گزیده استفتاها از محضر امام خمینى 2


 

کلمه نخست‏
گزیده استفتاها از محضر امام خمینى (2)

ازدواج و مقدمات آن‏

س: اگر مردى داراى عیبى باشد، شرعاً باید هنگام ازدواج و عقد، آن را به زن اعلام دارد یا نه؟

ج: اعلام لازم نیست.

س: شخصى سفیه (که گاه‏گاهى هم حالت جنون پیدا مى‏کند) با زنى ازدواج کرده و زن در خانه آن مرد زندگى کرده و دو فرزند از او پیدا کرده است، اکنون دوازده سال است که آن زن از خانه او بیرون رفته و به هیچ عنوان راضى نمى‏شود به خانه او برگردد و زندگى کند و مدعى طلاق است. آیا اجازه مى‏فرمایید زن را طلاق دهند؟ و تکلیف مهریه زن از چه قرار است؟ لازم به تذکر است که مرد نامبرده قبل از ازدواج هم همین حالت را داشته است.

ج: اگر زن عیب مرد را مى‏دانسته و با این حال اقدام به ازدواج کرده تا به اختیار، او را طلاق ندهد زوجیت باقى است و در هر حال مهریه خود را حق دارد.

س: حقیر چند سال پیش دخترى را به همسرى خود اختیار نمودم. بعداً دیدم شکمش جراحى شده است. از او سؤال نمودم چه شده؟ گفت کلیه‏ام را جراحى کرده‏ام، بعداً فهمیدم سر من کلاه گذاشته؛ زیرا او را جراحى رحم کرده بودند و عقیم بود، اکنون مدت نه ماه است که خانه مرا ترک کرده و هیچ اعتنایى به من نمى‏کند، و من مهریه او را به اقساط مى‏دهم، حال از امام امت مى‏خواهم آیا این زن، تمام مهریه را حق دارد یا خیر؟ و نفقه او در شرع مقدس اسلام چه حکمى دارد؟ و اگر او را طلاق دهم حق نفقه او در حال عدّه چگونه است؟

ج: باید مهریه او را بپردازید، و اگر از شما تمکین ندارد، نفقه واجب نیست و اختیار طلاق با شما است.

س: مردى با دخترى ازدواج کرده است. این مرد شصت درصد نابینا بوده و آن را توسط عینک پنهان کرده است؛ حالا که دختر فهمیده آیا مى‏تواند عقد را به هم بزند؟ و اگر مى‏تواند به هم بزند نصف مهر را مى‏تواند بگیرد یا نمى‏تواند؟

ج: در مورد سؤال نمى‏تواند عقد را فسخ کند.

س: دخترى را به پسرى طورى نشان مى‏دهند که صورت دختر خوب دیده نشود، سپس پسر از واسطه مى‏پرسد که آیا دختر عیب و نقصى دارد یا نه؟ واسطه مى‏گوید که نه تنها عیب و نقص ندارد بلکه خیلى هم زیباست! (و سر به زیرى دختر از خجالت است) ولى بعد از عقد، پسر متوجه مى‏شود که چشم‏هاى دختر چپ است! ضمناً پسر از اول به واسطه گفته بوده که: «من دختر متدین و باحجاب مى‏خواهم» ولى بعداً معلوم شده که دختر فاقد این شرایط است؛ آیا عقد صحیح است؟ و در صورت طلاق، آیا به دختر چیزى تعلق مى‏گیرد؟ به فرض اینکه در موقع دیدن، پسر و دختر صیغه محرمیّت خوانده باشند چه حکمى دارد؟

ج: عقد ازدواج صحیح است، ولى اگر وصف کمال یا عدم نقص در ضمن عقد شرط شده، یا عقد مبنى بر آن واقع شده، در صورت تخلف، شوهر حق فسخ دارد، و در غیر این صورت حق فسخ ثابت نیست، و در فسخ قبل از دخول مهر ساقط است و بعد از دخول تمام مهر ثابت است. و در طلاق قبل از دخول نصف مهر و بعد از دخول تمام مهر ثابت است.

س: اگر مرد جوانى با دخترى ازدواج نماید و در عقد شرط نکند که دختر باکره باشد (ولى معمول بر این است که دختر باکره باشد، و دیگر لازم نمى‏دانند که شرط کنند، و این مرد به این قصد بوده که دختر باکره است) ولى بعد از ازدواج معلوم شد که دختر باکره نیست، و مدت دو الى سه سال به همین صورت با هم زندگى کنند ولى شوهر از این ازدواج ناراضى باشد، آیا حق طلاق دارد؟ و اگر داشته باشد زن حق مهریه هم دارد یا خیر؟

ج: در فرض سؤال زن حق دارد تمام مهریه را مطالبه کند، و اختیار طلاق با شوهر است، ولى مراعات مقررات دولت اسلامى هم لازم است.

س: اگر دو نفر قبل از ازدواج در مورد یک مسئله (مثلاً فعالیت زن در اجتماع با شرایط صحیح)، به توافق برسند ولى بعد از ازدواج یکى از طرفین (مثلاً مرد) مسئله به توافق‏رسیده را زیر پا بگذارد و خلاف آن عمل کند، در اینجا تکلیف طرف مقابل (زن) چیست؟

ج: اگر در ضمن عقد شرط نشده و عقد مبنى بر آن نبوده وفاء واجب نیست.

س: آیا چیدن سفره عقد حرام است یا مکروه؟ و آیا استفاده از وسایل دکورى و تزئینى - در صورت موجود بودن آنها در منزل - حرام است یا مکروه؟

ج:حرام نیست، ولى در این ظروف(1) از تزئینات زاید و مخارج غیر متعارف خوددارى شود.

س: در روستاى ما رسم است که در عروسى‏ها مردم مقدارى پول به صاحب عروسى مى‏دهند که از سنگینى هزینه عروسى کاسته شود و او هم تدریجاً در عروسى دیگران جبران مى‏کند، لطفاً نظر خود را در این زمینه بیان فرمایید.

ج: مانع ندارد، و به هر نحو متعارف است عمل نمایند.

س: نامه‏اى از روستا مى‏آورند که به امضاى زن و مرد و ولىّ زن رسیده است و به عاقد وکالت مى‏دهند عقد را بخواند. آیا این نوع وکالت معتبر است؟

ج: وکالت با نامه و امضا اثبات نمى‏شود مگر آنکه موجب اطمینان شود.

1) یعنى در شرایط فعلى و با در نظر گرفتن وضع زندگى مردم.