اخبار

رهبر انقلاب:جوانان با قرآن انس بیشترى بگیرند

رهبر معظم انقلاب در جمع داوران بین‏المللى و نفرات برتر شرکت‏کننده در بیستمین دوره مسابقات حفظ، قرائت و تفسیر قرآن کریم، اعلام کردند: استکبار از بیدارى اسلامى در میان مسلمانان هراس دارد و وحدت و یکپارچگى امت اسلامى و پرهیز از اختلافات، راه مقابله با دشمنان اسلام است.
ایشان نیاز مهم و اصلى امت بزرگ اسلامى را انس با قرآن و تدبر در آن و در نهایت، عمل به قرآن در محدوده زندگى فردى و جمعى دانستند و تأکید کردند: امت اسلامى زمانى به برکت عمل به قرآن، سرآمد علم، عزت، اخلاق و معنویت بود؛ اما امروز به دلیل فاصله گرفتن از قرآن با مشکلات متعددى از جمله نداشتن وحدت کلمه و استقلال، پیشرو نبودن در عرصه‏هاى علمى و مدنى و اعمال سلطه از جانب قدرت‏هاى زورگو، مواجه است.
رهبر انقلاب در توصیه به جوانان براى انس بیشتر با قرآن و فهم معانى آن گفتند: اگر امت اسلامى در راه تعالیم اسلام و قرآن گام بردارد و در جهت اتحاد اسلامى، تهذیب نفس، برادرى و محبت دینى، پیشرفت علمى و صلابت و اقتدار در مقابل دشمنان تلاش نماید، بى‏شک زمینه‏هاى تأثیرگذارى این قدرت بزرگ اسلامى بروز و ظهور خواهد یافت.

نرخ مشارکت زنان ایران به 8/14 رسید

مشاور رئیس‏جمهور در امور زنان اعلام کرد: نرخ مشارکت زنان در ایران به 8/14 درصد رسیده است که این رقم بالاترین نرخ مشارکت زنان در طول تاریخ ایران است.
خانم شجاعى گفت: بالاترین نرخ رشد قبلى مشارکت زنان با 12 درصد، به سال 1356 تعلق داشت، اما این رقم به تدریج تا سال 1365 به علت تحولات فرهنگى و سیاسى در ایران، به 8 درصد کاهش یافت.
وى افزود: طبق پیش‏بینى گزارش بانک جهانى تا سال 1388 این رقم به 25 درصد افزایش خواهد یافت و کشور ما تازه به گروه کشورهاى در حال توسعه نزدیک مى‏شود. نرخ رشد مشارکت زنان در کشورهاى توسعه‏یافته بالاتر از 25 درصد است.

ناآگاهى حقوقى زنان‏ بنیان خانواده را سست مى‏کند

مشاور وزیر و مدیر کل دفتر امور بانوان وزارت کشور گفت: زنان ما از حداقل آگاهى‏ها برخوردار نیستند.
فخرالسادات محتشمى‏پور در نشست تخصصى بررسى طرح آموزشى پژوهشى خانواده سالم، افزود: نداشتن آگاهى در زمینه‏هاى حقوقى و مهارت‏هاى زندگى و تعامل با همسر، موجب بروز اختلافات اساسى در بنیان خانواده‏ها شده است. ما مى‏خواهیم با آموزش دادن برخى حقوق و مسائل روانشناسى و بهداشتى، اطلاعات زنان را در جهت شناخت بهتر خودشان بالا ببریم و خانواده‏اى سالم ایجاد کنیم.
وى خاطرنشان کرد این اطلاع‏رسانى موجب متلاشى شدن خانواده‏ها نمى‏شود و به زودى به صورت آزمایشى در بعضى از مناطق و شهرستان‏ها اجرا خواهد شد.

