اخبار


 

اخبار

براى اوقات فراغت زنان و دختران‏ برنامه‏ریزى مى‏شود

شوراى عالى انقلاب فرهنگى، سیاست‏هاى بهبود وضعیت گذران اوقات فراغت زنان و دختران را تصویب کرد.
به گزارش روابط عمومى دبیرخانه این شورا، که با حضور رئیس‏جمهورى تشکیل شد، ایجاد هماهنگى میان همه دستگاههاى سیاستگذارى، برنامه‏ریزى، اجرایى و نظارتى به منظور استفاده بهینه از توان و امکانات موجود، از جمله اهداف این سیاست‏ها، اعلام شده است.
همچنین مهارت‏بخشى و ارتقاى سطح آگاهى، خردمندى و توانمندى‏هاى فردى، خانوادگى و اجتماعى زنان و دختران، جهت‏دهى به برنامه‏ها و فعالیت‏هاى مختلف گذران اوقات فراغت زنان و دختران در راستاى تأمین سلامت جسمى و بهداشت روانى، کاهش اضطراب و خستگى، کسب نشاط و شادى زنان و دختران، از دیگر اهداف این سیاست‏هاست.

عدم توجه به اخلاق ناهنجارى‏هاى بسیارى به بار مى‏آورد

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبرى در دیدار مشاور وزیر کشور در قم، اعلام کرد: در مسائل دفاع از حقوق زنان، انحرافات چشمگیرى به وجود آمده است. عدم توجه به اخلاق در مسئله دفاع از حقوق زنان، ناهنجارى‏هاى بسیارى در جامعه به بار آورده است.
آیت‏اللَّه امینى افزود: زنان ایرانى نیز از مسئله عدم توجه به اخلاق مصون نمانده و کانون خانواده با خطراتى مواجه شده است؛ و بالا رفتن میزان طلاق در کشور گواه این مسئله است. در حال حاضر افزایش رشد 16 درصدى طلاق در شهر مذهبى قم، یک زنگ خطر مى‏باشد.
وى با انتقاد شدید از برنامه‏هاى صدا و سیما، گفت: سریال‏ها و برنامه‏هاى این رسانه نه تنها مسائل اخلاقى را آموزش نمى‏دهد بلکه در ترویج ناهنجار، نقش اصلى را ایفا مى‏کند. سریال‏ها به جاى ترویج انس و محبت در خانواده‏ها، خشونت و عدم سازش را آموزش مى‏دهند.
آیت‏اللَّه امینى از ضعف آگاهى‏هاى اجتماعى در میان زنان و شتاب آنان به سوى از هم پاشیدگى خانواده‏ها، ابراز نگرانى کرد و گفت: توقعات زنان، امروزه بیش از پیش است و عدم احقاق توقعات‏شان باعث مختل‏شدن نظام خانواده مى‏باشد.

بازنگرى قوانین مربوط به زنان به کندى صورت مى‏گیرد

خانم «مصورى‏منش»، عضو فراکسیون زنان مجلس در نشست «بازنگرى در قوانین فقهى - مدنى مربوط به زنان» گفت: دولت بر خلاف انتظار مجلس ششم در زمینه بازنگرى و اصلاح قوانین مربوط به زنان فعال نبود. لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون «رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان»، تنها لایحه‏اى است که طى این سه سال از سوى دولت به مجلس ششم ارائه شده است.
وى افزود: پس از تصویب اعزام دختران به خارج از کشور، فراکسیون زنان مجلس به مسائلى همچون نفقه، نفقه در زمان عده و حضانت فرزندان بعد از طلاق یا فوت همسر پرداخته است. در حال حاضر موضوع حضانت به مجمع تشخیص مصلحت ارسال شده ولى پاسخى به آن داده نشده است.
به اعتقاد خانم مصورى‏منش، مجلس براى تصویب طرح‏هاى مربوط به اصلاح و بازنگرى حقوق زنان مشکلى ندارد اما به دلیل طرح مباحث فقهى و مغایرت با شرع از سوى کارشناسان کمیسیون قضایى، با مشکلاتى مواجه است.

