آینه محبت نامه هاى خانوادگى امام خمینى 23


 

آینه محبت(نامه ‏هاى خانوادگى حضرت امام خمینى (23)) (1)

... پسرم! اگر مى‏توانى با تفکر و تلقین نظر خود را نسبت به همه موجودات به ویژه انسان‏ها نظر رحمت و محبت کن، مگر نه این است که کافّه موجودات از جهات عدیده که به اِحصا در نیاید مورد رحمت پروردگار عالمیان مى‏باشند، مگر نه آنکه وجود حیات و تمام برکات و آثار آن از رحمت‏ها و موهبت‏ هاى الهى است بر موجودات، و گفته‏ اند: کلُّ موجودٍ مرحومٌ(2) مگر موجودى ممکن ‏الوجود امکان دارد که از خود، به نفسه، چیزى داشته باشد یا موجودى مثل خود ممکن ‏الوجود به او چیزى داده باشد، در این صورت رحمت رحمانیه است که جها ن‏شمول است. مگر خداوند که ربّ‏ العالمین است و تربیت او جهان‏شمول است تربیتش جلوه رحمت نیست، مگر رحمت و تربیت بدون عنایت و الطاف جهان‏ شمول مى‏شود. پس آنچه و آن کس که مورد عنایات و الطاف و محبت‏هاى الهى است چرا مورد محبت ما نباشد؟ و اگر نباشد، این نقصى نیست براى ما؟ و کوتاه‏ بینى و کوتاه‏ نظرى نیست؟
هان! من پیر شدم و نتوانستم این نقیصه و سایر نقیصه ‏هاى بى‏شمار را از خود بزدایم، تو جوانى و به رحمت و ملکوت حق نزدیک‏ترى، سعى کن این نقیصه را از خود بزدایى. خداوند تبارک تو را و همه را و ما را توفیق آن دهد که این حجاب را برداریم و آنچه مقتضاى فطرت ‏اللَّه است بیابیم. در سابق، از این مقوله شمّه‏اى گفتم، اکنون اشارتى به آن مى‏رود که کمک به رفع این حجاب مى‏کند.
ما به فطرت الهى عشق به کمال مطلق داریم و از این عشق، عشق به مطلق کمال که آثار کمال مطلق است خواهى نخواهى داریم، و لازمه این فطرت گریز از نقص مطلق که لازمه‏اش گریز از مطلق نقص است نیز داریم. پس ما خود هر چند ندانیم و نفهمیم عاشق حق تعالى که کمال مطلق است و عاشق آثار او که جلوه کمال مطلق است مى‏باشیم، و با هر کس و هر چه دشمنى داریم و از هر چه و هر کس گریز داریم، نه کمال مطلق است و نه مطلق کمال، بلکه نقص مطلق است یا مطلق نقص که در طرف مقابل است و نقیض آن است، و نقیض کمال، عدم آن است. و چون در حجاب هستیم، در تشخیص گمراهیم و اگر حجاب برخیزد آنچه از او - جلّ و علا - است محبوب است و آنچه مبغوض است از او نیست، پس موجود نیست.
و بدان که در تعبیرات نسبت به مقابلات مسامحات است و مطلب فوق هر چند موافق برهان متین است و موافق نظر عرفانى و شناخت است و در قرآن کریم به آن اشارت رفته است لکن باور کردن و ایمان به آن بسیار مشکل است و منکران بسیار زیادند و مؤمنان بسیار کم، و حتى آنان که از طریق برهان این حقیقت را ثابت مى‏دانند کمتر به آن باور دارند و مؤمن هستند، و ایمان به امثال این حقایق حاصل نشود مگر با مجاهدت و تفکر و تلقین.
و شاید خود این مدعى‏ که بعض امور برهانى مى‏تواند مورد باور و ایمان نباشد، به نظر مشکل باشد یا بى‏پایه، ولى باید دانست که امرى است وجدانى و در قرآن کریم به آن اشارت رفته است مثل آیات کریمه سوره تکاثر. و اما وجدان، شما مى‏دانید که مردگان هیچ حرکتى ندارند و نمى‏توانند به شما آسیب رسانند و هزاران مرده به قدر یک مگس فعالیت ندارند و در این عالم پس از مرگ و قبل از روز نشور زنده نخواهند شد، لکن قدرت آرام خوابیدن، به تنهایى با مرده ندارید، و نیست این مگر براى آنکه علم شما را قلب شما باور نکرده، ایمان به آن در شما حاصل نشده، لکن مرده‏شوران که با تکرار عمل باورشان آمده با آرامش خاطر با آنان خلوت مى‏کنند.
