اخبار


 

اخبار

الگوهاى دینى باید معاصرسازى شوند

رئیس مرکز امور مشارکت زنان گفت: متأسفانه همواره برخى فضایل والاى شخصیت حضرت زهرا(س) از دید سخنوران و مبلغان دینى پنهان و مغفول مانده است.
خانم شجاعى، مسئولیت روشنفکران دینى در تبیین شخصیت‏هاى مذهبى و جلوگیرى از انحراف اندیشه‏ها، تحریف واقعیات و رسا کردن بیان‏ها را بسیار حساس و قابل توجه توصیف کرد و افزود: دعوت مردم به عوام‏زدگى و غوغاسالارى و استفاده ابزارى از احساسات و اعتقادات مذهبى مردم، ظلم بزرگى است به ساحت ائمه اطهار(ع)، چرا که آنها چراغ راه و کشتى نجات مردم هستند. وى خاطرنشان کرد: تریبون‏هاى مذهبى، فکرى و فرهنگى جامعه تاکنون به دست افرادى بوده است که بر اساس نوع تفکر و اندیشه خود به تبیین مسائل پرداخته‏اند.
خانم شجاعى متذکر شد اگر رسالت و مسئولیت روشنفکران زمان، کاملاً حفظ مى‏شد، کسانى نظیر شریعتى به خلق آثار تازه، پرمحتوا، جذاب و راهگشا و گیرایى براى جوانان نظیر «فاطمه، فاطمه است» مى‏پرداختند. در حال حاضر معاصرسازى الگوهاى دینى، به این معنا که دختران بتوانند در دوران معاصر، همانند حضرت زهرا(س) زندگى کنند، ضرورى است.

عدالت اجتماعى بدون لحاظ جنسیت اجرا مى‏شود

رئیس شوراى فرهنگى اجتماعى زنان گفت: حق برخوردارى زنان از محاکم خاص خانواده در جهت حفظ اسرار و ایجاد صلح و سازش و حل اختلافات در خانواده پس از بازنگرى در این شورا به زودى براى تأیید و تصویب در اختیار شوراى عالى انقلاب فرهنگى قرار مى‏گیرد.
«منیره نوبخت» در گفتگو با خبرگزارى، با بیان اینکه آخرین بخش از منشور حقوق و مسئولیت‏هاى زنان در جمهورى اسلامى ایران در شوراى فرهنگى اجتماعى زنان بررسى شده است، اظهار کرد: در این جلسه بیش از 25 مورد از اهم حقوق و مسئولیت‏هاى قضائى زنان از جمله حق زنان در برخوردارى از آموزش‏هاى حقوقى، لزوم آموزش قوانین مربوط به زنان به آحاد جامعه و حق برخوردارى از عدالت اجتماعى در اجراى قانون بدون لحاظ جنسیت مورد بررسى قرار گرفت.
وى حقوق زنان در اقامه دعوى نزد حاکم دادگسترى جهت احقاق حقوق مشروع خود و درخواست اجراى احکام جزائى، استفاده از وکیل و مشاور حقوقى در دادگاه، مصونیت در حقوق فردى و اجتماعى زنان مجرم از مجازات را نیز از دیگر مباحث مطرح‏شده در این جلسه بیان کرد و اظهار داشت: همچنین حقوق اعاده حیثیت زنان و مردان و خسارت‏هاى مادى و معنوى به دلیل تقصیر یا اشتباه قاضى در موضوع، حکم یا تطبیق حکم به موارد خاص، برخوردارى زنان مجرم از تخفیف‏هایى در شرایط خاص نظیر تأهل، باردارى، شیردهى، بیمارى و ... برخوردارى از امکانات کامل بهداشتى، تغذیه و سلامت در زندان نیز از اهم مسائل بررسى‏شده در زمینه حقوق و مسئولیت‏هاى قضائى زنان بوده است.

راکعى:
قوانین موجود در حوزه زنان و کودکان‏ پاسخگوى نیازها نیست‏

نماینده مردم تهران در مجلس شوراى اسلامى گفت: قوانین موجود در حوزه زنان و کودکان یا پاسخگوى نیازها نیست یا ضمانت اجرایى ندارد.
فاطمه راکعى در همایش «بررسى حقوق زنان و کودکان» افزود: نباید با مطرح‏کردن دغدغه‏ها و نگرانى‏هاى حفظ ارزش‏هاى نظام، هر بار که به مشکلى در باره مسئله حقوق زنان برمى‏خوریم صورت مسئله را پاک کنیم. بیایید از قدرت علمى و توان فکرى و پژوهشى متفکران مسلمان به ویژه حقوقدانان اسلامى براى رسیدن به یک راه حل جامع با اتکا به روح اسلام به منظور پاسخگویى به نیاز زنان جامعه برسیم.
وى در ادامه گفت: هم‏اکنون ما در مجامع بین‏المللى به تبعیض علیه زنان متهم هستیم و این موضوع یکى از موارد تبلیغات منفى علیه نظام در رسانه‏هاى تبلیغاتى مطرح است.

