حمام کردن کودکان


 

حمام کردن کودکان‏

مترجم: پگاه امیردیوانى‏
منبع: Familyrun. Com

آیا تاکنون در حمام کردن کودک‏تان دچار مشکل شده‏اید؟ هر پدر و مادرى به این سؤال پاسخ مثبت مى‏دهد. پس راه حل چیست؟ مى‏توان گفت راه حل قطعى وجود ندارد اما با انجام بعضى موارد مى‏توان به نتایج مفیدى دست یافت.
1- براى کودک‏تان توضیح دهید که چرا به حمام نیاز دارد. والدین نمى‏توانند شکل میکروب‏ها را به کودکان نشان دهند ولى به کودکان مى‏فهمانند که میکروب‏ها همه جا وجود دارند و حمام نرفتن بچه‏ها باعث مى‏شود میکروب‏ها روى رشدشان تأثیر بگذارند.
براى کودک در باره میکروب‏ها صحبت کنید و بگویید اگر بهداشت را به طور مرتب رعایت نکند، بیمار مى‏شود. اگر کودک این موضوع را درک کند، به حمام کردن علاقه‏مند مى‏شود. به کودک‏تان توضیحات کافى بدهید و لغات بیشترى در این زمینه به دایره لغات او بیفزایید.
2- آیا تاکنون سیستم جایزه‏دادن را امتحان کرده‏اید؟ مثالى از این سیستم، لوح برچسب است. هر بار که کودک را به حمام مى‏برید، یک برچسب به او بدهید. یک ردیف فضاى خالى ایجاد کنید تا کودک برچسب‏ها را روى آن بچسباند. در پایان هر ردیف برچسب، یک جایزه بزرگ به او بدهید. گاهى مى‏توانید به جاى برچسب از بسته‏هاى ستاره استفاده کنید که مقرون به صرفه‏تر نیز مى‏باشد. هر بار به کودک برچسب‏هاى بیشترى بدهید تا در یک ردیف بچسباند. (حتى اگر برچسبى افتاد اجازه بدهید دوباره بچسباند.) به این ترتیب او صبر و حوصله را مى‏آموزد و یاد مى‏گیرد چگونه منتظر چیزى بماند، حتى اگر نتیجه‏اى نداشته باشد. این امر به آنها یاد مى‏دهد براى به دست آوردن چیزهایى که دوست دارند تلاش کنند.
3- حمام را وسیله سرگرمى و تفریح کودک قرار دهید! بگذارید او اسباب‏بازى‏هاى ضدآبش را با خود به حمام ببرد. نظیر: باربى، ماشین، عروسک، آدم‏آهنى، اردک پلاستیکى و اسباب‏بازى‏هایى که روى آب شناور مى‏مانند و مخصوص وان حمام هستند. فقط مواظب باشید اسباب‏بازى‏ها داخل لوله فاضلاب فرو نروند که در این صورت مشکل جدیدى ایجاد مى‏شود.
4- شما مى‏توانید از تمام این نظرات یا یکى از آنها و یا تلفیق آنها با نظرات خود استفاده نمایید. توجیه در باره لزوم حمام کردن کودک منطقى است. هیچ کس دوست ندارد کارى را انجام دهد که دلیل آن را نمى‏داند. کودکان چیزهایى را که به آنها نمى‏گوییم، نمى‏دانند. بنابراین پس از مرحله توضیح در باره حمام کردن، آن را وسیله سرگرمى کودک قرار دهید و سپس سیستم جایزه را امتحان کنید. این روش‏ها را با هم تجربه نمایید. با استفاده از اسباب‏بازى، کودک را سرگرم کنید و به آنها برچسب بدهید تا در وان حمام فرو کند!