نتایج یک تحقیق مقایسه اى در مورد 60 دختر عادى و 60 دختر بزهکار کانون اصلاح و تربیت نشان مى دهد, در حالى که 35 درصد فرزندان عادى در خانه, شاهد مشاجره هاى خانوادگى هستند, این آمار در خصوص دختران بزهکار به 76 درصد مى رسد.
بر اساس این تحقیق, در پس بسیارى از بزهکارىهاى نوجوانان, کانون خانوادگى ناسالم و متلاشى شده پنهان و این تإثیرات بیشتر گریبانگیر فرزندان دختر مى شود; چرا که آنان داراى طبیعت انفعالى بالاتر بوده, به محبت و توجه بیشتر نیاز دارند.
در حال حاضر بزهکارى دختران نوجوان در شهر تهران به صورت یک مسئله حاد اجتماعى در آمده است که این امر ضمن ایجاد مشکلات عدیده اى براى خانواده ها و دولت مى تواند در درازمدت سلامت جامعه را به مخاطره بیندازد.
بر اساس این گزارش 46 درصد دختران بزهکار داراى خانواده هاى باسابقه کیفرى هستند. در ضمن 71/7 درصد آنان از داشتن رابطه صمیمانه با والدین محروم بوده اند.
اطلاعات دیگر این تحقیق حاکى از این موضوع است که برخى از نوجوانانى که متعلق به خانواده هاى با پایگاه اجتماعى پائین و مبتلا به فقر اقتصادى هستند, براى نیل به اهداف مشروع خود, به وسائل نامشروعى متوسل, و در آخر به عنوان بزهکار به جامعه معرفى مى شوند; به طورى که 48/3 درصد دختران بزهکار داراى خانواده هاى با پایگاه اجتماعى پائین و 54 درصد داراى پدرانى بیکار هستند; که در اینجا لزوم فعالیت دولت به منظور رفع اختلاف هاى طبقاتى و فقر روشن مى شود.

سرقت, 75 درصد جرائم بزهکارى نوجوان است

آمار نشان مى دهد تعداد سرقت نسبت به سایر جرائم اطفال و نوجوانان به اندازه اى بالاتر است که مى توان بزهکارى نوجوانان را به این مبحث اختصاص داد.
نتایج یک تحقیق نشان مى دهد 40 درصد کودکانى که در ایران دست به سرقت زده اند, لااقل یکى از اعضاى خانواده اشان در زندان به سر برده, 44/2 درصد داراى پدرانى بى سواد بوده و تنها یک درصد این کودکان داراى والدینى با تحصیلات عالى هستند. بر اساس این تحقیق که بر روى 95 تن از مددجویان کانون اصلاح و تربیت صورت گرفته, 46/3 درصد این کودکان را مهاجرینى تشکیل مى دهند که به دلیل مشکلات اقتصادى و ... به قصد پیدا کردن کسب درآمد از محل زندگى خود جدا و گرفتار پیامدهاى ناشى از مهاجرت شده اند. بر اساس اطلاعات این تحقیق, سرقت بیش از 75 درصد جرائم اطفال و نوجوانان را تشکیل مى دهد که در راستاى رفع چنین معضلى, دولت باید با برقرارى عدالت اجتماعى, ارتقاى سطح رفاه عمومى, کاهش فاصله طبقاتى و رسیدگى به وضعیت نابسامان اقشار آسیب پذیر جامعه در جهت رفع این معضل گام هاى اساسى بردارد.