مشارکت تشکل‏هاى غیر دولتى‏ ضریب امنیت اجتماعى را افزایش مى‏دهد

رئیس مرکز امور مشارکت زنان نهاد ریاست جمهورى گفت: حضور پویاى تشکل‏هاى غیر دولتى در کنار مدیریت مشارکت‏جو، ضریب امنیت اجتماعى را به طور چشمگیرى افزایش خواهد داد.
زهرا شجاعى در همایش «نقش تعامل در توسعه نظم و امنیت اجتماعى» افزود: دولت و تشکل‏هاى غیر دولتى حیطه فعالیت و انتظارات متقابل را براى یکدیگر مشخص نکرده‏اند و بدیهى است هر چه عرصه فعالیت این تشکل‏ها مبهم و تشکیک‏پذیر باشد، امکان اثرگذارى آنان کمتر مى‏شود.
وى تأکید کرد که در صورت فعالیت مستمر تشکل‏هاى غیر دولتى، امنیت مبتنى بر ترس و زور، جاى خود را به امنیت پایدار مبتنى بر مشارکت، خواست و مسئولیت‏پذیرى مردم خواهد داد.
خانم شجاعى در بخش دیگرى از سخنان خود گفت: توسعه جامعه در گرو بهره‏مندى از توان بالقوه ذخیره‏هاى اجتماعى جامعه یعنى زنان است که سرمایه‏هاى اصلى هر جامعه‏اى هستند.

جلودارزاده:
نظارت بر اجراى قوانین‏ منجر به امنیت سیاسى مى‏شود

سهیلا جلودارزاده، نماینده مردم تهران در گفتگو با خبرگزارى اعلام کرد: آنچه امروز از امنیت سیاسى مورد توافق جهانى قرار گرفته، این است که بسترهاى مناسب براى مشارکت سیاسى آحاد مردم ایجاد شود و از این طریق اراده سیاسى ملت، جنبه عملى پیدا کند.
وى در ادامه گفت: کسانى که در احزاب فعالیت مى‏کنند و تلاش دارند تا قدرت را به دست بگیرند و یا به نوعى در قدرت سیاسى سهیم شوند، باید بتوانند آزادانه فعالیت کنند. نظام با نظارت بر اجراى صحیح قوانین مى‏تواند در شکل گرفتن امنیت سیاسى، نقش اول را ایفا کند و احزاب و گروههاى سیاسى نیز با انجام مذاکرات و فعالیت‏هایى که انجام مى‏دهند، مى‏توانند در واقع‏بینانه‏تر کردن قوانین موجود و افزایش کارآیى قوانین تلاش کنند.
وى اظهار کرد: میزان فعالیت افراد در عرصه سیاست به انگیزه‏ها و آرمان‏هاى آنها مربوط است ولى در شرایط ناامن، افراد حتى افراد آرمانى و کسانى که انگیزه‏هاى قوى دارند، ممکن است به این نتیجه برسند که تلاش آنها بى‏نتیجه است و در این فضا نه تنها موفق نخواهند شد بلکه به اتلاف منابع و نیرو و توان آنها منجر مى‏شود.

زنان در ایجاد نگرش منفى علیه خود نقش دارند
مشاور استاندار در امور بانوان استان ایلام گفت: زنان این استان در ایجاد نگرش منفى مردان علیه خود نقش دارند. زنان ایلامى در شیوه تربیت فرزندان با تبعیض‏هایى که میان دختر و پسر قائل مى‏شوند و همچنین فقدان حضور سامان‏یافته در عرصه‏هاى اجرایى و اجتماعى، نگرش منفى جامعه نسبت به کارآمدى خود را دامن مى‏زنند.
«حیران پورنجف» در نشست کمیته بانوان استان ایلام افزود: زنان باید با القا حس برابرى نسبت به فرزندان خود و همچنین ایفاى نقش مشارکتى بیشتر در بهبود ذهنیت اجتماعى نسبت به بانوان نقش ایفا کنند. برخى از مردان استان ایلام توانمندى اجتماعى زنان را باور ندارند و همین تفکر، موجب کاهش اعتماد به نفس و دورى زنان از حضور اجتماعى را به دنبال دارد.
وى در ادامه گفت: تا زمانى که زنان این استان نسبت به تغییر این نگرش‏هاى غلط، حساس و فعال نباشند هیچ نوع تحولى در نحوه برخورد با آنان به عنوان یک انسان به وجود نخواهد آمد. باور توانمندى، اهمیت به سرنوشت اجتماع، شرکت در بحث‏هاى سیاسى و اعتماد به نفس مى‏تواند در تغییر نگرش مردان نسبت به زنان مؤثر باشد.

