نیازهاى کودکان به بهداشت روانى دلخواه
ترجمه: ا. امیردیوانى
منبع: National Mental Health Associationپدر و مادر به آسانى مىتوانند نیازهاى جسمى فرزندشان همچون غذاى مقوّى، پوشاک گرم، به هنگام سردى هوا و وقت مناسب خواب آنان را تشخیص دهند. با این حال، ممکن است ضروریات روانى و عاطفى وى چندان آشکار نباشد. بهداشت روانى مطلوب، این امکان را به بچهها مىدهد که به روشنى اندیشیده، از نظر اجتماعى رشد کنند و مهارتهاى جدیدى را فرا بگیرند. وانگهى، دوستان خوب و تمامى سخنان ترغیبآمیز بزرگسالان به آنان یارى مىکند که اعتماد به خود و عزت نفس خویشتن را افزون ساخته و نگرش عاطفى سالمى نسبت به زندگى بیابند.
کودکان را بىقید و شرط دوست بدارید
عشق، ایمنى و پذیرش باید در بطن خانواده جاى گیرند. لازم است بچهها بدانند که مهر و محبت شما به پیشرفتهاى آنان وابسته نیست.
اشتباهها و یا شکستها را باید پذیرفت و پیشبینى کرد. اعتماد به نفس در خانهاى رشد مىکند که آکنده از عشق و محبتِ بىچون و چرا باشد.اعتماد و عزت نفس بچهها را پرورش دهید آنان را تمجید کنید
تشویق بچهها به خاطر نخستین گامها یا توانایىشان در فراگیرى بازىهاى جدید، کمک مىکند که تمایل آنها به پژوهیدن و کسب اطلاعات در مورد محیطِ پیرامونىشان گسترش یابد. بگذارید بچهها به کند و کاو پرداخته و در جایى بازى کنند که از هر گونه خطرى در امان باشند. غالباً با لبخند و صحبت، به ایشان اطمینان خاطر دهید. در فعالیتهایشان نقش فعال داشته باشید. توجه شما در ایجاد خویشتنباورى و احترام به نفس این گروه اثر دارد.
اهداف واقعبینانه را در نظر بگیرید
کودکان خردسال بدان گونه اهداف واقعگرایانه نیازمندند که آرزوهاى آنان را با توانایىهایشان هماهنگ سازد. یارى شما به بچههاى بزرگتر سبب مىشود تا بتوانند فعالیتهایى را برگزینند که قابلیتهاى خود را آزموده و اعتماد به خود را افزون سازند.
روراست باشید
ناکامىهاى خویش را از فرزندانتان پنهان نسازید. براى اینان مهم است که بدانند همه ما احتمالاً مرتکب اشتباه مىشویم. دانستن این موضوع که بزرگسالان بىعیب و نقص نیستند، مىتواند دلگرمکننده باشد.
از سخنان طعنآمیز و نیشدار بپرهیزید
اگر بچهاى در بازى، بازنده شده و یا در آزمونى مردود شود، احساس او (اعم از پسر یا دختر) را در باره چنین رخدادى دریابید. امکان دارد بچهها دلسرد شده و احتیاج به دلگرمى و قوّت قلب داشته باشند. بعدها که آماده و مشتاق شدند، با ایشان به صحبت نشسته و به آنها اطمینان خاطر دهید.
بچهها را ترغیب کنید که نه تنها نهایت تلاش خویش را به کار بندند، بلکه از روند امر هم لذت برند. آزمودن فعالیتهاى جدید، کار جمعى، عزت نفس و مهارتهاى نوین را به بچهها مىآموزد.وقتى براى بازى اختصاص دهید بچهها را به بازى تشویق کنید
از نظر بچهها، بازى فقط جنبه تفنن دارد. با این حال، وقت بازى براى رشد کودکان همان قدر اهمیت دارد که غذا و مراقبت صحیح، زمان بازى به آنان یارى مىکند که سازنده بوده، قادر به مشکلگشایى شوند و خویشتندارى را یاد بگیرند. بازى نشاطآور و پرجنب و جوش که شامل دویدنِ توأم با فریادهاى ترغیبآمیز است نه تنها تفریح و سرگرمى است که به بچهها مدد مىکند از حیث جسمى و روحى سالم باشند.