بخش فرهنگ کشور احتیاج به بازنگرى عقلانى دارد

عضو کمیسیون فرهنگى مجلس شوراى اسلامى، گفت: اگر بودجه‏ریزى در امر فرهنگ و هنر به همین صورت ادامه پیدا کند به زودى مرگ فرهنگ و هنر کشورمان فرا خواهد رسید.
اکرم مصورى‏منش گفت: نگاه دوگانه فرهنگى کشور که از دو دیدگاه متحجرانه و لیبرال ناشى شده است، یک سردرگمى پیچیده در مسائل فرهنگى به وجود آورده که سهم اعتبارى فرهنگ را در سیاستگذارى‏هاى کلان با تطبیق همراه کرده است.
وى افزود: اگر نتوانیم به یک بازنگرى منطقى و عقلانى در بخش فرهنگ برسیم، محصولات فرهنگى ما سفارشى خواهند شد و در این صورت باید در انتظار پیامدهاى خطرناکى در بخش فرهنگ باشیم.
مصورى‏منش با تأکید بر عدم تناسب میان اعتبار مالى بخش فرهنگ با فرهنگ غنى کشور گفت: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگى است اما بر خلاف شعار انقلاب فرهنگى، بخش فرهنگ از همان ابتدا از کمترین سهم اعتبارى نسبت به سایر مقوله‏ها برخوردار است و هیچ تناسبى با شعارهاى ما ندارد. کسانى هم که سیاستگذارى‏هاى کلان کشور را بر عهده دارند، صرفاً به گوشزد کردن خطرات ناشى از رکود فرهنگ و تهاجم فرهنگى اکتفا مى‏کنند.

شیرین عبادى برنده جایزه صلح نوبل شد

خانم شیرین عبادى، نویسنده و حقوقدان و از جمله فعالان حقوق کودک و حقوق بشر در ایران، جایزه صلح نوبل 2003 را از میان 165 نامزد دریافت جایزه، از جمله پاپ، ژاک شیراک، و واسلاو هاول به خود اختصاص داد.
در متن بیانیه صلح نوبل آمده است: «کمیته صلح نوبل در نروژ تصمیم گرفته است جایزه صلح سال 2003 را به شیرین عبادى براى تلاش‏هایى که وى در راه دمکراسى و حقوق بشر انجام داده، اعطا کند. وى تلاش‏هاى خود را به ویژه بر مبارزه براى احراز حقوق زنان و کودکان متمرکز کرده است. حوزه فعالیت شیرین عبادى بر مبارزه براى حقوق اساسى بشر استوار است.
براى کمیته نوبل، مایه افتخار است که جایزه صلح نوبل را به زنى بدهد که عضوى از جهان اسلام است و زنى است که همراه با تمام کسانى که در جهان براى حقوق بشر مبارزه مى‏کنند، دنیا مى‏تواند به او ببالد ...»
خانم عبادى که متولد 1326 در همدان و اولین ایرانى و زن مسلمان برنده جایزه صلح نوبل مى‏باشد، پس از دریافت فوق لیسانس قضایى به استخدام دادگسترى در آمد و کارش را به عنوان قاضى و ریاست کل دادگاه شهر تهران شروع کرد. وى پس از انقلاب اسلامى نیز به وکالت دادگسترى و تدریس در دانشگاه روى آورد. او کتاب‏هاى چندى در باره «حقوق ادبى و هنرى»، «حقوق پزشکى»، «حقوق معمارى»، «حقوق پناهندگان»، «حقوق کودک» و ... نگاشته است.
پس از معرفى خانم عبادى به عنوان برنده جایزه صلح نوبل، پیام‏هاى تبریکى از سراسر جهان و نیز مراکز و شخصیت‏هاى داخل کشور فرستاده شد. ارزش جایزه صلح نوبل به مبلغ یک میلیون و سیصدهزار دلار هر چند قابل توجه است اما بیش از همه اعتبار و شهرت جهانى این جایزه مورد توجه محافل سیاسى و فرهنگى در جهان مى‏باشد.
خانم عبادى در یک گفتگوى مطبوعاتى در پاریس پس از اعلام دریافت جایزه صلح نوبل توسط وى، با اشاره به برخى تنگناهاى قانونى زنان در ایران گفت:
زیبایى زندگى در ایران در مبارزه با مشکلات زندگى به عنوان یک زن و در عین حال یک حقوقدان مى‏باشد. اگر در کشورى غیر از ایران زندگى مى‏کردم به اندازه امروز، مغرور نبودم.
به گزارش خبرگزارى فرانسه، وى ضمن هشدار به امریکا براى عدم دخالت در امور ایران گفت: ایرانیان مبارزه براى حقوق بشر را خودشان هدایت مى‏کنند و ما مخالف هر گونه دخالت خارجى در ایران هستیم. وى همچنین در حمایت از حقوق فلسطینیان، نزاع میان آنان و رژیم صهیونیستى را یک جنگ نابرابر خواند و از آن به عنوان جنگ «سنگ علیه اسلحه» یاد کرد.
دریافت جایزه صلح نوبل توسط یک زن مسلمان ایرانى، مایه خوشحالى است و پیام زن به سهم خود به خانم عبادى تبریک مى‏گوید؛ هر چند حضور بدون حجاب وى در مصاحبه مطبوعاتى خود در پاریس، خلاف شرع و خارج از شئون اسلامى زن مسلمان بود و مایه تأسف است. کما اینکه پاره‏اى از دیدگاههاى وى در باره حقوق زنان، اساساً با موازین شرعى فاصله دارد.