دعوت از بانوان‏ براى شرکت در جشنواره بین‏المللى زنان‏

برگزارکنندگان نخستین فستیوال بین‏المللى زنان از عموم بانوان دعوت کرد تا براى حضور در این همایش بزرگ خود را آماده کنند.
به گزارش ستاد خبرى این جشنواره، از آنجا که در سال‏هاى اخیر، بهبود وضعیت اجتماعى و خانوادگى براى زنان یکى از مهم‏ترین و بزرگ‏ترین اهداف دولت بوده است و نزدیک‏شدن به برابرى حقوق زنان و مردان و ایجاد تسهیلات لازم براى تساوى مشارکت زنان در امور اجتماعى و اقتصادى، گام بزرگى به شمار مى‏آید؛ در همین راستا، فستیوال زنان در ابعاد مختلف فرهنگى، هنرى و خدماتى برگزار مى‏شود.
سینما، تئاتر، موسیقى، عکس، خوشنویسى، صنایع دستى، کارگاههاى آموزشى کوتاه‏مدت، مولودى‏خوانى و دعوت از زنان مداح اهل‏بیت از جمله بخش‏هاى مختلف این جشنواره هستند.

25 درصد بودجه سال جارى وزارت بهداشت‏ به سلامت زنان اختصاص دارد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکى اعلام کرد: 25 درصد از بودجه سال 1382 وزارت بهداشت به تحقیقات و مطالعه در باره سلامت زنان اختصاص دارد.
دکتر پزشکیان در سومین «گردهمایى مشاوران رؤساى دانشگاههاى علوم پزشکى کشور در امور زنان» اظهار داشت: گسترش بیمارى‏هاى جنسى در حال حاضر سلامت زنان را که جزو گروههاى آسیب‏پذیر هستند، تهدید مى‏کند و مراقبت از این گروه و افزایش آگاهى آنان از اولویت‏هاى کارى ماست.
وى افزود: فرسودگى اندام‏هاى حرکتى زنان از جمله مشکلات پیش روى زنان است و متأسفانه بسیارى از زنان ایران بعد از رسیدن به سن 50 سالگى دچار این بیمارى مى‏شوند که این امر تنها به جهت کاهش فعالیت‏هاى بانشاط ورزشى است. همچنین اشاعه برنامه‏هاى صحیح آموزشى در اصلاح عادات ناصحیح تغذیه‏اى زنان مؤثر است.

بانک اطلاعاتى «جوامع و مراکز» زنان‏ راه‏اندازى شد

سیزدهمین بانک اطلاعاتى شوراى فرهنگى و اجتماعى زنان با عنوان «جوامع و مراکز» ویژه بانوان راه‏اندازى شد. در این بانک اطلاعاتى، نام‏ها و مشخصات مراکز دولتى و مجامع غیر دولتى زنان در سطح کشور آورده شده است.
در بانک یادشده مراکز دولتى با طبقه‏بندى؛ مراکز سیاستگذار و برنامه‏ریزى اجرایى، تحقیقاتى، تخصصى، مشاوره‏اى و اطلاع‏رسانى و مراکز غیر دولتى با طبقه‏بندى؛ دینى، فرهنگى، آموزشى، اجتماعى، سیاسى، تخصصى، خیریه‏اى و صنفى، قابل دسترسى است.
همچنین تازه‏هاى خبر، تحلیل و ارزیابى موضوعات روز مربوط به زنان و ایجاد تسهیلاتى براى استخراج اطلاعات مربوط به بانک آیات و روایات، از دیگر تازه‏هاى این سیاست است.

بهترین راه حل مشکلات مردم‏ رجوع به خود آنهاست‏

«منیره نوبخت»، رضایتمندى فرد از خود، زندگى خانوادگى، زندگى اجتماعى و نهایتاً رضایتمندى از نظام حاکم بر جامعه را از محورهاى احساس رضایت ذکر کرد و گفت: در محور اول، فرد به نسبت برخوردارى از سلامت جسمى و روانى مى‏تواند احساس رضایت داشته باشد. در محور دوم، بهره‏مندى از یک زندگى حداقل و عادى و در محور سوم، وجود عدالت اجتماعى در افراد مى‏تواند عامل رضایتمندى آنها باشد.
وى میزان صداقت، احساس مسئولیت و دلسوزى مسئولان حاکم را عامل رضایتمندى افراد از حاکمیت دانست و افزود: فرد به هر میزانى وجود این صداقت را در مجموع نظام حاکم، اعم از سیاسى و ادارى حس کند، بر میزان رضایتمندى‏اش از حکومت افزوده مى‏شود. براى بالابردن میزان رضایتمندى مردم از مسئولان، باید نیازهاى آنان را با مراجعه به خود آنان ارزیابى کرد.
خانم نوبخت، روح حاکم بر قانون اساسى را برحق و عدالت مبتنى خواند و تصریح کرد با توجه به اینکه قانون اساسى بر قوانین اسلامى و دستورات قرآنى مبتنى است، در یک دید کلان مى‏توانیم مدعى باشیم که چارچوب قانون اساسى یک شاکله مناسب را براى ایجاد بستر مناسب در جهت رضایتمندى مردم طراحى کرده است، به شرط آنکه مجموع قوانین موضوعه کشور که در واقع پایه اداره‏کننده جامعه هستند و رفتارهاى مبتنى بر این قوانین، در چارچوب تأکیدات قانون اساسى باشند.

