اخبار


 

اخبار

13 طرح مخصوص زنان در مجلس تصویب شده است‏

«فاطمه راکعى» نماینده مردم تهران در مجلس، در همایش انقلاب اسلامى و نگرش‏هاى نو به حقوق زن، گفت: در ششمین دوره مجلس شوراى اسلامى، 30 طرح و لایحه در خصوص زنان، خانواده و کودکان تهیه شده است که از این تعداد تنها 13 مورد به تصویب رسیده است. همچنین اصلاحاتى در زمینه قانون حضانت و حق طلاق و نفقه در مجلس صورت گرفته است.
وى به رفع تبعیض‏زدایى علیه زنان در قوانین و مقررات کشور اشاره کرد و افزود: قانون مدنى، قانون مجازات اسلامى، قانون استخدام کشور و مقررات و آئین‏نامه‏هاى درون دستگاهها و نهادهاى دولتى از جمله مواردى است که در دست بررسى و اصلاح مى‏باشد.
خانم راکعى با اشاره به اینکه، بیشترین مشکلات زنان امروز را مشکلات خانوادگى تشکیل مى‏دهد، افزود: باید بررسى مشکلات خانوادگى در کار حوزه مدنى به طور جدى‏ترى دنبال شود.
وى کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان، تبدیل کمیته زنان و امور جوانان به یک کمیسیون واحد و اصلاح قانون نظامى بودن زنان درجه‏دار را در مجلس مسکوت اعلام کرد.

کارگاه آموزشى توانمندسازى زنان فرهنگى برگزار شد
خبر: مریم حقیقت‏گو

خانم تندگویان در کارگاه آموزشى توانمندسازى بانوان شاغل در آموزش و پرورش، گفت: نگرش به موضوع جنسیت معیارى براى تفکیک جوامع مدرن و سنتى است. بى‏تردید چگونگى نگرش نسبت به زنان به عنوان نیمى از فرآیند جامعه را در سطوح خرد، میانى و کلان دستخوش تغییراتى کرده است.
وى متذکر شد، قرار است با هدف ارتقاى سطح دانش زنان فرهنگى در موضوعات خاص زنان، 6 نشست بر حسب نیازسنجى از افراد طراحى و تدوین شده و با حضور صاحب‏نظران در حوزه زنان برگزار شود.
خانم دکتر رهنورد نیز در این کارگاه آموزشى، گفت: مشارکت یکى از مهم‏ترین بحث‏هاى جهانى است و هزاره سوم، هزاره دموکراسى‏هاى مشارکتى و هزاره زنان است. در مورد زنان سه فاز موجود است: اول اینکه زنان چه مى‏کنند؟ دوم؛ مطالبات آنان چیست؟ و سوم اینکه حکومت چگونه به مطالبات زنان پاسخ مى‏دهد.
در بین این سه فاز، فاز اول مهم‏تر است؛ یعنى اینکه ما زنان چه نقشى را باید ایفا کنیم. زنان چه توانایى‏هایى دارند و جایگاه آنان در هستى کجاست.
خانم دکتر شجاعى که یکى دیگر از سخنرانان این همایش بود، اعلام کرد: یکى از ویژگى‏هاى دهه سوم انقلاب نگرش علمى نسبت به مسائل زنان است. امروز رشته‏هاى علمى در میان زنان جاى خود را باز کرده است. باید از نگاه احساسى و شعارى نسبت به مسائل زنان دست کشید و اندک اندک موضوع زنان در قالب کرسى‏ها و نوشته‏ها، جاى خود را باز کند. ما باید تلاش کنیم تا کارمندان و مدیران زن افزایش پیدا کنند.

