انوار درخشان آشنایى با زیارتگاههاى بانوان4


 

انوار درخشان (4)
آشنایى با زیارتگاههاى بانوان‏

غلامرضا گلى‏زواره‏

بقعه بى‏بى شهربانو

صاحب این بنا را بى‏بى‏شهربانو دختر یزدگرد سوم و همسر امام حسین(ع) و مادر امام سجاد(ع) دانسته‏اند که مدارک معتبر تاریخى قبول آن را مورد تأمل دانسته است. این بقعه در یک و نیم کیلومترى شمال امین‏آباد (از توابع شهرستان رى)، بر فراز صخره کوهستان در دامنه جنوبى کوه بى‏بى شهربانو در محوطه‏اى به طول 32 و عرض 22 متر با دیوار سنگى قرار گرفته است. وضع بنا مى‏رساند که تمامى این فضا و اماکن متعلق به آن در یک زمان به منظور آرامگاه احداث گشته و در دوره‏هاى بعد به وسیله ایجاد دیوارهاى جدید، رواق‏ها، اتاق‏ها، راهروها و غیره، محوطه اصلى به دو صحن تقسیم شده و صحن‏هاى مردانه و زنانه و اتاق‏هاى مسکونى و محل توقف و استراحت زوّار به نحو جالبى در این بناى کهن فراهم شده است. جهت اصلى طولى محوطه رو به سمت قبله قرار دارد. مهم‏ترین بخش بنا، ساختمان گوشه جنوب شرقى آن است که گنبد سنگى قدیمى آن بر جاى مانده و هنگامى که از بیرون به بقعه بى‏بى شهربانو نگریسته مى‏شود، علاوه بر گنبد و کاشى‏کارى عهد قاجاریه که بر فراز حرم ساخته شده، گنبد سنگى قدیمى مزبور جلب توجه مى‏نماید. این ساختمان از سوى داخل، مشتمل بر فضاى چهارگوش مربعى است که شش متر طول و شش متر عرض دارد و معمارى آن سبک بناهاى دوران دیلمیان را در اذهان تداعى مى‏کند. حرم بى‏بى شهربانو در وسط بنا و متصل به اتاق باریک الحاقى قرار دارد که صورت دیوارهاى آن به حالت گذشته حفظ شده و بر فراز حرم گنبدى که مربوط به عصر قاجاریه است ساخته‏اند ولى سقف زیر گنبد که طاق اصلى حرم است و گوشواره‏هاى کنج آن کهن مى‏باشد، اتاق سمت مغرب حرم مسجد بوده که روشنایى کافى از سقف به آن داده‏اند و محل نگهدارى وسایل و خواندن زیارت‏نامه است.
در حرم این بقعه، صندوق منبت‏کارى عتیقه‏اى به طول 178 سانتى‏متر، عرض 97 سانتى‏متر و ارتفاع 98 سانتى‏متر وجود دارد که در گوشه جنوب غربى حرم - متصل به دیوار - روى قبر قرار گرفته است. بر روى اضلاع شمالى و شرقى صندوق تزئینات منبّت‏کارى و کتیبه‏هاى گوناگونى وجود دارد که عموماً به خط ثلث برجسته بوده و علاوه بر آیات قرآن کریم و احادیث، اطلاعات تاریخى نیز در بر دارد. بر ضلع شمالى صندوق عبارت: قال النبى(ع) ان کُنت صانعاً لکنت نجارا فى سنة ثمان و ثمنین و ثمان و ثمان مأئه (888ه.ق)، نوشته شده است. کتیبه قائم سمت چپ ضلع شمال صندوق
شامل این عبارت است: هذه المقبرة لُّام المؤمنین و خیر الخواتین ستى شهربانویة قدس اللَّه سره؛ نوشته‏هاى دیگر صندوق به نام بانیان و سازندگان اشاره دارد. کتیبه‏هاى روى درِ ورودى اصلى بقعه که در مشرق حرم قرار دارد و عموماً به خط برجسته مى‏باشد نیز از تاریخ ساخت بنا و دست‏اندرکاران احداث آن حکایت دارند. در این نوشته‏ها تاریخ 962ه.ق، قابل رؤیت است.(1)

