اخبار
رهبر انقلاب:جوانان با قرآن انس بیشترى بگیرند
رهبر معظم انقلاب در جمع داوران بینالمللى و نفرات برتر شرکتکننده در بیستمین دوره مسابقات حفظ، قرائت و تفسیر قرآن کریم، اعلام کردند: استکبار از بیدارى اسلامى در میان مسلمانان هراس دارد و وحدت و یکپارچگى امت اسلامى و پرهیز از اختلافات، راه مقابله با دشمنان اسلام است.
ایشان نیاز مهم و اصلى امت بزرگ اسلامى را انس با قرآن و تدبر در آن و در نهایت، عمل به قرآن در محدوده زندگى فردى و جمعى دانستند و تأکید کردند: امت اسلامى زمانى به برکت عمل به قرآن، سرآمد علم، عزت، اخلاق و معنویت بود؛ اما امروز به دلیل فاصله گرفتن از قرآن با مشکلات متعددى از جمله نداشتن وحدت کلمه و استقلال، پیشرو نبودن در عرصههاى علمى و مدنى و اعمال سلطه از جانب قدرتهاى زورگو، مواجه است.
رهبر انقلاب در توصیه به جوانان براى انس بیشتر با قرآن و فهم معانى آن گفتند: اگر امت اسلامى در راه تعالیم اسلام و قرآن گام بردارد و در جهت اتحاد اسلامى، تهذیب نفس، برادرى و محبت دینى، پیشرفت علمى و صلابت و اقتدار در مقابل دشمنان تلاش نماید، بىشک زمینههاى تأثیرگذارى این قدرت بزرگ اسلامى بروز و ظهور خواهد یافت.نرخ مشارکت زنان ایران به 8/14 رسید
مشاور رئیسجمهور در امور زنان اعلام کرد: نرخ مشارکت زنان در ایران به 8/14 درصد رسیده است که این رقم بالاترین نرخ مشارکت زنان در طول تاریخ ایران است.
خانم شجاعى گفت: بالاترین نرخ رشد قبلى مشارکت زنان با 12 درصد، به سال 1356 تعلق داشت، اما این رقم به تدریج تا سال 1365 به علت تحولات فرهنگى و سیاسى در ایران، به 8 درصد کاهش یافت.
وى افزود: طبق پیشبینى گزارش بانک جهانى تا سال 1388 این رقم به 25 درصد افزایش خواهد یافت و کشور ما تازه به گروه کشورهاى در حال توسعه نزدیک مىشود. نرخ رشد مشارکت زنان در کشورهاى توسعهیافته بالاتر از 25 درصد است.ناآگاهى حقوقى زنان بنیان خانواده را سست مىکند
مشاور وزیر و مدیر کل دفتر امور بانوان وزارت کشور گفت: زنان ما از حداقل آگاهىها برخوردار نیستند.
فخرالسادات محتشمىپور در نشست تخصصى بررسى طرح آموزشى پژوهشى خانواده سالم، افزود: نداشتن آگاهى در زمینههاى حقوقى و مهارتهاى زندگى و تعامل با همسر، موجب بروز اختلافات اساسى در بنیان خانوادهها شده است. ما مىخواهیم با آموزش دادن برخى حقوق و مسائل روانشناسى و بهداشتى، اطلاعات زنان را در جهت شناخت بهتر خودشان بالا ببریم و خانوادهاى سالم ایجاد کنیم.
وى خاطرنشان کرد این اطلاعرسانى موجب متلاشى شدن خانوادهها نمىشود و به زودى به صورت آزمایشى در بعضى از مناطق و شهرستانها اجرا خواهد شد.بخش فرهنگ کشور احتیاج به بازنگرى عقلانى دارد
عضو کمیسیون فرهنگى مجلس شوراى اسلامى، گفت: اگر بودجهریزى در امر فرهنگ و هنر به همین صورت ادامه پیدا کند به زودى مرگ فرهنگ و هنر کشورمان فرا خواهد رسید.
اکرم مصورىمنش گفت: نگاه دوگانه فرهنگى کشور که از دو دیدگاه متحجرانه و لیبرال ناشى شده است، یک سردرگمى پیچیده در مسائل فرهنگى به وجود آورده که سهم اعتبارى فرهنگ را در سیاستگذارىهاى کلان با تطبیق همراه کرده است.
