تازه هاى پژوهش


 

تازه‏هاى پژوهش‏

سرطان سینه در زنان ایرانى کمتر است‏

یک جراح عمومى در کنگره جامعه جراحان ایران اعلام کرد، سرطان سینه در زنان ایرانى کمتر از زنان آمریکایى و اروپایى است.
بررسى‏ها نشان مى‏دهد که در آمریکا و اروپا از هر 6 زن، یک نفر به سرطان سینه مبتلا مى‏شود. البته این بیمارى در ایران نیز بسیار شایع است ولى به مراتب کمتر از این کشورهاست.
عوامل محیطى، تغذیه‏اى و استفاده از هورمون‏درمانى از عوامل مساعدکننده سرطان سینه در بین خانم‏هاست. زنانى که سابقه سرطان سینه در یکى از دو نسل گذشته خود دارند بیشتر در معرض خطر هستند و باید به توصیه‏هاى پزشکان توجه کنند.

مادران شاغل‏ به پرورش فرزندان خود لطمه نمى‏زنند

تحقیقات انجام‏شده در مورد مادران، نشان داده است، کودکانى که مادران شاغل دارند و تحت مراقبت دیگران بزرگ مى‏شوند، با کودکانى که توسط مادرهاى خانه‏دار نگهدارى مى‏شوند از نظر رشد و پرورش تفاوت چندانى ندارند.
در پژوهشى، پرورش فیزیکى و روحى کودکانى که در خانه تحت مراقبت مادران خود قرار داشتند با آنهایى که توسط دیگران و یا در مهد کودک توسط پرستاران ویژه نگهدارى مى‏شدند، مقایسه شد. این پژوهش نشان داد که اشتغال مادران به سلامت کودکان خدشه‏اى وارد نمى‏کند.
مادران شاغل از مشکل برقرارى تعادل بین وظایف خانگى و کار بیرون از منزل ناراضى هستند و برخى از آنها مجبورند به خاطر رفع نیازهاى مادى و یا علاقه به پیشرفت اجتماعى، کار کنند. نتیجه این تحقیق تا حدى توانسته است براى این دسته از مادران آسایش خیال فراهم کند.
جوانان ایرانى به میهن خود عشق مى‏ورزند
نتایج یک پژوهش ملى که توسط سازمان ملى جوانان انجام شده است، نشان مى‏دهد که جوانان ایرانى به کشور خود علاقه دارند و به ایرانى‏بودن خود افتخار مى‏کنند. 87 درصد از جوانان بیان کرده‏اند که در همه حال به ایران عشق مى‏ورزند.
همچنین 89 درصد از جوانان کشور، فرهنگ و تمدن ایرانى را در مقایسه با سایر تمدن‏هاى جهان داراى ارزشى بالا و حرف‏هاى نو دانسته‏اند و 90 درصد نیز بیان کرده‏اند که در هر کجاى دنیا که باشند به ایرانى‏بودن خود افتخار مى‏کنند.
بر اساس این پژوهش 85 درصد از جوانان ایرانى بیان داشته‏اند که افراشته‏شدن پرچم ایران در میدان‏هاى ورزشى، احساسات آنان را برمى‏انگیزد و 84 درصد از آنان نیز گفته‏اند که شنیدن سرود ملى کشور، آنها را به وجد مى‏آورد.