انتخاب نخستین شهردار زن در استان گیلان‏

شوراى اسلامى شهر املش در چهاردهمین جلسه خود با اکثریت آراء «مژگان نورى» را به سمت شهردار املش انتخاب کرد.
خانم نورى، فارغ‏التحصیل رشته حسابدارى است و از جمله فعالیت‏هاى پیشین وى مى‏توان به تأسیس انجمن ادبى اندیشه املش، عضو انجمن تخصصى استادان مجمع متخصصان ایران، مدرس حسابدارى و خیاطى اداره کل تعاون گیلان و مدیر عاملى یک شرکت مواد غذایى اشاره کرد.
وى همچنین منتخب اول مردم املش در دومین دوره انتخابات شوراى اسلامى و رئیس شورا است.

موسیقى زنان نواحى ایران در معرض نابودى است‏
نخستین جشنواره موسیقى زنان نواحى در هفته زن برگزار شد. در این جشنواره که ویژه زنان علاقه‏مند به موسیقى بود، گروههاى موسیقى به اجراى برنامه پرداختند.
دبیر این جشنواره با بیان این مطلب که جشنواره موسیقى زنان نواحى ایران غیر رقابتى بود، هدف از برگزارى آن را قدردانى از حافظان موسیقى زنان نواحى و تشویق آنان به نگهدارى و ترویج این نوع موسیقى عنوان کرد.
به گفته وى موسیقى زنان نواحى ایران به شدت در معرض خطر نابودى است و هر گونه اقدامى براى حفظ این بخش از فرهنگ و هنر کشور ضرورى است. سرچشمه موسیقى زنان نواحى در لالایى‏ها، مولودى‏خوانى‏ها، آئین‏هاى مذهبى و موسیقى کار و تلاش، آوازهاى قالى‏بافى، شیردوشى، مشک‏زنى، پشم‏ریسى و آیین‏هاى سور و سوگ خلاصه شده است. بخشى از این نغمات، جنبه روحانى و معنوى داشته و برخى چون آوازهاى کار و لالایى‏ها، مجالى براى اعتراض زنان بوده است.

بزرگداشت آنه‏مارى شیمل در لندن‏

مجلس بزرگداشت پروفسور «شیمل»، شرق‏شناس و محقق آلمانى در زمینه فرهنگ اسلامى و هندى، در کلیساى «جیمز قدیس» لندن برگزار شد.
برگزارکننده این مراسم، علت حضور نوازندگان از چند کشور مختلف را علاقه زیاد «آنه‏مارى» به موسیقى دانست. همچنین در این جلسه اشعارى به زبان فارسى خوانده شد. در ادامه، کشیش این کلیسا قطعاتى از اشعار «منطق‏الطیر» را به زبان انگلیسى دکلمه کرد.
یکى از سخنرانان این بزرگداشت گفت: دلیل اینکه «آنه‏مارى» را هم مسلمانان و هم مسیحیان دوست دارند و متعلق به خود مى‏دانند این است که او با فراخى ذهن و بینشى بسیط به این دو اندیشه مى‏نگریست. او بیش از هر کس توانست چهره واقعى اسلام را به جهانیان نشان دهد و بر خلاف آنچه در مطبوعات و رسانه‏هاى غربى مى‏بینیم، وى نشان داد که اسلام فقط گوشت حلال، حجاب، اسامه بن‏لادن و القاعده نیست بلکه عاملى است براى گسترش صلح و برابرى بین جهانیان.
یک مرد آلمانى که سال‏ها پیش مسلمان شده است، گفت: ما مسلمانان، «آنه‏مارى» را خواهر خود مى‏دانیم، چون او عشق و علم را در هم آمیخت و بزرگ‏ترین نویسنده معاصر در زمینه اسلام و صوفى‏گرى بود.

نمایندگان زن و هورمون‏هاى مردانه‏

نمایندگان زن پارلمان انگلیس براى تحمل فشارهاى سنگین دنیاى سیاست، به استفاده از هورمون مردانه روى آورده‏اند. یک متخصص فاش ساخت که به 5 نماینده زن انگلیسى هورمون تستسترون تزریق کرده است.
این متخصص که حاضر نشد نام این نمایندگان را فاش کند، گفت: آنها ادعا مى‏کردند که با تزریق این هورمون، قاطعیت‏شان افزایش مى‏یابد و بیشتر احساس قدرت مى‏کنند. زنان معتقدند در محیط مردانه‏اى چون پارلمان انگلیس، با هورمون‏درمانى کارآیى بهترى خواهند داشت.