جراید باید جوان‏پسند باشند

شهربانو امانى، نماینده مردم ارومیه، گفت: در حال حاضر جوانان کشور نمى‏توانند خواسته‏ها و مطالبات خود را از لابه‏لاى کاغذهاى روزنامه و مطبوعات پیدا کنند.
وى در گفتگو با خبرگزارى افزود: باید دید که خواسته‏هاى جوانان از مطبوعات متعدد چیست. اگر این امر مورد پژوهش قرار گیرد طبیعتاً مسئولان نشر و تولید روزنامه‏ها به این امر توجه خواهند کرد که مخاطبان خود را جمعیت جوان قرار دهند.
خانم امانى اظهار کرد: با توجه به آنکه در دنیاى امروزى شاهد رقابت‏هاى متعدد اطلاع‏رسانى از جمله شبکه‏هاى مختلف اینترنتى و ماهواره‏اى هستیم باید توجه کرد که جوان تا چه اندازه مى‏تواند خواسته‏هاى خود را از روزنامه‏ها و مطبوعات به دست آورد. اگر جوان بتواند خواسته‏ها و مطالبات خود را از لابه‏لاى ورقه‏هاى روزنامه‏ها به دست آورد، مطمئناً به عنوان یک کالاى به‏روز و ارزان‏قیمت، این کالاى فرهنگى سیاسى را هر روز خریدارى مى‏کند.

علل رشد حضور زنان در دانشگاهها بررسى شد

به گزارش روابط عمومى شوراى فرهنگى اجتماعى زنان، در یک نظرسنجى در باره علل و عوامل رویکرد دختران به تحصیلات عالیه، پاسخ‏دهندگان به علل متعددى اشاره کردند. کسب موقعیت اجتماعى 6/21% و حذف محدودیت‏هاى انتخاب رشته براى دختران با 7/2% بیشترین و کمترین آمار را در این میان داشتند.
همچنین از میان تبعات و آثار رویکرد دختران به تحصیلات عالیه، بیکارى مردان نان‏آور خانه به علت اشتغال مشاغل توسط زنان با 5/18% بیشترین و درک بهتر از همسران و شرایط کارى آنها با 7/3% کمترین آمار را دارا بودند.

علاوه بر اعتماد خانواده‏ها به منظور حضور دختران در مراکز علمى، علاقه به تحصیل، خدمت به جامعه، کسب موقعیت اجتماعى، داشتن پشتوانه مادى و اقتصادى، پر کردن اوقات فراغت، یافتن شانس بیشتر براى ازدواج و تشویق اعضاى خانواده مسبب رشد حضور دختران در مجامع علمى و دانشگاهى شده است.
عدم برخوردارى از شغل مناسب پس از پایان تحصیل، خیل کثیر تحصیل‏کرده‏هاى بیکار، مسئله خدمت سربازى و وقفه در ادامه تحصیل، تمایل به اشتغال در یک شغل پردرآمد به جاى تحصیل در دانشگاه از مهم‏ترین علل روگردانى برخى پسران از تحصیل در دانشگاه است.

مردسالارى، زنان را از فعالیت اجتماعى‏ دور کرده است‏

آیت‏اللَّه ابراهیم جناتى گفت: مردسالارى و بى‏عدالتى برخى مردان سبب دور ماندن زنان از فعالیت‏هاى اجتماعى شده است.
ایشان افزود: متأسفانه مردان خود را سالار دانسته و از زنان به عنوان ابزار، خادم و کنیز استفاده کرده و آنان نیز این حاکمیت را پذیرفته‏اند. برخى زنان نیز تحولات تاریخى را در نظر نگرفته و روش‏هاى 50 سال پیش را مطرح مى‏کنند و به سنت‏گرایى خود ادامه مى‏دهند.
وى گفت: در اولین و موثق‏ترین منبع اجتهادى اسلام که همان قرآن کریم است، هیچ گونه تفاوتى بین زن و مرد نیست. قرآن کریم در فرامین خود واژه کلى «بنى‏آدم» و «الناس» را مطرح کرده که شامل زن و مرد، هر دو مى‏شود. خداوند در آیه 187 سوره بقره، 124 سوره نساء، 195 سوره آل‏عمران و 125 سوره احزاب، تساوى بین زن و مرد را بیان کرده است.
آیت‏اللَّه جناتى یادآور شد: امروزه احادیث و اسنادى که پایه‏اى در اسلام ندارد، در جامعه رواج داده شده است که باید از گسترش آن جلوگیرى کرد. فتواى خانه‏نشینى زنان را هیچ کس صادر نکرده است. در زمان پیامبر(ص)، زنان آن حضرت نیز در فعالیت‏هاى اجتماعى حضور داشتند و حتى به سؤالات شرعى مردان پاسخ مى‏گفتند.