زنان باردار از خوردن ماهى تُن خوددارى کنند

دانشمندان در مورد خطرات احتمال خوردن ماهى تن به زنان باردار و شیرده هشدار دادند.
دانشمندان دریافته‏اند که به دلیل وجود جیوه در ماهى تن، مصرف بیش از حد این ماده غذایى به صلاح زنان باردار و کسانى که داراى نوزاد شیرخوار هستند، نیست. به دلیل وجود عنصر جیوه در بیشتر ماهى‏هاى خوراکى و خطر احتمالى آن براى سیستم عصبى بدن نوزادان، دانشمندان معتقدند که زنانى که قصد باردار شدن دارند یا در دوران باردارى به سر مى‏برند بهتر است مصرف ماهى را در برنامه غذایى خود محدود کنند. بر اساس توصیه کارشناسان، مصرف بیشتر از دو قوطى کنسرو ماهى تن در هر هفته براى نوزادان زنان باردار و شیرده مى‏تواند داراى تبعات خطرناک باشد. همچنین خوردن گوشت انواع کوسه‏ها، شمشیرماهى و ماهى نیزه‏دار را براى زنان شیرده و باردار به دلیل میزان بالاى جیوه در آنها به طور کلى خطرناک است.
پژوهشگران مصرف ماهى تن را براى بزرگسالان و کودکان خردسال بلامانع مى‏دانند ولى معتقدند که کودکان زیر 6 سال باید از مصرف زیاد ماهى تن که به سیستم عصبى بدن آنها لطمه وارد مى‏کنند، خوددارى کنند.
بچه‏دارشدن براى سلامت استخوان‏ها مفید است‏
مطالعه‏اى جدید روى چندین هزار زن نشان داده است که بچه‏دارشدن براى سلامت استخوان زنان مفید است.
محققان مى‏گویند کاهش خطر شکستگى لگن در زنانى که دست‏کم یک بچه به دنیا مى‏آورند، در مقایسه با زنانى که بچه‏دار نمى‏شوند، بسیار چشمگیر است؛ زیرا حاملگى ممکن است اندکى شکل استخوان را تغییر دهد و بعضى از عضلات حمایت‏کننده را تقویت کند.

رابطه آسم و جنسیت‏

تحقیقات نشان مى‏دهد آسم در میان نوزادان پسر، دو برابر نوزادان دختر است. محققان اعلام کردند: آسم ارتباط پیچیده‏اى با جنسیت دارد و در عین حال با سن و سال بى‏ارتباط نیست؛ یعنى در دوره‏هاى مختلف زندگى، به شکل‏هاى متفاوتى علایم آن ظاهر مى‏شود.
محققان مى‏گویند: در بسیارى از موارد، مردان و زنان به شکل‏هاى متفاوتى درمان مى‏شوند. آسم، یک بیمارى تنفسى است که گاهى به خاطر آلرژى نسبت به ذرات گرد و غبار، حیوانات و غذاها بروز مى‏کند و گاهى ورزش، تنش‏ها و هیجانات عصبى سبب ابتلا به این بیمارى مى‏شود.
قابل ذکر است محققان ابتلاى زنان به آسم را با انجام کارهاى خانه و گردگیرى مرتبط مى‏دانند.

به کودک‏تان میوه بدهید

جدیدترین یافته‏هاى محققان نشان مى‏دهد درصد ابتلاى به سرطان در افرادى که در سال‏هاى کودکى مقادیر زیادى میوه مصرف کرده‏اند، کمتر از سایرین است. این تحقیق، عادات غذایى بیش از چند هزار کودک را طى سه سال مورد بررسى قرار داده و اکنون بعد از گذشت 60 سال از آن تحقیق مشخص شده است که حدود 500 نفر از آن 5 هزار نفر به سرطان مبتلا شده‏اند.
مقایسه آمار جدید با اطلاعات گذشته نشان داده است که میوه‏خوارها 38 درصد کمتر به سرطان مبتلا شده‏اند.

شخصیت انسان با افزایش سن رشد مى‏کند

محققان دریافته‏اند که شخصیت افراد با گذر سالیان تغییر مى‏کند. مردم با افزایش سن مهربان‏تر و گشاده‏دست‏تر مى‏شوند.
روانشناسان در ارزیابى‏هاى خود به «پنج بزرگ» تأکید مى‏کنند. «پنج بزرگ» تشکیل‏دهنده پنج بخش اصلى شخصیت انسان است و شامل وظیفه‏شناسى یا وجدان، خوشرویى، میزان اضطراب، گشادگى یا صراحت فکرى و برون‏گرایى است. آنها معتقدند که انسان با افزایش عمر، وظیفه‏شناس‏تر مى‏شود.
تحقیق‏گران متوجه شدند که اضطراب زنان با افزایش سن کاهش پیدا مى‏کند اما در مردان ثابت مى‏ماند. این امر، خود، نشانگر آن است که شخصیت زنان با افزایش عمر ثبات بیشترى مى‏یابد. در ضمن با افزایش عمر از گشادگى فکر و صراحت مردان و زنان کاسته مى‏شود. همچنین درون‏گرایى زنان کمتر مى‏شود.
بر اساس این مطالعه، زنان جوان روى هم رفته مضطرب‏تر از مردان جوان هستند، اما در عین حال خوش‏مشرب‏ترند.

