سرود فردا

نویسنده


 

سرود فردا

الهه رضایى‏

مطهره خادمى - قم‏

دوست خوب 17 ساله‏امان شعر «احساس جمکرانى»تان به دستمان رسید. قبل از هر چیز باید به شما تبریک گفت که توانسته‏اید احساس لطیف شاعرانه‏تان را به این روانى بر روى کاغذ بیاورید. شعر شما از نظر وزنى اشکال خاصى ندارد، تنها ایرادى که بر شعرتان رواست آوردن حروف ربط و اضافه مابین دو مصراع است.
مثلاً:
در قلبتان خروش غمى عارفانه و
بر چهره‏تان شمیم گل شادمانى است‏
یا:
آهسته‏تر کمى که یگانه نشانه‏
اندوه چشم‏هاى شما بى‏نشانى است‏
امیدواریم ازاین شعرهاى خوب برایمان بفرستید.

سیدجعفر علوى‏عدل - قم‏

در شعر خوب شما به نکته انتقادى خاصى برخورد نکردیم. فقط مى‏توانیم بگوییم شعرتان هم آفتابى بود،هم بارانى.
از ورود شما به صفحه سرود فردا خوشحالیم و چشم به راه شعرهاى بعدى‏تان خواهیم ماند.

احمد باقریان - جهرم‏

شعرهاى «درد دل‏هاى شبانه» و «مصلح بیدار کو» را خواندیم. اشکال خاصى ندارد، جز همان‏هایى که پیش از این گفته‏ایم. بنا به درخواست شما آنها رابه همکار عزیزمان سرکار خانم گنجى ارجاع مى‏دهیم. مؤید باشید.

سیده زهرا معانى‏مدنى - تنکابن‏

شعرهاى شما هنوز به پختگى یک شعر کامل نرسیده است. به همین دلیل باید بیشتر مطالعه و تمرین کنید تا شعرتان از حالت فعلى در آید. در حال حاضر هنوز نتوانسته‏اید مرز بین نظم و شعر را تشخیص دهید و به همین خاطر نوشته‏هایتان بیشتر نظم محسوب مى‏شوند تا شعر. علاوه بر اینها در شعرتان اشکال قافیه هم دارد:
خصومت جاى او را برگزیده است‏
که این راز صبوران مبین است‏
در این بیت واژه «برگزیده» با «مبین» قافیه شده است که اشتباهى آشکار است.

در این بیت:
براى این چنین دزدان هارى‏
سلاحى نیست جز سنگ الهى‏
«هار» اگر به معناى دارنده سرسام یا جانور دیوانه باشد، واژه‏اى عامیانه است که آوردن آن در شعر به عنوان صفتى براى دزدان اصلاً صحیح نیست. در هر حال امیدواریم با تلاش جدى بتوانید نوشته‏هایتان را به پایه‏هاى بلند شعر ارتقا دهید.

دوستان عزیز: نسرین عقیلى، مقانه بى‏کس، احمد وندى و فاطمه ملاباشى‏

از اینکه براى مجله شعر فرستاده‏اید متشکریم. شعرهایتان داراى اشکالات وزنى - عروضى و معنایى است که نقد بیت بیت آنها از حوصله مجله بیرون است. با مراجعه به کتب ویژه این فنون مى‏توانید این اشکالات را مرتفع سازید. همان طور که پیش از این بارها و بارها گوشزد کرده‏ایم، شاعر رسالت بزرگى بر دوش دارد و این رسالت در اشعارى که در مدح پیشوایان دینى است، دو چندان خواهد شد. متأسفانه در سال‏هاى اخیر در مورد پیشوایان دینى اشعار کمى گفته شده است که همان‏ها هم از قوت چندانى برخوردار نیست. امیدواریم دوستان خوب ما بتوانند با وسواس و پشتوانه علمى وارد این عرصه شوند. به شما دوستان عزیز پیشنهاد مى‏کنیم صفحه سخن اهل دل شماره اردیبهشت‏ماه 82 را حتماً مطالعه بفرمایید تا با اشعار خوبى که در این زمینه سروده شده؛ بیشتر آشنا شوید.
همچنین در پاسخ به خانم ملاباشى باید گفت تعداد ابیات قصیده و غزل همانند گذشته است و هیچ تغییرى پیدا نکرده است ؛تنها تفاوت بین قصیده و غزل قدیم و جدید در نوع واژه‏ها و جمله‏هاست و بس.
براى همه دوستان آرزوى بهروزى و شادکامى مى‏کنیم.