مردان استان مرکزى‏ مورد آزار همسران‏شان قرار مى‏گیرند

معاون امور اجتماعى بهزیستى استان مرکزى گفت: در شرایطى که آزاردیدگى زنان در محیط خانواده‏ها به عنوان یک معضل اجتماعى مطرح است، در این استان بر عکس، مردان بیشتر از زنان تحت آزاردیدگى قرار دارند.
وى افزود: بر اساس آخرین دستاورد تحقیق «همسرآزارى» در این استان، اکثر مراجعه‏کنندگان به مرکز مداخله در بحران اجتماعى، مرد بوده‏اند. بیشترین فراوانى همسرآزارى در مردان استان مرکزى در سنین 21 تا 30 سال است و در زنان 31 تا 40 سال گزارش شده است. علت بیشترین آزاردیدگى زنان در محیط خانه، تمکین نکردن از شوهر و در مردان، اعتیاد و مسائل روحى روانى آنها بوده است.
به گفته معاون بهزیستى استان مرکزى، «ناهماهنگى فکرى، فرهنگى، اجتماعى و اقتصادى زوجین»، «کم‏توجهى به خواسته‏هاى منطقى زن و شوهر»، «ضعف سیستم آموزش زناشویى»، «وجود قوانین محدود کننده طلاق زنان و ساختار نابرابر جنسى»، «ضعف جسمانى و اخلاقى در نهاد خانواده» و «کم‏سوادى و اختلالات روانى» از عوامل ایجاد و تقویت همسرآزارى است.
وى اختلافات طبقات اجتماعى و تفاوت سن زوجین و فقر را از دیگر عواملى دانست که به خشونت‏هاى خانگى دامن مى‏زند.

سالانه دو میلیون زن در جهان قاچاق مى‏شوند

رئیس دفتر امور زنان ناجا، با اشاره به قاچاق سالانه دو میلیون زن در جهان گفت: دفتر امور زنان با همکارى معاونت اطلاعات ناجا در آینده نزدیک، طرح مبارزه با قاچاق زنان را تدوین مى‏کند.
وى افزود: نیروى انتظامى با انجام بررسى‏هاى لازم در زمینه قاچاق زنان در کشور، به این نتیجه رسیده است که زنان بیشتر در مراکزى چون آرایشگاهها و ویدئوکلوپ‏ها فریب مى‏خورند. افزایش آگاهى و دانایى عمومى زنان و خانواده‏ها جهت پیشگیرى از اغفال زنان و دختران در زمینه‏هایى چون کاریابى، تحصیل و ازدواج مانع مهمى در برابر این پدیده به شمار مى‏آید.
وى در ادامه، ارتقاى جایگاه زنان در جامعه را موجب بالا رفتن ضریب امنیت کشور خواند و به افتتاح شش مرکز مشاوره و بیست دفتر مددکارى اجتماعى در استان‏هاى مختلف در طى هفته ناجا، اشاره کرد.

قرص آهن در دبیرستان‏هاى دخترانه توزیع مى‏شود

براى کاهش آسیب‏پذیرى دختران در برابر عارضه فقر آهن، در دبیرستان‏هاى دخترانه، قرص آهن توزیع مى‏شود.
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: با توجه به اینکه در ایران بیش از نیمى از زنان و دختران با کمبود آهن مواجه هستند، اجراى طرح‏هاى پیشگیرانه و درمانى به این منظور، ضرورى به نظر آمده و به همین خاطر وزارت بهداشت براى گروههاى در معرض خطر این بیمارى، برنامه‏هایى را در نظر گرفته است.