زنان از حق وکالت در سند ازدواج بى‏خبرند

کارشناس مرکز امور مشارکت زنان به گزارش خبرگزارى اعلام کرد: 90 درصد زنان، حتى زنان تحصیل‏کرده، از وجود حق وکالت در سند ازدواج خود بى‏خبرند. بسیارى از زنان به دلیل برخوردارنبودن از آموزش‏هاى ضرورى حقوقى، اطلاعى از چنین حقى نداشته و با بى‏توجهى نسبت به تبعات این حق، آن را صورى، تشریفاتى و فاقد ضمانت اجرایى دانسته و به راحتى عقدنامه را امضا مى‏کنند. حتى در مواردى که زنان از وجود این حق اطلاع داشته‏اند، با بروز اختلاف در زندگى، راههاى استفاده صحیح و اصولى از این حق را براى سریع‏تر به نتیجه رسیدن، نمى‏دانسته‏اند.
خانم «آرتیدار»، با اشاره به اینکه حق وکالت، نقش چندانى در جلوگیرى از رشد طلاق ندارد، خاطرنشان کرد: این حق، تنها مى‏تواند زنان را در مواردى ضرورى براى احقاق حقوق خود و رهایى از مخمصه یارى رسانده و در تسریع طلاق، در صورت وجود اطلاعات کافى و همراهى مشاور حقوقى با زنان در امر طلاق؛ مؤثر واقع شود.
وى افزود: بیشتر زنان به دلیل ندانم‏کارى، عدم توجه و نداشتن مشاور حقوقى مناسب در پیگیرى پرونده خود با مشکل مواجه مى‏شوند. شروط در سند ازدواج باید به نفع زنان براى برقرارى تساوى حقوق و درمانده نشدن آنها مورد توجه قرار گیرد.
وى با اشاره به اینکه شروط قیدشده در سند ازدواج به عنوان وکالت را مى‏توان به عنوان ماده قانونى تدوین کرد، گفت: البته شروط موجود در سند ازدواج مى‏تواند در قانون تحت عنوان مصادیق تقاضاى طلاق از ناحیه زن و پذیرش آن از سوى دادگاه ذکر شود؛ یعنى علاوه بر مصادیق موجود کنونى در سند ازدواج مى‏تواند مصادیق مبتلا به زنان را نیز اضافه کنند.

30 درصد نوجوانان نمى‏توانند به مدرسه بروند

وزیر آموزش و پرورش در همایش سراسرى «وقف و امور خیریه» اعلام کرد، حدود 30 درصد افراد گروه سنى 11 تا 16 سال، امکان حضور در کلاس‏هاى درس را ندارند.
وى افزود: دولت به خاطر داشتن تکالیف متعدد در کنار مسائل تعلیم و تربیت، براى پوشش تحصیلى فرزندان با محدودیت‏هایى روبه‏رو است که بدون مشارکت مردم برطرف نخواهد شد. براى توسعه و درخشش کشور در عرصه‏هاى بین‏المللى، سرمایه‏گذارى در بخش تعلیم و تربیت یک امر ضرورى و حیاتى است و براى دستیابى به چنین موفقیت‏هایى، کشور به میلیون‏ها فرد خیّر نیاز دارد.
وزیر آموزش و پرورش، حجم اعتبارات اختصاص‏یافته به این وزارتخانه را کافى ندانست و گفت: وقف، محدود به کسانى که توانایى مالى دارند، نیست؛ بلکه هر کس به اندازه وسع و توانایى خود با پیوستن به گروههاى نیکوکار مى‏تواند در امر مدرسه‏سازى، سرمایه‏گذارى کند.