آموختن زبان پیش از تولد

تحقیقات علمى جدید نشان داده است که کودک حتى وقتى در رحم است، به صداى مادر واکنش نشان مى‏دهد و همین امر موجب افزایش ضربان قلب وى مى‏شود.
دریافتن این موضوع مى‏تواند به آموزش و افزایش توانایى‏هاى زبانى بچه، پیش از تولد و همچنین تقویت پیوند او با مادر کمک کند.
بنابراین جنین از توانایى شنیدن و به خاطرسپردن اصوات برخوردار است و همین تجربه در رشد و پیوند او پس از تولد با مادر تأثیرگذار است.
خواندن شعر یا آواز توسط مادر موجب پیوند عمیقى بین این دو شده و بر توانایى کودک در درک انواع صداها و پرده‏هاى مختلف صوتى کمک مى‏کند.

روزه‏گرفتن در تخفیف‏ عوارض بیمارى «ام اس» مؤثر است‏

نتایج تحقیقات نشان داده است که روزه‏گرفتن و امساک در خوردن غذا مى‏تواند در کاهش عوارض بیمارى «ام اس» نقش مفیدى بازى کند. به گفته پژوهشگران روزه‏گرفتن، درمان قطعى بیمارى «ام اس» نمى‏باشد، اما ترکیب این روش با روش استفاده از داروهاى مناسب مى‏تواند در کاهش عوارض بیمارى نقش داشته باشد؛ هر چند که بیمارانى که قصد روزه‏گرفتن دارند مى‏باید از رژیم غذایى مناسبى استفاد کنند تا همه مواد لازم به بدن آنان برسد.
بر اساس نظریه‏هاى موجود، بیمارى «ام اس» زمانى ظهور مى‏کند که سیستم ایمنى بدن آدمى به بافت‏هاى مغز و رشته نخاع شخص حمله‏ور مى‏شوند. این بیمارى در سنین 20 تا 40 سالگى پدیدار مى‏شود. سلول‏هاى سیستم ایمنى با حمله کردن به سلول‏هاى عصبى و نابود کردن سپر دفاعى آنها، فعالیت‏هایى از قبیل راه رفتن را براى شخص دشوار مى‏سازند. عوارضى نظیر خستگى، لرزش و فلج در بیماران رایج است.
مصرف روزانه تخم‏مرغ‏ سلامت چشم‏ها را تضمین مى‏کند
مصرف یک تخم‏مرغ در روز به حفظ سلامت چشم‏ها کمک مى‏کند و اگر تخم‏مرغ با ماده «لوتئین» غنى شده باشد مى‏تواند از بروز نابینایى نیز پیشگیرى کند.
«لوتئین»، یک رنگ‏دانه زردرنگ است که به طور طبیعى در زرده تخم‏مرغ، ذرت و هویج یافت مى‏شود و از بروز استحاله «ماکولا» چشم پیشگیرى مى‏کند.
در انسان ماده آنتى‏اکسیدان «لوتئین» در «ماکولا» یافت مى‏شود. «ماکولا» مرکز بسیار حساس شبکیه است که به چشم کمک مى‏کند تا جزئیات را ببیند.
«لوتئین»، پرتوهاى مضر نور را تصفیه مى‏کند و کاهش آن باعث آسیب‏پذیرى بیشتر «ماکولا» در برابر صدمات ناشى از پیرى یا نزدیک‏بینى شدید مى‏شود.