میزگرد «زن و کار از دیدگاه اسلام» برگزار شد

پنجمین میزگرد زن و کار از دیدگاه اسلام در شهر دمشق برگزار شد.
به گزارش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى، خانم دکتر الحمصى، استاد دانشکده اصول دین در این میزگرد، گفت: زنان در دنیاى معاصر توانستند از طریق کار، صلاحیت خود را اثبات کنند و بزرگ‏ترین عامل عقب‏ماندگى و محرومیت آنان از حقوق اجتماعى همین نداشتن فرصت کار بوده است.
وى افزود: در شریعت اگر نفقه بر عهده مردان گذاشته شده است، به مفهوم عدم حضور زنان در عرصه‏هاى اجتماعى نیست. اسلام نخستین کار و مسئولیت زن را تربیت فرزندان قرار داده است، این موضوعى است که امروزه در جهان اسلام کمتر مورد توجه است.
دکتر الحمصى به جنبه‏هاى مثبت و منفى حضور زن در عرصه‏هاى اجتماعى اشاره کرد و گفت: متأسفانه در گذشته چون تصور مى‏شد که حضور زن جنبه‏هاى منفى دارد، لذا زنان از کار محروم شدند. در دنیاى جدید باید سعى کرد آثار تخریبى فرهنگ غرب وارد جامعه ما نشود، چرا که اسلام همواره مدافع زنان بوده و هست.

حجاب، مانع تحصیل‏ دختر نخست‏وزیر ترکیه در کشورش شد

دختر محجبه نخست وزیر ترکیه به دلیل داشتن پوشش اسلامى نتوانست در هیچ کدام از دانشگاههاى کشورش تحصیل کند.
«اسرا اردوغان»، از دو سال پیش براى ادامه تحصیل به آمریکا رفته است. وى هم‏اکنون در رشته «تاریخ و جامعه‏شناسى» تحصیل مى‏کند.
یکى از روزنامه‏هاى ترکیه در مطلبى با تیتر «حسرت روسرى در سیماى خانواده اردوغان منعکس شد»، عنوان کرده است: براى خانواده اردوغان مشکل است که از دخترشان جدا شوند ولى ممنوعیت تحصیل دختران محجبه در ترکیه، نخست‏وزیر این کشور را ناچار کرده است که به ادامه تحصیل دخترش در آمریکا رضایت دهد.
هر چند بیش از 65 درصد زنان ترکیه از پوشش اسلامى استفاده مى‏کنند ولى محافل لائیک این کشور پوشش اسلامى زنان را سمبل مخالفت با نظام سکولار ترکیه ارزیابى کرده و با بهره‏گیرى از نفوذ خود در دستگاه قضایى، استفاده از پوشش اسلامى در ادارات و دانشگاههاى این کشور را ممنوع کرده‏اند.

آمار دختران مسن عربستان افزایش مى‏یابد

یک جامعه‏شناس که استاد دانشگاه ریاض است، پیش‏بینى کرده است، آمار پیردختران این کشور در پنج سال آینده به چهار میلیون نفر خواهد رسید.
جمعیت کنونى عربستان سعودى 5/16 میلیون نفر است و در پنج سال آینده به 20 میلیون نفر خواهد رسید. در حال حاضر 5/1 میلیون دختر که باید سال‏ها پیش ازدواج مى‏کردند در عربستان زندگى مى‏کنند.
این جامعه‏شناس با بیان اینکه 4/49 درصد از اتباع عربستان را زنان تشکیل مى‏دهند، گفت: در سال گذشته 60 هزار ازدواج و 18 هزار طلاق در این کشور به ثبت رسیده است.
دادن حق طلاق به زنان، بچه‏دار نشدن، پرداخت تمامى حقوق ماهیانه مرد به زن، شاغل بودن زنان، طلاق دادن همسر قدیمى، داشتن منزل مسکونى، ادامه تحصیل، محدودیت دیدار با خانواده و دادن کادو به تمامى اعضاى خانواده، از جمله شرایطى است که دختران و خانواده‏هاى آنها در هنگام ازدواج پیش روى داماد مى‏گذارند. رعایت نکردن این شرایط از سوى مردان نیز باعث گسترش اختلاف‏ها و در نهایت طلاق‏ها مى‏شود.

رشد جمعیت مسلمانان در آمریکا

یکى از محققان برجسته امور ادیان در آمریکا گفت: اگر میزان رشد جمعیت مسلمانان در آمریکا در حد فعلى باقى بماند، تا 17 سال آینده در چندین شهر بزرگ آمریکا جمعیت مسلمانان بیشتر از جمعیت مسیحیان خواهد شد.
وى در گفتگو با یک هفته‏نامه آمریکایى افزود: جمعیت مسلمانان آمریکا از 6 درصد رشد سالانه برخوردار است و 80 درصد از این رشد متعلق به افرادى است که از مسیحیت به اسلام گرویده‏اند و تنها 20 درصد مربوط به مسلمانان مهاجر به آمریکاست.
این محقق که کتابى با نام «اسلام در آمریکا» نوشته است، گفت: درصد گرایش به اسلام در میان دانشجویان و سیاه‏پوستان و همچنین در شهرهاى بزرگ بیشتر است. یکى از دلایل گرایش مسیحیان به اسلام این است که اسلام بر خلاف مسیحیت به مسائل اجتماعى و فرهنگى پیرامون خود اهمیت ویژه‏اى مى‏دهد.

