جاى ، نوشیدنى شفا بخش انسان، تغذیه ، سلامتی41

نویسنده


 

انسان، تغذیه، سلامتى (41)
چاى، نوشیدنى شفابخش‏

سالومه آرمین - کارشناس ارشد تغذیه‏

یکى از نوشیدنى‏هاى بسیار متداول در سراسر جهان، چاى مى‏باشد. در کتب طب سنتى با نام «چاى ختایى» و «چاى خطایى» بوده و عربى آن «شاى» خوانده مى‏شود. برگ‏هاى جوان بوته چاى که به فارسى چاى خوانده مى‏شود، به فرانسوى آن را Thإ و به انگلیسى Tea گویند.

مشخصات‏

درختچه چاى که از حدود 5 هزار سال قبل در چین شناخته شده بود و مصرف مى‏شده است، امروزه در اغلب کشورهاى آسیا که از لحاظ اقلیمى براى چاى مناسب باشند، کاشته مى‏شود. براى اولین بار در قرن سیزدهم میلادى مارکوپولو چاى را به اروپا وارد کرد و مدت‏ها به علت گرانى و کمیاب بودن فقط به عنوان یک نوشیدنى تجملى در طبقات بالاى جامعه اروپا و درباریان بوده است. از اوایل قرن هجدهم میلادى هلندى‏ها و انگلیسى‏ها از طریق کمپانى معروف هند ورود چاى به اروپا را آغاز کردند. تا قبل از قرن بیستم میلادى در ایران چاى کاشته نمى‏شد و از خارج کشور وارد مى‏گردید. در اوایل این قرن، کاشف‏السلطنه تخم چاى را از چین به ایران وارد کرد و در سواحل دریاى خزر که داراى خاک غیرآهکى است و از لحاظ خاک و تا اندازه‏اى از لحاظ درجه حرارت مناسب مى‏باشد، چاى کشت گردید. چاى، مناطق سرد را تحمل نمى‏کند و در سال‏هایى که هنگام زمستان درجه حرارت خیلى کاهش مى‏یابد، رشد آن کمى متوقف مى‏شود.
گیاه چاى درختچه یا درخت کوچکى است که داراى برگ‏هاى همیشه سبز و ناخزان به رنگ سبز تیره مایل به سیاه است. ارتفاع آن تا دو متر و در خاک‏ها و مناطق خیلى مناسب تا هفت متر نیز مى‏رسد. برگ‏هاى آن بیضى نوک تیز است که به وسیله دمبرگ به ساقه چاى متصل مى‏شود. گل‏هاى آن کوچک و سفیدرنگ بوده و اغلب به طور منفرد و گاهى به طور گروهى با تعداد کم (3 - 2 عدد) در کنار برگ‏ها ظاهر مى‏شود. میوه آن به رنگ خاکسترى و پوشینه آن داراى سه قسمت مى‏باشد که پس از رسیدن یک تا دو عدد دانه موجود در داخل آن، خارج مى‏شود. دانه آن روغنى و به رنگ خرمایى است. برگ‏هاى درختچه چاى که مورد مصرف قرار مى‏گیرد محتوى حدود دو تا سه درصد ماده محرکى به نام تئین مى‏باشد.
از نظر آب و هوا، بهترین مناطق براى چاى مناطق خیلى گرم و مرطوب هستند و در مناطقى نزدیک به استوا مانند جاوه و سیلان که گرم و مرطوب است، رشد چاى بسیار خوب مى‏باشد. محصول چاى مربوط به مزارع چایکارى در ارتفاع کم و هم‏سطح دریا، داراى کیفیت بالایى نیست و چاى با کیفیت عالى در ارتفاعات 2000 - 1500 مترى این مناطق به دست مى‏آید.
دو نوع اصلى چاى، چاى سبز و چاى سیاه مى‏باشد که هر دو از برگ‏هاى چاى تهیه مى‏شوند و فقط از نظر رنگ و روش تهیه با هم تفاوت دارند. چاى سبز از جوانه‏هاى تازه و نوک برگ‏ها تهیه مى‏شود، در حالى که چاى سیاه از طریق خشک کردن و آسیاب کردن برگ‏ها حاصل مى‏شود. چاى سبز که به سبب رنگ سبز برگش به این نام گفته مى‏شود، بیشتر از چاى سیاه محرک است و در چین، ژاپن، آفریقاى شمالى و روسیه مصرف آن رواج دارد.
چاى به سرعت بوها را به خود مى‏گیرد و در نگهدارى آن باید دقت شود تا در نزدیکى و تماس با مواد بودار نباشد. به همین دلیل معمولاً آن را در قوطى و ظرف‏ها و جعبه‏هاى دو جداره بسته‏بندى مى‏کنند. براى مصارف جارى نیز باید سعى کرد در قوطى‏هاى فلزى یا در ظروف شیشه‏اى که درب آنها خیلى خوب بسته مى‏شود، نگهدارى شود. چینى‏ها از این خاصیت بوگیرى چاى استفاده کرده و چاى را در تماس با گل سرخ و یا گل یاسمن و بهارنارنج قرار مى‏دهند تا معطر شود.