گرایش به حجاب در فرانسه‏

نخست‏وزیر فرانسه تأکید کرد اگر قانون ممنوعیت استفاده از حجاب اسلامى هر چه سریع‏تر از سوى پارلمان این کشور تصویب نشود، حجاب مدارس و ادارات سراسر فرانسه را فرا خواهد گرفت.
وى گفت: سیاست فرانسه، سیاست سکولار است و با توجه به فراگیرشدن حجاب و با آزادگذاشتن قانون حجاب، بیشتر شهروندان به این سیاست احترام نمى‏گذارند.
بر اساس طرحى که به تازگى دولت فرانسه براى مقابله با موج روزافزون اسلام‏گرایى در جهان به پارلمان ارائه داده است، استفاده از حجاب در معابر عمومى و مدارس و ادارات فرانسه ممنوع خواهد شد.
مسلمانان فرانسه داراى هزار مسجد و مکان مذهبى در این کشور هستند و حضور چشمگیرى در مراکز عمومى و اجتماعى فرانسه دارند.

5/45 درصد زنان امارات شاغل هستند

حجم سرمایه‏گذارى‏هایى که توسط زنان اماراتى در بازار این کشور صورت گرفته تا پایان سال 2002 میلادى، 4/12 میلیارد درهم بوده است.
زنان اماراتى به طور گسترده در زمینه‏هاى مختلف بازار کار از جمله بخش‏هاى اقتصادى و بازرگانى حضور دارند. رقم سرمایه‏گذارى‏هاى زنان نسبت به 10 سال گذشته، 50 درصد افزایش داشته و بخش اعظم آن در بازرگانى، بانک، شرکت‏هاى پیمانکارى، هتل‏دارى و جهانگردى به کار گرفته شده است.
میانگین زنان شاغل در امارات، 5/45 درصد مى‏باشد که 54/11 درصد از این زنان در رده مدیریت قرار دارند.
شوراى کار زنان امارات در اوایل سال 2001 میلادى با هدف ارتقاى منافع زنان شاغل در این کشور و به منظور از میان بردن مشکلات موجود در راه فعالیت تجارى، صنعتى و خدماتى آنان و نیز تشویق زنان به کار در این کشور، تأسیس شده است.

زنان کویت انتخابات نمادین برگزار کردند

در کویت فقط 15 درصد از ساکنان این کشور به عنوان شهروندان رسمى کویت، حق رأى دارند. زنان کویتى نیز نه اجازه انتخاب‏کردن دارند و نه اجازه انتخاب‏شدن.
زنان کویت براى تأکید بر لزوم احترام به حقوق سیاسى زنان، همزمان با انتخابات دور دهم مجلس کویت در یک انتخابات نمایشى در محل انجمن مطبوعات کویت رأى خود را به صندوق ریختند و نمایندگان موافق اعطاى حق رأى به زنان را برگزیدند.
حضور زنان بر عکس مردان در حوزه‏هاى رأى‏گیرى، بسیار گسترده و پرازدحام بود. این در حالى است که زنان کویت بیش از 40 سال براى کسب حق رأى و شرکت در انتخابات و برخوردارى از حقوق سیاسى خود تلاش مى‏کنند.
از سویى دیگر وزارت امور خارجه کویت، یک زن را که سفیر فعلى این کشور در اتریش است به عنوان نماینده دائم در سازمان ملل متحد معرفى کرد.
به نظر مى‏رسد نخست وزیر کویت قصد دارد با این انتخاب بار دیگر بر حمایت دولت از اعطاى حقوق سیاسى به زنان تأکید کند. وى اعلام کرده است که به زودى لایحه اصلاح قانون انتخابات به ویژه اعطاى حقوق سیاسى زنان اعم از حق رأى و نامزدشدن در مجلس این کشور را مطرح کند.

یک زن آمریکایى در عراق مسلمان شد

یک نظامى زن آمریکایى که در قالب نیروهاى اشغالگر وارد عراق شده بود، مسلمان شد.
«ویکتوریا» پس از اداى شهادتین، نام خود را به «نورالصباح» تغییر داده است. وى هم‏اکنون با حجاب کامل اسلامى قرآن را به زبان انگلیسى مى‏خواند.