جایگاه امروزى زن با توانمندى‏هاى آنان سازگارى ندارد

مدیر روابط بین‏الملل امور مشارکت‏هاى زنان وزارت کشور، در همایش تبیین کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان، در شهر ارومیه، گفت: جایگاهى که امروز از زن در جهان تصویر مى‏شود، با توانمندى‏هاى زنان سازگارى ندارد. این نگرش اختصاص به ایران یا کشورهاى اسلامى ندارد بلکه در اکثر جوامع تصویر درستى از زنان ارائه نمى‏شود. انسانیت‏زدایى از زنان موجب اندیشه‏هاى پست‏نگرى شده و زنان از دامنه تاریخ بشرى کنار گذاشته شده‏اند.
خانم «مولاوردى» در ادامه با اشاره به وجود جنبش‏هاى زنان در اکثر نقاط جهان، اظهار داشت این جنبش‏ها نشان مى‏دهد که در هیچ کشورى مسئله زنان به طور کامل حل نشده است.
وى با تأکید بر لزوم حضور مؤثر زنان در مجامع بین‏المللى و تقویت ارتباطات جهانى گفت: این نوع ارتباطات نقش اساسى در تغییر نگرش‏ها نسبت به نقش و جایگاه زن ایرانى خواهد داشت. وارد نشدن زنان ایرانى به کنوانسیون رفع تبعیض از زنان دلیل بر مخالفت با حقوق زنان نیست، بلکه مغایرت برخى از مفاد این کنوانسیون با موازین شرعى است. لذا به همین منظور حضور هیئت ایرانى در اجلاس بین‏المللى مقام زن و شرکت آنان در کنفرانس بین‏المللى تمدن‏هاى اروپایى و اسلامى در بلژیک برنامه‏ریزى شده است.

تنها 8 درصد زنان کشور شاغل هستند

وزیر تعاون در همایش مدیران کل ادارات تعاون سراسر کشور، گفت: از 5/22 میلیون نفر جمعیت فعال زنان کشور، تنها 8 درصد شاغل و 92 درصد بیکار هستند. اکنون که زنان براى اشتغال تمایل بیشترى به بخش تعاون پیدا کرده‏اند مسئولین مربوطه باید با اتخاذ تدابیر لازم و رفع مشکلات موجود در صدد افزایش فرصت‏هاى شغلى در بخش تعاون بخصوص براى زنان باشند.
وى افزود: در ایران نرخ مشارکت نیروى کار حدود 43 درصد است در حالى که این نرخ مثلاً در چین 80 درصد مى‏باشد. باید براى فعال کردن تعاونى‏ها، خصوصاً تعاونى‏هاى زنان در استان‏هاى کشور تأکید کرد. هر چند که در طول 5 سال گذشته رشد تعاونى‏هاى زنان در کشور به 95 درصد رسیده است.

نباید جوانان را نسبت به دولت ناامید کرد

خانم زهرا شجاعى در گردهمایى «بانوان و انقلاب اسلامى» در نیشابور، گفت: در جامعه امروزى نسل جدیدى از زنان به وجود آمده که مشارکت اجتماعى، سیاسى و فعالیت‏هاى مختلف را به همراه اصالت و پاى‏بندى به خانواده دارند و این مدل سوم به عنوان الگوى سایر زنان کشورهاى اسلامى قرار گرفته است.
وى در ادامه افزود: زنان همان گونه که در عرصه‏هاى مختلف انقلاب و دفاع مقدس نشان داده‏اند هنوز هم این آمادگى را دارند که اگر وحدت و پیروى از دستورات مقام معظم رهبرى در خصوص ایجاد وحدت و حمایت از دولت کم‏رنگ شود، از ادامه این روند جلوگیرى کنند. اگر وفاق اجتماعى و وحدت ملى نداشته باشیم نمى‏توانیم از پس توطئه‏هاى مستکبران جهانى سربلند بیرون بیاییم.
وى در ادامه خواستار مطالعه تاریخ انقلاب توسط جوانان شد و خواست تا از این انقلاب به خوبى حفاظت و پاسدارى شود.