وى افزود: اگر نتوانیم به یک بازنگرى منطقى و عقلانى در بخش فرهنگ برسیم، محصولات فرهنگى ما سفارشى خواهند شد و در این صورت باید در انتظار پیامدهاى خطرناکى در بخش فرهنگ باشیم.
مصورىمنش با تأکید بر عدم تناسب میان اعتبار مالى بخش فرهنگ با فرهنگ غنى کشور گفت: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگى است اما بر خلاف شعار انقلاب فرهنگى، بخش فرهنگ از همان ابتدا از کمترین سهم اعتبارى نسبت به سایر مقولهها برخوردار است و هیچ تناسبى با شعارهاى ما ندارد. کسانى هم که سیاستگذارىهاى کلان کشور را بر عهده دارند، صرفاً به گوشزد کردن خطرات ناشى از رکود فرهنگ و تهاجم فرهنگى اکتفا مىکنند.شیرین عبادى برنده جایزه صلح نوبل شد
خانم شیرین عبادى، نویسنده و حقوقدان و از جمله فعالان حقوق کودک و حقوق بشر در ایران، جایزه صلح نوبل 2003 را از میان 165 نامزد دریافت جایزه، از جمله پاپ، ژاک شیراک، و واسلاو هاول به خود اختصاص داد.
در متن بیانیه صلح نوبل آمده است: «کمیته صلح نوبل در نروژ تصمیم گرفته است جایزه صلح سال 2003 را به شیرین عبادى براى تلاشهایى که وى در راه دمکراسى و حقوق بشر انجام داده، اعطا کند. وى تلاشهاى خود را به ویژه بر مبارزه براى احراز حقوق زنان و کودکان متمرکز کرده است. حوزه فعالیت شیرین عبادى بر مبارزه براى حقوق اساسى بشر استوار است.
براى کمیته نوبل، مایه افتخار است که جایزه صلح نوبل را به زنى بدهد که عضوى از جهان اسلام است و زنى است که همراه با تمام کسانى که در جهان براى حقوق بشر مبارزه مىکنند، دنیا مىتواند به او ببالد ...»
خانم عبادى که متولد 1326 در همدان و اولین ایرانى و زن مسلمان برنده جایزه صلح نوبل مىباشد، پس از دریافت فوق لیسانس قضایى به استخدام دادگسترى در آمد و کارش را به عنوان قاضى و ریاست کل دادگاه شهر تهران شروع کرد. وى پس از انقلاب اسلامى نیز به وکالت دادگسترى و تدریس در دانشگاه روى آورد. او کتابهاى چندى در باره «حقوق ادبى و هنرى»، «حقوق پزشکى»، «حقوق معمارى»، «حقوق پناهندگان»، «حقوق کودک» و ... نگاشته است.
پس از معرفى خانم عبادى به عنوان برنده جایزه صلح نوبل، پیامهاى تبریکى از سراسر جهان و نیز مراکز و شخصیتهاى داخل کشور فرستاده شد. ارزش جایزه صلح نوبل به مبلغ یک میلیون و سیصدهزار دلار هر چند قابل توجه است اما بیش از همه اعتبار و شهرت جهانى این جایزه مورد توجه محافل سیاسى و فرهنگى در جهان مىباشد.
خانم عبادى در یک گفتگوى مطبوعاتى در پاریس پس از اعلام دریافت جایزه صلح نوبل توسط وى، با اشاره به برخى تنگناهاى قانونى زنان در ایران گفت:
زیبایى زندگى در ایران در مبارزه با مشکلات زندگى به عنوان یک زن و در عین حال یک حقوقدان مىباشد. اگر در کشورى غیر از ایران زندگى مىکردم به اندازه امروز، مغرور نبودم.
به گزارش خبرگزارى فرانسه، وى ضمن هشدار به امریکا براى عدم دخالت در امور ایران گفت: ایرانیان مبارزه براى حقوق بشر را خودشان هدایت مىکنند و ما مخالف هر گونه دخالت خارجى در ایران هستیم. وى همچنین در حمایت از حقوق فلسطینیان، نزاع میان آنان و رژیم صهیونیستى را یک جنگ نابرابر خواند و از آن به عنوان جنگ «سنگ علیه اسلحه» یاد کرد.