تسهیل در ازدواج با روش‏هاى علمى‏

«سعید یزدانى» دکتراى روانشناسى و مدیر مؤسسه «روان‏پویش» مبتکر طرح «همسان‏گزینى» در ازدواج است. وى در گفتگو با واحد خبر شوراى فرهنگى اجتماعى زنان، خاطرنشان کرد به عنوان یک محقق در این رشته از سال 58 با ارزیابى کارشناسانه و سنجش ابعاد مختلف مسئله از نظر فقهى، روانشناسى، اجتماعى و فرهنگى و با اخذ نظرات تعدادى از فقها و مراجع، اقدام به اجراى این طرح نموده است.
طرح همسان‏گزینى با اهدافى از قبیل فرهنگ‏سازى در امر ازدواج آگاهانه، خودشناسى و دیگرشناسى قبل از ازدواج، بالارفتن شانس خواستگارى، برخوردارى از مزایاى آموزشى، حمایتى و مشاوره‏اى در جهت شناخت بیشتر خصوصیات طرفین و آموزش رفتارهاى مناسب پس از ازدواج تنظیم شده است.
در مرحله نخست این طرح، فرمى با 77 سؤال که شامل سؤالاتى در باره مشخصات کلى فرد متقاضى و برخى مشخصات مورد نظر در مورد همسر آینده‏اش مى‏باشد، تکمیل مى‏شود.
در مرحله دوم، تست همسان‏گزینى با 450 سؤال توسط فرد، پر مى‏شود که علاوه بر مشخصات و شرایط زندگى او و خانواده‏اش، شامل جزئیاتى پیرامون روحیات و خصوصیات اخلاقى وى نیز مى‏باشد.
دکتر یزدانى گفت: امروزه عموماً زمینه ایجاد شناخت صحیح و منطقى در امر ازدواج وجود ندارد و برخى ازدواج‏ها با شناخت ناقص و با مکانیزم‏هاى نادرست انجام مى‏شود و در نهایت به جدایى منجر مى‏شود. این طرح با توجه به فرهنگ و آداب کشورمان و نه تقلیدى از الگوهاى غربى، تنظیم شده است تا جوانان با شناخت صحیح از همدیگر ازدواج کنند.

والدین ایرانى‏ فقط 3 دقیقه با فرزندان‏شان صحبت مى‏کنند

دکتر غلامعلى افروز در نخستین همایش بهینه‏سازى اوقات فراغت و نقش آن در افزایش بهداشت روانى اعضاى خانواده گفت: والدین ایرانى در طول شبانه‏روز فقط سه دقیقه با فرزندان خود صحبت مى‏کنند. این میزان نیز بیشتر به سخنان انضباطى اختصاص دارد.
در کشورهاى توسعه‏یافته هم گفتگوى والدین و فرزندان‏شان کمتر از یک دقیقه است.
وى توسعه مهارت‏هاى کلامى را مهم دانست و افزود: اگر دقایق و ساعات گفتمان در خانواده را با حفظ مضمون دوستانه بالا ببریم، بهداشت روانى خانواده را تضمین کرده‏ایم.
این روانشناس همچنین گفت: فراغت صرف بیکارى، بلاتکلیفى، بى‏مسئولیتى، بطالت و زیادى وقت نیست بلکه ارزشمندترین لحظه عمر انسان است که بستر رشد، تعالى شخصیت و معراج انسان را فراهم مى‏کند. دوران فراغت، شمشیر دو لبه‏اى است که یک سوى آن خلاقیت و رشد و سوى دیگر آن آسیب‏پذیرى و کج‏روى است.



70 درصد دختران فرارى مورد تعرض قرار مى‏گیرند
یک آسیب‏شناس اجتماعى طى گفتگویى اعلام کرد: به 70 درصد دختران فرارى در تهران تعرض مى‏شود. این دختران پس از چند روزى رهابودن در پارک‏ها و باغ‏هاى حاشیه شهر، گرفتار باندهاى فساد مى‏شوند سپس در تراشکارى‏ها و تعمیرگاهها و دامدارى‏ها از آنها نگهدارى مى‏شود.
«على خانى» خاطرنشان کرد: نسل انقلاب نتوانستند نسل جدید را به صورت صد در صد معتقد به حفظ دستاوردهاى این نظام و انقلاب پرورش دهند. فرار دختران از خانه و تعرض به آنها یک بحران جدى براى جامعه است و اگر نتوانیم این بحران را امروز کنترل کنیم، جامعه رو به تباهى خواهد رفت.
وى در ادامه افزود: شکاف طبقاتى و پدیده فقر، یکى از معضلات اساسى جامعه است که این خود، عامل بسیارى از بزهکارى‏ها در جامعه است.

جلوگیرى از افزایش سزارین (رستمانه)

براى کاهش آمار سزارین‏هاى انتخابى در بیمارستان‏ها، وزارت بهداشت به تازگى با صدور بخشنامه‏اى، استانداردهاى زایمان بى‏درد را به دانشگاههاى علوم پزشکى ابلاغ کرده است.
رئیس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت، در این باره گفت: ترویج زایمان بى‏درد باعث افزایش گرایش به زایمان‏هاى طبیعى مى‏شود. زایمان‏هاى بى‏درد به دو شیوه دارویى و غیر دارویى صورت مى‏گیرد.
وى با ذکر اینکه در حال حاضر به ازاى هر یک میلیون تولد زنده در ایران، 374 مادر حین زایمان جان خود را از دست مى‏دهند، افزود: بیشتر موارد مرگ مادران نیز در بیمارستان‏ها اتفاق مى‏افتد. لذا برنامه ترویج زایمان بى‏درد در بیمارستان‏ها در اولویت برنامه‏هاى وزارت بهداشت قرار گرفته است تا تعداد سزارین‏ها و مرگ مادران کاهش یابد.
با توجه به بیانیه انجمن علمى مامایى ایران، عمل سزارین در سال‏هاى اخیر تا 60 درصد نسبت به گذشته افزایش یافته است. این رقم در برخى مراکز خصوصى به 100 درصد هم مى‏رسد. این در حالى است که سزارین در آمریکا 21 درصد، نروژ 8/12 درصد، اسکاتلند 2/14 درصد و سوئد 7/10 درصد افزایش داشته است.
قابل توجه است برخى زنان براى رهایى از درد، به سزارین روى مى‏آورند ولى خونریزى، عفونت و آسیب دستگاه ادرارى، طولانى‏شدن دوران نقاهت و دردهاى مبهم شکمى از عوارض سزارین مى‏باشند.