ترکیبات چاى‏

از نظر ترکیبات شیمیایى، کیفیت مخصوص چاى به عنوان یک نوشیدنى دلپذیر، مربوط به وجود کافئین یا تئین، پلى‏فِنُل‏ها و اسانس در آن است. در برگ‏هاى آن کاروتن، ویتامین B2، نیکوتینیک اسید و پانتوتنیک اسید (از ویتامین‏هاى گروه B)، ویتامین C، فلوراید و چندین ماده شیمیایى دیگر وجود دارد. برگ‏هاى تازه بهاره چاى در حدود 014/0 درصد و برگ‏هاى تازه تابستانه چاى در حدود 007/0 درصد اسانس دارد. دم‏کرده چاى منبع غنى از فلوراید است.

چه مقدار چاى بنوشیم؟

دو فنجان چاى یا بیشتر در روز به کاهش خطر بیمارى قلبى کمک مى‏کند، زیرا چاى داراى طیفى از مواد مغذى گیاهى آنتى‏اکسیدان از قبیل کوئرستین است.
یک فنجان 200 میلى‏لیترى (سى‏سى) چاى داراى 400 میلى‏گرم کافئین است. مقدار دقیق کافئین به مدت دم کشیدن بستگى دارد. افراط در مصرف چاى داراى عوارضى از جمله بى‏خوابى است و حتى عوارض عصبى دیگرى مى‏تواند بروز نماید.

فواید کلیدى‏

کمک به پیشگیرى از بیمارى قلبى‏
کاهش خطر سکته در سالمندان خصوصاً مردان سالمند
کمک به ممانعت از ابتلا به نارسایى کلیوى‏
متوقف کردن رشد سلول‏هاى سرطانى‏

مصارف سنتى چاى‏

متخصصین طب گیاهى چینى مصرف چاى سبز را جهت بهبود انواع وسیعى از بیمارى‏ها مثل نفخ، سوء هاضمه و احتباس مایعات و ادم توصیه مى‏کنند. اعتقاد بر این است که چاى براى اسهال، التهاب معده و اسهال خونى مفید است. همچنین از چاى مى‏توان به عنوان یک محرک ضعیف استفاده کرد، گرچه قدرت اثرات آن کمتر از قهوه است.
دم‏کرده‏اى که از برگ‏هاى چاى و جوانه‏هاى آن تهیه مى‏شوند، تقویت‏کننده معده و اعصاب، ضد تشنج، نرم‏کننده گلو و سینه، مدرّ، آرام‏بخش، کمک‏کننده به هاضمه و ضد اسهال خونى مى‏باشد و محرک قلب و مغز است. چاى صاف‏کننده صدا و درخشان‏کننده چشم مى‏باشد و به فعالیت‏هاى فکرى و مغزى کمک مى‏کند. همچنین چاى به تنظیم درجه حرارت بدن کمک مى‏کند.
دم‏کرده چاى براى شستشوى چشم به عنوان محلول ضد عفونى‏کننده مفید است. طبق نظر حکماى طب سنتى، چاى باز کننده گرفتگى‏ها و انسداد بوده و سردردها را تسکین مى‏دهد. به علاوه، چاى سبب رفع تشنگى و عطش کاذب مى‏شود. دم‏کرده چاى کمى تلخ است که مورد پسند اکثر علاقه‏مندان به آن است و اگر جوشانده شود تلخى آن رفع مى‏شود. خوردن چاى داغ بسیار مضر است، بخصوص در فصل گرما.
خوردن چاى بعد از غذا بایستى حداقل به فاصله یک ساعت صورت گیرد تا به هضم غذا کمک کند و در عین حال از جذب ویتامین‏هاى موجود در غذا ممانعت نکند.