یک زن جایزه بهترین شهروند را کسب کرد

در نخستین جشن «بازیافت» دکتر «مه‏لقا ملاح» بنیانگذار «جمعیت زنان مبارزه با آلودگى محیط زیست» جایزه بهترین شهروند را در امر بازیافت زباله کسب کرد.
این جامعه‏شناس 85 ساله و بنیانگذار نخستین تشکل غیر دولتى ایران، گفت: زنان خانه‏دار نقش مهمى در بازیافت دقیق زباله دارند و باید فرهنگ این مسئله در خانواده‏ها باب شود. زنان با گردهمایى‏هاى پى در پى باید تجربه و آموزش ببینند و اندیشه‏اى نو براى استفاده مناسب از زباله‏ها را به داخل خانواده‏ها انتقال دهند.
وى با اشاره به اینکه شخصاً به عنوان یک زن خود را مسئول حفاظت از محیط زیست مى‏داند، گفت: در حیاط خانه‏ام گودالى به عمق یک متر حفر کرده و روزانه تمام زباله‏هاى بازیافت شده منزل را در آنجا دفن مى‏کنم که با تحقیقات و آزمایشات محیط زیست کود بسیار مناسب و مغذى از آن حاصل مى‏شود.
در این جشن، مسئول مدیریت مواد زاید جامد، نیز گفت: طرح تفکیک زباله از مبدأ جز با مشارکت مردم تحقق پیدا نخواهد کرد. باید با آموزش و آشنایى خانواده‏ها با مفاهیم تفکیک و معرفى عاملین جمع‏آورى بازیافت از ایجاد زباله‏هاى آلوده و همچنین افزایش آلودگى محیط زیست خوددارى کرد.

باید جایگاه زنان در عصر تکنولوژى مشخص شود
خبر: مریم حقیقت‏گو

اولین کارگاه آموزشى بین‏المللى مدیریت فناورى براى زنان برگزار شد. این کارگاه به منظور ارتقاى دانش مدیریت فناورى براى زنان با تأکید بر صنایع غذایى با حضور صاحب‏نظرانى از کشورهاى سرى‏لانکا، هند، عربستان و بنگلادش، در تهران بر پا شد.
دکتر میلى‏منفرد، معاونت فناورى وزارت علوم، تحقیقات و فناورى طى سخنانى در این مراسم گفت: کشور ما مدت‏هاست که از نبود استراتژى‏ها و سیاست‏هاى کلان در امر علوم، تحقیقات و فناورى رنج مى‏برد. این در حالى است که اکثر کشورهاى پیشرفته، توسعه‏یافته جدید و در حال توسعه از نهاد سیاستگذار و برنامه‏ریزى در حوزه علوم و فناورى برخوردارند.
دولت هر کشور رو به توسعه باید یک سیاست علم و فناورى تدوین کند که متضمن ایفاى مسئولیت‏هاى اساسى معینى چون طرح‏ریزى، بودجه‏بندى، مدیریت، هماهنگى، انگیزش، ارتقا و اجراى فعالیت‏هاى علمى و تکنولوژیکى مرتبط با اهداف تعریف شده توسعه باشد.
خانم شجاعى، مشاور رئیس‏جمهور طى پیامى به این کارگاه، اعلام کرد: دوران جدید که عصر اطلاعات و دانایى نام گرفته، نویددهنده جهانى نو با شیوه نوین به کارگیرى اطلاعات و دانش است. اتوماسیون ادارى، ادارات بى‏کاغذ، سازمان‏هاى مجازى، سازمان‏هاى دیجیتالى، تجارت الکترونیکى، بانکدارى الکترونیکى، شهر و حتى دولت الکترونیکى از جمله دستاوردهاى فناورى اطلاعات و ارتباطات محسوب مى‏گردد. اکنون شاهدیم که چگونه فناورى اطلاعات به طور اعجاب‏انگیزى کشورهاى جهان را به دور از هر گونه تفاوت‏هاى فرهنگى، نژادى، عقیدتى و قومى به هم پیوند مى‏دهد. حال باید دید با انقلاب چهارم یعنى ورود فناورى اطلاعات به عرصه زندگى بشر، نقش و جایگاه زنان چه تحولاتى را تجربه کرده است.
وى در این راستا تأکید کرد: فناورى نوین با تجهیز زنان به دانش جدید، آنان را قادر مى‏سازد تا با توجه به دانش و مهارت کسب شده بتوانند در هر محیطى حتى در خانه با مجهز کردن خود به فناورى‏هاى نوین و سیستم‏هاى رایانه‏اى براى خود و دیگران ایجاد اشتغال کنند.

