تازه هاى پژوهش


 

تازه ‏هاى پژوهش‏

40 درصد افراد جامعه دچار سوء تغذیه پنهان هستند

یک کارشناس تغذیه مؤسسه عالى پژوهش در تأمین اجتماعى کشور اعلام کرد، 40 درصد افراد جامعه دچار سوء تغذیه پنهان هستند.
طبق گفته وى مصرف گوشت کاهش، و در عوض مصرف آرد و غلات افزایش یافته، که این نشان‏دهنده فقر در خانوارهاى جامعه مى‏باشد.
وى با اشاره به اینکه فقر پیامدهاى مخرب اجتماعى در پى دارد، افزود: سوء تغذیه پنهان باعث مى‏شود که در آینده نسلى با بهره هوشى پایین و ناتوانى جسمى داشته باشیم. بین فقر و توسعه ارتباط تنگاتنگ وجود دارد و اگر در کشورى فقر وجود داشته باشد، توسعه صورت نمى‏گیرد.

خانم‏هاى باردار، قهوه نخورند

مصرف بیش از حد قهوه در دوران باردارى، باعث افزایش خطر مرگ نوزاد هنگام تولد مى‏شود.
محققان دریافته‏اند که خانم‏هاى باردارى که در روز بیش از 8 فنجان قهوه یا معادل آن کافئین مصرف مى‏کنند، نسبت به خانم‏هایى که اصلاً قهوه نمى‏خورند، 2 برابر بیشتر در معرض خطر مرگ نوزاد در هنگام تولد هستند.
علت اینکه چرا قهوه باعث این مشکل مى‏شود، هنوز به طور کامل مشخص نشده؛ اما دانشمندان فکر مى‏کنند که کافئین باعث تنگ‏تر شدن عروق خون‏رساننده به جنین شده و باعث مى‏شود اکسیژن کافى به جنین در حال رشد نرسد.
از سوى دیگر کافئین ممکن است به طور مستقیم روى قلب در حال تکامل جنین تأثیر بگذارد.

خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان شب‏کار بیشتر است‏

تحقیقات جدید دانشمندان نشان مى‏دهد که شب‏کارى باعث کاهش تولید مواد شیمیایى ویژه حالت خواب در مغز شده و خطر ابتلا به سرطان سینه را نزد زنان افزایش مى‏دهد. قرار گرفتن در نور و روشنایى در شب‏هنگام موجب کاهش تولید ماده شیمیایى ویژه وضعیت خواب در بدن موسوم به «ملاتونین» مى‏شود و این موضوع احتمالاً با ابتلاى به سرطان سینه مرتبط است. تولید این ماده در بدن با شدت نورى که وارد چشم مى‏شود تغییر مى‏کند؛ ماده مذکور در مکانیزم پیچیده تنظیم ساعت زیستى بدن هم، نقش مهمى دارد.
«ملاتونین» مانع از رشد برخى سلول‏هاى سرطانى مى‏شود و نتایج آزمایش‏هاى انجام شده بر روى حیوانات حاکى از آن است که توقف تولید این ماده در اثر قرار گرفتن در نور در شب‏هنگام، خطر رشد غدد سرطانى را افزایش مى‏دهد.
تحقیقات نشان داده است، زنان نابینا که میزان «ملاتونین» در بدن آنها با نور محیط در ارتباط نیست کمتر به سرطان سینه دچار مى‏شوند. از سویى، احتمال ابتلا به این سرطان در زنانى که براى سال‏هاى طولانى به کار شبانه مى‏پردازند، بیشتر است.