همایش زنان و زایمان در راه است‏

پنجمین همایش بین‏المللى «زنان و زایمان» در اواخر آذرماه سال جارى برگزار خواهد شد.
دبیر این همایش گفت: همایش «زنان و زایمان» به منظور ارتباط و تبادل علمى و عملى بین دانشگاههاى داخلى و خارجى و استفاده از تجربه‏هاى پیشرفته استادان خارجى و ارائه پیشرفت‏هاى رشته زنان و مامایى ایران به دیگر کشورها، برگزار مى‏شود.
وى در ادامه افزود: زایمان، نازایى، تنظیم خانواده، بیمارى‏هاى زنان و زایمان و روش‏هاى جدید اندوسکوپى، از موضوعات مورد بحث در بخش متخصصان و جراحان زنان این همایش خواهد بود.
گفتنى است این همایش با همکارى انجمن زنان و مامایى ایران و دانشکده علوم پزشکى کشور و با شرکت نمایندگان کشورهاى اروپایى، آمریکایى و آسیایى تشکیل مى‏شود.

زنان عراق امنیت ندارند

سازمان دیده‏بان حقوق بشر با انتشار گزارشى اعلام کرد که به علت تداوم ناامنى در عراق، زنان و دختران آن کشور در وحشتى دائمى به سر مى‏برند. وضعیت ناامنى حاکم در بغداد و دیگر شهرهاى عراق، تأثیر قابل توجهى در زندگى روزمره زنان عراقى گذاشته است و آنان از خشونت‏هاى جنسى و ربوده‏شدن خود در هراس‏اند.
به استناد به این گزارش، ریشه وحشت فراگیر از ربوده‏شدن و مورد تجاوز قرار گرفتن در میان زنان، ناشى از ناکامى‏هاى مقامات عراق و تشکیلات ائتلافى به رهبرى آمریکا در برقرارى نظم در عراق است.
همچنین دیده‏بان حقوق بشر اعلام کرد: نیروهاى انتظامى اولویت کمترى را به شکایات مربوط به تجاوز عنف، ربوده‏شدن و خشونت‏هاى جنسى علیه زنان، مى‏دهند. نیروهاى پلیس آمریکا نیز عملاً حاضر نیستند در این موارد کمکى به پلیس عراق بکنند.

آموزش بهداشت بلوغ در مدارس راهنمایى دخترانه‏

مدیر کل دفتر امور زنان آموزش و پرورش اعلام کرد بهداشت بلوغ، با همکارى دفتر بهداشت معاونت تربیت بدنى آموزش و پرورش از سال تحصیلى جارى در مدارس راهنمایى دخترانه سراسر کشور، آموزش داده مى‏شود.
«فاطمه تندگویان» گفت: این طرح به منظور افزایش انگیزش دانش‏آموزان دختر براى حفظ سلامت خود و ارتقاى سطح آگاهى آنان نسبت به ابعاد گوناگون بهداشت دوران بلوغ، اجرا مى‏شود.
وى عدم آگاهى نوجوانان دختر نسبت به روش‏هاى تأمین بهداشت جسمى، روحى و روانى، پیشگیرى از گسترش مشکلات دوران بلوغ و نابسامانى‏هاى رفتارى مرتبط با عدم آمادگى براى پذیرش این مراحل را از ضرورت‏هاى این طرح عنوان کرد و افزود: آموزش‏هاى آگاهى‏بخشى، ارتقاى نگرش، توسعه مهارت‏ها در زمینه تأمین بهداشت دوران بلوغ، احقاق حقوق بهداشتى دختران و تعمیم شرایط مناسب آن، از اهداف کیفى طرح آموزش بهداشت بلوغ است.