دریافت جایزه صلح نوبل توسط یک زن مسلمان ایرانى، مایه خوشحالى است و پیام زن به سهم خود به خانم عبادى تبریک مىگوید؛ هر چند حضور بدون حجاب وى در مصاحبه مطبوعاتى خود در پاریس، خلاف شرع و خارج از شئون اسلامى زن مسلمان بود و مایه تأسف است. کما اینکه پارهاى از دیدگاههاى وى در باره حقوق زنان، اساساً با موازین شرعى فاصله دارد.جراید باید جوانپسند باشند
شهربانو امانى، نماینده مردم ارومیه، گفت: در حال حاضر جوانان کشور نمىتوانند خواستهها و مطالبات خود را از لابهلاى کاغذهاى روزنامه و مطبوعات پیدا کنند.
وى در گفتگو با خبرگزارى افزود: باید دید که خواستههاى جوانان از مطبوعات متعدد چیست. اگر این امر مورد پژوهش قرار گیرد طبیعتاً مسئولان نشر و تولید روزنامهها به این امر توجه خواهند کرد که مخاطبان خود را جمعیت جوان قرار دهند.
خانم امانى اظهار کرد: با توجه به آنکه در دنیاى امروزى شاهد رقابتهاى متعدد اطلاعرسانى از جمله شبکههاى مختلف اینترنتى و ماهوارهاى هستیم باید توجه کرد که جوان تا چه اندازه مىتواند خواستههاى خود را از روزنامهها و مطبوعات به دست آورد. اگر جوان بتواند خواستهها و مطالبات خود را از لابهلاى ورقههاى روزنامهها به دست آورد، مطمئناً به عنوان یک کالاى بهروز و ارزانقیمت، این کالاى فرهنگى سیاسى را هر روز خریدارى مىکند.علل رشد حضور زنان در دانشگاهها بررسى شد
به گزارش روابط عمومى شوراى فرهنگى اجتماعى زنان، در یک نظرسنجى در باره علل و عوامل رویکرد دختران به تحصیلات عالیه، پاسخدهندگان به علل متعددى اشاره کردند. کسب موقعیت اجتماعى 6/21% و حذف محدودیتهاى انتخاب رشته براى دختران با 7/2% بیشترین و کمترین آمار را در این میان داشتند.
همچنین از میان تبعات و آثار رویکرد دختران به تحصیلات عالیه، بیکارى مردان نانآور خانه به علت اشتغال مشاغل توسط زنان با 5/18% بیشترین و درک بهتر از همسران و شرایط کارى آنها با 7/3% کمترین آمار را دارا بودند.
علاوه بر اعتماد خانوادهها به منظور حضور دختران در مراکز علمى، علاقه به تحصیل، خدمت به جامعه، کسب موقعیت اجتماعى، داشتن پشتوانه مادى و اقتصادى، پر کردن اوقات فراغت، یافتن شانس بیشتر براى ازدواج و تشویق اعضاى خانواده مسبب رشد حضور دختران در مجامع علمى و دانشگاهى شده است.
عدم برخوردارى از شغل مناسب پس از پایان تحصیل، خیل کثیر تحصیلکردههاى بیکار، مسئله خدمت سربازى و وقفه در ادامه تحصیل، تمایل به اشتغال در یک شغل پردرآمد به جاى تحصیل در دانشگاه از مهمترین علل روگردانى برخى پسران از تحصیل در دانشگاه است.مردسالارى، زنان را از فعالیت اجتماعى دور کرده است
آیتاللَّه ابراهیم جناتى گفت: مردسالارى و بىعدالتى برخى مردان سبب دور ماندن زنان از فعالیتهاى اجتماعى شده است.
ایشان افزود: متأسفانه مردان خود را سالار دانسته و از زنان به عنوان ابزار، خادم و کنیز استفاده کرده و آنان نیز این حاکمیت را پذیرفتهاند. برخى زنان نیز تحولات تاریخى را در نظر نگرفته و روشهاى 50 سال پیش را مطرح مىکنند و به سنتگرایى خود ادامه مىدهند.
وى گفت: در اولین و موثقترین منبع اجتهادى اسلام که همان قرآن کریم است، هیچ گونه تفاوتى بین زن و مرد نیست. قرآن کریم در فرامین خود واژه کلى «بنىآدم» و «الناس» را مطرح کرده که شامل زن و مرد، هر دو مىشود. خداوند در آیه 187 سوره بقره، 124 سوره نساء، 195 سوره آلعمران و 125 سوره احزاب، تساوى بین زن و مرد را بیان کرده است.