و فیلسوفان با براهین عقلیه ثابت مى‏کنند حضور حق تعالى را در هر جا، لکن تا آنچه عقل با برهان ثابت نموده، به دل نرسد و قلب به آن ایمان نیاورد، ادب حضور به جا نیاورند، و آنان که حضور حق تعالى را به دل رساندند و ایمان به آن آورده‏اند گرچه با برهان سر و کار نداشته باشند، ادب حضور به جا آوردند و از آنچه با حضور مولا منافات دارد اجتناب کنند. پس علوم رسمى هر چند فلسفه و علم توحید خود حجابند و هر چه بیشتر شوند حجاب غلیظتر و افزون‏تر گردد.
و چنانچه مى‏دانیم و مى‏بینیم لسان دعوت انبیاء - علیهم ‏السلام - و اولیاى خُلَّص - سلام اللَّه علیهم - لسان فلسفه و برهان رایج نیست بلکه آنان با جان و دل مردم کار دارند و نتایج براهین را به قلب بندگان خدا مى‏رسانند و آنان را از درون جان و دل هدایت مى‏نمایند. و مى‏خواهى بگو: فلاسفه و اهل براهین حجاب‏ها را افزون کنند و انبیاء - علیهم ‏السلام - و اصحاب دل کوشش در رفع حجاب کنند، لهذا تربیت‏شدگان اینان، مؤمنان و دل‏باختگانند و تربیت‏شدگان و شاگردان آنان، اصحاب برهان و قیل و قالند و با دل و جان، سر و کار ندارند.
و آنچه گفتم به آن معنى نیست که به فلسفه و علوم برهانى و عقلى نپرداز و از علوم استدلالى روى گردان که این خیانت به عقل و استدلال و فلسفه است، بلکه به آن معنى است که فلسفه و استدلال راهى است براى وصول به مقصد اصلى و نباید تو را از مقصد و مقصود و محبوب، محجوب کند، یا بگو این علوم عبورگاه به سوى مقصد هستند و خود مقصد نیستند و دنیا مزرعه آخرت است(3) و علوم رسمى مزرعه وصول به مقصودند، چنانچه عبادات نیز عبورگاه به سوى او - جلّ و علا - است، نماز بالاترین عبادات و معراج مؤمن است و همه از اوست و به سوى اوست. مى‏خواهى بگو: تمامى معروف‏ها پله‏هایى است از نردبان وصول به او - جلّ و علا - و همه منکرات بازدارندگان راه وصول هستند و عالم همه سرگشته او و پروانه جمال جمیل اویند.
و اى کاش که ما از خواب برخیزیم و در اول منزل که یقظه است وارد شویم؛ و اى کاش که او - جلّ و علا - با عنایات خفیه خود از ما دستگیرى فرماید و به خود و جمال جمیلش رهنمود فرماید؛ و اى کاش که این اسب سرکش چموش نفس، آرام شود و از کرسى انکار فرود آید؛ و اى کاش این محموله سنگین را زمین مى‏گذاشتیم و سبک‏بارتر رو به سوى او مى‏کردیم؛ و اى کاش که چون پروانه در شمع جمال او مى‏سوختیم و دم در نمى‏آوردیم؛ و اى کاش که یک گام به قدم فطرت برمى‏داشتیم و اینقدر پاى به فرق فطرت نمى‏گذاشتیم و اى کاش‏هاى بسیار دیگر که من در پیرى و در آستان مرگ از آنها یاد مى‏کنم و دسترسى به جایى ندارم.
