تازه هاى پژوهش


 

تازه‏هاى پژوهش‏

سقط جنین جنایى در کشور

مدیر یک تشکیلات غیر دولتى حمایت از آسیب‏دیدگان اجتماعى اعلام کرده است با توجه به گسترش و پایین آمدن سن روسپى‏گرى در ایران، افزایش سقط جنین امرى طبیعى قلمداد مى‏شود.
تقاضا براى سقط جنین چنان بالاست که دانشجویان و حتى افراد غیر متخصص هم دست به این کار مى‏زنند و با وسایلى ابتدایى و خطرزا کار مى‏کنند. آمپول‏هایى هم که براى این کار در بازار سیاه موجود است در معرض خطر فاسدبودن قرار دارند. علاوه بر این، تزریق نادرست این آمپول‏ها نه تنها موجب سقط جنین نمى‏شود، بلکه جنین را دچار عقب‏افتادگى ذهنى و معلولیت مى‏کند.
سالانه هشتاد هزار زن در دنیا از سقط جنین غیر قانونى مى‏میرند، اما روشن نیست چه تعداد از آنها ایرانى هستند. موضوع سقط جنین غیر قانونى در ایران در بین مقام‏هاى قضایى به «سقط جنین جنایى» شهرت پیدا کرده و چندى است به طور جدى در محافل حقوقى و تشکل‏هاى اجتماعى و مدافع حقوق زنان مطرح شده است. بنا بر این گزارش با اینکه سقط جنین در ایران غیر قانونى است اما تعداد افرادى که دست به این کار مى‏زنند روز به روز بیشتر مى‏شود.

کار در خانه‏ مانع بروز سرطان تخمدان مى‏شود

تحقیقات جدید دانشمندان نشان داده است که رسیدگى به امور خانه مانند جاروکشیدن و گردگیرى، به پیشگیرى از بروز سرطان تخمدان در زنان کمک مى‏کند. این مطالعه نظرات قبلى در زمینه رابطه فعالیت بدنى و پیشگیرى از سرطان‏هاى مرتبط با مسائل هورمونى در زنان، از قبیل سرطان‏هاى تخمدان، رحم و دهانه رحم را تأیید مى‏کند. البته هنوز علت کاهش سرطان تخمدان در پى افزایش فعالیت بدنى مشخص نیست، اما کاملاً واضح است که ذخیره‏شدن چربى در بدن با فعالیت‏هاى هورمونى در ارتباط است و فعالیت‏هاى بدنى مانع از ذخیره‏شدن چربى در بدن مى‏شود.
احتمالاً سیستم دفاعى بدن نیز با انجام فعالیت‏هاى بدنى تقویت مى‏شود و این موارد موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان مى‏شود.

50 درصد زنان کشور دچار فقر آهن هستند

معاون دفتر بهبود تغذیه کشور و معاونت سلامت در همایش «روش‏هاى نوین تغذیه و خوراک دام» گفت: 50 درصد زنان بارور، دختران در سن بلوغ و کودکان زیر پنج سال کشور به دلیل سوء تغذیه دچار فقر آهن هستند.
وى افزود: 70 درصد جمعیت کشور دچار کمبود ید و بیمارى گواتر هستند. هر چند با افزایش ید به نمک و همچنین افزودن آن به خوراک دام‏ها، این میزان، اندکى کاهش یافت ولى هنوز کمبود ید و آهن به عنوان یک مشکل عمده در کشور وجود دارد. مهم‏ترین عامل مرگ و میر کشور را مبتلایان به بیمارى‏هاى قلب و عروق و انواع سرطان‏ها تشکیل مى‏دهند که این بیمارى‏ها نیز بر اثر سوء تغذیه و کمبود ریزمغذى‏ها در مواد غذایى ایجاد مى‏شود.
بررسى مواد غذایى مصرفى در خانوارهاى کشور نشان مى‏دهد که 20 درصد خانواده‏ها با کمبود انرژى، 15 درصد کمبود پروتئین، 40 درصد کلسیم، 51 درصد ویتامین آ، و 79 درصد خانواده‏ها با کمبود ویتامین ب‏2 مواجه هستند.