زن در اسلام، پل ترقى اجتماع است‏

«دیانا حسینى» در نخستین نشست تخصصى بانوان فرهنگى در گرگان، گفت: زن در اسلام همانند پلى است که شرایط ترقى و پیشرفت اجتماع را فراهم مى‏سازد.
این استاد دانشگاه امام صادق(ع) تهران، که آمریکایى‏الاصل است، افزود: به واسطه نقش کلیدى و اساسى زن در جوامع، تلاش براى تبیین حقوق زنان باید به فرآیندى جهانى تبدیل شود. دین اسلام تنها دینى است که برنامه‏هاى جهانى و تکامل‏یافته‏اى براى احقاق حقوق زنان دارد.
وى در ادامه گفت: متأسفانه میزان طلاق در آمریکا در 40 سال گذشته افزایش چشمگیرى داشته، به طورى که اکنون این کشور با 47 درصد طلاق بالاترین آمار طلاق را در بین کشورهاى جهان دارا است.
خانم «حسینى» همه این مشکلات را ناشى از کاهش نقش دین در جامعه کنونى آمریکا دانست و افزود: دین در جامعه امروزى آمریکا تنها سه درصد نقش داشته و همین بى‏توجهى به معنویات و توجه به ایدئولوژى‏هاى فردى حاکم در این کشور مهم‏ترین عامل فروپاشى و تنزل جایگاه خانواده در آمریکا است.

ژاپن در صدد گسترش نقش زنان است‏

دولت ژاپن قصد دارد که براى گسترش نقش زنان در جایگاههاى رهبرى، تا سال 2020 میلادى، میزان حضور آنها در بخش‏هاى مدیریتى را به سطح 30 درصد برساند.
میزان مشارکت کنونى زنان ژاپنى در جایگاههاى مدیریتى، تنها 9/8 درصد اعلام شده که نزدیک به یک پنجم مشارکت زنان در بخش‏هاى مدیریتى در آمریکا است.
سخنگوى دولت ژاپن با توجه به عقب‏ماندگى مشارکت زنان در بخش‏هاى مدیریتى ژاپن خواستار شده که جبران این عقب‏ماندگى در زمره برنامه‏هاى فورى قرار گیرد.
آمارهاى منتشرشده از سوى اتحادیه بین‏المجالس نشان مى‏دهد که شمار نمایندگان زن مجلس ژاپن در میان 182 کشور جهان در رده 132 قرار دارد. در حال حاضر تنها 3/7 درصد از کرسى مجلس 480 نفرى نمایندگان ژاپن به زنان اختصاص دارد.

آخرین کالج دخترانه دانشگاه آکسفورد هنوز دخترانه است‏

کالج آکسفورد با سابقه 800 ساله در امر آموزش، کالج‏ها را به صورت پسرانه و دخترانه مجهز کرده بود، اما از ابتداى قرن بیستم به مرور کلیه کالج‏هاى آکسفورد به صورت مختلط در آمده‏اند.
در حال حاضر آخرین کالج کاملاً دخترانه این دانشگاه انگلیس، به رغم مخالفت‏هاى جدى! با فعالیت تک‏جنسى، همچنان با شیوه سابق خود، به امر آموزش مى‏پردازد.
مهم‏ترین دلیل تبدیل کالج‏هاى تک‏جنسى به مختلط در دانشگاههایى چون آکسفورد و کمبریج، فعالیت‏هاى مستمر تبلیغاتى طرفداران آزادى‏هاى جنسى است. به اعتقاد این افراد، مجزا شدن آموزش عالى دختران و پسران از مظاهر تبعیض جنسى به شمار مى‏رود.
این در حالى است که طرفداران استمرار فعالیت کالج‏هاى تک‏جنسى از جمله دانشجویان، کارکنان و اساتید آخرین دانشگاه دخترانه، معتقدند که با وجود مفاسد و مشکلات موجود در محیطهاى دانشگاهى انگلیس، وجود کالج‏هاى تک‏جنسى تا حدى به دانشجویان سنت‏گرا و مذهبى در جهت حفظ اعتقادات و سنن خود کمک مى‏کند.