گرسنگى عمر را طولانى مى‏کند

کارشناسان بر این عقیده‏اند که طولانى کردن عمر، مسئله آسانى است و کافى است که از خوردن پیتزا و همبرگر خوددارى شود.
محققان اعلام کردند پیروى از رژیم غذایى بر اساس کاهش 30 درصدى کالرى در طول حیات ممکن است بدن را در دیرتر پیر شدن کمک کند. گرسنگى نسبى مانع مرگ سلول‏ها مى‏شود، زیرا مرگ سلول‏ها علت اصلى پیرى است.

ماست بخورید تا بیشتر عمر کنید

خوردن ماست در دوره سالمندى، به سبب داشتن اسید و فعالیت میکروب‏هاى مفید موجود در آن، کمک بسیارى به هضم غذا مى‏کند. به گفته محققان، ماست مزایاى غذایى شیر را دارد و باکترى‏هاى موجود در آن، اسید لاکتیک تولید مى‏کنند که ضدعفونى‏کننده است. کسانى که ماست در برنامه غذایى روزانه آنها جاى دارد، بیشتر از دیگران عمر مى‏کنند. همچنین مصرف آنتى‏بیوتیک‏ها به هر علت، نظم میکروب‏هاى مقیم روده را مختل مى‏کند، در این موارد خوردن ماست موجب جایگزین شدن مجدد میکروب‏هاى بى‏خطر در روده خواهد شد.
خوردن نمک، خواب را مختل مى‏کند
بر اساس یافته‏هاى جدید، مصرف نمک با ایجاد اختلال در خواب شبانه، موجب تأخیر در ساعت آغاز خواب مى‏شود. همچنین فرد در طول مدت خواب، چندین بار از خواب بیدار مى‏شود. به گفته محققان، مصرف نمک، میزان خواب عمیق را کاهش مى‏دهد. بر اساس این تحقیق، حالت رخوت، سستى، کسلى و خواب‏آلودگى در روز، نشانه‏هاى تأثیر مصرف نمک است.
پژوهشگران اعلام کردند نمک، حدود پنج تا ده درصد وزن چیپس، تخمه، آجیل و پاره‏اى از تنقلات را تشکیل مى‏دهد که با مصرف حدود 100 گرم از این مواد بیش از پنج گرم نمک وارد بدن مى‏شود.

سارس درمان ندارد

«سارس» بیمارى تنفسى شدیدى است که تا به حال هزاران نفر را در جهان مبتلا کرده است. این ویروس پس از ورود به بدن، در طول ده روز علایم بیمارى را ظاهر مى‏کند. نشانه‏هاى شناخته‏شده بیمارى مانند نشانه‏هاى آنفلوانزا، از جمله تب شدید، سردرد، گلودرد و سرفه است.
«سارس» واکسن و درمان ندارد، ولى به نظر مى‏رسد ترکیبى از آنتى‏بیوتیک‏ها و ضد ویروس‏ها در صورت درمان در مراحل اولیه، مؤثر باشد. در برخى موارد، «سارس» به ذات‏الریه منجر مى‏شود و تنفس را براى بیمار به شدت دشوار مى‏سازد.
«سارس» از طریق مایعات بدن انسان که در اثر عطسه یا سرفه منتشر مى‏شود، سرایت مى‏کند. برخى از مردم براى پیشگیرى از این بیمارى، ماسک به صورت مى‏زنند، اما معلوم نیست این ماسک‏ها واقعاً تأثیرى در محافظت از بدن در مقابل ورود ویروس داشته باشد.
یک ویروس‏شناس انگلیسى گفته است، فرد مبتلا به سارس کار خاصى نمى‏تواند بکند مگر آنکه برود و در انزوا زندگى کند.