پدیده همسرآزارى در تهران بیشتر از سایر شهرهاى کشور است

کارشناسان معتقدند که میزان همسرآزارى در شهر تهران با توجه به مشکلات و فشارهاى عصبى خاص این شهر و جمعیت زیاد آن, بیشتر از شهرهاى دیگر است.
فشارهاى عصبى, اضطراب, بى تجربگى, مشکلات اقتصادى, تعداد زیاد افراد خانواده, مصرف مواد مخدر و الکل, از جمله مواردى است که سبب همسرآزارى مى شود.
بررسى هاى مرکز پژوهش هاى پزشکى قانونى نشان مى دهد از مجموع دو میلیون و سیصد هزار زن مراجعه کننده به پزشکى قانونى که مورد ضرب و جرح قرار گرفته بودند, بیش از نیم میلیون نفر از آنان قربانى خشونت بوده اند.
مدیر علمى, تخصصى و پژوهشى پزشکى قانونى, گفت: معمولا زن و شوهرهاى جوان درگیر این پدیده شوم مى شوند و علت آن بى تجربگى آنان است. اکثر قربانیان زن بین 20 تا 40 سال سن دارند و اشتغال و سطح تحصیلات نیز تإثیرى در این پدیده نداشته است.
وى افزود: مردان همسرآزار مرتکب کودکآزارى هم مى شوند. یک سوم کودکان همزمان با مادرانشان کتک مى خورند و همین مسئله موجب تخریب روانى و تحصیلى فرزندان آنها مى شود. همسرآزارى در مردانى که الکل و یا مواد مخدر مصرف مى کنند بخصوص هنگامى که فرد امکان دستیابى به مواد مخدر یا الکل ندارد و از حالت عادى خود خارج مى شود, بیشتر است.
وى تصریح کرد: درآمد خانواده, نحوه ازدواج, فشار اقتصادى, مستإجر بودن, مهاجرت, سابقه طلاق یا ازدواج مجدد, تعداد افراد خانواده و مصرف الکل و مواد مخدر از عواملى هستند که سبب همسرآزارى مى شوند.
کارشناس دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعى در این ارتباط گفت: اگر کسى در مجموعه خانواده اعمال خشونت کند, همه اعضا تحت تإثیر قرار مى گیرند. دختر و پسرى که شاهد کتک خوردن پدر یا مادرشان هستند, در آینده خود نیز آزاردهنده یا آزارشونده خواهند بود و این مسئله از نسلى به نسل دیگر منتقل مى شود.

زنان ورزشکار در مقابل استرس ها مقاوم ترند

محققان مى گویند سلامت و تناسب فیزیکى زنان, توانایى آنها را براى غلبه بر استرس افزایش مى دهد.
به گفته آنان, زنانى که از سلامت و تناسب فیزیکى برخوردارند, مى توانند بر فشارهاى روحى و روانى خود غلبه کنند و میزان فشار خون خود را در حد متعادلى نگه دارند. این یکى از تإثیرات مهم حفظ تناسب اندام است که با ورزش کردن به دست مىآید. استرس و میزان فشار خون رابطه مستقیمى با هم دارند و تعادل فشار خون, احتمال بروز تنش هاى روحى و در نتیجه بیمارىهاى قلبى ـ عروقى را به میزان قابل توجهى کاهش مى دهد.
تناسب اندام و انجام تمرین هاى بدنى منظم به فرد انرژى مى دهد که بتواند در شرایط و موقعیت هاى استرس زا, بر فشارهاى روحى خود, راحت تر غلبه کند و آنها را تحت کنترل خود در آورد.

خانم ها, بیشتر تحمل شنیدن خبرهاى بد را دارند

محققان با مطالعه بر روى چندین هزار کارگر که 73 درصد آنها زن و 22 درصدشان مرد بودند, به این نتیجه رسیدند که اتفاقات ناگوار مثل مرگ یکى از دوستان, اعضاى خانواده و ..., سلامت جسمى و روانى مردان را بیش از سلامت زنان تهدید مى کند.
پژوهشگران چهار اتفاق مهم را در این مطالعه خود مد نظر داشتند که این عوامل از این قرار مى باشند: مرگ یا بیمارى شدید یکى از اعضاى خانواده, قربانى شدن در یک حادثه خشونتآمیز, اتفاقات ناگوار زندگى مثل طلاق و گرفتار شدن در مشکلات جدى مالى.
نتایج تحقیق روشن کرد ارتباط واضحى میان این حوادث ناگوار و سلامت فرد وجود دارد. در میان حوادث ذکرشده آنچه بیش از دیگر موارد در سلامت فرد موثر است ((مرگ یا بیمارى شدید)) یکى از اعضاى خانواده است.
مردان بیش از زنان در هنگام مواجهه با این حوادث, دچار آسیب جسمى و روانى مى شوند.
محققان مى گویند شاید این واقعیت ناشى از این باشد که مردان وقتى دچار استرس مى شوند, بیشتر از زنان به رفتارهاى غلط مثل مصرف سیگار و مواد مخدر رو مىآورند.