فواید ویژه چاى‏

در ابتدا ممکن است به نظر کمى عجیب برسد که چاى یعنى معمولى‏ترین نوشیدنى که فقط با ریختن شاید کمتر از یک گرم برگ آن در آب جوش به دست مى‏آید، داراى خواص درمانى متعددى باشد. ولى دانشمندان که چاى را از نظر بررسى خواص درمانى زیر ذره‏بین تحقیق قرار داده‏اند، در چاى سبز و سیاه که در چین و هند و سایر مناطق با اقلیم‏هاى مشابه کاشته مى‏شود و رایج‏ترین نوشابه مردم دنیا مى‏باشد، خواص متعددى یافته که شاید هیچ یک از آن خواص مورد توجه و شناخت مردم مصرف‏کننده آن نمى‏باشد.
چاى داراى مواد شیمیایى متعددى است که ویروس‏ها و باکترى‏ها را از بین مى‏برد و فعالیت عوامل سرطان‏زا را خنثى مى‏کند و همچنین فشار خون و کلسترول خون را کاهش مى‏دهد و از رگ‏هاى خونى حفاظت مى‏کند و سرانجام اینکه نوشیدنى آرام‏بخشى است که در دانش تغذیه از موضوع‏هاى بسیار جالب و مورد توجه مى‏باشد.

چاى به عنوان ضد ویروس‏

چاى شاید به سبب داشتن انواع تانن که به آن طعم گس مخصوصى را مى‏دهد، به عنوان یک ضد باکترى و ضد ویروس شناخته شده است. در سال 1940 میلادى (1319 شمسى) دانشمندان کشف کردند که تانن یک نوع ویروس آنفولانزا را کنترل مى‏کند. دانشمندان اخیراً پس از تحقیقاتى اعلام کردند که چاى به صورت مایع دم شده و همچنین تانن چاى، ویروس تب‏خال را مهار مى‏کند. در تحقیقاتى که در کانادا به عمل آمده، مشاهده شده است که چاى در لوله‏هاى آزمایش تعداد زیادى از انواع ویروس‏هاى بیمارى‏زا را غیر فعال نموده است.

چاى به عنوان یک مایع شستشوى دهان و ضد فساد دندان‏

در درجه اول چاى به علت داشتن مقدار قابل ملاحظه‏اى تانن و فلوراید، عامل ناسازگار نیرومندى با فساد و پوسیدگى دندان است. طبق تحقیقاتى که به عمل آمده است، چاى از ایجاد حفره و پوسیدگى در دندان‏ها جلوگیرى مى‏نماید. بررسى‏هاى دانشمندان ژاپنى نیز نشان مى‏دهد، کودکانى که از انواع چاى داراى مقدار زیادى فلوراید مى‏نوشند، خیلى کم به پوسیدگى دندان دچار مى‏شوند.
طبق تحقیقاتى که روى حیوانات آزمایشگاهى به عمل آمده نیز وجود مواد ضد فساد دندان در چاى مورد تأیید قرار گرفته است.