زنان در کابینه سوریه‏

رئیس خبرگزارى سوریه گفت: زنان در کابینه سوریه از مقام مساوى با مردان برخوردارند و حضور آنان در پست‏هاى رده بالا مؤید این امر است.
وى افزود: در حال حاضر دو زن با عنوان‏هاى وزیر کار و امور اجتماعى و وزیر فرهنگ در کابینه سوریه فعالیت مى‏کنند. 30 نفر از نمایندگان مجلس این کشور نیز زن هستند و شمار زیادى از دیگر زنان در پست‏هاى ریاست امارات فعال هستند.
وى میزان بى‏سوادى در سوریه را 23 درصد ذکر کرد و افزود: این امر به طور یکسان شامل مردان و زنان مى‏شود که در زمان حاضر دولت تلاش دارد با اجبارى و رایگان کردن تحصیل، تعداد بى‏سوادان را کاهش دهد.

محدودیتى جدید براى زنان محجبه در مصر

عده‏اى از مجریان تلویزیون مصر از زمانى که به حجاب، و به ویژه چادر روى آورده‏اند، از حضور در صفحه تلویزیون منع شده‏اند.
در ماههاى اخیر، تعدادى از زنان شاغل مصر به پوشش چادر روى آورده‏اند. یکى از این زنان که ده سال است در تلویزیون مصر به شغل مجرى‏گرى مشغول مى‏باشد، گفت از سه ماه پیش که تصمیم گرفته چادر به سر کند، تنزل رتبه یافته و ممنوع‏التصویر شده است و فقط پخش صداى او بدون تصویر مجاز است.
در سال‏هاى اخیر، گرایش به پوشش در میان زنان مصر افزایش یافته و چادر به محور کشمکش میان زنان و دولت مصر تبدیل شده است.

زنان اتریشى فرزند نمى‏خواهند

طى یک نظرسنجى مشخص شده است که زنان اتریش نسبت به زنان دیگر کشورهاى اروپایى تمایل کمترى به داشتن فرزند دارند.
زنان اتریش در سن 20 تا 34 سالگى، خواهان یک کودک هستند. این در حالى است که تمایل زنان کشورهاى پرتغال، اسپانیا و لوکزامبورگ به دو فرزند مى‏رسد.
مدیر مؤسسه جمعیت‏شناسى آکادمى اتریش در این باره گفت: علت تمایل اندک زنان کشورهاى آلمانى‏زبان به شرایط اجتماعى این کشورها بستگى دارد. افراد جوان در اتریش و آلمان تمام زندگى خود را در خانواده‏هاى با تعداد کودکان کمتر تجربه کرده‏اند و براى همین تمایلى به فرزندآورى ندارند.

70 درصد زنان جهان فقیر هستند

بر اساس گزارش صندوق بین‏المللى پول، حدود 70 درصد زنان در جهان فقیر هستند.
در دهه گذشته، اختلافات طبقاتى میان مردان و زنانى که در فقر زندگى مى‏کنند همواره استمرار یافته و در موارد فراوانى زنانى که در فقر به سر مى‏برند از خدمات اجتماعى و حیاتى مانند بیمه و ارث و میراث محروم مى‏شوند.
همچنین در موارد زیادى زنان پاداش‏هاى شغلى دریافت نکرده و به نیازمندى‏هاى بهداشتى و تغذیه آنان اولویت داده نمى‏شود. زنان از آموزش و خدمات پشتیبانى نیز برخوردار نبوده و از لحاظ شرکت در تصمیم‏گیرى‏ها در منزل و جامعه در پایین‏ترین درجه قرار دارند.
گزارش مذکور افزوده است زنان فقیر در جهان همواره در معرض فشارهاى گوناگون به دلیل فقدان منابع تولیدى و مدیریت کار قرار گرفته و به یک کاربر ضعیف مبدل مى‏شوند.