ناتوانى در ترک سیگار ریشه‏هاى ژنتیکى دارد

دانشمندان دریافته‏اند که ترک سیگار براى افرادى که نمونه خاصى از یک ژن مشخص را حمل مى‏کنند احتمالاً دشوارتر از سایرین است. عدم توانایى این گروه در ترک سیگار، احتمالاً ناشى از ناتوانى آنها در تجزیه نیکوتین موجود در خون است که باعث مى‏شود سطح آن همیشه بالا باشد. به این ترتیب فرآیند ترک سیگار که با کاهش تدریجى میزان نیکوتین انجام مى‏شود براى این افراد دشوارتر است.
در مقابل سایر سیگارى‏ها که داراى این ژن نیستند راحت‏تر مى‏توانند میزان نیکوتین خون خود را تنظیم کنند، پس ترک آن برایشان آسان‏تر است.

آزار روحى بیش از آزار جسمى‏ بر کودک اثر مى‏گذارد

یک استاد دانشگاه و آسیب‏شناس پزشک قانونى گفت: انواع کودک‏آزارى با درجاتى از آزار روحى همراه است و همیشه در مرحله نخست، کودک‏آزارى روحى با تهدید و دشنام صورت مى‏گیرد و سپس کودک‏آزارى جسمى همراه آن مى‏شود. رشد استعدادهاى کودک مستلزم محیطى دوستانه و مساعد هستند. زمانى که کودک در یک محیط ناامن تحت انواع آزارها قرار مى‏گیرد، دائم احساس ترس و وحشت دارد و نمى‏تواند حُسن و قُبح قضایا را کشف کند. کودکى که مورد آزار قرار مى‏گیرد هرگز متوجه نمى‏شود که اشتباه کارش چه بوده و چه باید بکند. کودکانى که از آزار جسمى و جنسى آسیب مى‏بینند شاید با سال‏ها روان‏درمانى نیز نتوانند به فردى عادى تبدیل شوند.
«آقابیگلویى» در ادامه افزود: اعتماد به نفس در این کودکان کم مى‏شود و آنان پرخاشگر و گوشه‏گیر مى‏شوند و در ادامه با افراد غریبه‏اى که بزرگ‏تر از آنان هستند، دوست مى‏شوند. کودکان آزاردیده ضریب هوشى کمى دارند و دچار عقب‏ماندگى جسمى و روحى شده و از لحاظ فیزیکى نیز کوچک و ضعیف مى‏شوند. رشد روانى و اجتماعى این کودکان نیز پایین آمده و آنان از مدرسه گریزان مى‏شوند و هم‏کلاسى‏هاى خود را اذیت مى‏کنند.
این آسیب‏شناس تأکید کرد: بچه‏هاى آزرده بیشتر درگیر گروههاى ناهنجار جامعه مى‏شوند و به فرار از خانه، اعتیاد و بزهکارى و ملحق‏شدن به گروههاى گانگسترى، مشروبات الکلى و خودکشى روى مى‏آورند.

موش مى‏تواند زلزله را پیش‏بینى کند

پژهشگران مشاهده کرده‏اند که موش‏هاى آزمایشگاهى پس از قرار گرفتن در معرض میدان‏هاى الکتریکى و مغناطیسى مشابه آنچه گاه پیش از زمین‏لرزه ردیابى مى‏شود، رفتارهاى غیر عادى از خود بروز مى‏دهند. شدت این میدان‏ها بسیار کمتر از چیزى است که انسان‏ها قادر به درک آن باشند.
علاوه بر این مى‏گویند در چین پیش از وقوع زلزله، ماهى‏ها از آب بیرون مى‏پرند و در مکزیک مارها حفره‏هاى خود را ترک مى‏کنند. همچنین آمارها نشان مى‏دهد، دو هفته پیش از وقوع زلزله، حیوانات خانگىِ بسیارى از خانه‏شان مى‏گریزند.
سرطان تخمدان دیرتر شناسایى مى‏شود
سرطان تخمدان که سن شیوع آن معمولاً بعد از 50 سالگى است، در 75 درصد موارد، بعد از پیشرفت بیمارى و در مرحله سوم تشخیص داده مى‏شود.
تشخیص سرطان در چهار مرحله قابل شناسایى است؛ مرحله نخست شامل ابتلاى عضو؛ مرحله دوم، سرایت به اعضاى مجاور؛ مرحله سوم، انتقال بیمارى به سایر عضوهاى بدن و مرحله چهارم سرایت بیمارى به قسمت‏هاى دور از عضو بیمار است.
در حال حاضر نیمى از مرگ و میرهاى زنان در اثر سرطان، به خاطر وجود سرطان تخمدان مى‏باشد. این بیمارى خیلى سریع از طریق ترشحات داخلى در حفره شکم پخش مى‏شود. البته در مراحل غیر پیشرفته از راه معاینه در هر 6 ماه یک بار توسط متخصص زنان و زایمان، سونوگرافى و اندازه‏گیرى آنتى‏ژن خاصى در خون، قابل تشخیص مى‏باشد.
سرطان تخمدان در مرحله زودرس از طریق شیمى‏درمانى و جراحى قابل درمان است. عوامل مستعدکننده براى ابتلا به سرطان تخمدان در زمینه ژنتیک، عدم بارورى، داروهاى محرک تخمک‏گذارى و مصرف قرص پیشگیرى از باردارى در سنین قبل از 35 سالگى مى‏باشند.