پسران با نگاه مردسالارانه تربیت مى‏شوند

کارشناسان امور تربیتى و فرهنگى نسبت به عوارض ناشى از وجود تضاد در تربیت دختران و پسران در بسیارى از خانواده‏ها و تربیت پسران با نگاه مردسالارانه در جامعه هشدار دادند.
معاون پژوهشى آموزش و پرورش استان کرمانشاه نیز در نشست مدیران دبیرستان‏هاى دخترانه، گفت: تربیت دختران در عموم خانواده‏ها به شیوه امروزى صورت مى‏گیرد، اما پسران با تکیه بر سنت‏هاى قبلى و با نگاه مردسالارانه تربیت و راهنمایى مى‏شوند. این نگرش در تربیت فرزندان باعث ایجاد تنش در خانواده‏ها مى‏شود و آثار آن در مدارس به صورت افت تحصیلى و اضطراب بروز مى‏کند.
وى افزود: امروزه بیش از پنجاه درصد دختران مشکلات شدیدى در زمینه اضطراب دارند و بسیارى از آنها دچار افسردگى پنهان هستند که اگر این روند ادامه یابد و دختران عادت کنند رنگ تیره بپوشند و شاد نباشند، نمى‏توانند در آینده به عنوان مادران موفق نسل سالمى تربیت کنند.
به گفته این کارشناس، گرفتارى اقتصادى والدین، موجب غفلت آنان از تربیت صحیح فرزندانشان مى‏شود. لذا خانواده‏ها به تربیت فرزندان خود نمى‏اندیشند و مطالعه کافى در این زمینه ندارند.
وى در ادامه تأکید کرد: در انتقال مفاهیم ارزشى بایستى با معیار اقناع‏کنندگى و با لطافت عمل کنیم تا جوانان با اشتیاق و میل و رغبت ارزش‏هاى دینى را بپذیرند. در کتاب‏هاى مدارس براى شناخت معاد به دانش‏آموزان از مار، عقرب، زنجیر و آتش استفاده شده است و نوجوانان تصور مى‏کنند خداوند شکنجه‏گاهى براى بندگانش ایجاد کرده که 99 درصد مردم روانه آنجا مى‏شوند. تا جایى که ممکن است باید از تشویق استفاده شود تا ارزش‏ها درست به نسل‏هاى بعدى منتقل گردد.

زنان در عرصه صنایع هوایى فعالیت مى‏کنند

معاون مدیر عامل شرکت پشتیبانى و نوسازى هلى‏کوپتر ایران اعلام کرد یک سوم از پذیرفته‏شدگان آزمون هوافضا، زن هستند. وى با بیان اینکه هم اکنون در جهان زنان خلبان با هواپیماهاى مسافربرى، نظامى و بالگردها پرواز مى‏کنند و نیز در عملیات نجات، حمل بار و تعمیر نگهدارى هواپیما، بالگرد و موتورهاى جت فعالیت دارند گفت: با توجه به اینکه آموزش خلبانى غیر نظامى براى بانوان در ایران از سال 1318 آغاز شده است، متأسفانه در کشور هنوز از خلبان زن براى پروازهاى مسافربرى استفاده نمى‏شود.
وى همچنین از حضور گسترده زنان در رشته‏هاى مختلفى چون الکترونیک، رادار، تعمیر و نگهدارى هواپیما، ارتباطات، کنترل ترافیک پروازى در دانشکده هواپیمایى کشور و سازمان‏هاى هوایى زیر مجموعه دفاع و پشتیبانى نیروهاى مسلح یاد کرد و افزود متأسفانه با توجه به وجود متخصصان آموزش‏دیده زن در صنایع هوایى کشور تا کنون درهاى کارگاههاى مهندسى و تعمیر و نگهدارى هواپیما به روى زنان کشور گشوده نشده است.
مشاور وزیر دفاع و رئیس دفتر مشارکت زنان در وزارت دفاع نیز طى گفتگویى اعلام کرد هم اکنون بانوان به صورت فعال در عرصه‏هاى صنایع مختلف هوایى کشور مانند: بخش‏هاى فنى، نرم‏افزارى، تحقیقاتى و پروازى حضور دارند و بخش عمده‏اى از طراحى و ساخت بالگردهاى «شباویز» با تلاش بانوان انجام شده است.

دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان تشکیل مى‏شود

دبیر شوراى عالى توسعه قضایى قوه قضائیه اعلام کرد: دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان در قوه قضائیه و دادگسترى‏هاى کل سراسر کشور تشکیل مى‏شود. با تأکید رئیس قوه قضائیه مبنى بر ضرورت ارتقاى کیفیت رسیدگى به جرایم کودکان، نوجوانان و زنان و حمایت از آنان، این دفاتر راه‏اندازى خواهد شد.
وى افزود: تأسیس این دفتر در بخش کودکان براى نخستین بار در قوه قضائیه صورت مى‏گیرد. وظایف دفاتر حمایت از حقوق زنان و کودکان، شامل نظارت بر روند رسیدگى به پرونده‏هاى زنان، کودکان و نوجوانان بزهکار و تسریع در صدور احکام متناسب و اهتمام به اصلاح و تربیت آنان مى‏باشد. همچنین حمایت از زنان و کودکان آسیب‏دیده اجتماعى از دیگر وظایف این دفتر است.

رفتارهاى نابجا زمینه فرار دختران از خانه مى‏گردد

مدیر روابط عمومى ستاد احیاى امر به معروف و نهى از منکر طى گفتگویى با خبرگزارى اعلام کرد: تنگ کردن عرصه و رفتارهاى نابجا از سوى خانواده‏ها، سبب گرایش دختران به دورى از خانواده است. فرار دختران از منزل و حضور در محیط آلوده و پرمخاطره خیابان‏ها که سرآغاز فرو رفتن در منجلاب فساد و تباهى است، توجه به محیط خانواده را براى جلوگیرى از این معضل بیش از پیش ضرورى مى‏سازد.
وى نقش خانواده را در بروز پدیده دختران فرارى بسیار مهم برشمرد و گفت: حساسیت روحى بیشتر دختران نسبت به پسران، ارتباط کمتر آنها با محیط بیرونى و همچنین بى‏توجهى به بى‏تعهدى والدین مى‏تواند در ترغیب دختران به فرار از خانه نقش اساسى ایفا کند.
به گفته این مسئول، عمده‏ترین دلایل خیابانى شدن دختران، نزاع و درگیرى خانواده، تمایل به استقلال فردى، تلاش براى اشتغال و اعتیاد پدر و مادر و از هم گسستگى نظام خانوادگى به واسطه طلاق یا مرگ یکى از والدین و حضور نامادرى یا ناپدرى است. این دختران وقتى در برابر دوستانى مشابه آنان قرار مى‏گیرند، انگیزه گریز از خانه در آنها تقویت مى‏شود.

خشونت علیه 60 درصد از زنان باردار ایران‏

متخصص بیمارى‏هاى زنان و زایمان و استادیار دانشگاه علوم پزشکى ایران، 60 درصد زنان ایرانى در دوران باردارى قربانى خشونت خانگى شامل خشونت فیزیکى، خشونت روحى روانى و خشونت جنسى هستند.
وى با بیان این مطلب افزود: هر گونه آسیب‏رسانى به زن از نظر فیزیکى، روحى، روانى و جنسى چه به صورت تهدید به آسیب‏رسانى و چه به صورت سلب آزادى در زندگى شخصى و اجتماعى خشونت علیه زن تلقى مى‏شود.
این متخصص با اشاره به اینکه ممکن است این خشونت از سوى برادران، همسران و یا اطرافیان زنان به آنان اعمال شود، گفت: بر اساس تحقیقى که در شش بیمارستان از دانشگاه علوم پزشکى ایران صورت گرفت، از عوارض این خشونت خانگى در زنان باردار، افزایش فشار خون، زایمان زودرس و ... اعلام شد.

تعداد دختران کشور یک میلیون بیشتر از پسران است‏

مدیر امور فرهنگى و اجتماعى سازمان ملى جوانان طى گفتگویى اعلام کرد: اگر تمامى پسران در سن ازدواج با دخترانى که پنج سال کم سن‏تر هستند ازدواج کنند، نزدیک به یک میلیون و چهار هزار و پانصد نفر دختر بدون همسر خواهند بود.
در صورت ازدواج تمامى پسران تا 34 سال با دختران 25 تا 29 ساله نیز نزدیک به یک میلیون دختر مجرد خواهند ماند. این در حالیست که در هر سال فقط 2 / 3 درصد جوانان در آستانه ازدواج موفق به زندگى مشترک مى‏شوند.
وى تصریح کرد: اما در دهه 90، عکس این وضعیت پیش خواهد آمد؛ یعنى احتمال دارد تعداد پسران نسبت به دختران افزایش یابد.

