کتابخانه پیام زن


 

کتابخانه پیام زن‏
مرورى بر کتاب‏هاى رسیده‏

مریم کاویانپور

زن در نگاه روشنفکران‏
زهرا تشکرى‏
ناشر: کتاب طه‏
نوبت چاپ: اول / 1381
تعداد صفحه: 184 صفحه‏
قیمت: 10000 ریال‏
«زن در نگاه روشنفکران»، علاوه بر ارائه گزارشى از دیدگاههاى موجود در جامعه روشنفکرى به تأثیرپذیرى روشنفکران داخلى از فرهنگ غرب اشاره‏اى گویا دارد. این کتاب پیش‏درآمدى بر شناخت مسائل زن از دریچه نگاه روشنفکران، به ویژه از منظر روشنفکران دینى ایران است.

ولایت فقیه به زبان ساده‏
جواد محدثى‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: اول / 1381
تعداد صفحه: 48 صفحه‏
قیمت: 25000 ریال‏
ولایت فقیه که تداوم رهبرى امامان در عصر غیبت و محور وحدت امت اسلامى است، از مهم‏ترین اصول «قانون اساسى» و پشتوانه نظام اسلامى در ایران است و اعتقاد آگاهانه به این مسئله، ضرورى است. کتاب حاضر، این اصل مهم و مترقى را با ریشه‏هاى دینى و عقلى آن به زبانى ساده براى جوانان تبیین مى‏کند و پاسخى بر شبهه‏افکنى‏هاى مخالفان ولایت فقیه است.

گلچین دلسوختگان‏
آل‏یاسین(علیهم‏السلام)
عیسى رمضانى‏پور
ناشر: انتشارات چاف‏
نوبت چاپ: اول / 1381
تعداد صفحه: 250 صفحه‏
قیمت: 10000 ریال‏
این کتاب، حاصل تلاشى است به زبان شعر در باره مجالس جشن و سوگوارى اهل بیت(ع) که براى استفاده مبلّغان و مداحان اهل بیت منتشر شده است.

قصه دلبرى و دلدادگى‏
نادعلى صالحى‏
ناشر: مهر امیرالمؤمنین‏
نوبت چاپ: اول / 1381
تعداد صفحه: 175 صفحه‏
قیمت: 7500 ریال‏
کتاب «قصه دلبرى و دلدادگى»، پژوهشى است در باره دوست و دوستى‏ها که با توجه به واقعیت‏ها و حکایات عبرت‏آموز از روابط و دلدادگى‏ها و با تلفیق آیات قرآن، سخن پیشوایان، تجربه بزرگان، دیدگاه کارشناسان و داستان‏هاى تلخ و شیرین دوستان به موضوع مورد نظر مى‏پردازد و بدون تحمیل عقیده و یا اعمال سلیقه‏هاى تعصب‏آمیز، راه دوستى‏ها و شیوه ارتباط درست را به خوانندگان ارائه مى‏دهد و آنان را نسبت به هدف‏ها و آفت‏ها و زیان‏هاى دوستى‏هاى خطرساز آگاه مى‏سازد.

چگونه با دیابت خوب زندگى کنیم‏
مترجمان: فاطمه اسفرجانى، دکتر فروغ اعظم‏طالبان، سالومه آرمین‏
ناشر: انستیتو تحقیقات تغذیه‏اى و صنایع غذایى کشور
نوبت چاپ: اول / 1381
تعداد صفحه: 598 صفحه‏
قیمت: 30000 ریال‏
این کتاب موجب آشنایى بیشتر بیماران با مشکلات و عوارض دیابت و افزایش دانش آنان در پیشگیرى از بروز عوارض این بیمارى مى‏گردد و همچنین چگونه خوب‏زیستن با دیابت را آموزش مى‏دهد. مطالعه این کتاب براى دانشجویان گروه پزشکى، متخصصان غدد، اعصاب، چشم، کلیه، قلب و عروق، تغذیه و پرستارى مفید خواهد بود.

آلبوم عاشورا
انعکاسى از لحظه‏هاى حماسه‏آفرین سیدالشهدا(ع)
محبوبه زارع‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: اول / 1381
تعداد صفحه: 184 صفحه‏
قیمت: 10000 ریال‏
«آلبوم عاشورا»، مجموعه‏اى گوناگون از حماسه سترگ حضرت سیدالشهدا است که با استناد به منابع معتبر و کهن و بهره جستن از نثرى روان و ادبى به تصویر کشیده شده است. برگ برگ این آلبوم سرخ، تصویرهایى از شجاعت، مردانگى، ظلم‏ستیزى، ایثار، عرفان، توحید و خصایل والاى انسانى را در پیش چشم خواننده مى‏نهد.

دانش رجال از دیدگاه اهل سنت‏
محمدرضا جدیدى‏نژاد
ناشر: قم - دارالحدیث‏
نوبت چاپ: اول / 1381
تعداد صفحه: 292 صفحه‏
قیمت: 18000 ریال‏
سنت پیامبر اسلام در طول قرن‏ها با نقل راویان و ناقلان حدیث، بر زبان‏ها ماند تا آنکه در کتاب‏ها و مصادر روایى ثبت و ضبط گردید. آنچه که موجب اعتماد به این نقل‏ها بوده، همانا اعتماد بر راویان حدیث بوده است؛ چه آنکه ادله حجیت و اعتبار خبر واحد، تنها حجیت احادیثى را اثبات مى‏کنند که به نقل از راویان ثقه باشند و صدور روایت را اطمینان‏بخش نماید.
مجموعه قوانین و ضوابط ارزیابى صدور حدیث، در یکى از فروع علم حدیث، به نام علم رجال سامان یافته و مذاهب مختلف اسلامى در برخى از این قواعد و حدود آن با یکدیگر اختلافاتى دارند.
کتاب «دانش رجال از دیدگاه اهل سنت»، مبانى اهل سنت را در حوزه قواعد رجالى، با زبان و منطق قابل استفاده شیعیان گزارش کرده است.