محبت خانواده‏ یک مرد را پس از 19 سال به حرف آورد

یک مرد آمریکایى که 19 سال پیش در یک تصادف رانندگى از گردن به پایین فلج شده و توانایى سخن‏گفتن را از دست داده بود، دو ماه قبل ناگهان به سخن گفتن افتاد.
این مرد که 39 سال دارد، همزمان با حادثه تصادف، صاحب فرزند دخترى شده بود. وى بیش از همه مشتاق بودند تا بتواند با دخترش سخن بگوید.
«ترى والیس» که در مرکز پرستارى و بازپرورى بسترى است، در پایان هر هفته به نزد خانواده‏اش برده مى‏شد. پزشکان بر این باورند که وى به خاطر بودن در کنار افراد خانواده و نگرانى همسرش، توانسته است پس از 19 سال، توانایى سخن گفتن را به دست بیاورد.
مادر این مرد، بازیافتن هوشیارى پسرش را یک معجزه خواند و گفت: من نمى‏توانم بگویم آن لحظه به چه فکر مى‏کردم، فقط از خوشحالى نقش زمین شدم.
فشار عصبى از ایمنى بدن مى‏کاهد
دانشمندان به این نتیجه رسیده‏اند که فشار عصبى طولانى‏مدت به افزایش تولید موادى در بدن مى‏پردازد که بر عملکرد سیستم ایمنى بدن مؤثر است. یکى از این مواد که «اینترلوکین‏6» نام دارد به صورت طبیعى با بالارفتن سن در بدن افزایش مى‏یابد و با بیمارى قلبى، بیمارى قند نوع دوم، پوکى استخوان و دیگر ناهنجارى‏هاى مرتبط با سالخوردگى ارتباط دارد.
افرادى که دچار فشار عصبى هستند، عموماً ناخوش‏احوال‏اند و واکنش سیستم ایمنى بدن‏شان به بیمارى آنفلوانزا ضعیف‏تر از دیگران است. فشار خون این افراد بیشتر از دیگران است و زخم‏هایشان دیرتر بهبود مى‏یابد.

کودکانِ رحم‏پیوندى در راهند

زنان بسیارى در سن باردارى از تخمدان‏هاى کاملاً سالمى برخوردار هستند اما رحم ندارند. این زنان یا از ابتدا بدون رحم متولد شده‏اند یا رحم آنها در نتیجه ابتلا به سرطان یا سایر شرایط اضطرارى از بدن خارج شده است.
تا چندى پیش هیچ امیدى به حمل جنین در شکم این زنان نبود و تنها راه بچه‏دارشدن آنها، انتقال تخم و پرورش آن در رحم زن دیگرى بود. اما در حال حاضر دانشمندان ادعا مى‏کنند که مى‏توانند عمل پیوند رحم را روى این زنان انجام دهند. بهترین فردى هم که مى‏تواند به زنى فاقد رحم، عضو اهدا کند، مادر وى مى‏باشد. لذا این افراد مى‏توانند جنین خود را در همان رحمى پرورش دهند که خودشان به دنیا آمده‏اند.
پیوند رحم اولین پیوندى خواهد بود که با هدف مقابله با یک بیمارى خطرناک انجام نخواهد شد و انتظار مى‏رود براى بهبود کیفیت زندگى زنان بیمار، فواید روانى بسیارى به همراه داشته باشد.
پزشکان مى‏گویند حتى احتمال دارد بتوانند به بدن مرد نیز رحم پیوند بدهند و به کمک تزریق مواد هورمونى در آینده، مردان نیز حاملگى را تجربه کنند.