القاعده، زنان را براى مأموریت‏هاى انتحارى‏ آماده مى‏کند

سازمان «القاعده»، تشکیلاتى از زنان بمب‏گذار سازماندهى کرده است که به دستور «اسامه بن‏لادن» اهدافى را در آمریکا منفجر خواهند کرد.
رهبر این تشکیلات مرسوم به زنان مجاهد القاعده، گفت که از طریق اینترنت دستور بن‏لادن و طالبان به وى منتقل مى‏شود. زنان این تشکیلات که افغانى، عرب، چچنى و از ملیت‏هاى دیگرى هستند، با سلاح‏هایى چون کلاشینکوف، نارنجک و مسلسل آموزش دیده‏اند.
«ام‏اسامه»، رهبر این زنان در ادامه افزود که علاوه بر عملیات شهادت‏طلبانه، زنان این تشکیلات، تأمین تدارکات براى مردان القاعده را نیز بر عهده دارند.
ایده چنین تشکیلاتى در پى موفقیت عملیات شهادت‏طلبانه زنان فلسطینى در مناطق اشغالى فلسطین به وجود آمد.

زنان شاغل در رسانه‏هاى جهان کاهش یافت‏

در پنج سال اخیر تعداد روزنامه‏نگاران زن شاغل در رسانه‏هاى سراسر جهان به میزان دو درصد کاهش یافته است. بر اساس تحلیل بین‏المللى یونسکو در باره اشتغال زنان در رسانه‏هاى خبرى سراسرى جهان، تعداد زنان شاغل در بخش خبرى رسانه‏ها، چندان قابل توجه نیست.
بر اساس این گزارش، درصد کل نیروى کار زنان در رسانه‏ها در آسیا 21 درصد، در آمریکاى لاتین 25 درصد، در آفریقاى جنوبى 27 درصد و در غرب اروپا و ایالات متحده آمریکا، 35 درصد است.
زنان شاغل در رسانه‏هاى خبرى در ژاپن 8 درصد، در هندوستان و مالزى 12 درصد و در آرژانتین و موزامبیک 16 درصد نیروى کار در رسانه‏ها را تشکیل مى‏دهند.
آمارهاى مذکور تنها در مورد مشاغل تمام‏وقت در رسانه‏هاى خبرى است، در حالى که در مشاغل پاره‏وقت، زنان در سراسر جهان 79 درصد نیروى کار رسانه‏ها را تشکیل مى‏دهند.

سیاست‏هاى فعالیت‏هاى بین‏المللى زنان‏ تصویب شد

شوراى عالى انقلاب فرهنگى در جهت اصلاح بینش‏ها و اعتقادات نادرست در عرصه بین‏المللى به جایگاه زن در فرهنگ اسلامى، سیاست‏هاى فعالیت‏هاى بین‏المللى زنان را تصویب کرد.
به گزارش روابط عمومى دبیرخانه شوراى عالى انقلاب فرهنگى، هدف از این سیاست‏ها معرفى الگوى زن مسلمان ایرانى با تکیه بر مواضع فکرى و اعتقادى اسلام در سطوح منطقه‏اى و بین‏المللى، گسترش روابط و مناسبات فرهنگى، اجتماعى و سیاسى زنان و بهره‏بردارى مناسب از امکانات و گسترش و تقویت فعالیت‏هاى بین‏المللى زنان در جهت سیاست خارجى نظام جمهورى اسلامى ایران بیان شده است.
تقویت زمینه‏هاى ارتباطات، ایجاد و تقویت پایگاههاى اطلاعاتى متمرکز و به روز در مورد مسائل زنان براى مبادله داده‏هاى اطلاعاتى، تحقیقاتى، شناسایى عرصه‏هایى مربوط به زنان در جهان از طریق نمایندگى‏هاى فرهنگى و سیاسى در جمهورى اسلامى ایران، شناسایى سازمان‏ها و مراکز تحقیقاتى بین‏المللى در زمینه‏هاى مختلف و مطالعات لازم در باره وضع زنان در سازمان‏هاى بین‏المللى از سیاست‏هاى اجراى این مصوبه است.