شرایط اهداى جنین تصویب شد

طرح نحوه اهداى جنین به زوجین نابارور، اعاده‏شده از شوراى نگهبان، جهت تأمین نظر شوراى نگهبان با اصلاحاتى به تصویب نمایندگان رسید.
به موجب این قانون، کلیه مراکز تخصصى درمان نابارورى ذى‏صلاح مجاز خواهند بود با رعایت ضوابط شرعى و شرایط مندرج در این قانون نسبت به انتقال جنین‏هاى حاصله از تلقیح خارج از رحم زوج‏هاى قانونى و شرعى، پس از موافقت کتبى زوجین صاحب جنین، به رحم زنانى که پس از ازدواج و انجام اقدامات پزشکى نابارورى آنها و یا همسران‏شان، به اثبات رسیده است، اقدام کنند.
در این طرح، آمده است که این تقاضا باید مشترکاً از طرف زن و شوهر تنظیم و تسلیم دادگاه شود و دادگاه در صورت احراز شرایطى چون صلاحیت اخلاقى زوجین و معتادنبودن آنها، نداشتن بیمارى‏هاى صعب‏العلاج و محجورنبودن زوجین و داشتن تابعیت جمهورى اسلامى ایران، مجوز دریافت جنین را صادر کند.
همچنین در این طرح تصریح شده است که وظایف و تکالیف زوجین گیرنده جنین و طفل متولدشده از لحاظ نگهدارى، تربیت، نفقه و احترام نظیر وظایف و تکالیف اولاد خود زوجین گیرنده جنین است.

شیوه‏اى بدیع براى حمایت از حقوق زنان‏

شهردار یکى از شهرهاى اسپانیا، خروج مردان را از خانه در روزهاى پنجشنبه ممنوع کرد تا آنها به کارهاى خانه مانند نظافت و بچه‏دارى برسند و هر کس از این دستور سرپیچى کند، باید جریمه بپردازد.
مردان این شهر که با این تصمیم شهردارى به شدت مخالف‏اند، معتقدند او در مقامى نیست که بتواند آنها را از کارهاى مورد دلخواه‏شان محروم کند. مردان اعلام کرده‏اند در صورتى که شهردار از آنها جریمه بگیرد، به دادگاه مراجعه خواهند کرد.
درآمد ناشى از تخطى از این فرمان شهردار قرار است براى مبارزه با خشونت‏هاى خانوادگى علیه زنان و اصل برابرى حقوق مردان و زنان مصرف شود.
خاتمى:
هنوز شعله‏هاى امید در دلم روشن است‏
سیدمحمد خاتمى، در مراسم گشایش «کنگره ملى تشکل‏هاى غیر دولتى جوانان»، استفاده ابزارى از جوانان و سوء استفاده از این قشر را مورد نکوهش قرار داد و گفت: سوء استفاده از جوانان براى مطرح کردن «خود» و منزوى کردن رقیب، در جوانان دلسردى ایجاد مى‏کند.
وى با اشاره به خواسته‏ها و انتظارات جوانان گفت: نادیده انگاشتن جوانان و توجه نکردن به مطالبات آنان و استفاده ابزارى از دین و ارزش‏ها براى بیرون راندن رقیبان از صحنه، سبب بروز مشکلات بزرگى در جامعه مى‏شود و به هویت دینى ما آسیب مى‏رساند.
رئیس‏جمهورى، ذهنیت جوانان امروز و دیروز را متفاوت دانست و افزود: امروز جوانان خود را صاحب حق مى‏دانند. حکومت باید در خدمت آنها باشد، اندیشه جوان باید آزاد باشد تا بتواند فکر و اندیشه خود را مطرح کند.
وى با ذکر اینکه هنوز شعله‏هاى امید در دلش روشن است، بار دیگر بر پاى‏بندى خود به عهد و پیمانى که با ملت بسته است، تأکید کرد؛ هر چند که نتوانسته است به تمامى گفته‏هایش جامه عمل بپوشاند.

مراسم روز زن در دفتر تبلیغات اسلامى برگزار شد

به مناسبت میلاد فرخنده کوثر ولایت حضرت فاطمه زهرا(ع) و روز مادر و هفته بزرگداشت مقام زن، روابط عمومى دفتر تبلیغات اسلامى با مساعدت معاونت ادارى مالى دفتر، مجلس جشنى در دفتر مرکزى دفتر تبلیغات اسلامى در قم برگزار کرد.
در این جلسه باشکوه که خانواده‏هاى کارمندان دفتر تبلیغات اسلامى شرکت داشتند، حجت‏الاسلام و المسلمین آقاى سیدمحمد موسوى، قائم مقام و معاونت ادارى مالى دفتر پس از تبریک ایام خجسته و تأکید بر مقام مادر و نقشى که خداوند در نظام خلقت بر عهده وى گذاشته است، از نقش غیر مستقیم و مهم خانواده‏هاى کارمندان در پیشرفت اهداف این مرکز، قدردانى کرد.
مولودى‏خوانى، مداحى و سخنرانى خانم ساسانى، از مدرسان جامعةالزهرا(ع) و برگزارى مسابقه در باره حدیث کساء، از دیگر برنامه‏هاى این مجلس بود. در انتها نیز براى تشکر و قدردانى از حاضرین، یادبودى به مدعوین اهدا شد.