آیتاللَّه جناتى یادآور شد: امروزه احادیث و اسنادى که پایهاى در اسلام ندارد، در جامعه رواج داده شده است که باید از گسترش آن جلوگیرى کرد. فتواى خانهنشینى زنان را هیچ کس صادر نکرده است. در زمان پیامبر(ص)، زنان آن حضرت نیز در فعالیتهاى اجتماعى حضور داشتند و حتى به سؤالات شرعى مردان پاسخ مىگفتند.مردان استان مرکزى مورد آزار همسرانشان قرار مىگیرند
معاون امور اجتماعى بهزیستى استان مرکزى گفت: در شرایطى که آزاردیدگى زنان در محیط خانوادهها به عنوان یک معضل اجتماعى مطرح است، در این استان بر عکس، مردان بیشتر از زنان تحت آزاردیدگى قرار دارند.
وى افزود: بر اساس آخرین دستاورد تحقیق «همسرآزارى» در این استان، اکثر مراجعهکنندگان به مرکز مداخله در بحران اجتماعى، مرد بودهاند. بیشترین فراوانى همسرآزارى در مردان استان مرکزى در سنین 21 تا 30 سال است و در زنان 31 تا 40 سال گزارش شده است. علت بیشترین آزاردیدگى زنان در محیط خانه، تمکین نکردن از شوهر و در مردان، اعتیاد و مسائل روحى روانى آنها بوده است.
به گفته معاون بهزیستى استان مرکزى، «ناهماهنگى فکرى، فرهنگى، اجتماعى و اقتصادى زوجین»، «کمتوجهى به خواستههاى منطقى زن و شوهر»، «ضعف سیستم آموزش زناشویى»، «وجود قوانین محدود کننده طلاق زنان و ساختار نابرابر جنسى»، «ضعف جسمانى و اخلاقى در نهاد خانواده» و «کمسوادى و اختلالات روانى» از عوامل ایجاد و تقویت همسرآزارى است.
وى اختلافات طبقات اجتماعى و تفاوت سن زوجین و فقر را از دیگر عواملى دانست که به خشونتهاى خانگى دامن مىزند.سالانه دو میلیون زن در جهان قاچاق مىشوند
رئیس دفتر امور زنان ناجا، با اشاره به قاچاق سالانه دو میلیون زن در جهان گفت: دفتر امور زنان با همکارى معاونت اطلاعات ناجا در آینده نزدیک، طرح مبارزه با قاچاق زنان را تدوین مىکند.
وى افزود: نیروى انتظامى با انجام بررسىهاى لازم در زمینه قاچاق زنان در کشور، به این نتیجه رسیده است که زنان بیشتر در مراکزى چون آرایشگاهها و ویدئوکلوپها فریب مىخورند. افزایش آگاهى و دانایى عمومى زنان و خانوادهها جهت پیشگیرى از اغفال زنان و دختران در زمینههایى چون کاریابى، تحصیل و ازدواج مانع مهمى در برابر این پدیده به شمار مىآید.
وى در ادامه، ارتقاى جایگاه زنان در جامعه را موجب بالا رفتن ضریب امنیت کشور خواند و به افتتاح شش مرکز مشاوره و بیست دفتر مددکارى اجتماعى در استانهاى مختلف در طى هفته ناجا، اشاره کرد.قرص آهن در دبیرستانهاى دخترانه توزیع مىشود
براى کاهش آسیبپذیرى دختران در برابر عارضه فقر آهن، در دبیرستانهاى دخترانه، قرص آهن توزیع مىشود.
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: با توجه به اینکه در ایران بیش از نیمى از زنان و دختران با کمبود آهن مواجه هستند، اجراى طرحهاى پیشگیرانه و درمانى به این منظور، ضرورى به نظر آمده و به همین خاطر وزارت بهداشت براى گروههاى در معرض خطر این بیمارى، برنامههایى را در نظر گرفته است.میزگرد «زن و کار از دیدگاه اسلام» برگزار شد
پنجمین میزگرد زن و کار از دیدگاه اسلام در شهر دمشق برگزار شد.
