درختچه‏هاى رونده‏

مهندس مجتبى شریعت ‏پناهى‏

در صورتى که باغچه خانه شما کوچک است، بروید سراغ درختچه‏هاى بالارونده. به وسیله گیاهان رونده مى‏توانید حتى در کوچکترین باغچه‏ها، منظره زیبایى از گل و گیاه داشته باشید.
گیاهان رونده این حُسن را دارند که هر جور بخواهیم تربیت مى‏شوند و شکل مى‏گیرند. از این گیاهان براى پوشش قسمتهایى از دیوار، نرده‏ها، کنار تراس و اطراف درهاى ورودى ساختمان استفاده مى‏شود.
اگر باغچه شما کوچک نیست باز هم گیاهان رونده مى‏توانند حضور پیدا کنند اما اینجا دیگر ممکن است به صورت یک گیاه پوششى تربیت شوند. خوشبختانه بسیارى از گیاهان رونده در محل تماس ساقه‏هایشان با خاک ریشه‏هایى مى‏زنند و قسمتهاى خالى باغچه را پر مى‏کنند. در این شماره چند نوع از گیاهان رونده گلدار را به شما معرفى مى‏کنیم.

پیچ امین ‏الدوله:

پیچ امین‏الدوله را حتماً دیده‏اید، گلهایش به رنگ زرد یا سفید و بسیار معطر است. این درختچه خیلى زود خود را با شرایط خانه شما تطبیق مى‏دهد و به دور میله‏ها مى‏پیچد و از نرده‏ها آویزان مى‏شود. در بهار آنقدر گل مى‏دهد که هواى خانه شما عطرآگین خواهد شد. پیچ امین‏الدوله در هر نوع خاکى به آسانى رشد مى‏کند و به مراقبت خاصى نیاز ندارد. اما هر قدر به آن آب کافى داده و خاک را مرطوب نگه دارید بهتر رشد مى‏کند.

رزهاى رونده:

رزهاى رونده چند نوعند. نوعى از آن با گلهاى سفید مناسب تزیین دیوارها و داربست‏هاست. نسترن که با گلهاى کوچک و قرمزرنگش در بهار غرق در گل مى‏شود، پدر رزهاى امروزى است و به کشور ما تعلق دارد. از نسترن به عنوان یک گیاه گلدار بالارونده استفاده مى‏شود.
رزهاى رونده به آفتاب احتیاج دارند و باید در محلهاى پرنور کاشته شوند.
خاک بهتر است حاصلخیز و کمى آهکى باشد.

کلماتیس:

گیاهى است گلدار و رونده، که پیچکهایش را به تنه درختها متصل نموده و از شاخه‏هاى درختان مجاور خود بالا مى‏رود. کلماتیس را در محل سایه بکارید اما پیچکهایش را به قسمتهاى روشن و پرنور هدایت کنید. بعضى از انواع کلماتیس تا پانزده متر رشد مى‏کنند اما اغلب آنها ارتفاعى معادل 2 تا 4 متر دارند.
به طور کلى کلماتیس‏ها درختچه‏هایى دایمى و همیشه سبزند و نسبت به سرماى زمستان مقاوم هستند. فقط گونه‏اى از آن به نام مونتانا که بومى هیمالیاست در زمستان خزان مى‏کند.
فصل گلدهى کلماتیس با توجه به گونه‏هایى که دارد متفاوت است. از اواسط تابستان تا اوایل پاییز به گل مى‏نشیند. گلها شبیه زنگوله و به رنگ بنفش، ارغوانى، زرد یا سفیدند. در گونه مونتانا، گلها ستاره‏اى هستند. ریشه‏هاى کلماتیس خیلى مستحکم نیست، براى کاشت آن گودالى عمیق حفر کنید و از کود پوسیده حیوانى و خاکبرگ استفاده نمایید. کلماتیس به دو روش قلمه زدن و شاخه خوابانیدن تکثیر مى‏شود. درختچه‏هاى زینتى رونده گلدار بسیار زیادند که ما به معرفى سه نوع از آنها اکتفا کردیم. یادتان باشد که اغلب این درختچه‏ها به صورت گلدانى توسط مراکز فروش گل و گیاه عرضه مى‏شوند. خریدارى و تهیه گلدان آماده آسان و بى‏دردسر است، اغلب درختچه‏هاى رونده را مى‏توانیم در پاییز یا آخر زمستان به باغچه منتقل کنیم. در هنگام انتقال نهال توجه نمایید که ریشه‏ها آسیب نبینند و بعد از خارج نمودن از گلدان خیلى زود به باغچه منتقل شوند.