زیر آسمان بى سرپرستى

نویسنده


 

زیر آسمان بى‏سرپرستى‏

رفیع ‏افتخار

از آنجایى که ما، همه‏مان خیلى زیاد و خوب حرف مى‏زنیم (و عمل نمى‏کنیم) و به فکر و اندیشه اهمیت نمى‏دهیم (اما به چیزهاى بى‏مایه و درِ پیتى دیگر تا مى‏توانیم اهمیت مى‏دهیم)، بنابراین، با اینکه خوانندگان عزیز خود مسبوق به سابقه مى‏باشند با این حال بر خود واجب مى‏دانیم در ادامه رسالت سنگین مطبوعاتى‏مان یک جورهایى سنت‏شکنى نموده و چندین و چند طرح بکر و دست اولى را روانه بازار نماییم. باشد چلمن‏هایى که در خفا و آشکار به نظریاتمان خواهند خندید به زمین گرم خورده و هر چه زودتر عنق‏شان منکسر بشود. الهى آمین.

موضوع: زنان سرپرست خانوار

طرح موضوع: بررسى جامع و همه ‏جانبه از وضعیت زنان سرپرست خانوار در گذشته، حال و آینده‏

ارتباط طرح موضوع با ما: پاى ما رسالت مطبوعاتچى‏ها هم این وسط بد جورى گیر است.
جامعه مورد بررسى: زنانى که در همان ایام شباب شوهرشان عمرش را داده به شما، زنانى که شوهرانشان با هزار امید و آرزو به بالاى داربست رفته لیکن دست بى‏رحم زمانه آنان را از همان بالا کلّه معلق نموده به طرف پایین و حالا علیل و از کار افتاده گوشه خانه افتاده‏اند و وبال گردن زنشان هستند، زنانى که شوهران باوفایشان مرد و مردانه با سه سوت مطلقه‏شان نموده‏اند، زنانى که شوهرانشان به سلامتى همسر و بچه‏هایشان در زندان همین طورى دارند آب خنک مى‏خورند، زنانى که شوهرانشان مشغول پافنگ و دوش‏فنگ و به چپ چپ، به راست راست مى‏باشند، زنانى که شوهرانشان به درد بى‏درمان اعتیاد گرفتارند و فارغ از گرفتارى‏ها و غم و درد خانواده در گوشه زندان به سر مى‏برند. (توضیح: آشکار و مبرهن است تعداد مردان معتاد زندانى چنان انگشت‏شمار و قلیل مى‏باشند که حتى مى‏توان زن و بچه‏هایشان را نادیده انگاشته و به امان خدا رهایشان بنماییم بروند ...) و غیره. (البته مى‏توانیم به جاى و غیره باز ادامه دهیم اما شما دیگر اجازه ندهید دهانمان بیشتر باز بشود. همان و غیره را قبول مى‏فرماییم.)

چه باید کرد؟

گزینه اول: مثل خیلى چیزهاى دیگر همین طورى دست روى دست بگذاریم و بنشینیم نگاه بکنیم.
گزینه دوم: قضیه را درز گرفته و مثل کبک سرمان را بکنیم زیر برف.
گزینه سوم: از دى که گذشت سخن خودمان خوش‏تر است (منظور، همین خودمان هستیم دیگر، همین رسالت معروف مطبوعاتى که معرف حضورتان است. اگر با این رسالت مطبوعاتى دنیا را کن فیکون نکردیم، این خط و این نشان!)

نظریات و پیشنهادات سازنده و توپ‏

توضیح: این نظریات مشتمل بر 5 رهنمود سازنده و خوشگل مى‏باشد که با توجه به سابقه ذهنى از موضوع به تفصیل به شرح مشروحشان خواهیم پرداخت.

1- رهنمود شلپ شلپ‏

دیدگاه: زنان سرپرست خانوار تشریفشان را ببرند بروند براى خودشان برج‏ساز بشوند
از آنجایى که زنان سرپرست خانواده وضع مسکنشان به راه و توپ بوده و اصلاً بویى از مستأجرى نبرده‏اند و با چهار پنج بچه قد و نیم‏قدشان در یک تا اتاق زندگى نمى‏کنند؛ بنابراین مى‏توانند بروند و براى خودشان برج‏ساز بشوند. سپس وقتى برجشان را ساختند یک واحد آن را بخرند و در آن بنشینند تا آخر عمر زندگى‏شان را بکنند. این طورى هم به اقتصاد مملکت کمک کرده‏اند و هم مشکل اجاره‏نشینى ندارند. زنان سرپرست خانواده مى‏توانند بقیه واحدهاى برجشان را به مردهاى سرپرست خانواده داده تا از خجالت زن و بچه‏هایشان در بیایند. روشن است وقتى برج اول را تمام کردند مى‏روند سراغ برج بعدى. (توضیح: به همین است که گاهى به زنان سرپرست خانواده مى‏گویند زنان سرپرست برج‏ها!)