به گزارش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى، خانم دکتر الحمصى، استاد دانشکده اصول دین در این میزگرد، گفت: زنان در دنیاى معاصر توانستند از طریق کار، صلاحیت خود را اثبات کنند و بزرگترین عامل عقبماندگى و محرومیت آنان از حقوق اجتماعى همین نداشتن فرصت کار بوده است.
وى افزود: در شریعت اگر نفقه بر عهده مردان گذاشته شده است، به مفهوم عدم حضور زنان در عرصههاى اجتماعى نیست. اسلام نخستین کار و مسئولیت زن را تربیت فرزندان قرار داده است، این موضوعى است که امروزه در جهان اسلام کمتر مورد توجه است.
دکتر الحمصى به جنبههاى مثبت و منفى حضور زن در عرصههاى اجتماعى اشاره کرد و گفت: متأسفانه در گذشته چون تصور مىشد که حضور زن جنبههاى منفى دارد، لذا زنان از کار محروم شدند. در دنیاى جدید باید سعى کرد آثار تخریبى فرهنگ غرب وارد جامعه ما نشود، چرا که اسلام همواره مدافع زنان بوده و هست.حجاب، مانع تحصیل دختر نخستوزیر ترکیه در کشورش شد
دختر محجبه نخست وزیر ترکیه به دلیل داشتن پوشش اسلامى نتوانست در هیچ کدام از دانشگاههاى کشورش تحصیل کند.
«اسرا اردوغان»، از دو سال پیش براى ادامه تحصیل به آمریکا رفته است. وى هماکنون در رشته «تاریخ و جامعهشناسى» تحصیل مىکند.
یکى از روزنامههاى ترکیه در مطلبى با تیتر «حسرت روسرى در سیماى خانواده اردوغان منعکس شد»، عنوان کرده است: براى خانواده اردوغان مشکل است که از دخترشان جدا شوند ولى ممنوعیت تحصیل دختران محجبه در ترکیه، نخستوزیر این کشور را ناچار کرده است که به ادامه تحصیل دخترش در آمریکا رضایت دهد.
هر چند بیش از 65 درصد زنان ترکیه از پوشش اسلامى استفاده مىکنند ولى محافل لائیک این کشور پوشش اسلامى زنان را سمبل مخالفت با نظام سکولار ترکیه ارزیابى کرده و با بهرهگیرى از نفوذ خود در دستگاه قضایى، استفاده از پوشش اسلامى در ادارات و دانشگاههاى این کشور را ممنوع کردهاند.آمار دختران مسن عربستان افزایش مىیابد
یک جامعهشناس که استاد دانشگاه ریاض است، پیشبینى کرده است، آمار پیردختران این کشور در پنج سال آینده به چهار میلیون نفر خواهد رسید.
جمعیت کنونى عربستان سعودى 5/16 میلیون نفر است و در پنج سال آینده به 20 میلیون نفر خواهد رسید. در حال حاضر 5/1 میلیون دختر که باید سالها پیش ازدواج مىکردند در عربستان زندگى مىکنند.
این جامعهشناس با بیان اینکه 4/49 درصد از اتباع عربستان را زنان تشکیل مىدهند، گفت: در سال گذشته 60 هزار ازدواج و 18 هزار طلاق در این کشور به ثبت رسیده است.
دادن حق طلاق به زنان، بچهدار نشدن، پرداخت تمامى حقوق ماهیانه مرد به زن، شاغل بودن زنان، طلاق دادن همسر قدیمى، داشتن منزل مسکونى، ادامه تحصیل، محدودیت دیدار با خانواده و دادن کادو به تمامى اعضاى خانواده، از جمله شرایطى است که دختران و خانوادههاى آنها در هنگام ازدواج پیش روى داماد مىگذارند. رعایت نکردن این شرایط از سوى مردان نیز باعث گسترش اختلافها و در نهایت طلاقها مىشود.رشد جمعیت مسلمانان در آمریکا
یکى از محققان برجسته امور ادیان در آمریکا گفت: اگر میزان رشد جمعیت مسلمانان در آمریکا در حد فعلى باقى بماند، تا 17 سال آینده در چندین شهر بزرگ آمریکا جمعیت مسلمانان بیشتر از جمعیت مسیحیان خواهد شد.
وى در گفتگو با یک هفتهنامه آمریکایى افزود: جمعیت مسلمانان آمریکا از 6 درصد رشد سالانه برخوردار است و 80 درصد از این رشد متعلق به افرادى است که از مسیحیت به اسلام گرویدهاند و تنها 20 درصد مربوط به مسلمانان مهاجر به آمریکاست.