علت پرحرفى زنان مشخص شد

متخصصان معتقدند علت اینکه زنان بیش از مردان صحبت مى کنند آن است که دو برابر آنان کلمه مى دانند. گنجینه واژگان زنان حدود 23 هزار کلمه دارد, اما مردان فقط نیمى از این تعداد واژگان را مى شناسند و به کار مى برند.
برخى از دانشمندان نیز معتقدند, بخشى از مغز مردان که مسئول مکالمات است, به هنگام غروب از فعالیت باز مى ایستد. آنان ادعا مى کنند پس از یک روز سخت کارى, بخش چپ مغز مردان که مسئول صحبت کردن و گوش دادن است, از فعالیت باز مى ایستد و به خواب مى رود. لذا مردان در آخرین ساعات روز چندان حرف نمى زنند و حرف زنان را نیز درک نمى کنند.

ژیمناستیک ورزش خوبى براى دختران است

محققان مى گویند که ورزش, باعث محکم شدن استخوان ها و کم شدن خطر شکستگى آنها در دوران سالمندى مى شود; اما گروهى از پژوهشگران مطالعه اى ویژه روى دختران ژیمناست انجام دادند تا نشان دهند که ورزشى مثل ژیمناستیک چقدر مى تواند براى استخوان خانم ها مفید باشد.
زنانى که به ورزش ژیمناستیک مى پردازند, داراى استخوان هاى محکم و توپرترى (حتى بیش از حد معمول) هستند. به گفته کارشناسان, ورزش ((ژیمناستیک)) به وضوح اثرات مثبت و موثرى بر بهبود استحکام استخوان زنان دارد. و از پوک شدن آنها جلوگیرى مى کند و روند پوکى را به تإخیر مى اندازد; به طورى که حتى در سنین بالا نیز استخوان ها به طور نسبى استحکام خویش را حفظ خواهند کرد.
نتیجه تحقیقات چنین نشان مى دهد که: دخترانى که به طور نیمه حرفه اى به ورزش ژیمناستیک مى پردازند ـ در حدى که در مسابقه هاى این رشته شرکت مى کنند و نه فقط در حدى که هفته اى یک پشتک وارو بزنند ـ پس از 3 سال, تراکم استخوانى بیشتر نسبت به هم سن و سالانشان خواهند داشت. همچنین بدن این دخترخانم ها چربى کمتر و عضلات قوىترى نیز دارند و تنها راه پیشگیرى از پوکى استخوان این است که خانم ها در سنین جوانى, توده استخوانى خوبى براى خودشان ذخیره کنند.

زنان انگلیس و سرطان سینه

پزشکان انگلیسى اعلام کردند یک هفتم زنان این کشور هیچ گونه توجهى به کنترل علائم سرطان سینه در خود ندارند.
به گفته آنان, این نوع سرطان در بریتانیا بسیار متداول و شایع است. با وجود آنکه تشخیص زودهنگام و به موقع این سرطان, کلید درمان موفقیتآمیز آن به شمار مى رود; اما بسیارى از زنان این کشور به هیچ وجه در پى کنترل علائم اولیه ظهور سرطان مزبور در بدن خود نیستند. خطر ابتلا به سرطان سینه به طور قابل توجهى با افزایش سن بالا مى رود و در 80 درصد موارد در سنین پس از یائسگى ظاهر مى شود. در حالى که زنان 65 ـ 50 ساله انگلیسى آگاهى ناچیزى از ارتباط بالا رفتن سن و افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه دارند.

ذهن سالم با غذاى سالم

بنا به اظهار محققان, خوردن غذاهاى واقعى و مفید مى تواند موجب بهبود سلامت ذهنى افراد شود. طى بررسى هاى به عمل آمده, 88 درصد افراد با تغییر رژیم غذایى و بکارگیرى یک رژیم سالم, بهبود قابل توجهى در سلامت ذهنى و روانى خود را تجربه کرده اند.
نتایج آزمایشات نشان مى دهد تغییر رژیم غذایى موجب بهبود خلق و خوى 26 درصد, رفع اضطراب و دلواپسى در 26 درصد و از بین رفتن افسردگى و پریشانى در 24 درصد از افراد مى شود.
دانشمندان براى اتخاذ یک رژیم غذایى سالم, کاهش مصرف شکر, کافئین, الکل و شکلات و نیز افزایش مصرف آب, سبزیجات, میوه و ماهى را توصیه مى کنند.