و تو اى فرزندم، از جوانى خود استفاده کن و با یاد او - جلّ و علا - و محبت به او و رجوع به فطرت ‏اللَّه بزیست و عمر را بگذران. و این یاد محبوب هیچ منافات با فعالیت‏هاى سیاسى و اجتماعى در خدمت به دین او و بندگان او ندارد بلکه تو را در راه او اعانت مى‏کند، ولى بدان که خدعه‏هاى نفس امّاره و شیطان داخلى و خارجى زیاد است و چه بسا انسان را با اسم خدا و اسم خدمت به خلق خدا از خدا باز مى‏دارد و به سوى خود و آمال خود سوق مى‏دهد.
مراقبت و محاسبه نفس در تشخیص راه خودخواهى و خداخواهى از جمله منازل سالکان است. خداوند ما و شما را در آن توفیق دهد. و چه بسا شیطان باطنى با ما پیران به گونه‏اى و با شما جوانان به گونه دیگرى خدعه کند.
با ما پیران با سلاح یأس از حضور و یاد حاضر براند که هان از شماها گذشته و شماها اصلاح ‏شدنى نیستید و ایام جوانى که وقت کشت و درو بود رفت و در ایام ضعف پیرى و کهولت که قدرت اصلاح از دست رفته و ریشه هواها و معاصى در تمام ارکان وجود نفوذ کرده و شاخه دوانده و تو را از لیاقت محضر او - جلّ و علا - انداخته و کار از کار گذشته، چه بهتر که این چند روز آخر عمر از دنیا استفاده هر چه بیشتر کنى.
و گاه با ما پیران نیز مانند شما جوانان عمل مى‏کند، به شما مى‏گوید شما جوانید و در این فصل جوانى وقت تمتّع و لذّات است، اکنون مطابق شهوات خود رفتار کن، ان شاءاللَّه در اواخر عمر راه توبه و باب رحمت خداوند باز است و خداوند ارحم‏الراحمین است، و هر چه گناهان بزرگ‏تر و بیشتر باشد، پشیمانى و رجوع به حق در آخر عمر زیادتر و توجه به خداى تعالى بیشتر و اتصال به او - جل و علا - افزون‏تر خواهد بود، چه بسیار مردم بوده‏اند که در جوانى بهره‏هاى جوانى را برده و در ایام پیرى تتمه عمر را با عبادت و ذکر و دعا و زیارت ائمه - علیهم ‏السلام - و توسل به شفاعت آنان گذرانده و سعادتمند از دنیا رفته‏اند. به ما پیران نیز از این وسوسه ‏ها مى‏شود که معلوم نیست به این زودى بمیرى، فرصت باقى است، چند روز آخر عمر توبه کن، علاوه باب شفاعت پیامبر - صلى اللَّه علیه و آله - باز است و مولا امیرالمؤمنین - علیه ‏السلام - نخواهد گذاشت دوستانش را عذاب کنند و در وقت مردن او را خواهى دید و از تو دستگیرى خواهد کرد و از این مقوله ‏هاى فراوان که به گوش انسان مى‏خواند.
پسرم! اکنون با تو که جوانى صحبت مى‏کنم. باید توجه کنى که براى جوانان توبه آسان‏تر و اصلاح نفس و تربیت باطن سریع‏تر مى‏تواند باشد. در پیران هواهاى نفسانى و جاه‏طلبى و مال‏دوستى و خود بزرگ‏بینى بسیار افزون‏تر از جوانان است، روح جوانان لطیف است و انعطاف ‏پذیر و آنقدر که در پیران حبّ نفس و حبّ دنیا است، در جوانان نیست. جوان مى‏تواند با آسانى نسبى خود را از شرّ نفس امّاره رها سازد و به معنویات گرایش پیدا کند. در جلسات موعظه و اخلاق آنقدر که جوانان تحت تأثیر واقع مى‏شوند، پیران نمى‏شوند. جوانان متوجه باشند و گول وسوسه‏هاى نفسانى و شیطانى را نخورند. مرگ به جوانان و پیران به یک گونه نزدیک است. کدام جوان مى‏تواند اطمینان حاصل کند که به پیرى مى‏رسد و کدام انسان از حوادث دهر مصون است؟ حوادث روزانه به جوانان نزدیک‏تر است.