بقعه بى‏بى‏زبیده‏

آرامگاه بى‏بى‏زبیده در شهرستان رى در بالاى تپه‏اى کم‏ارتفاع و خاکى واقع گردیده است. بناى اصلى حرم از ابنیه معمارى قرن نهم هجرى است که به هنگام شکل‏گیرى دولت قاجارها، سرداب شرقى - غربى همراه با دهلیز ورودى و اتاق مجاورش در شمال تپه ایجاد شده است. همچنین برفراز تپه، رواقى و ایوانى بر پا کرده و سپس ایوان‏هایى در سه جانب حرم الحاق کرده‏اند. درونى این مکان زیارتى از تزئینات مُقرنس‏کارى و نقاشى‏هاى دوران قاجاریه برخوردار است. صندوقى متعلق به همین عصر و از آثار فتحعلى‏شاه قاجار قابل مشاهده مى‏باشد که در خاتم‏کارى‏شده آن در سال 1271ه.ق، ساخته شده است که در اطراف آن ابیاتى از مرثیه‏هاى محتشم کاشانى دیده مى‏شود.
اعتقاد مردم و برخى ثُقات محلى بر این است که این بانو دختر امام حسین(ع) و فرزند شهربانوست و در این باره لوح مفصلى به خط نستعلیق داراى تاریخ 1286ه.ق، در خود بقعه نصب شده که نتیجه بررسى‏هاى مرحوم ملاآقا فاضل دربندى، صاحب کتاب
اسرارالشهادة است. برخى محققان با تکیه بر متون تاریخى، اصل موضوع یعنى آمدن بى‏بى‏شهربانو به رى و اینکه دخترى به نام زبیده داشته مورد تأمل قرار داده و پذیرش آن را کم اعتبار مى‏دانند و بر این باورند که شهربانو داراى دو دختر به نام‏هاى سکینه و فاطمه بوده است اما از سوى دیگر، قرن‏هاست که این مکان به عنوان بارگاه زبیده‏خاتون مورد توجه مردمان مشتاق بانوان منسوب به خاندان عصمت مى‏باشد و نذوراتى بدان اختصاص داده و در جوار مرقدش به التجا مى‏پردازند و از صاحب مرقد مى‏خواهند که آنان را در گره‏گشایى از مشکلات و التیام دردها و ناگوارى‏ها یارى نماید.(2)

بقعه سیده ملک‏خاتون‏

این مکان زیارتى در جنوب دولاب بر کنار راه تهران - خراسان واقع گردیده و شامل بقعه، رواق و ایوان است. در زیارت‏نامه صاحب مرقد چنین آمده است:
السلام علیک یا ملکة الجلیلة العلیة السلام علیک یا خاتون الرضیة المرضیة،
سپس خطاب «یا بنت‏موسى بن‏جعفر(ع) و یا دخت‏الرضا(ع)»، ذکر گردیده است. اما محققان عقیده دارند این بانو همان سیده ملکه‏خاتون همسر فخرالدوله دیلمى و مادر مجدالدوله دیلمى است. نام اصلى وى سیدشیرین دختر اصفهبد رستم بن‏شروین از آل‏باوند و خال‏قابوس وشمگیر است. سیده، لقب ملک‏خاتون مى‏باشد.
هسته اصلى مرقد مذکور اتاق مستطیل‏شکل با چهار شاه‏نشین (تورفتگى داخل پنج‏درى‏ها که کمى از سطح زمین بالاتر بوده و معمولاً شخص بزرگى در آن مى‏نشسته است)، توگود داخل چهارضلع است و روى آن قبل از ایجاد رواق و ایوان سمت شمال در آغاز قرن چهاردهم هجرى در جانب شرق بقعه قرار داشته است و هم اکنون در سمت شمال بنا قرار دارد. سقف آجرى بقعه به شیوه گنبدهاى یک‏پوش بسیار قدیمى با آجرهاى خفته و راسته از طرف بام نمایان است. بنا را به دوران قاجاریه نسبت مى‏دهند ولى کاشى‏کارى آن مرتبط با مرمت‏هایى است که به دستور سلطنت‏خانم - دختر بدیع‏الملک میرزاى عمادالدوله - در سال 1309ه.ق، صورت پذیرفته است.(3)