دختران استرس بیشترى از پسرها دارند

نتایج تحقیقات نشان مى‏دهد که دختران بیش از پسرها هیجانات را در زندگى روزمره تجربه کرده و نگرانى‏هاى بیشترى دارند.
نتایج تحقیقاتى که به بررسى ترس‏هاى مرضى در دانش‏آموزان تهرانى پرداخته است، نشان مى‏دهد پس از موقعیت‏هاى اجتماعى، ترس از حیوانات، ترس از پزشک و وابسته‏هاى آن، مدرسه‏هراسى، گذرهراسى و ترس از پدیده‏ها، به ترتیبِ اهمیت قرار دارند. همچنین دختران دانش ‏آموز، هم از نظر تعداد موارد ترس، و هم از نظر شدت ترس بیشتر از پسرها بودند.

آسپرین، داروى معجزه ‏آسا

محققان مى‏گویند که مصرف مرتب آسپرین براى مدت پنج سال خطر ابتلا به سرطان دهان، حلق و مرى را به میزان دو سوم کاهش مى‏دهد و تأثیر مثبتى در پیشگیرى از سرطان روده دارد.
مطالعات قبلى نشان داده بود که این قرص که بیش از یک قرن پیش ساخته شده است، مى‏تواند به پیشگیرى از سرطان ریه کمک کند. اکثر مردم این دارو را براى تسکین درد به کار مى‏برند، اما استفاده از آن براى حفاظت در برابر بیمارى‏هاى قلبى و حتى آرتروز نیز رایج است.
دانشمندان بر این باورند که اگر مردم مصرف آسپرین را بخصوص براى خواص ضد سرطانى آن هر چه زودتر آغاز کرده باشند، تأثیر آن حتى از این نیز بیشتر خواهد بود. تصور مى‏شود که آسپرین با مسدود کردن آنزیمى که براى رشد غدد سرطانى ضرورى است از خطر ابتلا به آن مى‏کاهد.
با این حال پژوهشگران هشدار دادند که براى پى بردن به عوارض جانبى احتمالى استفاده درازمدت از آسپرین به مطالعات بیشترى نیازمند هستند و مصرف روزانه آن را فعلاً به مردم توصیه نمى‏کنند.

سرطان مشکل عمده کشورهاى در حال توسعه است‏

به گزارش سازمان بهداشت جهانى براى نخستین بار بیمارى سرطان به مشکل بهداشتى عمده‏اى در کشورهاى در حال توسعه تبدیل شده است. تا سال 2020 میلادى آمار جهانى ابتلا به سرطان به میزان 50 درصد افزایش پیدا مى‏کند.
با این وجود در گزارش جهانى در باره سرطان آمده است که تغییر در شیوه زندگى مى‏تواند احتمال ابتلا به این بیمارى را به میزان یک سوم کاهش دهد. تغییر در شیوه زندگى، از جمله بهبود رژیم غذایى و افزایش فعالیت بدنى در کاهش احتمال ابتلا به سرطان مؤثر است.
سازمان بهداشت جهانى علت اصلى ابتلا به سرطان را مصرف سیگار مى‏داند. هم اکنون 23 درصد از سرطان‏ها ناشى از بیمارى‏هایى مانند هپاتیت انواع Bو C است.

حوادث رانندگى براى افراد چاق بیشتر است‏

تحقیقات جدید نشان مى‏دهد که احتمال مرگ و یا جراحات شدید افراد سنگین‏وزن در حوادث رانندگى بیش از سایر افراد است.
محققان توصیه مى‏کنند که طراحان خودرو، باید روش‏هاى جدیدى براى حفاظت از افراد چاق در هنگام حوادث رانندگى بیندیشند. علت بروز مرگ و میر بیشتر براى افراد چاق کاملاً مشخص نیست، اما محققان عقیده دارند از جمله دلایل این موضوع مى‏توان به طراحى نادرست فضاى داخلى خودروها براى افراد چاق و یا شیوع بیشتر بیمارى‏هایى نظیر فشارخون بالا و دیابت در میان افراد چاق اشاره کرد که توانایى بهبودى این افراد را پس از حوادث کاهش مى‏دهد.