پسرم! فرصت را از دست مده و در جوانى خود را اصلاح کن. پیران نیز باید بدانند که تا در این عالم هستند مى‏توانند جبران تبهکارى‏ها و معصیت‏ها را بکنند و اگر از اینجا منتقل شدند کار از دست آنان خارج است. دل بستن به شفاعت اولیاء - علیهم ‏السلام - و تجرّى در معاصى، از خدعه‏هاى بزرگ شیطانى است. شما به حالات آنان که دل به شفاعتشان بسته و از خدا بى‏خبر شده و به معاصى جرئت مى‏کنید بنگرید، ناله‏ها و گریه‏ها و دعاها و سوز و گدازهاى آنان را ببینید و عبرت بگیرید. در حدیث است که حضرت صادق - علیه سلام اللَّه - در اواخر عمر، بستگان و فرزندان خود را احضار نمود و قریب به این مضمون به آنان فرمود که: «فردا با عمل باید در محضر خداوند بروید و گمان نکنید بستگى شما به من فایده دارد.»
علاوه بر آن احتمال دارد که شفاعت نصیب آنان شود که با شفیع ارتباط معنوى‏شان حاصل باشد و رابطه الهى با آنان طورى باشد که استعداد براى نائل شدن به شفاعت داشته باشند و اگر این امر در این عالم حاصل نشود شاید بعد از تصفیه ‏ها و تزکیه ‏ها در عذاب‏هاى برزخ، بلکه جهنم، لایق شفاعت شوند و خدا دانا است که اَمَدِ آنان تا چه اندازه است.
علاوه بر آن، آیاتى در قرآن کریم در باره شفاعت وارد شده است که با توجه به آنها نمى‏توان براى انسان آرامش پیدا شود، خداوند مى‏فرماید: مَنْ ذَا الَّذى یَشْفَعُ عِنْدَهُ اِلّا بِاذْنِه(4) و مى‏فرماید: وَ لا یَشْفَعُونَ اِلّا لِمَنِ ارْتَضى‏(5) و امثال آن، که در عین حال که شفاعت ثابت است لکن نصیب چه اشخاصى و چه گروهى و با چه شرایطى و در چه وقت شامل حال مى‏شود، امرى است که نمى‏توان انسان را مغرور و جرى کند. امید به شفاعت داریم لکن این امید باید ما را به سوى اطاعت حق تعالى کشاند، نه معصیت.
پسرم! سعى کن که با حق ‏النّاس از این جهان رخت نبندى که کار بسیار مشکل مى‏شود. سر و کار انسان با خداى تعالى که ارحم‏الراحمین است بسیار سهل‏تر است تا سر و کار با انسان‏ها. به خداوند تعالى پناه مى‏برم از گرفتارى خود و تو و مؤمنین در حقوق مردم و سر و کار با انسان‏هاى گرفتار. و این نه به آن معنى است که در حقوق اللَّه و معاصى سهل ‏انگارى کنى، اگر آنچه از ظاهر بعض آیات کریمه استفاده مى‏شود در نظر گرفته شود، مصیبت بسیار افزون مى‏شود و نجات اهل معصیت به وسیله شفاعت، به گذشت مرحله‏ هاى طولانى انجام مى‏گیرد.
تجسم اخلاق و اعمال و لوازم آنها و ملازمه آنها با انسان، از ما بعد موت تا قیامت کبرا و از آن به بعد تا تنزیه و قطع رابطه به وسیله شدت‏ها و عذاب‏ها در برازخ و جهنم و عدم امکان ربط با شفیع و شمول شفاعت، امرى است که احتمال آن کمر انسان را مى‏شکند و مؤمنان را به فکر اصلاح به طور جدى مى‏اندازد. هیچ کس نمى‏تواند ادعا کند که قطع به خلاف این احتمال دارد مگر آنکه شیطان نفسش چنان بر او مسلط باشد و با او بازى کند و راه حق را بر او ببندد که او را منکر روشن و تاریک کند. و چنین کوردلان بسیار هستند. خداوند منان ما را از شر خودمان حفظ فرماید.
وصیت من به تو اى فرزندم آن است که مگذار خداى نخواسته فرصت از دستت برود و در اصلاح اخلاق و کردار خود بکوش هر چند با تحمل زحمت و ریاضت، و از علاقه به دنیاى فانى بکاه و در دو راهى‏هایى که برایت پیش آید، راه حق را انتخاب کن و از باطل بگریز و شیطان نفس را از خود بران.