قرص قلب معجزه‏گر

پژوهشگران دریافته‏اند که همه افراد بالاى 55 سال باید از یک قرص معجزه‏گر که مى‏تواند خطر سکته را تا 80 درصد کاهش دهد، استفاده کنند. این قرص، ترکیبى از آسپرین، داروى پایین‏آورنده کلسترول خون، سه نوع داروى کاهش‏دهنده فشار خون و اسیدفولیک است.
دانشمندان تخمین مى‏زنند که از هر سه نفر، یک نفر مى‏تواند با استفاده از این دارو تا 20 سال بدون اینکه دچار سکته قلبى یا مغزى شود، زندگى کند. این قرص مى‏تواند با قیمت ارزان و با حداقل عوارض جانبى تهیه شود و همچنین مى‏تواند براى کسانى که از قبل مبتلا به فشار خون، بیمارى قلبى یا دیابت بوده‏اند تجویز شود.
محققانِ این پژوهش ادعا مى‏کنند که این قرص «چندمنظوره» براى جلوگیرى از بیمارى در کشورهاى غربى مؤثرتر از سایر روش‏هاست، ولى آنها تأکید مى‏کنند پیش از آنکه این دارو در دسترس بیماران قرار گیرد، پژوهش‏هاى بیشترى باید انجام شود.
این دارو علاوه بر پایین‏آوردن فشار خون و کلسترول خون، میزان یک ماده شیمیایى به نام «هموسیستین» را نیز در خون کاهش مى‏دهد که افزایش آن براى سلول‏هاى خونى خطرناک است. قرص چندمنظوره همچنین عملکرد پلاکت‏هاى خون را بهبود مى‏بخشد. مصرف روزانه یک عدد از این قرص مى‏تواند 88 درصد از حمله‏هاى قلبى و 80 درصد از سکته‏هاى مغزى را کاهش دهد.

کمبود خواب‏ باعث افزایش خطر دیابت نوع دوم مى‏شود

محققان هشدار مى‏دهند کمبود مزمن خواب ممکن است مشکلات بسیار جدى‏تر از خواب‏آلودگى روز بعد ایجاد کند.
نتایج تحقیقات نشان مى‏دهد کسانى که خواب کافى بر اساس برنامه منظم نداشته باشند ممکن است کاهش حساسیت نسبت به انسولین پیدا کنند.
محققان اعلام نمودند کمبود مزمن خواب (یعنى خواب شبانه به میزان 5/6 ساعت یا کمتر) بر روى مقاومت بدن نسبت به انسولین به همان اندازه تأثیر مى‏گذارد که بالارفتن سن یا سالخوردگى، این اثر را دارد. به اعتقاد آنها تأثیر بى‏خوابى به عنوان یک عامل خطرزا در ابتلا به دیابت نوع دوم یا تأثیر عواملى مانند فقر غذایى، زندگى یکنواخت و فاقد حرکت، استرس‏هاى مزمن و سالمندى برابرى مى‏کند. آنها معتقدند که بى‏خوابى در کشورهاى صنعتى رو به گسترش و فراگیرشدن است و مى‏تواند در روند اپیدمیک دیابت نوع دوم ایفاگر نقش مهمى باشد.
تأثیر لبنیات در پیشگیرى از آسم‏
بر اساس مطالعات تازه علمى، کودکانى که به طور منظم از محصولات حاوى چربى شیر استفاده مى‏کنند کمتر از سایر کودکان با خطر ابتلا به آسم روبه‏رو مى‏شوند. هر چند آسم ممکن است تا حدودى ناشى از عوامل ژنتیکى باشد، اما مسلماً از عوامل حاکم بر سبک زندگى نیز تأثیر مى‏پذیرد.
عناصر گوناگون چربى شیر، مانند انواع مشخص اسیدهاى چربى، یا سایر ریزمغذى‏ها و همچنین نان گندم سبوس‏دار مى‏تواند به حفاظت در برابر آسم کمک کند.
کارشناسان اشاره کرده‏اند که افزایش نرخ ابتلا به آسم و بیمارى‏هاى مرتبط با آن مانند اگزما، ممکن است به شکلى به کاهش مصرف چربى‏هاى اشباع‏شده که به مقدار زیاد در شیر موجود است، مرتبط باشد. چربى‏هاى اشباع‏نشده که در بسیارى از مارگارین‏ها و روغن‏هاى گیاهى یافت مى‏شود، ممکن است شانس ابتلا به آسم در کودکان را دوبرابر کند.
یک رژیم غذایى مملو از چربى‏هاى اشباع‏شده براى کودکان مى‏تواند خطرى براى سلامت قلب و عروق ایجاد کند. کودکانى که با شیر مادر تغذیه مى‏کنند از خطر بروز علایم آسم بیشتر در امان هستند.