چاى و بیمارى‏هاى قلبى‏

به طورى که تحقیقات نشان داده است، چاى اثرات مفیدى براى به تأخیر انداختن پیشرفت تصلب شرائین و تقویت مویرگ‏ها و رقیق کردن خون و کاهش فشار خون در بدن انسان دارد. مواد آنتى‏اکسیدان چاى که به نام فلاونوئیدها خوانده مى‏شوند مثل کاتچین، اپى‏کاتچین و اپیگالوکاتچین، از تخریب کلسترول بد بدن (LDL) و رسوب آن در رگ‏ها و در نتیجه انسداد رگ‏ها جلوگیرى مى‏کنند. مطالعات بر روى انسان ثابت کرده است که سى تا پنجاه دقیقه بعد از مصرف چاى سبز یا سیاه ظرفیت آنتى‏اکسیدانى خون به حداکثر مقدار خود افزایش مى‏یابد. افزودن شیر به چاى سبب خنثى کردن این خاصیت نمى‏شود. مواد شیمیایى گیاهى دیگر در چاى از قبیل لیگنان‏ها ممکن است اثر حفاظتى در برابر بیمارى‏هاى قلبى داشته باشد.
تحقیقات ژاپنى‏ها در سال‏هاى دهه 1980 میلادى (1359 شمسى) نشان مى‏دهد که چاى میزان کلسترول و ترى‏گلیسرید افرادى را که از غذاهاى پرچربى استفاده مى‏کنند، کاهش مى‏دهد. در این باره نظریه این است که تانن‏هاى موجود در چاى میزان کلسترول را در سطح عادى نگه مى‏دارد و در تحقیقات دیگرى نشان داده شده است که تانن‏هاى چاى از کبد نیز محافظت مى‏کند.

چاى و پیشگیرى از سکته مغزى‏

در تحقیقات مختلف نشان داده شده است که خطر سکته مغزى در مردان سالمند در نتیجه افزایش مصرف فلاونوئیدها کاهش مى‏یابد. یک مطالعه‏اى که به مدت ده سال به طول انجامید بیانگر سهم 70 درصدى چاى سیاه در تأمین فلاونوئیدها مى‏باشد. در افرادى که بیش از 5 فنجان چاى سیاه در روز مصرف کرده بودند، خطر سکته مغزى 69 درصد کمتر از افرادى بود که کمتر از 3 فنجان در روز چاى سیاه مصرف کرده بودند. در اینجا هم احتمالاً علت تأثیر چاى، توانایى فلاونوئیدهاى آن در عمل به صورت آنتى‏اکسیدان و پیشگیرى از آسیب به کلسترول LDL مى‏باشد.

چاى به عنوان مسکّن ملایم و کاهنده فشار خون‏

طبق مطالعاتى که بر روى موش‏ها انجام شده، چاى سبزى که کافئین آن گرفته شده باشد، خاصیت مسکّنى ملایم دارا مى‏باشد. چاى بدون کافئین با تأثیرى که روى اعصاب مرکزى و سیستم اعصاب و ترشحات غدد داخلى مى‏گذارد، به نظر مى‏رسد که اثر مسکّن و آرام‏بخش دارد. چاى به دلیل دارا بودن فلاونوئیدها در کاهش فشار خون تأثیر دارد. دانشمندان ژاپنى از چاى سبز و سیاه ماده‏اى را جدا کرده‏اند که قند خون را کاهش مى‏دهد. این دانشمندان در عین حال که خواص متعدد چاى را در مورد حفاظت از رگ‏ها و سرکوبى سرطان قبول دارند، معتقدند که هیچ یک از این خواص ناشى از یک ماده خاص در چاى نیست، بلکه تأثیر مجموعه‏اى از انواع مواد شفابخش در چاى است که به طور توأم و با هم در یک مجموعه این آثار را دارند.

چاى و بیمارى کلیوى‏

مطالعات آزمایشگاهى نشان داده‏اند که مواد موجود در چاى سبز شامل تانن‏ها از سلول‏هاى کلیه در برابر تخریب به وسیله رادیکال‏هاى آزاد حفاظت نموده و مى‏توانند سبب کاهش مقدار مواد سمى تولید شده به وسیله کلیه شوند. محققین چنین مطالعاتى به این نتیجه رسیده‏اند که مواد خاصى در چاى سبز از پیشرفت نارسایى کلیوى جلوگیرى مى‏کنند، اما این امر در خارج از شرایط آزمایشگاهى به اثبات نرسیده است.