زنان خانه‏دار تا مقطع دکترا ادامه تحصیل مى‏دهند

رئیس فرهنگسراى خانواده اعلام کرد: با همکارى این مرکز و دانشگاه پیام نور، پس از این، زنان خانه‏دار علاقه‏مند به ادامه تحصیل مى‏توانند با همکارى مشترک این دو مرکز تا مقطع دکترا ادامه تحصیل دهند. زنان خانه‏دار براى اینکه مجبور نباشند براى تحصیل علم مرتب از خانه خارج شوند و در روند امور خانه و تربیت فرزندان آنها اخلال ایجاد نشود، پیک فرهنگ خانواده کتاب، جزوات و دیگر لوازم آموزشى را به درِ منازل آنها مى‏رساند.
وى در باره رشته‏هاى آموزش زنان خانه‏دار گفت: این دوره‏ها در 22 رشته متفاوت اما با کاربردى درون خانواده طراحى شده که از جمله آنها مى‏توان به رشته‏هاى مدیریت، روان‏شناسى، ادبیات و جامعه‏شناسى اشاره کرد.
آقاى «کردى» در باره شهریه‏هاى دریافتى این دوره‏ها گفت: هزینه‏ها را دانشگاه پیام نور تعیین مى‏کند، اما در مقایسه با هزینه‏هاى دانشگاه جامع علمى - کاربردى و دانشگاه آزاد بسیار ارزان‏تر است. از هم‏اکنون ستادى در فرهنگسراى خانواده مستقر شده و زنان براى ثبت‏نام و شرکت در دوره‏هاى فراگیر دانشگاه پیام نور، مى‏توانند به آنجا مراجعه کنند.
وى افزود: زن محور خانواده است و طبق اصل دهم قانون اساسى همه دستگاهها باید در تحکیم آن بکوشند. زن مدیر خانه نیز هست و هر چقدر توانمندتر و فهیم‏تر باشد، بهتر مى‏تواند خانه را مدیریت کند.

توانمندى‏هاى زنان در بخش مدیریت آشکار خواهد شد

مشاور رئیس‏جمهور در امور زنان، با استناد به مصوبه شوراى عالى ادارى، عالى‏ترین مقام دستگاهها را مسئول حسن اجراى‏ضوابط انتخاب و انتصاب مدیران و ارتقاى مشارکت بانوان در سطوح مدیریتى دانست و اظهار امیدوارى کرد با اجراى دقیق این مصوبه، تحقیق کامل اصل شایسته‏سالارى و بهره‏مندى بیشتر نظام از توانمندى زنان میسر شود.
خانم شجاعى در این باره گفت: طبق مصوبه صدمین جلسه شوراى عالى ادارى، مدیران دستگاههاى اجرایى موظفند برنامه‏ریزى و اقدامات لازم را براى شناسایى بانوان در سطوح مدیریتى انجام دهند، به نحوى که همه ساله حضور بانوان در پست‏هاى مدیریتى افزایش یابد. بر اساس این مصوبه، مدیران دستگاههاى دولتى با در نظر داشتن سه معیار کلى وظایف، نقش‏ها و مهارت‏هاى مدیریتى متناسب با پست مورد تصدى انتخاب مى‏شوند و شرایط تحصیلى و تجربى براى انتخاب در مشاغل مدیریت عملیاتى بر اساس ضوابط مصوب شوراى امور ادارى و استخدامى کشور است.
گفتنى است مرکز امور مشارکت زنان با توجه به آمار 98/2 درصدى میزان اشتغال و مدیریت زنان در بخش دولتى، طرح ارتقاى سطح مشارکت زنان در عرصه‏هاى کلان مدیریت را به هیئت دولت تقدیم کرده است.