مأخذشناسى رجال شیعه‏
رسول طلائیان‏
ناشر: قم - دارالحدیث‏
نوبت چاپ: اول / 1381
تعداد صفحه: 368 صفحه‏
قیمت: 20000 ریال‏
از دیرباز، عالمان حدیث‏پژوه در شناخت و ارزشیابى احادیث تلاش‏هاى فراوانى به کار برده‏اند. از جمله بحث از راویان احادیث معصومین(ع) را با عنوان دانش رجال در طول قرن‏ها پى گرفته‏اند. برخى اسامى راویان از معصوم(ع) را گرد آورده‏اند و برخى طبقات آنها و برخى مؤلفان کتب حدیثى و برخى جرح و تعدیل راویان را موضوع تألیف رجالى خود قرار داده‏اند.
گزارش مجموعه این تلاش‏ها و آشنایى با محتواى آنها موضوع این کتاب قرار گرفته است. در این مأخذشناسى، کتب قواعد رجالى، شرح حال راویان، جوامع رجالى، حواشى کتب رجالى، اصطلاحات رجالى، منظومه‏هاى رجالى و مقالات مربوط به رجال از عصر ائمه اطهار(ع) تاکنون به ترتیب تاریخى تنظیم یافته است.
در این مجموعه 746 مأخذ رجالى، از قرن اول هجرى تا عصر حاضر، شناسانده شده است. متأسفانه اشتباهاتى در تنظیم مطالب بویژه در بخش‏هاى اولیه به چشم مى‏خورد که طبعاً در چاپ‏هاى بعدى باید مورد توجه قرار گیرد.

حدیث‏پژوهى‏
مهدى مهریزى‏
ناشر: قم - دارالحدیث‏
نوبت چاپ: اول / 1381
تعداد صفحه: 463 صفحه‏
قیمت: 28000 ریال‏
حدیث، دومین سند دین است که پس از قرآن، بیشترین سهم را در شناختن و شناساندن اسلام و شکل‏گیرى و بالندگى علوم اسلامى داشته است.
عالمان، محدثان و حافظان حدیث و سنت در طول تاریخ اسلام تلاش‏هاى فراوانى در حفظ و انتقال حدیث به عصر حاضر داشته‏اند. این فعالیت‏ها با ثبت و ضبط احادیث آغاز و با ترجمه، شرح، تعلیق، جامع‏نویسى و گردآورى احادیث ادامه یافته است. این تلاش امروزه با تصحیح آثار حدیثى، معجم‏نویسى، مسندنویسى، گزیده‏نویسى، واحدسازى مجموعه‏ها و ایجاد بانک‏هاى اطلاعات حدیثى ادامه دارد.
مؤلف «حدیث‏پژوهى» با دغدغه‏هایى که در حوزه حدیث‏پژوهى داشته، نگاشته‏هایى در موضوعات مختلف این حوزه داشته است.
مجموعه حاضر در بر دارنده 22 مقاله است که در فاصله سال‏هاى 1374 تا 1380 در نشریات و برخى از مجموعه‏ها به چاپ رسیده است.

فرهنگ موعود(عج)
حسین کریمشاهى بیدگلى‏
ناشر: قم - ناصر
نوبت چاپ: 1377
تعداد صفحه: 278 صفحه‏
قیمت: 8500 ریال‏
این کتاب نکته‏ها و اطلاعاتى را به ترتیب حروف الفبا در باره شخصیت و زندگى حضرت مهدى(عج) براى خوانندگان بازگو کرده است.

لطیفه‏هاى قرآنى‏
حسین کریمشاهى بیدگلى‏
ناشر: قم - ناصر
نوبت چاپ: 1379
تعداد صفحه: 168 صفحه‏
قیمت: 5000 ریال‏
این کتاب شامل برخى نکته‏هاى ظریف متناسب با قرآن است. این نکته‏ها به چند دسته تقسیم شده است، از جمله آنها مى‏توان ماجراهاى واقعى که بخش عمده کتاب را تشکیل مى‏دهد، استخاره‏هاى جالب و نکات ادبى قرآنى را نام برد.

700 نکته از جزء سى‏ام قرآن کریم‏
حسین کریمشاهى بیدگلى‏
ناشر: عصمت‏
نوبت چاپ: اول / 1380
تعداد صفحه: 192 صفحه‏
قیمت: 6000 ریال‏
از آنجا که جزء سى‏ام قرآن کریم براى آموزش اولیه بیشتر از جزءهاى دیگر کاربرد دارد و آیات و سور کوتاه این جزء براى حفظ بیشتر مورد علاقه نوآموزان مى‏باشد، گردآورنده بر آن شده است که اطلاعاتى در خصوص این سور را بازگو کند. مطالبى نظیر تعداد آیات، موضوع سوره، نام‏هاى مختلف سوره، احادیثى پیرامون عظمت سوره، نکته‏هاى ادبى و تفسیرى، شأن نزول و ... از اهم مطالب کتاب 700 نکته از جزء سى‏ام قرآن کریم است.