بیایید گل بسازیم

نویسنده


 

بیایید گل بسازیم (1)

فیروزه گرانفر

گل بلندر «رز»

وسایل مورد نیاز
براى ساخت گل رز

- فوم: به رنگ‏هاى دلخواه: زرد، قرمز، شیرى، سفید، صورتى‏
- رنگ: از انواع رنگ‏هاى روغنى و یا پودرى مى‏توان استفاده کرد.
- ابر، سیم گلسازى شماره 5 یا 7، چسب قطره‏اى یا تفنگى، خمیر گل‏چینى، نوار گاترین براى ساقه گل‏
- اتوهاى مخصوص گلسازى (از انواع اتوهاى توپى و سَر گِرد مى‏توان استفاده کرد.)
تمامى وسایل مورد نیاز را مى‏توان از فروشگاههاى مخصوص لوازم گلسازى تهیه کرد.

مرحله برش‏

ابتدا تمام الگوهاى مورد نظر را روى ورقه رادیولوژى یا مقوا مى‏گذاریم، سپس دور آنها را با مداد مى‏کشیم و با قیچى برش مى‏دهیم. براى اینکه کار برش تمیزتر و آسان‏تر انجام شود مى‏توان الگوى مورد نظر را روى فوم قرار داده و وسیله‏اى مثل تیغ جراحى یا تیغ موکت‏برى را دور تا دور الگو کشید. البته تعداد گلبرگ‏ها نیز به سلیقه افراد بستگى دارد ولى براى یک گل معمولى رز باید 6 عدد از الگوى شماره (1)، 8 عدد از الگوى شماره (2) و 6 عدد از الگوى شماره (3) تهیه کرد.
از برگ شماره (1) نیز باید 2 عدد و از برگ شماره (2)، 3 عدد برش بزنید.

مرحله رنگ‏آمیزى‏

براى رنگ کردن الگوهاى رز مى‏توانیم از رنگ‏هاى روغنى یا از رنگ‏هاى پودرى با توجه به رنگ فوم استفاده کرد. براى مثال فوم قرمز با سایه قرمز یا زرشکى و فوم زرد با سایه نارنجى یا صورتى.
در مورد رنگ‏هاى روغنى مى‏توانیم تک‏رنگ کار کنیم و یا چندین رنگ را با هم مخلوط کرده و استفاده کنیم. به طور مثال، رنگ قرمز + کمى رنگ مشکى، سایه فوم قرمز مى‏باشد.
پس از آماده کردن رنگ از تکه‏اى ابر یا پنبه براى رنگ کردن گلبرگ‏هاى رز استفاده مى‏کنیم. گلبرگ‏ها را مى‏توان به صورت‏هاى مختلفى رنگ کرد و این امر بستگى به ذوق و سلیقه هر فرد دارد. مى‏توان گلبرگ‏ها را به صورت یکدست رنگ کرد؛ یعنى هیچ قسمتى از فوم بدون رنگ باقى نماند. همچنین مى‏توان از پایین گلبرگ شروع به رنگ‏آمیزى کرده و آن را تا بالا ادامه داد. در این صورت هر قدر بالاتر برویم رنگ کمرنگ‏تر مى‏شود. البته مى‏توان از بالا رنگ کرد و هر چه پایین‏تر مى‏آییم رنگ در قسمت پایین گلبرگ کمرنگ‏تر شود؛ و یا مى‏توانیم لبه‏هاى گلبرگ را رنگ کرده و خیلى خیلى کم به طرف وسط گل بکشیم.
نکته‏اى که باید به آن اشاره شود این است که حتماً باید پشت و روى گلبرگ‏ها رنگ شود چرا که زیبایى کار را دوچندان مى‏کند.
براى رنگ‏آمیزى برگ نیز باید کمى رنگ سبز را با ابر یا پنبه، روى برگ‏ها که قبلاً روى فوم در آورده‏ایم، بزنیم. دور برگ را نیز کمى رنگ قرمز مى‏زنیم و کاسبرگ را نیز به همین روش رنگ‏آمیزى مى‏کنیم.