دختران ایرانى مظهر صبورى‏اند

خانم «فاطمه بداغى» عضور شوراى فرهنگى اجتماعى زنان در گفتگو با خبرگزارى، اعلام کرد: عفت، علاقه‏مندى به خانواده و ایثار براى رساندن آن به اهداف متعالى، انس داشتن با فرهنگ دینى، هوش بالا، صبورى و توانمندى از ویژگى‏هاى برجسته دختران ایرانى است.
وى دختران ایرانى را مظهر صبورى، توانمندى و موفقیت خواند و افزود: نباید موارد نادرى را که تحت تأثیر فرهنگ غیر بومى در جامعه دیده مى‏شود، به از دست رفتن ویژگى‏هاى برجسته دختران ایرانى نسبت داد، چرا که در حال حاضر بخش عظیمى از آنها هنوز به اصول ارزشمند گذشته پاى‏بند هستند.
خانم «بداغى» همچنین قوى بودن پایه‏هاى آموزه‏هاى دینى در دختران را از دیگر خصوصیات بارز آنها دانست و گفت: بخش عظیمى از دختران ایرانى با فرهنگى دینى مأنوس بوده و از این طریق به رموز موفقیت خود دست یافته‏اند.

به زودى زنان از نزدیک شاهد مسابقات ورزشى خواهند بود

خانم «طاهره طاهریان»، مسئول ورزش بانوان کشور در گردهمایى ورزش بانوان در شهر تبریز، گفت: ورزش بانوان در دوران انقلاب پیشرفت بسیار چشمگیرى داسته اشت؛ به طورى که قبل از انقلاب 40 مربى زن در رشته‏هاى مختلف داشتیم و در حال حاضر این تعداد به 45 هزار زن مربى افزایش یافته است. سال 1381 یکى از موفق‏ترین سال‏هاى ورزش براى بانوان ایران در مسابقات بین‏المللى بود، طورى که ما توانستیم 40 مدال طلا، نقره و برنز در رشته‏هاى مختلف کسب کنیم.
وى در این همایش افزود: نظر من در زمینه شرکت بانوان به عنوان تماشاچى در مسابقات رشته‏هاى مختلف ورزشى، به ویژه فوتبال، والیبال و بسکتبال موافق است، چون در فرهنگ تماشاچیان مرد نیز تأثیر مى‏گذارد. به همین منظور در ورزشگاه آزادى تهران براى زنان هم صندلى جداگانه‏اى تدارک دیده شده است که با افتتاح آن، خانم‏ها هم خواهند توانست از مسابقات فوتبال دیدن کنند. در اصفهان، یزد و چند شهر دیگر هم زنان خواهند توانست از مسابقات فوتبال دیدن کنند.

بودجه توسعه مشارکت زنان افزایش یافت‏

رئیس مرکز امور مشارکت زنان در گفتگو با خبرنگاران، اعلام کرد: دستگاههاى اجرایى باید هر سه ماه یک بار گزارش هزینه‏کرد اعتبارات بخش مشارکت بانوان را به مرکز امور مشارکت ریاست جمهورى اطلاع دهند. بودجه دستگاهها و نهادهاى کشور در سال 82 براى مشارکت زنان، 9 برابر افزایش یافته است و دستگاهها موظفند با هماهنگى با مرکز امور مشارکت زنان که متولى اموز زنان است، این بودجه را صرف امور مشارکتى زنان کنند.
به گفته خانم شجاعى، 110 دانشگاه کشور، 16 دستگاه اجرایى و 28 استان، از این اعتبارات بهره‏مند مى‏شوند. بر اساس آئین‏نامه، پرداخت هزینه‏هاى رفاهى کارکنان زن و اجراى هر گونه مراسم به مناسبت‏هاى مختلف از محل اعتبار این برنامه ممنوع است و این اعتبار باید صرف شناسایى آموزش‏هاى رسمى و غیر رسمى زنان، بهینه‏سازى اوقات فراغت آنها، زمینه‏سازى ورود زنان نخبه به نظام برنامه‏ریزى کلان ملى و منطقه‏اى، کمک به تأسیس تعاونى‏هاى زنان و حمایت و تشویق از زنان کلان ملى و منطقه‏اى، کمک به تأسیس تعاونى‏هاى زنان و حمایت و تشویق از زنان شود.
بر اساس بودجه سال 82، اعتبارات مربوط به توسعه مشارکت زنان در سطح بودجه ملى و استانى، 600 میلیارد ریال مى‏باشد که در مقایسه با بودجه کل سال قبل، 20 برابر افزایش یافته است.