کتاب‏هاى جدید درسى در راهند

مدیر کل دفتر برنامه‏ریزى و تألیف کتب درسى آموزش و پرورش در گفتگو با خبرگزارى گفت: به منظور آشنایى دانش‏آموزان با قوانین و مقررات اجتماعى، آموزش حقوق از سال جارى جزو برنامه‏هاى درسى دوره متوسطه خواهد شد.
وى همچنین از تألیف کتاب «مهارت‏هاى زندگى» براى مقاطع ابتدایى، راهنمایى و متوسطه خبر داد و افزود: براى تعریف مهارت‏هاى زندگى و برنامه‏هاى درسى، مطالعاتى در دست انجام است که ظرف سال آینده در برنامه‏هاى درسى دانش‏آموزان مطرح مى‏شود.
وى از جمله مهارت‏هاى اجتماعى لازم براى فراگیرى دانش‏آموزان را پرورش روحیه قانونمندى برشمرد و تصریح کرد: براى نهادینه کردن روحیه قانونمندى در دانش‏آموزان باید به تغییر نگرش آنها نسبت به قوانین پرداخت و اجراى چنین امرى نیازمند است که در برنامه‏هاى درسى به سه حوزه دانش، نگرش و مهارت توجه و زمینه تکرار و تمرین مهارت‏ها در جامعه ایجاد شود.

اکثر معتادان کم‏سواد هستند

رئیس سازمان بهزیستى کشور، در همایش مبارزه با مواد مخدر با عنوان «کانون‏هاى تولد دوباره» گفت: پایین بودن سطح تحصیلات، عامل مؤثر گرایش جوانان به مواد مخدر است. 79 درصد معتادان زیر دیپلم هستند. در ایران حدود 12 میلیون نفر معتاد به سیگار موجود است که سالانه فقط 370 میلیارد تومان هزینه مصرف سیگار آنان مى‏شود.
وى عوامل اجتماعى همچون خانواده‏هاى پرتنش، بى‏سرپرستى، بدسرپرستى و طلاق را از دیگر عوامل گرایش به مواد مخدر برشمرد و خواستار آموزش‏هاى لازم در دروس دانش‏آموزان و دانشجویان براى جلوگیرى از اعتیاد آنان شد.

منشور زن و سینما به تصویب رسید

منشور زن و سینما در شوراى فرهنگى و اجتماعى زنان به تصویب رسید. به گزارش این مرکز، هدف از تدوین این منشور ارائه الگویى جامع، کاربردى و به دور از افراط و تفریط از حضور شایسته زن در سینما است. همچنین جلوگیرى از سلیقه‏مدارى در سینما در ترسیم چهره زن، ارتقا و تعمیق آگاهى جامعه نسبت به جایگاه، شخصیت، حقوق و نقش آن، از دیگر اهداف تدوین منشور زن و سینما است.
به گزارش شوراى فرهنگى و اجتماعى زنان، سینما نتوانسته سیماى حقیقى زن را در ابعاد و عرصه‏هاى مختلف بر اساس رسالت واقعیت‏گرایى و حقیقت‏گرایى خود ترسیم کند.
این مرکز به عنوان یک مرکز سیاستگذارى و برنامه‏ریزى با برگزارى همایش زن و سینما و بررسى نتایج رهیافت‏هاى تحقیقاتى این همایش، اقدام به تهیه و تدوین سیاست‏هاى زن و سینما کرده است.

زنان مسلمان فرانسه باید در حفظ حجاب خویش آزاد باشند

سخنگوى حزب سوسیالیست فرانسه در خصوص اظهارات یکى از شخصیت‏هاى حزب سوسیالیست در ممنوعیت حجاب در مدارس گفت:
زنان مسلمان این کشور باید بتوانند آزادانه حجاب را که جزو اصول اولیه دین اسلام است حفظ کنند. سیستم حکومتى در فرانسه لائیک است و بر همین اساس همه مى‏توانند در کشور طبق دین و آئین خود ولى در چارچوب قانون زندگى کنند.
وى افزود: در چارچوب آزادى اندیشه که جزء اصول جمهورى ماست، هر شخصى مى‏تواند روش زندگى خود را تعیین کند و افراد در ابراز عقیده نیز کاملاً آزاد هستند. به نظر من مسلمانان فرانسه به عنوان پیروان دومین دین در این کشور باید بتوانند بر اساس مسلک خود زندگى کنند.