چاى یک نوشیدنى ضد سرطان‏

در مورد اثرات ضد سرطانى چاى یک نتیجه قطعى نمى‏توان گرفت. با این وجود هر سال که از عمر تحقیقات مى‏گذرد، دانشمندان بیشتر به ضد سرطان بودن چاى معتقد مى‏شوند. تحقیقات نشان مى‏دهد که همان انواع تانن‏هاى موجود در چاى که ویروس‏ها و باکترى‏ها را از بین مى‏برد، مى‏تواند پیشرفت انواعى از سرطان را نیز متوقف نماید. تا کنون متقاعدکننده‏ترین مدارک علمى پیشنهادکننده اثر چاى سبز در کاهش خطر سرطان معده هستند. بسیارى از مطالعات آزمایشگاهى اثر مهارکنندگى عصاره پلى‏فنل چاى را بر تشکیل و رشد تومور به اثبات رسانده‏اند. علت این امر اثرات آنتى‏اکسیدانى پلى‏فنل‏ها مى‏باشد. بین صدها نوع گیاهى که دانشمندان ژاپنى در یک برنامه وسیع مطالعاتى به منظور یافتن بهترین و مؤثرترین گیاه ضد موتاسیون (جهش ژنتیکى) سلولى تحت بررسى قرار دادند، چاى سبز نیرومندترین اثر را در آزمایشگاه داشته است. به علاوه اشخاصى که معمولاً چاى سبز مى‏نوشند، داراى نرخ ابتلاى به سرطان معده بسیار کمترى نسبت به سایر اشخاص هستند.
محققان کانادایى دریافته‏اند که چاى علیه تشکیل مواد سرطان‏زایى به نام نیتروزآمین‏ها مبارزه مى‏کند. ترکیبات شیمیایى موجود در چاى از جمله تانن، حتى بهتر از ویتامین Cدر سرکوب این مواد سرطان‏زا نقش دارند.

چند توصیه:

* در تحقیقات مختلف، چاى سبز داراى خواص درمانى قوى‏ترى نسبت به چاى سیاه بوده است. مقدار انواع کاتچین در برگ‏هاى چاى سبز دو برابر بیشتر از چاى سیاه است.
* همواره سعى شود چاى داغ خورده نشود. دلایلى در دست است که خوردن چاى خیلى داغ (نظیر هر نوشابه خیلى داغ) ممکن است به مخاط گلو و ناى آسیب برساند و منجر به سرطان شود. در یک تحقیق جدیدى که در هند انجام شده، دیده شده است که اشخاصى که زیاد چاى داغ مى‏خورند بیشتر مستعد ابتلا به سرطان ناى هستند. تا چند سال قبل دانشمندان تصور مى‏کردند که شاید در چاى عاملى وجود دارد که موجب سرطان ناى مى‏شود ولى حالا معتقدند که این ضرر به چاى مربوط نیست بلکه به خوردن چاى داغ مربوط است.
* افراط در خوردن چاى و مصرف آن بلافاصله بعد از صرف غذا از جذب آهن موجود در منابع غذایى گیاهى جلوگیرى مى‏کند.
* چاى ترشح اسید معدى را تحریک مى‏کند، بنابراین براى اشخاصى که زخم معده دارند، این توصیه وجود دارد که مقدارى شیر یا شکر به چاى اضافه کنند.

منابع:
1- میرحیدر، ح.: معارف گیاهى (جلد دوم)، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، چاپ سوم، تهران، 1377، صص‏308 - 296.
2- Ursell A. :Healing Foods, Dorling and Kindersley, 1st ed. , London, 0002, P 011.
3- نورى. م: اصول تغذیه و رژیم‏هاى غذایى، چاپ اول، تهران، 1371، ص‏178.