آرامگاه بى‏بى‏شریفه‏خاتون‏

پس از ورود به شهر ساوه از مسیر تهران و عبور از میدان انار، هنگامى که مسافران به سوى جاده اراک حرکت مى‏کنند، در ابتداى راه از میان بیابانى وسیع و خشک مى‏گذرند اما پس از پشت سر گذاشتن کارخانه چرم‏سازى وقتى به اولین فرعى سمت راست مى‏پیچند هنوز دو کیلومتر طى نشده که دشت‏هاى سرسبز و خرمى در پیش مسافر مشاهده مى‏گردد. در این ناحیه پنج روستاى سرسبز و تاریخى وجود دارد که در میان آنها روستاى «نویس» از قدمت بیشترى برخوردار است. در ابتداى این آبادى، راه به دو شاخه تقسیم مى‏شود؛ یکى به سوى بالا و مستقیم که به مکانى به نام قتلگاه یا گلزار شهدا منتهى مى‏شود. راه دیگر نیز به روستا ارتباط دارد. در ابتداى ورود به روستا آرامگاه بى‏بى‏شریفه‏خاتون قرار دارد. از طریق ایوان یا پیشگاه امامزاده مى‏توان وارد حرم بى‏بى‏شریفه‏خاتون گردید.
این بانو بنا بر اسناد تاریخى، دختر امام موسى بن‏جعفر(ع) و خواهر امام رضا(ع) مى‏باشد. بر مزار، جعبه‏اى چوبى قرار دارد که بر روى آن انواع پارچه‏هاى زیبا و سجاده‏هاى خوش‏بافت دیده مى‏شود. اینها نذورات مردم هستند. سقف مزار، گنبدى‏شکل بوده که در درون دیوارش طاقچه‏هایى قابل مشاهده است. بناى مزبور از آثار قبل از صفویه است. مردم روستا به هنگام تحویل سال نو در این مکان زیارتى گرد آمده و دعاى تحویل سال را با هم زمزمه مى‏کنند. عصرهاى پنج‏شنبه نیز اهالى آبادىِ «نویس» در محل امامزاده اجتماع مى‏نمایند.(4)
در برخى منابع آمده است که بقعه مذکور در دهکده قزوین در حوالى یل‏آباد و 9 کیلومترى ساوه واقع است و افزوده‏اند این بناى مربع‏شکل به ابعاد دهانه 5 متر و ارتفاع 8 متر با پوشش عرقچینى داخلى و خارجى بر آن، احداث گردیده است.(5)

بقعه ستى‏فاطمه‏

این زیارتگاه در بخش شمالى محله چهارسوى شیرازى‏ها و خیابان شهید دکتر بهشتى کنونى اصفهان قرار دارد. این محل در اصل، گورستان بزرگى بوده که در بخش‏هاى زیادى از اراضى آن بناهایى ساخته‏اند. مدفون در این بقعه، فاطمه صغرا دختر امام کاظم(ع) است. در کتب انساب و منابع تاریخى، نوزده دختر به هفتمین فروغ امامت نسبت داده‏اند که در بین فرزندان آن امام همام دو تن به نام‏هاى فاطمه کبرا و فاطمه صغرا معروف هستند که بانوى نخست، همان فاطمه معصومه است که بارگاهش در قم شهرت دارد و مى‏گویند این بارگاه مربوط به فاطمه صغرا است اما عده‏اى از محققان عقیده دارند این بانو به ایران هجرت ننموده است که در این سرزمین رحلت نموده و در شهر اصفهان دفن شده باشد.
این بقعه داراى سردرب و ایوان کاشى‏کارى از عصر صفویه است. داخل حرم و اطراف گنبد اشعارى است که به خط نستعلیق سفید بر زمینه لاجوردى نقاشى شده است. از مضامین اشعار برمى‏آید که در دوران قاجاریه مرد خوش‏طینت و خیّرى به نام محمدعلى‏خان به احداث این بقعه اهتمام ورزیده است. اشعار مزبور مربوط به سال 1242ه.ق، مى‏باشد و ماده تاریخ بناى بارگاه در مصرع آخر آمده است:
رقم زد از پى تاریخ خامه طالع‏
به این سپهر نهان است مهر اوج کمال (1242ه.ق)(6)

پى‏نوشتها: -
1) سرزمین ما، عزت‏اللَّه رکوعى، ص‏295 - 294؛ بناى تاریخى بقعه بى‏بى‏شهربانو، نشریه گزارش‏هاى باستان‏شناسى، شماره سوم، ص‏305 - 255.
2) آثار تاریخى تهران، محمدتقى مصطفوى، ص‏255 - 243؛ رى باستان، حسین کریمان، ج‏1، ص‏415 - 326؛ ایران قدیم و تهران قدیم، ناصر نجفى، ص‏61؛ دائرةالمعارف تشیّع، ج‏3، ص 327 - 326.
3) دائرةالمعارف تشیّع، ج‏3، ص‏352 - 351، رى باستان، ج‏1، ص‏425 - 422، بناهاى آرامگاهى، ص‏293.
4) وادى سبز در دل بیابان، زهرا قاسمى، مریم حسینى، روزنامه جام‏جم.
5) گنجینه آثار قم، ج‏2، ص‏153 - 152؛ بناهاى آرامگاهى، ص‏258.
6) آثار ملى اصفهان، ابوالقاسم رفیعى مهرآبادى، ص‏773 - 772؛ آثار ایران، آندره گدار، ترجمه سروقد مقدم، ج‏4ص‏308؛ گنجینه آثار تاریخى اصفهان، هنرفر، ص‏604.