یک تناقض آشکار در نظام حقوقى دولت آلمان‏

خانم «لودین»، یک زن مسلمان است که از سال 1998 از تدریس در مدارس محروم شده و شکایات وى در این مورد، تا به حال به نتیجه نرسیده است.
او تاکنون به سه مرجع قانونى شکایت برده و با عدم موفقیت در هر سه دادگاه، شکایت خود را به دیوان عالى کشور آلمان عرضه کرده است.
دیوان عالى این کشور نیز اعلام کرده است با وجود اینکه قانون هر گونه تبلیغ دین و عقیده، از جمله داشتن نمادهاى مذهبى مانند روسرى را در مدارس منع مى‏کند، اما هیچ قانون مشخصى براى منع روسرى وجود ندارد.
کارشناسان حقوقى دیوان عالى کشور مدعى هستند که حتى با وجود این تناقض آشکار در نظام حقوقى دولت آلمان و حکم دیوان عالى کشور، راهى براى بازگشت مجدد این زن به کار سابقش نیست.
«لودین» که فعلاً در یک مدرسه اسلامى خصوصى درس مى‏دهد، بر سر کردن روسرى را بخشى از آزادى عقیده و مذهب دانست که قانون اساسى آلمان آن را به رسمیت شناخته است. او گفت: روسرى، بخشى از هویت مذهبى من است. من بدون آن خود را برهنه مى‏بینم. من یک مسلمان ساده هستم و قصد دارم به ایمانم وفادار بمانم، اما برخى مایلند با من به عنوان نماینده اسلام سیاسى برخورد کنند. من حاضر نیستم از حق خودم در کشورى که مدعى آزادى مذهب است، صرف نظر کنم.

ازدواج در چین آسان مى‏شود

دولت چین مقررات جدیدى را به اجرا گذاشته است که طبق آن شهروندان چینى مى‏توانند بدون کسب اجازه از کارفرمایان خود ازدواج کنند.
پیش از این، قانونى وجود داشت که ازدواج باید حتماً با کسب مجوزى از سوى کارفرما بود که معمولاً همین امر موجب تأخیر در ازدواج جوانان چینى مى‏شد. حتى گاه کارفرمایان اجازه ازدواج به کارکنان خود نمى‏دانند.
همچنین دولت چین قانون جدیدى به منزله محدود کردن دامنه مداخلات دولت در زندگى خصوصى شهروندان، وضع کرده است. سازمان‏هاى مدافع حقوق بشر از دولت چین خواسته‏اند که در زمینه تأمین حقوق فردى شهروندان اقدامات بیشترى بکنند.

زنان فلسطین‏ به بمب‏گذارى انتحارى روى مى‏آورند

«هنا دى‏تیسیر جرادات»، ماه گذشته در یک سالن غذاخورى در حیفا، 19 نفر را به قتل رساند. وى پنجمین زنى بود که از زمان آغاز انتفاضه جارى فلسطینى‏ها در مناقشه اسرائیل و فلسطین، دست به حمله انتحارى مى‏زند.
جرادات، پنج سال قبل رشته حقوق را به پایان رسانده بود و پس از چند سال کارآموزى، قرار بود تا چند روز دیگر پروانه وکالت خود را دریافت کند، اما ناگهان با کمال تعجبِ خانواده‏اش، دست به یک عملیات انتحارى زد.
گروه جهاد اسلامى معتقد است که انگیزه وى از کشتار جمعى، انتقام‏جویى بوده است، چرا که چند ماه گذشته تعدادى سرباز اسرائیلى برادر و پسرعموى جرادات را به شهادت رساندند.
مادرِ جرادات مى‏گوید دخترش همیشه انسانى مذهبى بوده و هفته‏اى دو روز، روزه مى‏گرفته است؛ اما پس از مرگ برادر و پسرعمویش این احساسات، قوت بیشترى گرفته و وى با مطالعه قرآن هر روز، روزه مى‏گرفته است.
برادر شهید این زن که یکى از رهبران گروه جهاد اسلامى بود در مقابل وى به شهادت رسیده است. برادرِ کوچک‏تر جرادات گفت: تنها چیزى که خواهرم را وادار به این کار کرده است، انتقام از مرگ برادرم بوده. حال مردم به ما تبریک مى‏گویند. پس براى چه گریه کنیم. این روز مثل روز عروسى خواهرم است، خوش‏ترین روز زندگى‏اش.

پیرترین زن جهان 116 ساله شد

پیرترین زن و مرد جهان در جزیره کیوشو در جنوب ژاپن زندگى مى‏کنند.
پیرترین زن که به تازگى 116 ساله شده است، عادت دارد دو روز پیاپى بخوابد و دو روز پیاپى بیدار باشد. این زن علاوه بر نوه و نتیجه‏هاى بسیار، داراى یازده ندیده، یعنى همان نوه نوه است.
ژاپن در مقایسه با دیگر نقاط جهان، بیشترین حد نصاب طول عمر را داراست. راز عمر در این کشور را در نتیجه مصرف ماهى و غذاهاى کم‏چربى، رفاه اجتماعى و شبکه‏هاى حمایت از خانواده مى‏دانند.

