تازه هاى پژوهش


 

تازه‏هاى پژوهش‏

تغییر ذائقه در زنان یائسه‏

پژوهشگران دریافته‏اند که در برخى از زنان، یائسگى روى قدرت چشایى برخى تأثیر مى‏گذارد، به طورى که آنان قادرند به درستى طعم‏هاى شیرین را حس کنند.
دانشمندان معتقدند که تغییرات هورمونى در دوران یائسگى، ظاهراً توانایى کام دهان را در احساس طعم شیرین کاهش مى‏دهد و باعث مى‏شود برخى از زنان تغییر عادات غذایى داده و به غذاهاى شیرین‏تر گرایش پیدا کنند.

تجمع چربى در ناحیه شکم‏ براى زنان مسن خطرناک است‏

بر اساس یک تحقیق جدید، تجمع چربى در ناحیه شکم، بیش از چاقى به طور کلى یا تجمع چربى در هر ناحیه دیگر در بدن، خطر انسداد شریان‏ها را در زنان بالاى 60 سال افزایش مى‏دهد.
این تحقیق نشان داده است زنانى که بیشترین میزان رسوبات کلسیم را در آئورت داشتند، بالاترین درصد چربى شکمى را دارا بودند و تجمع چربى در نقاط دیگر بدن‏شان کم بود.
پیش از این پژوهش‏ها، نشان داده بود که 7/66 درصد افرادى که دچار چاقى شکمى هستند، از نظر جنس در گروه زنان قرار دارند و از نظر سنى نیز 50 درصد آنها 60 تا 70 ساله هستند.
محققان عوامل متعددى را در بروز چاقى و بخصوص افزایش چربى در ناحیه شکم، مؤثر مى‏دانند که از آن جمله مى‏توان به افزایش سن، ضربات مکرر و مزمن، فشارهاى غیر طبیعى همراه با عوامل ژنتیکى و نیز افزایش وزن اشاره کرد. از آنجایى که چاقى یک عامل پرخطر مهم براى بروز بیمارى‏هاى قلبى، عروقى، دیابت و فشار خون است، لذا افرادى که چاق هستند باید کاملاً مورد کنترل و درمان قرار گیرند. چاقى شکمى یک عامل تهدیدکننده سلامتى در قرن 21 است.

سرب استخوان زنان‏ خطر بالا رفتن فشار خون را افزایش مى‏دهد

پژوهشگران مى‏گویند سربى که در استخوان‏هاى زنان ذخیره شده، بعد از یائسگى وارد جریان خون مى‏شود و خطر ازدیاد فشار خون را چند برابر افزایش مى‏دهد.
وقتى زنان یائسه مى‏شوند، تغییرات هورمونى باعث آزاد شدن مواد مغذى و سرب ذخیره‏شده در استخوان‏ها، به داخل جریان خون مى‏شود. هم زنان و هم مردان با بالا رفتن سن، تراکم استخوان‏هایشان کاهش مى‏یابد، اما این امر در زنان چشمگیرتر است.
میزان ابتلا به بیمارى قلبى در زنانى که هنوز یائسه نشده‏اند، کمتر از مردان هم‏سن آنهاست، اما بعد از یائسگى میزان خطر در زنان، از مردان فراتر مى‏رود. آزاد شدن سرب ذخیره در بدن، در میزان بالاتر بیمارى قلبى، با افزایش سن نقش دارد. مقدارى از سرب خون، ناشى از سوخت بنزین مى‏باشد.

دختران در برخورد با مشکلات‏ بیشتر از پسران به دعا کردن روى مى‏آورند

نتایج تحقیقات نشان مى‏دهد که دختران در برخورد با مشکلات، بیشتر از پسران به دعا کردن و پناه بردن به خدا روى مى‏آورند.
نتایج به دست آمده نشانگر آن است که عوامل تنیدگى‏زا در دو گروه پرتنش و کم‏تنش تفاوت دارد و تنیدگى افراد پرتنش بالاتر از افراد کم‏تنش بوده است. همچنین نقش جنس در نوع عوامل تنیدگى‏زا تأثیرى ندارد، تنها در زمینه عامل همسالان است که اهمیت آن در پسران بیش از دختران نشان داده شده است.
دلیل این امر حضور کمتر دختران در اجتماع است و دوستى‏هایشان بیشتر مربوط به همکلاسى‏هایشان مى‏شود. در حالى که در پسران این گونه نیست و از آزادى بیشترى برخوردارند و حضورشان در اجتماع بیشتر است. این نتایج نشان مى‏دهد که مهم‏ترین عامل تنیدگى‏زا در هر دو جنس عامل خانوادگى بوده است.

