بامن به دشت بلندر بیایید


 

با من به دشت بلندر بیایید

«معصومه‏السادات وکیلى» دوست جوانى است که از 15 سالگى به هنرهاى دستى روى آورده و حالا 6 سالى است که روى هنر گلسازى کار مى‏کند. برپایى نمایشگاه و آموزشگاه «گل نسترن» بهانه‏اى بود تا به سراغ این خانم هنرمند برویم و با او و کارهایش آشنا شویم.

دوست داریم برایمان بگویید که چطور شد رفتید سراغ هنرهاى دستى و تزئینى.

- اولش به گلدوزى و خیاطى علاقه داشتم. گاه‏گاهى هم قالى‏بافى مى‏کردم؛ همچنین قلاب‏بافى و مکرومه‏بافى. بعد با آمدن انواع گل‏هاى مختلف، به گلسازى روى آوردم. ابتدا گل‏هاى مخملى و ژلاتینى مى‏ساختم و بعد به گل چینى روى آوردم.
در حال حاضر هم روى گل «بِلَندِر» کار مى‏کنم. این گل هم انواع مختلفى چون: گل‏هاى رؤیایى شفاف، گل رؤیایى با کاغذ کالک، گل‏هاى کریستال، گل آمریکایى، گل بلندر کریشه و ... دارد.
علاقه من به هنرهاى دستى بسیار است. هر جا چیزى ببینم، شروع به کار مى‏کنم. مثلاً به محض اینکه با گل «بلندر» آشنا شدم، بعد از گذراندن دوره‏هاى مختلف و آموزش گل‏هاى جدید آن، اقدام به برپایى این نمایشگاه کردم.

حالا مى‏شود کمى هم در مورد کاربرد این گل‏ها و ویژگى آنها برایمان توضیح دهى؟

- این گل‏ها به خاطر خاصیتى که در جنس و رنگشان دارند، به راحتى در اشکال مختلفى گل‏آرایى و تزئین مى‏شوند. این گل را علاوه بر استفاده به عنوان گلدان روى میزى و یا گلدان بزرگ کنار دیوار، به صورت سبد و یا فرفوژه‏هاى دیوارکوب و همچنین تابلو و یا قاب عکس، مى‏توان براى تزئین تمام وسایل خانه به کار گرفت. به فرض مى‏توان با ترکیبى از گل‏هاى مختلف، اتاق خواب، پذیرایى و حتى آشپزخانه و وسایل آن را با این گل‏ها تزئین کرد. از آن جایى که گل‏هاى «بلندر» بر خلاف برخى گل‏ها، قابل شستشو هستند و عمر زیادى دارند، مى‏توانند تا سال‏ها در فضاى خانه خودنمایى کنند.

معصومه ‏خانم، با توجه به تنوع رنگ‏ها و فرم‏هاى گل‏هاى مختلف وقتى شروع به کار مى‏کنى، چه حس و حالى پیدا مى‏کنى؟

- وقتى گل‏ها را بُرش مى‏دهم و بعد رنگ مى‏کنم و با اتوهاى مختلف کار گلسازى، فرم مى‏دهم، واقعاً از کارم لذت مى‏برم. مثل اینکه معتاد به این کار و بوى رنگ شده باشم دیگر نمى‏توانم از این هنر دست بکشم. دایم گل‏هاى جدید یاد مى‏گیرم و دوباره کار مى‏کنم و ادامه مى‏دهم. موقع کار کلى ذوق مى‏کنم و مى‏گویم اینها خلاقیت دست‏هاى من است. در ضمن اعصابم نیز آرام مى‏شود و احساس شادى به من دست مى‏دهد. مى‏نشینم و از گل‏هاى طبیعى الگوبردارى مى‏کنم و یا از گل‏هاى مصنوعى و عکس داخل کتاب‏ها نمونه برمى‏دارم و اینها همه به خلاقیتم کمک مى‏کند.