کودکان احتیاج به همبازى دارند
گاهى براى بچهها مهم است که وقتى را با همسالانشان سپرى سازند. اینان از طریق بازى با دیگران به نقاط ضعف و قدرت خویش پى مىبرند، حس تملک را در خود مىپرورانند و مىآموزند که چه سان با سایران سر کنند. به فکر باشید که برنامههاى مفید براى بچهها را توسط همسایگان، مراکز اجتماعى محلى، آموزشگاهها یا بوستان و بخش محلىتان در نظر بگیرید.
پدر و مادر همبازىهاى خوبى هستند
به تفریحات و سرگرمىهاى بچه بپیوندید! بازى انحصارى یا رنگآمیزى با وى فرصت مغتنمى برایتان فراهم مىسازد که در بیان ایدهها مشارکت داشته و با همدیگر در وضعیت آرام و راحتى وقتگذرانى کنید.
به قصد تفنن، بازى کنید
برنده شدن به اندازه سرگرم گشتن و از تلاش، لذتبردن اهمیت ندارد. یکى از مهمترین پرسشهایى که مىشود از بچهها کرد، این است که به جاى «برنده شدى؟»، از او بپرسیم: «خوشت آمد؟».
در جامعه هدفمند ما، بیشتر اوقات فقط به کامیابى و پیروزى اعتراف مىکنیم. این نگرش ممکن است براى بچههایى که سرگرم فراگیرى و آزمایش فعالیتهاى تازه هستند، نومیدکننده و یأسآور باشد. مسئله پراهمیتتر براى ایشان این است که در کارها مشارکت جسته و خوش باشند.بر تماشاى تلویزیون باید نظارت کرد
سعى کنید از تلویزیون به طور منظم به عنوان «پرستار بچه» استفاده ننمایید. در گزینشِ برنامههاى تلویزیون براى بچهها سختگیرى کنید. امکان دارد برخى نمایشهاى تلویزیونى، آموزشى و نیز سرگرمکننده باشند.
مدرسه باید مایه تفریح و سرگرمى باشد
آغاز تحصیل، رخداد مهمى براى بچهها شمرده مىشود. «مدرسهبازى» ممکن است شیوه مثبتى باشد که آنان نگاه گذرا به دوران تحصیلىشان بیفکنند.
سعى کنید نام بچهها را در دوره پیشدبستانى یا برنامههاى محلىِ مشابه که امکانِ بودن با بچههاى دیگر و یافتن دوستان جدید را به دست مىدهد، فراهم سازد. در ضمن بچهها مىتوانند اصول اولیه تحصیلى و همچنین تصمیمگیرى و از پسِ مشکلات برآمدن را بیاموزند.رهنمود مناسب و نظم و انضباط آموزنده را برقرار کنید
لازم است که بچهها فرصتى براى بررسى و کسب تدریجى مهارتها در اختیار داشته باشند. همچنین آنان باید بدانند که بعضى رفتارها نامعقول بوده و مسئول پیامدهاى اعمالشان هستند.
کودکان، به عنوان اعضاى خانواده، باید اصول و قواعد واحد خانوادگى را فرا گیرند. راهنمایى و انضباطى که برایشان در نظر گرفته مىشود، باید منطقى و استوار باشد. ایشان این نوع مهارتهاى اجتماعى و قواعد رفتارى را به مدرسه و سرانجام به محل کارشان منتقل مىسازند.توصیههایى پیرامون راهنمایى و نظم و انضباط
در مقابل توقعات و انتظارات خویش، ثابتقدم و در عین حال مهربان و واقعبین باشید.
رشد بچهها به عشق و محبت و تشویق شما بستگى دارد.سرمشق خوبى باشید
شما نمىتوانید از بچه خود انتظار خویشتندارى و انضباط فردى داشته باشید مگر اینکه خودتان این رفتار را در پیش بگیرید.
نه از بچه بلکه از رفتار، خرده بگیرید
به جاى گفتن «تو پسر یا دختر بدى هستى»، بهتر است بگوییم: «کار بدى کردى.»
از نقزدن، تهدید و رشوهدهى خوددارى ورزید
بچهها مىآموزند که غُر نزنند و تهدید و رشوه در این مورد ندرتاً مؤثر است. براى بچهها دلیل بیاورید که «چرا» آنها را تحت انضباط در مىآورید و پیامدهاى بالقوه کنشهایشان چه سان ممکن است باشد.