هیجان فوتبال، مفید یا مضر؟

دانشمندان مى‏گویند یکى از راههاى کاستن از خطر حمله قلبى را یافته‏اند و آن راه چیزى نیست به جز تماشاى یک مسابقه هیجان‏انگیز فوتبال! البته این شیوه با خطراتى همراه است، چون تنها در حالتى تأثیر مثبت مى‏گذارد که تیم مورد علاقه بیننده، پیروز شود.
این در حالى است که پژوهش‏هاى قبلى نشان داده بود، هیجان و فشار عصبى مسابقه فوتبال مى‏تواند قلب انسان را عملاً از حرکت باز دارد.
رسوب‏هاى چربى در داخل سرخرگ‏هاى قلب که به بیمارى قلب و عروق منجر مى‏شود معمولاً در طول سالیان متمادى جمع مى‏شوند و غالباً ناشى از چند عامل مربوط به سبک زندگى افراد از جمله تغذیه ناسالم، کشیدن سیگار و کمبود فعالیت جسمانى است و حمله قلبى هر لحظه ممکن است اتفاق بیفتد.
تحقیقات پژوهشگران در بازى فینال جام جهانى 1998 نشان داده بود که روزانه 61 نفر در فرانسه بر اثر حملات قلبى ناشى از مسابقات فوتبال جان خود را از دست داده بودند.

توصیه‏هایى براى مقابله با بى‏خوابى‏

براى اینکه افراد قبل از به خواب رفتن ساعت‏ها در رختخواب بیدار نمانند باید عادات خوابیدنشان را تغییر دهند.
محققان براى مقابله با بى‏خوابى افراد، توصیه مى‏کنند که آنان هنگام غروب از مصرف کافئین، نیکوتین و غذاى سنگین خوددارى کنند و هر روز 20 تا 30 دقیقه تمرینات ورزشى انجام دهند؛ اما در ساعات پایانى شب ورزش نکنند. اتاق خواب را ساکت و نسبتاً خنک نگاه دارند و از اتاق خواب فقط براى خوابیدن استفاده کنند.
در صورتى که افراد روزهاى پراسترسى دارند باید سعى کنند ساعات‏ها پیش از رفتن به رختخواب را در آرامش به سر ببرند. پژوهشگران دوش گرفتن، نوشیدن یک لیوان شیر گرم یا مطالعه مطالب سرگرم‏کننده را پیش از خواب به افراد توصیه مى‏کنند.

چاى مدافع بدن در مقابل عفونت است‏

نوشیدن چاى مى‏تواند سیستم دفاعى بدن را براى مقابله با عفونت و حتى سرطان تحریک کند. چاى حاوى مواد خاص شیمیایى است که همچنین در برخى باکترى‏ها، سلول‏هاى سرطانى، انگل‏ها و قارچ‏ها یافت مى‏شود.
چاى حاوى ماده شیمیایى «آلکایلامین» مى‏باشد. از آنجایى که بدن با مصرف چاى در معرض این آنتى‏ژن‏ها مى‏باشد، لذا زمانى که این مواد به عنوان بخشى از یک بیمارى وارد بدن مى‏شوند، در مقابل آنها از خود دفاع مى‏کنند.
طى تحقیقاتى پژوهشگران متوجه شدند آن دسته از سلول‏هایى که در معرض آنتى‏ژن‏ها قرار گرفته‏اند، با تکثیر شدید و ترشح مواد خاص شیمیایى براى مقابله با بیمارى، در برابر باکترى مقاومت نشان مى‏دهند. اما سلول‏هایى که قبلاً در معرض آنتى‏ژن «آلکایلامین» قرار نگرفته بودند، واکنش چشمگیرى به عفونت آزمایشى نشان ندادند.
اینان مى‏گویند برخى از سرطان‏ها نیز حاوى «آلکایلامین» هستند و احتمالاً نوشیدن چاى به سیستم دفاعى بدن براى مبارزه با سرطان نیز کمک خواهد کرد. البته این ارتباط هنوز دقیقاً روشن نشده است.

زبان عامل اصلى بوى بد دهان است‏

زبان عامل اصلى بوى بد دهان است و پاک کردن روزانه آن در رفع بوى بد دهان مؤثر است. پژوهشگران مى‏گویند باکترى‏هاى روى برآمدگى‏ها و فرورفتگى‏هاى عقب زبان که محیط مناسبى براى تکثیر آنها است، علت اصلى تولیدکننده بوى بد دهان است.
این باکترى‏ها دو نوع گاز اصلى هیدروژن سولفید و متیل مرکاپتن تولید مى‏کنند که باعث بوى بد دهان مى‏شوند.
پزشکان توصیه مى‏کنند پاک کردن روزانه زبان با یک پاک‏کننده مؤثر مانند زبان‏پاک‏کن بوى بد دهان را براى همیشه از بین مى‏برد.
شادى، سلول‏هاى سرطانى را از بین مى‏برد
دانشمندان کشف کرده‏اند که هورمون نشاطآور «سروتونین» باعث مى‏شود سلول‏هاى سرطانى خود را تخریب کرده و از بین ببرند. «سروتونین» یک انتقال‏دهنده عصبى است و در انسان زمان خواب حالت احساسى و درجه حرارت بدن را تنظیم مى‏کند. نتایج این تحقیق مى‏تواند توضیح‏دهنده این موضوع باشد که چرا افراد خوش‏بین قابلیت این را دارند که بر بیمارى‏هاى تومورى غلبه کنند. «سروتوئین» وارد سلول سرطانى شده و در نهایت منجر به خودکشى سلول مى‏شود. این هورمون نشاطآور، داراى توانایى لازم براى یک روش درمانى مؤثر است.