و از امور مهمى که لازم است وصیت نمایم اعانت نمودن به بندگان خدا، خصوصاً محرومان و مستمندان که در جامعه ‏ها مظلوم و بى‏پناهند، هر چه توان دارى در خدمت اینان - که بهترین زاد راه تو است و از بهترین خدمت‏ها به خداى تعالى و اسلام عزیز است - به کار بر و هر چه توانى در خدمت مظلومان و حمایت آنان در مقابل مستکبران و ظالمان کوشش کن. دخالت در امور سیاسى سالم و اجتماعى یک وظیفه است در این حکومت اسلامى، و کمک به متصدیان امر و دولت‏مردان وفادار به جمهورى اسلامى نیز یک وظیفه اسلامى - انسانى - ملى است که امیدوارم ملت شریف و بیدار از آن غفلت نکنند و همان گونه که تا کنون در صحنه حاضر بودند و هستند و با کمک آنان حکومت اسلامى و جمهورى مى‏توانست استقرار و استدامه پیدا کند، از این پس نسل حاضر و نسل‏هاى آینده با وفادارى بر آن و پشتیبانى از آن، هر چه بیشتر استقرار یابد و ادامه داشته باشد. و همه باید بدانیم که تا بر عهد خداوند تعالى باقى باشیم خداوند از ما پشتیبانى مى‏فرماید و همان گونه که تا کنون توطئه‏هاى تبهکاران داخل و خارج را به طور معجزه‏آسا خنثى فرموده، از این پس ان شاءاللَّه تعالى با تأییدات خود خنثى خواهد فرمود.
و امید است ارتش معظم و سپاه پاسداران عزیز و بسیج و سایر نیروهاى نظامى و انتظامى و مردمى طعم شیرین استقلال و خروج از اسارت ابرقدرت‏هاى عالم ‏خوار را چشیده باشند و آزادى خود را از اسارت اجنبى‏ها بر هر چیز و هر زندگى مرفه ترجیح داده و عار وابستگى به قدرت‏هاى شیطانى را بر دوش خویش نکشیده و در میدان مردانگى و فرزانگى مرگ سرخ شرافتمندانه در راه هدف و خدا را بر زندگى ننگین ترجیح داده و راه انبیاء عظام و اولیاى معظم - علیهم سلام اللَّه و صلواته - را انتخاب نمایند. از خداوند متعال عاجزانه خواستارم که این شور و شعف و عشق و علاقه مرد و زن و بچه و بزرگ ملت عزیز را هر چه بیشتر و آنان را در راه خداى بزرگ هر چه بیشتر پایدار فرماید و اسلام عزیز و احکام نورانى آن را در جهان گسترش دهد.
پسرم! چند جمله هم در احوال شخصى و خانوادگى بگویم و پُرگویى را خاتمه دهم:
بزرگ‏ترین وصیت من به تو فرزند عزیز، سفارش مادر بسیار وفادار تو است. حقوق بسیار مادرها را نمى‏توان شمرد و نمى‏توان به حق ادا کرد. یک شبِ مادر نسبت به فرزندش از سال‏ها عمر پدر متعهد ارزنده‏تر است. تجسم عطوفت و رحمت در دیدگان نورانى مادر، بارقه رحمت عطوفت ربّ‏العالمین است. خداوند تبارک و تعالى قلب و جان مادران را با نور رحمت ربوبیت خود آمیخته آن گونه که وصف آن را کس نتوان کرد و به شناخت کسى جز مادران در نیاید و این رحمت لایزال است که مادران را تحملى چون عرش در مقابل رنج‏ها و زحمت‏ها از حال استقرار نطفه در رحم و طول حمل و وقت زاییدن و از نوزادى تا به آخر، مرحمت فرموده؛ رنج‏هایى که پدران یک شب آن را تحمل نکنند و از آن عاجز هستند. اینکه در حدیث آمده است که «بهشت زیر قدم‏هاى مادران است»(6) یک حقیقت است و اینکه با این تعبیر لطیف آمده است براى بزرگى عظمت آن است و هوشیارى به فرزندان است که سعادت و جنت را در زیر قدم آنان و خاک پاى مبارک آنان جستجو کنید و حرمت آنان را نزدیک حرمت حق تعالى نگه دارید و رضا و خشنودى پروردگار سبحان را در رضا و خشنودى مادران جستجو کنید. مادران گرچه همه نمونه‏ اند لکن بعض آنان از ویژگى‏هاى خاصى برخوردارند و من در طول زندگى با مادر محترم تو و خاطراتى که از او - در شب‏هایى که با اطفال خود مى‏گذراند و در روزها نیز - دارم، او را داراى این ویژگى‏ها یافتم. اینک به تو اى فرزند و به سایر فرزندانم وصیت مى‏کنم که کوشش کنید در خدمت به او و در تحصیل رضایت او پس از مرگ من، همان گونه که او را از شماها راضى مى‏بینم در حال زندگى و پس از من بیشتر در خدمتش بکوشید.