باز هم خبرى دیگر از زیان‏هاى سیگار

سازمان بهداشت جهانى اعلام کرد میزان مرگ و میر و معلولیت ناشى از بیمارى‏هاى مرتبط با مصرف سیگار در جهان، بیش از هر بیمارى خطرناکى در جهان است.
بر اساس آمارهاى این سازمان، سیگار سالانه جان 5 میلیون نفر را در جهان مى‏گیرد. سیگار، عامل قطعى 25 نوع بیمارى است.
مصرف تنباکو باعث سخت‏تر شدن سرخرگ‏ها مى‏شود و در نهایت به گرفتگى و نرسیدن جریان خون به قلب منجر شده و حمله قلبى را به دنبال دارد. احتمال حمله قلبى در افراد سیگارى در فاصله سنى 30 تا 50 سالگى، پنج برابر افراد غیر سیگارى است.
کسانى که سیگار مى‏کشند به احتمال 50 درصد در اثر بیمارى‏هاى مرتبط با مصرف سیگار جان خواهند داد و نیمى از تلفات در میانسالى رخ خواهد داد.
علاوه بر سکته قلبى و مغزى، سرطان ریه نیز یکى از مهم‏ترین بیمارى‏هایى است که هر سال جان سیگارى‏ها را مى‏گیرد. این بیمارى بسیار دشوار و طولانى است و احتمال جان سالم به در بردن بیمار در آن بسیار کم است. علاوه بر سرطان ریه، سرطان دهان، رحم، کبد، کلیه، مثانه، معده و خون، در اثر مصرف سیگار افزایش مى‏یابد.
بیمارى «امفیسما» که همراه با برونشیت مزمن به انسداد مزمن ریوى منجر مى‏شود، یکى دیگر از عوارض غیر قابل جبرانِ کشیدن سیگار است.
1/1 میلیارد نفر از جمعیت جهان سیگار مى‏کشند و تا سال 2020 میلادى، مرگ و میر ناشى از سیگار، سالانه به 10 میلیون نفر خواهد رسید.

آجر داغ، درمان سرماخوردگى‏

محققان به تازگى گفته‏اند که به کارگیرى روش‏هاى طب سنتى با استفاده از ابزارهاى در دسترس، همچون سنگ و آجر مى‏تواند جاى مصرف قرص و آمپول را بگیرد.
محققان ثابت کرده‏اند اگر فرد سرماخورده یک قطعه آجر را روى شعله آتش، داغ کند و در محفظه‏اى بسته به شکل بخور خشک استفاده کند، درمان مى‏شود.
در این روش باید آجر داغ را آنقدر حرارت داد تا سرخ شود و سپس فرد سرماخورده سرش را زیر پتو برده و از هواى داغ، به واسطه حرارت آجر، تنفس کند.

پوست انار، درمان سوختگى‏

دانشمندان دریافته‏اند استفاده از پوست دوم انار که براى رفع جرم دندان مؤثر است، مى‏تواند التهاب‏هاى ناشى از سوختگى را هم کاهش دهد. در صورت سوختگى با آب جوش یا آتش مى‏توان انار را پوست کند و خیلى سریع با گذاشتن پوست نازک درون آن روى سطح سوختگى، تا حدودى از التهاب کم کرد. البته این شیوه فقط براى درمان موقت است و باقى‏ماندن بیش از حد پوست انار، موجب تاول‏زدن سطح سوختگى مى‏شود.

حیوانات از اخلاق بهره‏مندند

حامیان رفاه حیوانات مى‏گویند برخى حیوانات به طرقى که شباهت‏هایى به انسان دارند، داراى قوه تفکر و احساسات هستند. برخى از حیوانات بدون توجه به منافع خود، به کمک سایر حیوانات مى‏شتابند و نشانه‏هایى از خود گذشتگى دارند.
حامیان «ترحم در دامدارى جهانى» معتقدند، براى این حیوانات، زندگى در داخل جمع، نیازمند پاى‏بندى به یک رشته مقررات اخلاقى و رفتارى است. اکثر حیواناتى که در جمع زندگى مى‏کنند کدهاى اخلاقى مشابه انسان به نمایش مى‏گذارند.
یک محقق اعلام کرده است ابعاد عقلى و ذهنى احشام بسیار گسترده‏تر از آن است که ما اذعان مى‏کنیم. البته برخى مخالف این نظریه هستند و مى‏گویند این کار به منزله بخشیدن صفات انسانى به حیوانات است. اما قابل ذکر است به عنوان نمونه گوسفند مى‏تواند چهره پنجاه همنوع خود را به خاطر بسپارد.