تندخویى در بروز بیمارى‏هاى قلبى مؤثر است‏

تحقیقات دانشمندان نشان مى‏دهد افرادى که از حملات قلبى، درد سینه و دیگر عوارض بیمارى‏هاى قلبى رنج مى‏برند در تست شخصیت میزان تندخویى بالایى را از خود نشان مى‏دهند.
محققان تأکید کردند مردان مسن با میزان بالاى پرخاشگرى و تندخویى صرف نظر از تأثیر میزان انسولین، اضافه وزن زیاد، سطح «ترى‏گلیسیرید» خون و فشار خون بالا، به شدت در معرض ابتلا به بیمارى‏هاى قلبى کرونرى هستند.

بى‏تحرکى عامل بسیارى از بیمارى‏هاست‏

تحقیقات نشان مى‏دهد که برنامه غذایى کم‏ارزش و نداشتن تحرک و ورزش در مقایسه با سیگار کشیدن، عامل ایجاد بسیارى از بیمارى‏هاست. محققان توصیه مى‏کنند افراد باید سبزیجات و میوه‏جات بیشتر بخورند. اگر برنامه منظمى براى کمک به ایجاد تحول زندگى افراد وجود داشته باشد، ورزش کردن به تنهایى تأثیرى نخواهد داشت.
مطالعات نشان مى‏دهد که سیگار کشیدن عامل 9 درصد بیمارى‏هاى مزمن است؛ در حالى که عدم فعالیت فیزیکى و برنامه غذایى نامناسب عامل 7/9 درصد این بیمارى‏هاست. برنامه غذایى به سبب ابتلا به بیمارى‏هاى قلبى و انواع سرطان است. از طریق تغذیه صحیح مى‏توان از بروز 30 تا 40 درصد از سرطان‏ها جلوگیرى کرد. بیمارى چاقى در افراد بالغ، بیش از 20 تا 30 درصد دیده مى‏شود و در میان کودکان هم در حال افزایش است که در آینده سبب افزایش خطر ابتلا به بیمارى‏هاى قلبى و عروقى در آنها مى‏شود.

ماست بخورید تا لاغر شوید

مطالعات نشان مى‏دهد ماست به بدن انسان در سوزاندن چربى کمک مى‏کند و سبب مى‏شود بدون از دست دادن متوسط حجم و وزن عضلات بدن، از میزان چربى بدن کاسته شود.
اشخاصى که هنگام کاهش وزن و داشتن رژیم غذایى از ماست استفاده مى‏کنند، راحت‏تر از دیگران در این کار موفق مى‏شوند. نتایج این مطالعات نشان مى‏دهد استفاده از رژیم غذایى غنى از کلسیم که با خوردن ماست تأمین شده باشد به افراد چاق کمک مى‏کند تا 2/5 سانتى‏متر از چربى دور شکم را کم کنند و این امر به معنى 6 برابر کمتر شدن اندازه دور شکم است.

اثر سوء استعمال دخانیات بر عملکرد مغز

به گفته پژوهشگران، بیمارى‏هاى ریوى ناشى از استعمال سیگار مى‏تواند به تغییرات عمیقى در نحوه فعالیت مغز منجر شود.
بر اساس این تحقیق به نظر مى‏رسد مغز در واکنش به کمبود اکسیژن، نحوه عملکرد خود را تغییر مى‏دهد. این در حالى است که تأثیر سیگار در بروز «آمفیزم» و بیمارى انسداد ریه قبلاً به اثبات رسیده است.
دانشمندان دریافتند که این عدم توازن در مراحل بعدى بیمارى ریه، مى‏تواند به تغییراتى در مغز بینجامد.

میکروب‏کشى با امواج رادیو

به گفته محققان، امواج رادیویى مى‏تواند باکترى‏هاى موجود در آب میوه را غیر فعال کند. در روش‏هاى معمول پاستوریزه کردن آب میوه، از حرارت دادن آنها استفاده مى‏شود؛ اما این شیوه میزان مواد غذایى و طعم آب میوه و سبزى‏ها را تحت تأثیر قرار مى‏دهد. استفاده از امواج رادیویى در میکروب‏زدایى در 5 سال گذشته مورد بررسى قرار گرفته است، اما اکنون دانشمندان براى نخستین بار توانسته‏اند با کمک این شیوه باکترى را در آب سیب غیر فعال کنند.