انجمن زنان قاضى در افغانستان تأسیس شد

انجمن زنان قاضى کشور افغانستان با بودجه صندوق توسعه زنان سازمان ملل متحد، آغاز به کار کرد. این انجمن حدود 50 زن قاضى افغانى را که پیش از جنگ‏هاى مجاهدین و به قدرت رسیدن طالبان در مقام قاضى به کار مشغول بودند، گرد هم آورده است.
به گفته معاون انجمن زنان قاضى افغانستان، هدف از تشکیل این انجمن افزایش اطلاعات حقوقى زنان قاضى و حقوقدان یا دانشجویان رشته حقوق است تا بتوانند در نظام قضایى افغانستان مسئولیت‏هاى مهم‏ترى به عهده بگیرند. این 50 زن قاضى اغلب به دلایل خانوادگى، فرهنگى و امنیتى در حال حاضر ناچارند فقط در پایتخت و در دادگاههاى بدوى به کار بپردازند.
این انجمن دوره‏هاى آموزشى براى 100 زن به ویژه در حقوق کیفرى، اسلامى و آئین‏نامه‏هاى دادرسى قضایى برگزار کرده و براى زنان تنگدست مشاوره‏هاى رایگان ترتیب داده است.

خشونت خانوادگى در انگلیس بیداد مى‏کند

بر اساس یک نظرسنجى در انگلیس، مشخص شده است که میزان خشونت و زد و خوردهاى فیزیکى خانوادگى در میان زوج‏هاى این کشور به طور چشمگیرى افزایش یافته است.
نتایج این نظرسنجى نشان مى‏دهد که یک چهارم شهروندان بزرگسال انگلیس به عنوان ضارب و یا قربانى، تجربه حضور در خشونت‏هاى فیزیکى خانوادگى را داشته‏اند.
این پژوهش حاکى از آن است تنها 37 درصد زنان انگلیسى که قربانى انواع خشونت‏هاى فیزیکى همسران خود هستند به پلیس و مقامات قضایى شکایت کرده‏اند و شکایت رسمى مردان علیه زنان فقط 19 درصد بوده است.
مقایسه این ارقام با موارد تفکیک شده خشونت فیزیکى علیه مردان و زنان نشانگر آن است که در انگلیس احتمال شکایت زنان قربانى خشونت فیزیکى از دست همسران خاطى و خشن خود به مراتب بیشتر از مردان قربانى خشونت فیزیکى همسرانشان است.
با توجه به جدى گرفتن خشونت خانوادگى در انگلیس و برخورد مقامات پلیس قضایى و تأمین اجتماعى این کشور، همچنان ضرب و جرح زوجین توسط یکدیگر در انگلیس سیر صعودى دارد.

قاچاق زنان در جهان افزایش یافته است‏

در چهل و هفتمین اجلاس کمیسیون مقام زن که در مقر سازمان ملل تشکیل شده بود به پایان گرفتن خشونت علیه زنان در جهان تأکید شد.
معاون دانشگاه زنان چین در این اجلاس خواستار جهانى عارى از خشونت علیه زنان شد. وى همچنین باورهاى اجتماعى و فرهنگى را به عنوان معضلاتى براى ایمنى زنان در جامعه و در خانه ذکر کرد و گفت: خشونت‏هاى داخلى به سبب توزیع نابرابر قدرت در جامعه میان زن و مرد و مرئوس کردن زنان ریشه مى‏گیرد. بسیارى از زنان از قوانینى که از حقوق آنها حفاظت مى‏کند، آگاهى ندارند.
یک زن نیز از بوسنى و هرزگوین طى سخنانى با اشاره به قاچاق فزاینده دختران و زنان جوان گفت: مشکل قاچاق دختران نه تنها کاهش نیافته بلکه طى 10 سال گذشته محسوس‏تر شده است. شمار قربانیان فحشا و شمار قاچاقچیانى که به سبب قاچاق زنان گرفتار شده‏اند کاهش نیافته است. در صورتى که ریشه‏هاى عواملى که به خشونت علیه زنان و قاچاق زنان منجر شده است، خشکانده نشود، مسئله خشونت علیه زنان نابود نخواهد شد.