جوانان از ازدیاد فشار خون در امان نیستند

پزشکان هشدار مى‏دهند ازدیاد فشار خون حتى جوان‏ها را نیز مبتلا مى‏کند. این بیمارى که «قاتل خاموش» نام گرفته است گاهى اوقات هیچ علامت دیگرى به جز سردرد و خون‏دماغ ندارد.
محققان مى‏گویند حدود 4 درصد از افراد 18 تا 29 ساله و نیمى از افراد 60 تا 69 ساله مشکل فشارخون دارند. آنان به افراد بزرگسال و سالم توصیه مى‏کنند دست‏کم هر دو سال آزمایش فشارخون بدهند.
فشارخون یک بیمارى مزمن و طولانى است که در صورت عدم درمان با گذشت زمان مشکل‏ساز خواهد شد. به اعلام مراکز کنترل و پیشگیرى از بیمارى‏ها فشارخون طبیعى 80/120 است و فشارخون بالاتر از 90/140 ازدیاد فشارخون محسوب مى‏شود.
فشارخون، اندازه‏گیرى نحوه جریان خون در سرخرگ‏ها است. عدد بالا، فشار «سیستولیک» است که فشارخون را موقع تلمبه زدن نشان مى‏دهد و عدد پایین، فشار «دیاستولیک» است که فشارخون را در زمانى که قلب بین دو ضربان استراحت مى‏کند نشان مى‏دهد.
هر چه فشارخون بالاتر باشد عمل تلمبه زدن سخت‏تر انجام مى‏شود و در نتیجه فشار بیشترى بر سرخرگ‏ها وارد مى‏کند و سرخرگ‏ها خون را تحت فشار بیشترى حمل مى‏کنند که به مرور زمان مشکلات مهمى مانند سکته، حمله قلبى، تصلب شرائین و نارسایى کلیوى ایجاد مى‏نماید. عوامل خطر در بروز این بیمارى شامل داشتن اضافه وزن، دیابت و سابقه خانوادگى در ازدیاد فشارخون است و درمان آن کاهش مصرف نمک و پایین آوردن وزن است.

صبحانه مهم‏ترین وعده غذایى روز است‏

بر اساس شواهد تازه‏اى، پزشکان کشف کرده‏اند، رمز سلامتى در خوردن صبحانه نهفته است. این گروه معتقدند که حذف صبحانه احتمال چاق شدن، ابتلا به دیابت و حتى سکته قلبى را افزایش مى‏دهد.
مطالعات حاکى از آن است، کسانى که هر روز صبح یک وعده غذایى کاملاً متشکل از غلات سبوس‏دار مصرف مى‏کنند، احتمالاً بیش از سایر افراد از فواید بهداشتى آن بهره مى‏برند.
دانشمندان دریافته‏اند، احتمال چاق شدن افرادى که هر روز صبحانه مى‏خورند، یک سوم کمتر از کسانى است که از خوردن آن پرهیز مى‏کنند. به علاوه احتمال ابتلاى این افراد به بیمارى‏هاى قند خون 50 درصد کمتر از سایرین است. مشکل قند خون، خطر ابتلا به بیمارى دیابت یا کلسترول بالا را که از عوامل ایجاد ناراحتى‏هاى قلبى است، افزایش مى‏دهد. لذا صبحانه نقش مهمى در کاهش خطر دیابت نوع دوم و بیمارى‏هاى قلب و عروق بازى مى‏کند.
پژوهشگران بر این باورند که خوردن صبحانه مى‏تواند به تثبیت میزان قند خون که اشتها و انرژى را تنظیم مى‏کند یارى برساند. افرادى که صبحانه مى‏خورند، در طول روز کمتر گرسنه مى‏شوند و بنابراین از زیاده‏روى در خوردن پرهیز مى‏کنند.