براى قلبتان شعر بخوانید

محققان مى گویند بیماران قلبى علاوه بر رژیم غذایى و ورزش مناسب, باید روزى نیم تا یک ساعت براى قلبشان شعر بخوانند.
نتیجه مطالعات نشان مى دهد که خواندن شعرهاى قدیمى, مى تواند استرس فرد را برطرف کند و به احساس آرامش بینجامد.
در طى مطالعه اى, اثر شعرخوانى بر تعداد ضربان قلب و تنفس بررسى شده و نشان داده است که بعد از 30 دقیقه شعر خواندن, تعداد ضربان قلب افراد, در تعادلى منظم با تعداد تنفس آنان قرار مى گیرد و این اثر حتى تا 15 دقیقه بعد از پایان شعرخوانى ادامه دارد.
محققان در این آزمایش, ضربان قلب آزمایش شوندگان را به مدت 15 دقیقه اندازه گرفتند و سپس از آنها خواستند که به مدت 30 دقیقه از حفظ شعر بخوانند. بعد از آن دوباره ضربان قلب افراد را به مدت 15 دقیقه بررسى کردند و همه این بررسى ها نشان داد که شعر خواندن, باعث آرامش و هماهنگى میان ضربان قلب و تنفس افراد مى شود. لذا حفظ شعر براى پیشگیرى از بیمارىهاى قلبى و از بین بردن استرس ها مفید خواهد بود.

عسل و گردو چربى خون را پائین مىآورند

عسل و میوه هاى مغزدار مثل گردو, فندق و پسته باعث کاهش کلسترول خون مى شوند. افرادى که تصمیم دارند کلسترول خود را کاهش دهند باید عسل, بادام, پسته, فندق را هم به میوه ها و سبزىهاى رژیمى خود اضافه کنند.
تحقیقات نشان داده که عسل حاوى مقادیر زیادى آنتى اکسیدان است و مانند اسفناج, سیب, پرتقال و توت فرنگى مى تواند با رادیکال هاى آزاد تولید شده در بدن که به سلول ها آسیب مى رساند, مبارزه کند. یک بررسى نشان داده, افرادى که روزانه چهار قاشق غذاخورى عسل را که در یک لیوان آب حل شده بود مى خوردند, سطح آنتى اکسیدان هاى خونشان بالا رفته و میزان کلسترول آنها پائین مىآید.
میوه هاى مغزدار مثل بادام, با اینکه خودشان حاوى چربى هستند, ولى چون چربى آنها از نوع چربى غیر اشباع است, باعث کاهش میزان کلسترول بد یاLDL مى شود و در نتیجه خطر بیمارىهاى قلبى را کاهش مى دهد.
محققان تإکید مى کنند که هم عسل, هم بادام و فندق و ... تنها در صورتى که به اندازه و به همراه سایر میوه ها و سبزىها مصرف شوند تإثیرگذار خواهند بود.

بخار انسولین; شیوه جدید درمان دیابت

دانشمندان روش جدیدى براى عرضه انسولین, به بیماران دیابتى ابداع کرده اند. در این روش انسولین به صورت دود و بخار به بدن بیمار انتقال مى یابد. این شیوه, تإثیر دارو را در بدن افزایش مى دهد; همچنین روش مصرف را نیز بسیار ساده تر مى کند.
با استفاده از روش جدید, میزان نیاز بیماران دیابتى به انسولین, به13 کاهش پیدا مى کند.
در این شیوه, ذرات بسیار ریز دارو در ابعاد صد نانومترى به بدن بیمار منتقل مى شود. مصرف انسولین به روش جدید, از دوام و پایدارى بیشترى برخوردار است. تإثیر انسولین از طریق تزریق, بعد از 30 دقیقه پس از ورود به بدن اندک اندک از بین مى رود; در حالى که تإثیر انسولین که به شیوه ((انژکتورى)) وارد بدن شده است; پس از یک ساعت رو به کاهش مى رود. به این ترتیب اثر دارو تا زمان بیشترى در بدن باقى مى ماند و بیمار مى تواند از دفعات تزریق دارو در روز بکاهد. انسولین جدید را مى توان از طریق وصله هایى که روى بدن چسبانده مى شود و یا با استنشاق و از طریق بخور وارد بدن کرد.