قرص‏هاى طول عمر ساخته شد

محققان در حال انجام آزمایش‏هاى علمى بر روى قرصى هستند که گفته مى‏شود متوسط عمر انسان را تا 120 سال افزایش مى‏دهد.
سازندگان این دارو مدعى هستند که محصول آنها نشانه‏ها و عوارض سالخوردگى را با ترمیم و بازسازى کار سیستم طبیعى دفاعى بدن به تأخیر مى‏اندازد. از آنجا که مصرف میوه‏ها و سبزیجات به طور طبیعى چنین اثرى را بر بدن انسان دارند، سازندگان این قرص مدعى‏اند تأثیر هر قرص ساخت آنها مشابه مصرف روزانه 6/375 گرم میوه و سبزى تازه است. آنها معتقدند هر کسى با خوردن یک عدد از این قرص‏ها احساس نشاط و انرژى مضاعف خواهد کرد.
رژیم غذایى کشورهاى مدیترانه‏

خطر سکته و سرطان را کاهش مى‏دهد

دانشمندان در یک مطالعه نشان دادند رژیم غذایى مرسوم در میان ساکنان کشورهاى واقع در کرانه‏هاى دریاى مدیترانه که شامل مصرف زیاد پنیر، میوه‏هاى مغزدار، ماهى و روغن زیتون است خطر بروز سکته و سرطان را به میزان زیادى کاهش مى‏دهد.
رژیم غذایى ساکنان مناطق مدیترانه‏اى در کشورهاى مختلف متفاوت است اما معمولاً در این کشورها مصرف گوشت قرمز تنها یک یا چند بار در ماه و گوشت مرغ، تخم‏مرغ و شیرینى‏جات نیز یک بار در هفته صورت مى‏گیرد.

تغییر شکل پروتئین‏ باعث بیمارى اعصاب مى‏شود

وجود شکلى از پروتئین به نام «پربون» با بروز بیمارى‏هاى تخریب‏کننده اعصاب، نظیر آلزایمر و پارکینسون مرتبط شناخته شد.
پربون‏ها، پروتئین‏هایى هستند که به طور طبیعى در سلول‏هاى معمولى بخصوص مغز دیده مى‏شوند، ولى تغییر شکل این پروتئین در بروز برخى بیمارى‏هاى تخریب‏کننده اعصاب مؤثر شناخته شده است.

چرت روزانه مثل خواب شب مفید است‏

به گفته دانشمندان یک ساعت چرت‏زدن در روز مى‏تواند به اندازه خواب کامل شبانه براى انسان مفید باشد؛ البته به شرطى که این چرت از مشخصات یک خواب خوب و عمیق برخوردار باشد.
هر چند چرت کوتاه روزانه مى‏تواند به تقویت حافظه و توانایى آموختن کمک کند، اما بسیارى از وظایف حیاتى بدن تنها با خواب کامل شبانه ممکن است.
در آزمایش‏هایى که بر روى دو گروه از افراد انجام شد، مشخص گردید کسانى که در طول روز نمى‏خوابند عملکردشان در ساعات بعدازظهر و شب افت مى‏کند و بر عکس افرادى که در ساعت دو بعدازظهر به مدت یک و یا یک و نیم ساعت به خواب رفته‏اند، بهتر از گروه اول عمل کردند.