کیف‏هاى سنگین مدرسه براى دانش‏آموزان خطرناک است‏

پزشکان توصیه مى‏کنند دانش‏آموزان وزن کیف‏هاى مدارس خود را که سبب بروز مشکلات شدید جسمانى مى‏شود، کاهش دهند. بر اساس بررسى به عمل آمده توسط آکادمى علوم هند، دانش‏آموزان هند حداقل 7 کیلوگرم و حداکثر 25 کیلوگرم بار را در کیف‏هاى مدارس خود حمل مى‏کنند.
تحقیقات نشان مى‏دهد دانش‏آموزان هر روز این میزان بار را، حداقل مدت 30 دقیقه حمل مى‏کنند و این امر سبب افزایش مشکلات جسمانى در ناحیه گردن و کمر دانش‏آموزان شده است.
اکثریت دانش‏آموزان کتاب‏هایى را حمل مى‏کنند که براى همه روزها قابل استفاده است، در صورتى که اگر دانش‏آموزان فقط کتاب‏هاى مورد نیاز همان روز خود را حمل کنند، وزن کیف‏هایشان 50 درصد کاهش مى‏یابد.

شواهد باستانى از خلاقیت نیاکان انسان‏

دانشمندان مى‏گویند با پیدا شدن یک تیغه سنگى 350 هزار ساله، مشخص شده است که اجداد انسان در آن زمان مردگان خود را تدفین مى‏کرده‏اند و این نشانه برخوردارى آنان از تفکرى نمادین بوده است. پیدا شدن این تیغه تبر در میان بقایاى فسیل‏شده 27 انسان اولیه، نشان از آن دارد که انسان‏هاى نخستین، داراى آداب و رسوم در میان خودشان بوده و به گونه‏اى به نمادگرایى توجه داشته‏اند. امکان دارد وجود این تیغه نشانگر نوعى آئین تدفین باشد.
البته تیغه‏هاى دیگر از کاوش‏هاى باستانى به دست آمده است، اما این تیغه با سنگ کوارتز تراشیده شده و صورتى‏رنگ است. محققان معتقدند که انسان باستانى به طور حتم براى یافتن این سنگ بسیار تلاش کرده و حتماً دلیلى براى تراشیدن این تیغه و دفن آن با مردگان داشته است.
تاکنون تصور مى‏شد که قدیمى‏ترین آئین تدفین به نئاندرتال‏ها در صد هزار سال قبل باز مى‏گردد، اما حال، محققان با یافتن این تیغه به تکامل بشر در طول اعصار پى برده‏اند.

مرغ‏ها، کارخانجات جدید داروسازى‏

به زودى مرغ‏ها مى‏توانند در خدمت صنعت داروسازى در آیند و تخم‏هایى بگذارند که مصارف دارویى دارد. دانشمندان با مهندسى ژنتیک، مرغ‏هایى پرورش داده‏اند که پروتئین‏هاى بیگانه تولید مى‏کنند.
به گفته محققان این پرندگان طى چندین نسل مقادیر معینى از پروتئین‏هایى که به طور معمول پروتئین‏هاى جاندار دیگر است تولید کردند؛ به همین خاطر استفاده از آنها به عنوان راکتوز زیستى براى تولید پروتئین‏هاى مهمى مانند پادتن‏ها که کاربرد تجارى دارند، متناسب است.
هدف محققان مؤسسه ژنتیک، ابداع روشى است که ژن‏هاى بیگانه را بتوان به طور دائم در ساختار ژنتیکى مرغ‏ها وارد کرد.