این محقق که کتابى با نام «اسلام در آمریکا» نوشته است، گفت: درصد گرایش به اسلام در میان دانشجویان و سیاهپوستان و همچنین در شهرهاى بزرگ بیشتر است. یکى از دلایل گرایش مسیحیان به اسلام این است که اسلام بر خلاف مسیحیت به مسائل اجتماعى و فرهنگى پیرامون خود اهمیت ویژهاى مىدهد.زنان در کابینه سوریه
رئیس خبرگزارى سوریه گفت: زنان در کابینه سوریه از مقام مساوى با مردان برخوردارند و حضور آنان در پستهاى رده بالا مؤید این امر است.
وى افزود: در حال حاضر دو زن با عنوانهاى وزیر کار و امور اجتماعى و وزیر فرهنگ در کابینه سوریه فعالیت مىکنند. 30 نفر از نمایندگان مجلس این کشور نیز زن هستند و شمار زیادى از دیگر زنان در پستهاى ریاست امارات فعال هستند.
وى میزان بىسوادى در سوریه را 23 درصد ذکر کرد و افزود: این امر به طور یکسان شامل مردان و زنان مىشود که در زمان حاضر دولت تلاش دارد با اجبارى و رایگان کردن تحصیل، تعداد بىسوادان را کاهش دهد.محدودیتى جدید براى زنان محجبه در مصر
عدهاى از مجریان تلویزیون مصر از زمانى که به حجاب، و به ویژه چادر روى آوردهاند، از حضور در صفحه تلویزیون منع شدهاند.
در ماههاى اخیر، تعدادى از زنان شاغل مصر به پوشش چادر روى آوردهاند. یکى از این زنان که ده سال است در تلویزیون مصر به شغل مجرىگرى مشغول مىباشد، گفت از سه ماه پیش که تصمیم گرفته چادر به سر کند، تنزل رتبه یافته و ممنوعالتصویر شده است و فقط پخش صداى او بدون تصویر مجاز است.
در سالهاى اخیر، گرایش به پوشش در میان زنان مصر افزایش یافته و چادر به محور کشمکش میان زنان و دولت مصر تبدیل شده است.زنان اتریشى فرزند نمىخواهند
طى یک نظرسنجى مشخص شده است که زنان اتریش نسبت به زنان دیگر کشورهاى اروپایى تمایل کمترى به داشتن فرزند دارند.
زنان اتریش در سن 20 تا 34 سالگى، خواهان یک کودک هستند. این در حالى است که تمایل زنان کشورهاى پرتغال، اسپانیا و لوکزامبورگ به دو فرزند مىرسد.
مدیر مؤسسه جمعیتشناسى آکادمى اتریش در این باره گفت: علت تمایل اندک زنان کشورهاى آلمانىزبان به شرایط اجتماعى این کشورها بستگى دارد. افراد جوان در اتریش و آلمان تمام زندگى خود را در خانوادههاى با تعداد کودکان کمتر تجربه کردهاند و براى همین تمایلى به فرزندآورى ندارند.70 درصد زنان جهان فقیر هستند
بر اساس گزارش صندوق بینالمللى پول، حدود 70 درصد زنان در جهان فقیر هستند.
در دهه گذشته، اختلافات طبقاتى میان مردان و زنانى که در فقر زندگى مىکنند همواره استمرار یافته و در موارد فراوانى زنانى که در فقر به سر مىبرند از خدمات اجتماعى و حیاتى مانند بیمه و ارث و میراث محروم مىشوند.
همچنین در موارد زیادى زنان پاداشهاى شغلى دریافت نکرده و به نیازمندىهاى بهداشتى و تغذیه آنان اولویت داده نمىشود. زنان از آموزش و خدمات پشتیبانى نیز برخوردار نبوده و از لحاظ شرکت در تصمیمگیرىها در منزل و جامعه در پایینترین درجه قرار دارند.
گزارش مذکور افزوده است زنان فقیر در جهان همواره در معرض فشارهاى گوناگون به دلیل فقدان منابع تولیدى و مدیریت کار قرار گرفته و به یک کاربر ضعیف مبدل مىشوند.یک تناقض آشکار در نظام حقوقى دولت آلمان
خانم «لودین»، یک زن مسلمان است که از سال 1998 از تدریس در مدارس محروم شده و شکایات وى در این مورد، تا به حال به نتیجه نرسیده است.