علاوه بر گل و گل‏آرایى، گلدان‏هاى مختلفى نیز در این نمایشگاه دیده مى‏شوند، کمى هم در مورد این گلدان‏ها و شیوه ساختشان برایمان توضیح بدهى.

- گلدان‏ها با شیوه‏هاى مختلفى ساخته شده‏اند و اسامى متفاوتى دارند. گلدان نماترک یا کویر مانند سطح خشک خاک کویر، ترک خورده است. نمارومى با پارچه‏هاى مختلف و چین‏دادن آنها درست مى‏شود. نماسنگ و نماکاشى هم با کاشى‏هاى شکسته درست مى‏شود. نمایخى هم با خورده لیوان‏هاى شکسته و لامپ مهتابى‏هاى سوخته درست مى‏شوند. در نمابرجسته هم با چسب روى گلدان طراحى مى‏شود و سپس رنگ‏آمیزى انجام مى‏شود. نماویترا و ... نیز از دیگر روش‏هاى تزئین گلدان‏هاى معمولى است.

فکر مى‏کنى آموزش و ساخت این گل‏ها چه تأثیراتى در روحیه دختران جوان خواهد داشت و نقش هنر در سرگرمى دختران به چه میزانى است؟

- مادربزرگم همیشه به من مى‏گفت آدم باید هر هنرى را یاد بگیرد. هنر مثل یک پارچه گره شده است که در گوشه‏اى مى‏ماند و هر وقت که آن را لازم داشتیم، درش را باز مى‏کنیم.
برخى از جوانان اصلاً دل به کار نمى‏دهند ولى مطمئن باشند اگر با هنر، حال هر هنرى که مى‏خواهد باشد، آشنا شوند، علاوه بر سرگرمى و ایجاد خلاقیت مى‏توانند تا حدى در اقتصاد خانواده نیز کمک کنند.
معمولاً دخترانى که تازه ازدواج کرده‏اند به خاطر صرفه‏جویى در هزینه خانواده به هنر روى مى‏آورند ولى خوب است از همان دوران نوجوانى به هنر پرداخت و علاوه بر ایجاد فضاى شاد و رنگینى در خانه، با ساخت این گل‏ها، منبع درآمدى نیز پیدا کرد.
ساخت گل و هنرهاى دستى دیگر اصلاً سخت نیست و احتیاج به مواد اولیه و گران‏قیمتى ندارد. مهم سلیقه و مهارت سازنده است. ساخت درست قطعات و تمیز چسباندن آنها به همدیگر خیلى مهم است. هر دخترى مى‏تواند با کمى ذوق و سلیقه، پس از آموزش‏دیدن هنرهاى مختلف، جهیزیه خود را تهیه کند و حتى وسایل دست‏ساخت خودش را براى دوستان و آشنایانش هدیه ببرد و یک یادگارى ماندگار به آنها بدهد.

هنگام ساخت این گل‏ها، چقدر به فکر خالق اصلى گل و طبیعت هستى؟

- وقتى به دل طبیعت مى‏روم تا از روى برگ‏ها و گلبرگ‏هاى واقعى نمونه‏بردارى کنم، با خودم مى‏گویم هنر خداوند چه زیباست. وقتى من مى‏خواهم شبیه این گل‏ها را درست کنم چقدر خوشحال مى‏شوم حال باید دید پروردگار هنگام آفرینش جهان و خلق طبیعت و گل‏هاى زیبا چقدر از خلقتش لذت برده است. من فقط مى‏خواهم با یک شبیه‏سازى کوچک از خالقم تشکر کنم که به من این اراده را داده است که بتوانم گوشه‏اى از طبیعت او را الگوبردارى کنم و براى مدت مدیدى در خانه‏ام ماندگار کنم.

با تشکر از شما، امیدواریم که در آینده شاهد نمایشگاههاى دیگرى از گل‏هاى بلندر و دیگر هنرهاى شما باشیم.