در باره احساساتتان سخن بگویید
همه ما گهگاه خشمگین مىگردیم. چنانچه «از کوره در مىروید»، حتماً راجع به آنچه که روى داده است و علت عصبانیتتان صحبت کنید. اگر اشتباه کردید، پوزش بخواهید.
به یاد بسپارید که هدف، مهار کردن و زیر نظر گرفتن بچه نیست، بلکه منظور این است که وى (اعم از دختر و پسر) خویشتندارى را فرا گیرد.خانهاى امن و مطمئن فراهم کنید
طبیعى است که گاه بچهها مىترسند. هر کسى در دورهاى از زندگانىاش بیمناک مىگردد. هراس و دلمشغولى (نگرانى) از تجربیاتى ناشى مىشوند که ما از درکشان عاجزیم.
در صورتى که کودکانتان دچار بیم و وحشت پایدار شده و در رفتار و کردارشان تأثیر گذارد، نخستین گام، یافتن عوامل ترساننده است. با محبت، بردبار و اطمینانبخش باشید.
به خاطر بسپارید که امکان دارد ترس براى کودک جنبه بسیار واقعى داشته باشد.نشانههاى بیم و هراس
شیوهگرى (رفتار) عصبى، کمرویى، عزلتگزینى و رفتار پرخاشگرانه احتمالاً علایم ترسهاى دوران کودکى است. دگرگونى در تغذیه بهنجار و انگارهها (الگوها)ى خواب ممکن است نشانگر هراس ناسالم باشد. بچههایى که «خود را به مریضى مىزنند» یا مرتباً احساس نگرانى مىکنند، احتمالاً مشکلاتى دارند که نیاز به توجه دارند.
شاید بچهها نخواهند پس از اوقاتى که به خاطر تعطیلى یا بیمارى در منزل مىمانند، به مدرسه بروند.زمانِ یارىجویى
اگر بچهاى دچار مشکلات عاطفى یا رفتارى شود، پدر و مادر و اعضاى خانواده معمولاً اولین نفراتى هستند که بدان پى مىبرند. مشاهدات مربیان و سایر مراقبان ممکن است شما را وادار سازد که به یارى فرزندتان بشتابید. چنانچه احساس مشکلى مىکنید یا پرسشهایى دارید، با پزشک متخصص اطفال مشورت کرده و یا با کارشناس بهداشت روانى تماس بگیرید.
نشانههاى هشداردهنده اختلال روانى و عاطفى کودک
علامتهاى زیر احتمالاً نمایانگر نیاز به امداد حرفهاى یا ارزشیابى مىباشند:
افت تحصیلى
نمرات ضعیف، به رغم کوششهاى متمادى
دلواپسى و اضطراب مدام
خوددارى مکرر از رفتن به مدرسه یا شرکت در فعالیتهاى معمولى بچهها
بیشفعالى یا ناآرامى
کابوسهاى پیاپى
نافرمانى یا پرخاشگرى پى در پى
قشقرق مداوم
افسردگى، اندوه یا زودآزارى (تحریکپذیرى)محل یارىجویى
اطلاعات و دانستنىهاى مربوط به خدمات بچهها را مىشود از مکانهاى زیر به دست آورد:
مؤسسات بهداشت روانى، خط بحران (تلفن مستقیم) و کتابخانهها
سایر کارشناسان همچون متخصص امراض کودکان یا مشاور مدرسه
دیگر خانوادههاى محل سکونت
سازمانهاى وابسته به شبکه خانوادگى
مراقبت روانپزشکى محلى
گروههاى بحران و امدادرسان
آموزش یا خدمات خاص آموزشى
مراکز مربوط به منابع مالى خانواده و گروه پشتیبان
خدمات بهداشتى
گروهها و مؤسسات حفاظت و حمایت
خودیارى و گروههاى پشتیبانبهداشت جسمى و روانى کودک هر دو اهمیت دارند
اصول اولیه بهداشت جسمانى مطلوب کودک:
مواد غذایى مقوى
سرپناه مناسب و خواب کافى
ورزش
ایمنسازى
محیط زندگى سالممبانى بهداشت روانى مطلوب بچه:
خانواده مهربان و دلسوز
داشتن وقت براى گفتگو با افراد خانواده
فرصت، جهت بازى با سایر بچهها
معلمان امیدبخش و دلگرمکننده و مراقبان یار و مددکار
محیط زندگى امن و مطمئن
راهنمایى و نظم و انضباط مناسب