آمار قبولى دختران‏ در رشته‏هاى پزشکى شگفت‏انگیز است‏

الهه کولایى، نماینده مردم تهران از آمار شگفت‏انگیز قبولى دختران در رشته‏هاى پزشکى و دندانپزشکى خبر داد.
به گفته وى، در سال 1382 در رشته‏هاى پزشکى 1374 دانشجوى دختر پذیرش شده‏اند، در حالى که آمار پذیرش پسران 752 نفر بوده است. تعداد پذیرفته‏شدگان دختر در رشته دندانپزشکى نیز 348 نفر در برابر 178 دانشجوى پسر است.
خانم کولایى در جمع خبرنگاران تصریح کرد: اگر فراکسیون زنان وارد عمل نمى‏شد و جلوى اعمال تبعیض را نمى‏گرفت شاهد تضییع حقوق دختران‏مان بودیم. جامعه باید بر اساس توانمندى‏هاى افراد به گزینش بپردازد نه معیارهاى جنسیتى.
اعتراض فراکسیون زنان به آئین‏نامه وزارت بهداشت و درمان براى تعیین سقف 50 درصدى سهمیه دختران براى ورود به رشته‏هاى پزشکى و غیر پزشکى، چندى قبل باعث لغو این آئین‏نامه شد.

برگزارى همایش نقش زن در انتفاضه فلسطین‏
گزارش: نرگس گنجى‏

همایش دو روزه «نقش زن در انتفاضه فلسطین» در دانشکده فنى دکتر شریعتى - در تهران - برگزار شد. در این همایش، شرکت‏کنندگان با ارائه مقالاتى به بررسى و تحلیل ابعاد گوناگون مشارکت زنان فلسطینى در شکل‏گیرى و استمرار انتفاضه پرداختند.
از برنامه‏هاى جنبى این همایش، برگزارى نمایشگاه آثار هنرى و تجسمى هنرمندان ایرانى و جوان، در ارتباط با موضوع همایش بود. همچنین برخى از صاحب‏نظران ایرانى و فلسطینى - احمد سروش‏نژاد، شمس‏الدین رحمانى، فاطمه کروبى و نرگس گنجى از ایران؛ و ابوجهاد، رانیه ماضى و لیلا خالد از فلسطین طى میزگردى، به پرسش‏هاى دانشجویان شرکت‏کننده در این گردهمایى پاسخ دادند. خانم لیلا خالد - از شخصیت‏هاى فرهنگى و فعال فلسطینى - مقایسه وضعیت روحى مادران رزمندگان فلسطینى و زنان اسرائیلى را مقایسه‏اى نادرست خواند و گفت: «ما براى آزادى سرزمین اجدادى خود و در دفاع از حقى مسلّم، مبارزه مى‏کنیم حال آنکه یهودیان ساکن در سرزمین اشغالى، مهاجرانى از کشورهاى مختلف دنیا هستند که با تبلیغات صهیونیست‏ها به فلسطین آمده‏اند و بدیهى است که هیچ شباهتى میان انگیزه‏هاى ما وجود ندارد.» وى در پاسخ به پرسشى مبنى بر اینکه آیا مبارزات فلسطینى‏ها رویکردى ناسیونالیستى دارد یا اسلامى؟ گفت: «هر جا مردم براى عدالت، آزادى و استقلال مبارزه کنند، آن مبارزه مطابق با آرمان‏هاى اسلام است و هر جا حق پیروز شود، اسلام پیروز شده است؛ همچنان که پیروزى ملت ایران بر رژیم شاهنشاهىِ وابسته به استکبار، پیروزى اسلام و همه امت مسلمان و حق‏طلب بود.»
در بیانیه اختتامیه این سمینار - که در آن جمعى از مادران شهداى داوطلب (استشهادى) نیز در آن شرکت داشتند - ضمن اشاره به ریشه‏هاى استعمارى جنبش صهیونیسم و تجلیل از شرکت فعال زنان و دختران فلسطینى در انتفاضه، بر ضرورت حمایت همه جانبه ملت‏هاى مسلمان از این جنبش تأکید شد.
لازم به ذکر است «انتفاضه» لفظاً به معناى حرکت و خیزش است که پس از قیام عمومى و مستمر فلسطینیان که از سال 1987 با جهت‏گیرى اسلامى و فریاد «اللَّه اکبر» آغاز شد، به صورت نامى ویژه براى مبارزات اسلامى فلسطین، در همه جهان شناخته شده است.