یک دختر افغانى مى‏خواهد رئیس‏جمهور شود

«سمیرا مخملباف»، فیلمساز جوانى که تا به حال تمامى آثارش به جشنواره کن راه یافته است، آخرین اثرش با عنوان «پنج عصر» نیز در بخش مسابقه پنجاه و ششمین دوره جشنواره کن به نمایش در آمد و با استقبال تماشاگران روبه‏رو شد.
منتقدین سینمایى نشریات معروف جهان، این فیلم را در حد یک فیلم متوسط خوب ارزیابى کردند. «پنج عصر»، در باره وضعیت زندگى زنان و دختران بعد از طالبان در افغانستان است.
فیلم، وضعیت هزاران هزار بى‏پناهى را که از ایران و پاکستان به کابل برگشته‏اند و از حداقل امکانات معیشتى محرومند، به تصویر مى‏کشد.
سمیرا مخملباف در کنفرانس مطبوعاتى که پس از نمایش فیلمش در کن برگزار شده بود، گفت: وقتى براى فیلمبردارى به افغانستان رفتم حدود یک میلیون آواره را دیدم که در خرابه‏ها یا در خیابان‏ها زندگى مى‏کنند و من سعى کردم آنها را در فیلمم بیاورم. هر چند طالبان رفته بودند ولى تفکرات طالبانى هنوز باقى مانده بود و شخصیت اصلى فیلم من، هنوز اجازه رفتن به مدرسه را نداشت. او آرزو مى‏کرد روزى رئیس‏جمهور شود. هر چند او هم‏اکنون نیز رئیس‏جمهور است، چون روح واقعى یک رئیس‏جمهور را دارد و نسبت به مردم بى‏پناه احساس مسئولیت مى‏کند.

افزایش آمار طلاق در کره جنوبى‏

کره جنوبى در خلال سى سال گذشته بر اثر رواج فرهنگ و آداب و رسوم غربى با تغییرات شگرفى روبه‏رو شده است. در حال حاضر کره جنوبى پس از آمریکا بیشترین آمار طلاق را در جهان دارد. افزون بر بالا رفتن آمار طلاق در این کشور، آمار ازدواج نیز به شدت کاهش یافته است.
جامعه‏شناسان علت افزایش آمار طلاق در کره جنوبى را از میان رفتن سنت‏ها و سست شدن بنیان خانواده مى‏دانند. دهها پایگاه اینترنتى در این کشور براى فراهم آوردن امکان آشنایى و زندگى مشترک مردان و زنان جوان فعالیت مى‏کنند.
یکى از گردانندگان این گونه پایگاهها، علت افزایش طلاق را عدم شناخت درست جوانان از همدیگر دانست و گفت: بسیارى از کسانى که مدتى بدون ازدواج رسمى با یکدیگر زندگى مى‏کنند، عاقبت رسماً نیز با هم ازدواج مى‏کنند.
یک زن کره‏اى علت افزایش طلاق در این کشور را تغییر برداشت زنان از زندگى مشترک و پاى‏بندى مردان به سنت‏هاى قدیمى دانست.