و به احمد، پسرم وصیت مى‏کنم که با ارحام و اقرباء خود خصوصاً خواهران و برادر و خواهرزادگان، با مهر و محبت و صلح و صفا و ایثار و مراعات رفتار کند. و به همه فرزندانم وصیت مى‏کنم که با هم یکدل و یک‏جهت باشند و با مهر و صفا رفتار نمایند و همه در راه خداوند و بندگان محروم او قدم بردارند که خیر و عافیت دنیا و آخرت در آن است. و به نور چشمى، حسین وصیت مى‏کنم که از اشتغال به تحصیل علوم شرعیه غفلت نکند و استعدادى را که خداوند به او مرحمت فرموده ضایع نکند و با مادر و خواهر خود با مهر و صفا عمل کند و دنیا را سبک شمارد و در جوانى راه مستقیم عبودیت را پیش گیرد.
و آخرین وصیتم به احمد آن است که فرزندان خود را خوب تربیت کند و از کودکى با اسلام عزیز آشنا کند و مادر محترم مهربانشان را مراعات کند و خدمتگزار همه فامیل و همه متعلقان خود باشد. سلام خداوند بر همه صالحان. و از همه اقرباء خصوصاً فرزندانم تمنا دارم که مرا از تقصیر و قصورى که در باره آنان کردم و اگر ظلمى نمودم ببخشند و از خداوند برایم طلب مغفرت و رحمت کنند، اِنَّهُ اَرْحَمُ الرَّاحِمین. و از خداوند منّان عاجزانه مى‏خواهم که بستگان مرا در راه سعادت و استقامت توفیق مرحمت فرماید و آنان را به رحمت واسعه خود غریق نماید و اسلام و مسلمین را قدرت بخشد و دست مستکبران و ابرقدرتان ظالم را از ستمکارى قطع فرماید.
وَ السَّلامُ وَ الصَّلاةُ عَلى‏ رَسُولِ اللَّهِ خاتَمِ النَّبیین وَ عَلى‏ آلِهِ الْمَعْصُومینَ، وَ لَعْنةُ اللَّه عَلى‏ اَعْدائِهِمْ اَجْمَعینَ اِلى‏ یَومِ الدّین.

چهارشنبه 8 اردیبهشت 1361 - 4 رجب 1402
روح ‏اللَّه الموسوى الخمینى

پى‏نوشتها:
1) زمان: 8 اردیبهشت 1361 / 4 رجب 1402 - مکان: تهران، جماران - مخاطب: حجت‏الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینى (این نامه به خاطر طولانى بودن به دو بخش تقسیم شد که بخش نخست آن را در شماره پیش، به مناسبت سالگرد رحلت یادگار امام آوردیم.)
2) هر موجودى مشمول رحمت خداوند است. فصوص‏الحکم، ج‏1، ص‏178، فصّ زکریاویّة.
3) الدنیا مزرعة الاخرة، عوالى‏اللالى، ج‏1، ص‏267 / 66.
4) سوره بقره، آیه 255: چه کسى، جز به فرمان او، مى‏تواند در پیشگاهش به شفاعت برخیزد.
5) سوره انبیاء، آیه 28: و هرگز شفاعت نمى‏کنند مگر آنان را که مورد رضایت (خدا) هستند.
6) قال رسول اللَّه(ص): الجَنَّةُ تَحْتَ أَقْدامِ الاُمَّهات. کنز العمال، ج‏16، ص‏461 / 45439.