انجماد گوشت مى تواند به گسترش میکروب ها کمک کند

بر اساس تحقیقات جدید, گوشتى که منجمد شده و سپس از حالت انجماد خارج مى شود, براى باکترىهاى عامل مسمومیت غذایى, هدف بسیار آسان ترى است.
گوشتى که از حالت انجماد خارج شده است, باید بلافاصله مصرف شود. در موقع فرآیند انجماد, تشکیل بلورهاى یخ, شبکه هم بسته اى از حفره هاى کوچک ایجاد مى کند. وقتى گوشت از حالت انجماد خارج مى شود, این حفره ها به مجارى میکروسکوپى در سراسر گوشت که مملو از مایع سرشار از پروتئین است, تبدیل مى شود. این امر نفوذ باکترىها به اعماق گوشت را آسان تر مى کند.
در گوشت تازه, باکترىها به سطح گوشت محدود و منحصر هستند, و عفونت در دو بعد رخ مى دهد; اما در گوشتى که از انجماد خارج شده است, عفونت در سه بعد اتفاق مى افتد. در گوشت منجمد محیط مطلوب براى گسترش و تکثیر باکترىها فراهم مى شود. گوشت خارج شده از حالت انجماد, بسیار سریع تر فاسد مى شود و حتى اگر گوشت کاملا پخته شود, باز هم مى تواند ناسالم باشد.

سالانه 12 هزار فرانسوى خودکشى مى کنند

بنا به گزارش مرکز آمار فرانسه, خودکشى به عنوان یکى از معضلات مهم اجتماعى این کشور سالانه 12 هزار شهروند فرانسوى را به کام مرگ مى کشاند.
بنا بر این آمار که در محافل خبرى و اجتماعى فرانسه بازتابى قابل توجه یافته است, 8 هزار نفر از قربانیان پدیده خودکشى در این کشور را مردان تشکیل مى دهند و بیشترین این افراد بین 25 تا 34 سال سن دارند. پس از حلقآویز کردن, استفاده از اسلحه نزد مردان و مواد سمى در زنان از روش هاى معمول خودکشى در فرانسه است.
بنا به گزارش مرکز آمار فرانسه, شمار افرادى که هر سال در این کشور اقدام به خودکشى مى کنند به حدود 140 تا 170 هزار نفر مى رسد که نیمى از آنان براى مداواى سریع به وسیله پزشکان عمومى معالجه شده و دیگران به بیمارستان ها, بخش هاى اورژانس و مطب پزشکان متخصص منتقل مى شوند.
اهمیت این معضل در زندگى روزمره فرانسویان تا بدان حد است که از سال 2000 میلادى, روزى به نام روز ملى مقابله با خودکشى تعیین شده است تا از این اقدام شخصى که آثار زیانبار اجتماعى بسیارى در پى دارد, جلوگیرى به عمل آید.

سم حلزون; مسکن دردهاى مزمن

پژوهشگران موفق شدند از سم نوعى حلزون دریایى, دارویى مناسب براى تسکین دردهاى مزمن استخراج کنند.
محققان موفق به ساخت نوعى داروى مسکن با استفاده از سم حلزون دریایى شده اند. این دارو که اى.اس.وى.ا نام دارد, از داروى مخدر مرفین نیز قوىتر است و عوارض جانبى مرفین مثل اعتیاد و مهار فرآیند تنفس را در پى ندارد. به گفته محققان, داروى اى.اس.وى.ا, فرآیند انتقال درد را در رشته هاى عصبى محیطى مهار مى کند.
بر اساس پژوهش هاى انجام شده, داروى اى.اس.وى.ا مى تواند روند ترمیم زخم را نیز تسریع کند.
در صورت اثبات کارآیى این دارو در مطالعات بعدى, سم حلزون, امید جدید مسکن دردهاى مزمن در بیماران مبتلا به سرطان, ایدز و التهاب مفاصل خواهد بود.