مرحله اتو کردن‏

ابتدا اتو را به برق مى‏زنیم و مى‏گذاریم خوب گرم شود. سپس گلبرگ‏هاى شماره (1) را به اتو مى‏چسبانیم. بعد از اینکه فوم گرم شد، خود به خود از اتو جدا مى‏شود. در مرحله بعدى کار با اتو، از اتوهاى مخصوص گلسازى که شبیه قلم فلزى هستند، استفاده مى‏کنیم. به این صورت که وقتى گلبرگ از اتو جدا شد، گلبرگ را روى یک بالش که پارچه‏اى روى آن انداخته‏ایم مى‏گذاریم؛ سپس اتوى «توپى» را وسط گلبرگ گذاشته و خوب آن را فشار مى‏دهیم تا کاملاً گود شود. براى گلبرگ‏هاى شماره (2) و (3) نیز همین کارها را انجام مى‏دهیم، با این تفاوت که بعد از اینکه کاملاً گود شد لبه‏هاى آن را روى اتو مى‏گذاریم تا خوب گرم شود؛ سپس گلبرگ را برمى‏داریم و قسمت بالاى آن را به صورت هشتى به طرف بیرون گلبرگ لول مى‏کنیم، طورى که هر گلبرگ رز دقیقاً شبیه یک گلبرگ رز واقعى شود. کاسبرگ را نیز ابتدا به اتو مى‏چسبانیم و بعد یک توپى داخل آن مى‏گذاریم و فشار مى‏دهیم تا مقدارى جمع شود.

نکته:

بعد از رنگ کردن برگ رز مى‏توان با وسیله‏اى مثل چاقو روى آن خط انداخت و یا براى زیباتر شدن برگ بعد از رنگ، با مداد خطهایى روى آن مى‏کشیم و یا حتى مى‏توانیم از قالب‏هاى مخصوص برگ استفاده کنیم؛ یعنى اول آن را گرم مى‏کنیم سپس برگ را روى قالب گذاشته و فشار مى‏دهیم تا خطوط قالب، روى برگ بیفتد.
سپس سیم شماره (5) یا (7) به رنگ سبز را در قسمت وسط برگ چسب زده و سیم را پشت برگ مى‏چسبانیم و به این شکل یک برگ به همراه دُم‏برگ آن آماده مى‏شود.

مرحله مونتاژ

بعد از انجام مراحل برش، رنگ و اتو زدن، ابتدا یک گلبرگ شماره (1) را دور یک ساقه بلند و یا کوتاه مى‏پیچانیم، طورى که ساقه مشخص نباشد و سپس به وسیله چسب تفنگى یا قطره‏اى، گلبرگ را روى ساقه محکم مى‏کنیم. مى‏توانیم در ابتدا پایین هر گلبرگ را با نخ به ساقه ببندیم، سپس از چسب استفاده کنیم.
بعد از یک گلبرگ شماره (1)، در ردیف دوم، 3 عدد از گلبرگ‏هاى شماره (1) را کنار هم قرار داده و تک تک با نخ و چسب به ساقه مى‏بندیم. در ردیف سوم، 3 عدد از گلبرگ‏هاى شماره (2) را قرار مى‏دهیم.
در ردیف چهام، 5 عدد باقى‏مانده از شماره (2) و در ردیف آخر، 6 عدد از شماره (3) را همزمان مى‏پیچیم و بعد وسط کاسبرگ را سوراخ کرده و از وسط و پایین ساقه وارد کرده و به وسیله چسب در پایین گل محکم مى‏کنیم.
در آخرین مرحله، نوار گاترین سبز یا قهوه‏اى را دور ساقه مى‏پیچانیم و در میان آن چند برگ نیز مى‏گذاریم و به این ترتیب ساقه رز را تکمیل مى‏کنیم.

نکته:

نوار گاترین را به صورت اریب روى ساقه قرار داده و همزمان ساقه و گاترین را با هم حرکت داده تا دور تا دور ساقه به وسیله نوار گاترین پوشیده شود.
به این ترتیب یک گل همراه با کاسبرگ و 5 برگش آماده مى‏شود. حال شما مى‏توانید از این گل‏ها چند عدد تهیه کرده و به اشکال مختلفى آنها را روى وسایل منزل بچسبانید. همچنین مى‏توان با ترکیب و گل‏آرایى جالبى آنها را به صورت تابلو در آورد و یا در یک گلدان جاى داد.