2- رهنمود استیک - باقلوا لوژى‏

دیدگاه: از آنجایى که زنان سرپرست خانوار براى سیر کردن شکم خود و فرزندانشان هیچ هم مجبور نیستند در بیرون از خانه ساعت‏هاى متمادى کار بنمایند، بلکه بر عکس براى خودشان صبح تا شب مى‏خورند و مى‏خوابند و خوش مى‏گذرانند بنابراین به زور هم شده باید وادارشان بنماییم تا از صبح کله سحر از خانه بزنند بیرون و یک جایى کلفتى، رختشویى، خیاطى و از این قسم کارهاى سبک بکنند و البته شب که مى‏رسند منزل در کنار خانواده‏شان استیک و پسته و بادام و قیسى و مرغ بریان زعفرانى تناول بفرمایند.
لازم به توضیح است که این دیدگاه مشتمل بر دو بخش استیکى و باقلوایى شده که شیرینى بخش باقلوایى آن مرتبط است با مبحث شیرین و دوست‏داشتنى اشتغال‏زایى؛ آن هم از نوع اشتغال‏زایى براى زنان سرپرست خانواده‏اش که درصد زیادى از آمار بیکارى را خواهد کاست. (به غرورمان مرحبا گفته و اعتماد به نفس‏مان را مى‏ستاییم.)

3- رهنمود چلاندن‏

دیدگاه: ما مى‏توانیم به زنان سرپرست خانواده به عنوان مستمرى هشت هزار تومان داده و قال قضیه را بکنیم. البته در کنارش یک حساب پس‏انداز آتیه که پدر تمام حساب‏هاست برایشان باز بکنیم تا سر ماه هزار تومان یا پانصد تومان از این پول را بیاورند در حسابشان پس‏انداز نمایند. بعداً بعد از سى و پنج سال یا بیست و پنج سال (فرقى ندارد. بستگى دارد به اینکه پانصد تومان پس‏انداز مى‏کند یا هزار تومان) ما دیگر مجبور نیستیم به او ماهیانه هشت هزار تومان بدهیم چرا که دیگر خودکفا شده‏اند و مى‏توانند با پاى خودشان بروند از حسابشان برداشت نموده و براى خودشان حسابى خوش باشند. مزیت دیگر این حساب در این است که به درد روزگار پریشان خواهد خورد و عصاى دستشان خواهد بود.
(توضیح: این دیدگاه بر اساس جدیدترین سیستم‏هاى جهانى و آخرین استانداردها ارائه گردیده و موفق به دریافت گواهینامه ISO 0012 خواهد شد.)

4- رهنمود وزغ ورپریده‏

دیدگاه: این رهنمود مرتبط با مرتفع نمودن خلاءهاى روحى و روانى زنان سرپرست خانوار بوده و دلالت بر این نکته داشته و دارد که زنان سرپرست خانواده اصلاً خلاءهاى روحى و روانى نداشته و ندارند و نخواهند داشت و از این بابت از بقیه کلى جلوترند. و خیلى شاداب و خندان و خوشحال و باطراوت مى‏باشند و خواهند بود و به کورى چشم حسودان هیچ هم افسرده نیستند. (اصلاً چرا باید افسرده باشند؟ اصلاً حق ندارند افسرده باشند. مثل اینکه خوشى زده زیر دلشان! بابا اى واللَّه یک وزغ چاق و چله ورپریده شوت کن بالا!)

5- رهنمود شلوارک‏هاى برمودایى‏

دیدگاه: رهنمود شلوارک‏هاى برمودایى سرى به مشکلات اجتماعى زنان سرپرست خانواده زده و سر و ته قضیه را به این شکل بیان مى‏دارد که اصولاً مشکلات اجتماعى این قشر میلیونى در میان مشکلات اجتماعى دیگر اقشار گم و گور بوده و صلاح هم بر این مى‏باشد که مشکلات اجتماعى اینان همین طورى تا آخر گم و مسکوت بماند.
بارى، ما نظریات مشعشع خود را که منطبق با پیشرفته‏ترین اصول علمى مى‏باشد و عقل جن هم به آن نمى‏رسد، به سمع و نظر شما خوانندگان عزیز رساندیم. از اینجا به بعدش مرد عمل مى‏خواهد که هندلى نخندد بلکه این نظریات توپ را جامه عمل بپوشاند. هر چند که زن‏هاى مظلوم سرپرست خانواده سرشان پر است از این شعارها، نه؟