ژن چاقى کشف شد

دانشمندان ژنى کشف کرده‏اند که احتمال جذب چربى در افراد را افزایش مى‏دهد. این کشف باعث مى‏شود تا مشخص شود مصرف بالاى چربى چگونه به چاقى مفرط، میزان بالاى چربى خون و حمله قلبى، دامن مى‏زند.
پژوهشگران علل ژنتیکى جذب ناقص چربى، در سه نوع بیمارى نادر «ایجاد لخته چربى در خون»، «اندرسون» و «ایجاد لخته چربى در خون همراه با عارضه مارینسکوسیوگرن» را بررسى کردند. جهش‏هاى ژنتیکى در این بیمارى‏ها بدان معنى است که یک پروتئین که براى جذب کلیه چربى‏هاى خوراکى لازم است، به درستى عمل نمى‏کند.
این اکتشاف دریچه‏هاى مهیج تازه‏اى به سوى درک ریشه‏هاى چاقى مفرط مى‏گشاید و در درازمدت مى‏تواند به راههاى معالجه این بیمارى جدى عصر نوین منجر شود.

اثرات نگاه کردن طولانى به صفحه کامپیوتر

بنا بر مطالعات محققان، اگر فردى مدت طولانى روبه‏روى مانیتور بنشیند احتمال اینکه به بیمارى‏هاى جسمى، روحى و اختلال در خواب دچار شود، بیشتر خواهد بود.
این یافته جدید از مطالعات انجام شده بر روى بیش از چندین هزار کارمند در ژاپن به دست آمده است. کارمندانى که ساعات طولانى به صفحه مانیتور خیره مى‏شوند اغلب از سردرد، چشم‏درد و درد مفاصل و شانه شکایت دارند. علایم روحى مانند خواب‏آلودگى، رخوت و نگرانى و بى‏میلى به کار از جمله معمولى‏ترین و شایع‏ترین موارد بین کارمندانى است که بیش از 5 ساعت در روز به مانیتور خیره مى‏شوند.
این نتایج نشان مى‏دهد که پیشگیرى از اختلالات روانى، جسمانى و اختلال در خواب، مستلزم محدود کردن نگاه به مانیتور به میزان کمتر از 5 ساعت است.

رژیم مناسب براى دندان‏هاى سالم‏

دانشمندان مصرف کلسیم، فسفر و ویتامین‏هاى D، C، A را براى افزایش عمر دندان‏ها مؤثر مى‏دانند. آنان مى‏گویند این مواد در لبنیات، سبزى تازه و میوه و تخم‏مرغ و روغن ماهى به وفور یافت مى‏شود. خوردن این غذاها بویژه در دوران باردارى و شیردهى در رشد دندان‏هاى کودک مفید است. غذاهاى سخت و سفت باعث نیرومندى فک‏ها و سفت شدن لثه مى‏شود و در مواقع دندان در آوردن کمک مى‏کند تا دندان به سمت خارج لثه راه یابد.

دى ان اى، پنجاه سال پس از شناسایى‏

دانشمندان در مورد دلیل توجه بیش از اندازه‏شان به تحولات مربوط به دى ان اى، بیش از سایر شاخه‏هاى علم؛ مى‏گویند دى ان اى متضمن جوهر معماگونه‏اى است که بخش اعظم رفتار، تمایلات، ترس‏ها و همچنین سلامت ما در اطراف آن دور مى‏زند. هنوز معلوم نیست چگونه این رشته‏هاى مارپیچ مولکولى، رفتار و کردار ما را کنترل مى‏کند، اما پیشرفت‏هایى در زمینه‏هاى دارویى و پزشکى در جریان است.
بسیارى از معالجات مبنى بر دى ان اى، از جمله ژن‏درمانى که در آن ژن‏هاى معیوب با نمونه‏هاى سالم آن جایگزین مى‏شود، فاصله زیادى تا تکامل دارد. ظهور فن‏آورى جدید به نام «بازبندى دى ان اى» که در آن قطعات چند دى ان اى از ارگانیسم‏هاى گوناگون در یک دى ان اى تازه ترکیب مى‏شود، امکان تولید پروتئین‏هایى مانند انسولین و هورمون رشد را براى درمان بیمارى‏ها فراهم کرده است.
همچنین دى ان اى، به عنوان یک شاهد عینى قابل اعتماد، امروزه در پرونده‏هاى جنایى مختلف، گناه جنایتکاران را بر ملا و بى‏گناهى سایرین را ثابت مى‏کند.