نوزادان هم تلویزیون تماشا مى‏کنند

پژوهشگران مى‏گویند نوزادان هم به تماشاى تلویزیون مى‏پردازند و با این کار به دنیاى اطراف خود پى مى‏برند. والدین نیز باید برنامه‏هاى تلویزیونى که کودک 12 ماهه آنها مى‏بیند، محدود کنند.
کودکان در 12 ماهگى بر اساس واکنش‏هاى عاطفى بزرگسالان اطراف خود، تصمیم مى‏گیرند. این امر ثابت مى‏کند آنها از اطلاعات عاطفى که از تلویزیون مى‏گیرند، نیز استفاده مى‏کنند.
بنابراین بزرگسالان باید در مورد لحن صحبت کردن تند یا هیجانى خود در نزد کودک یا اجازه تماشاى برنامه‏هاى تلویزیونى مخصوص بزرگسالان تجدید نظر کنند.
محققان مى‏گویند نوزادان براى کشف سرنخ‏هایى از دنیاى اطرافشان به تماشاى کودکان بزرگ‏تر و بزرگسالان مى‏پردازند.

پیوند چشم با استفاده از سلول‏هاى دهان‏

پزشکان با استفاده از سلول‏هاى دهان، راه تازه‏اى براى ترمیم چشمى که آسیب شدید دیده است، یافته‏اند.
سالانه هزاران نفر در اثر بیمارى یا سانحه، دچار آسیب‏دیدگى در ناحیه قرنیه چشم مى‏شوند. این نوع آسیب‏ها تنها با پیوند قرنیه از چشم شخص دیگر قابل مرمت است. افرادى که تحت این پیوندها قرار مى‏گیرند، مجبورند داروهاى قوى و ناخوشایندى براى جلوگیرى از واکنش شدید سیستم دفاعى بدن که پیوند را رد مى‏کند مصرف کنند. با این حال پیوند اغلب، از سوى بدن گیرنده رفع مى‏شود.
اکنون پزشکان براى رفع این مشکل شیوه تازه‏اى براى درمان این گونه صدمات یافته‏اند. آنها به کمک سلول‏هایى که از دهان بیمار خارج شده است، سلول‏هاى قسمت صدمه دیده را پرورش مى‏دهند. سلول‏هاى برداشته شده از دهان از نوع سلول‏هاى پایه است که مى‏توان آن را به کلیه انواع سلول‏هاى بدن تبدیل کرد و در صورتى که در شرایط صحیح پرورش یابند به سلول‏هاى قرنیه نیز تبدیل مى‏شوند. از آنجایى که سلول‏ها از بدن خود بیمار گرفته شده‏اند، دیگر احتیاجى به مصرف داروهاى قوى نیز نخواهد بود.

درمان زودهنگام ناشنوایى در کودکان‏

محققان مى‏گویند کاشت حلزون گوش در کودکان ناشنوا، در سنین پایین بسیار حیاتى است.
انجام زودهنگام این عمل جراحى سبب ایجاد مسیرهاى نورولوژیکى مورد نیاز براى بروز واکنش شنیدارى در این کودکان مى‏شود.
محققان فعالیت مغز کودکان را در واکنش به صدا مقایسه کردند. این بررسى روى کودکان شنوا و کودکان ناشنوایى که حلزون گوش پیوندى را در سنین مختلف دریافت کرده بودند، انجام شد.
آنان دریافتند در کودکان شنوا مسیرهاى نورولوژیکى شنیدارى در واکنش به صدا، در سال‏هاى اولیه عمر به سرعت تکامل مى‏یابد. همچنین دریافتند مى‏توان تکامل مشابهى را در کودکان ناشنواى داراى حلزون گوش پیوندى تولید کرد، فقط به شرط آنکه این کودکان حلزون‏هاى گوش پیوندى را پیش از سن 42 ماهگى دریافت کنند.
در کودکان ناشنوایى که حلزون گوش را پس از سن 7 سالگى دریافت کردند تقریباً هیچ واکنش طبیعى بروز نکرد. به گفته محققان، قرار گرفتن زودهنگام سیستم عصبى در معرض تحریکات صوتى براى تکامل مسیر نورولوژیکى مورد نیاز براى بروز واکنش شنیدارى حیاتى است.
این محققان پیشنهاد کردند که والدین کودکان ناشنوا، این یافته‏هاى جدید را مد نظر قرار دهند.