او تاکنون به سه مرجع قانونى شکایت برده و با عدم موفقیت در هر سه دادگاه، شکایت خود را به دیوان عالى کشور آلمان عرضه کرده است.
دیوان عالى این کشور نیز اعلام کرده است با وجود اینکه قانون هر گونه تبلیغ دین و عقیده، از جمله داشتن نمادهاى مذهبى مانند روسرى را در مدارس منع مىکند، اما هیچ قانون مشخصى براى منع روسرى وجود ندارد.
کارشناسان حقوقى دیوان عالى کشور مدعى هستند که حتى با وجود این تناقض آشکار در نظام حقوقى دولت آلمان و حکم دیوان عالى کشور، راهى براى بازگشت مجدد این زن به کار سابقش نیست.
«لودین» که فعلاً در یک مدرسه اسلامى خصوصى درس مىدهد، بر سر کردن روسرى را بخشى از آزادى عقیده و مذهب دانست که قانون اساسى آلمان آن را به رسمیت شناخته است. او گفت: روسرى، بخشى از هویت مذهبى من است. من بدون آن خود را برهنه مىبینم. من یک مسلمان ساده هستم و قصد دارم به ایمانم وفادار بمانم، اما برخى مایلند با من به عنوان نماینده اسلام سیاسى برخورد کنند. من حاضر نیستم از حق خودم در کشورى که مدعى آزادى مذهب است، صرف نظر کنم.ازدواج در چین آسان مىشود
دولت چین مقررات جدیدى را به اجرا گذاشته است که طبق آن شهروندان چینى مىتوانند بدون کسب اجازه از کارفرمایان خود ازدواج کنند.
پیش از این، قانونى وجود داشت که ازدواج باید حتماً با کسب مجوزى از سوى کارفرما بود که معمولاً همین امر موجب تأخیر در ازدواج جوانان چینى مىشد. حتى گاه کارفرمایان اجازه ازدواج به کارکنان خود نمىدانند.
همچنین دولت چین قانون جدیدى به منزله محدود کردن دامنه مداخلات دولت در زندگى خصوصى شهروندان، وضع کرده است. سازمانهاى مدافع حقوق بشر از دولت چین خواستهاند که در زمینه تأمین حقوق فردى شهروندان اقدامات بیشترى بکنند.زنان فلسطین به بمبگذارى انتحارى روى مىآورند
«هنا دىتیسیر جرادات»، ماه گذشته در یک سالن غذاخورى در حیفا، 19 نفر را به قتل رساند. وى پنجمین زنى بود که از زمان آغاز انتفاضه جارى فلسطینىها در مناقشه اسرائیل و فلسطین، دست به حمله انتحارى مىزند.
جرادات، پنج سال قبل رشته حقوق را به پایان رسانده بود و پس از چند سال کارآموزى، قرار بود تا چند روز دیگر پروانه وکالت خود را دریافت کند، اما ناگهان با کمال تعجبِ خانوادهاش، دست به یک عملیات انتحارى زد.
گروه جهاد اسلامى معتقد است که انگیزه وى از کشتار جمعى، انتقامجویى بوده است، چرا که چند ماه گذشته تعدادى سرباز اسرائیلى برادر و پسرعموى جرادات را به شهادت رساندند.
مادرِ جرادات مىگوید دخترش همیشه انسانى مذهبى بوده و هفتهاى دو روز، روزه مىگرفته است؛ اما پس از مرگ برادر و پسرعمویش این احساسات، قوت بیشترى گرفته و وى با مطالعه قرآن هر روز، روزه مىگرفته است.
برادر شهید این زن که یکى از رهبران گروه جهاد اسلامى بود در مقابل وى به شهادت رسیده است. برادرِ کوچکتر جرادات گفت: تنها چیزى که خواهرم را وادار به این کار کرده است، انتقام از مرگ برادرم بوده. حال مردم به ما تبریک مىگویند. پس براى چه گریه کنیم. این روز مثل روز عروسى خواهرم است، خوشترین روز زندگىاش.پیرترین زن جهان 116 ساله شد
پیرترین زن و مرد جهان در جزیره کیوشو در جنوب ژاپن زندگى مىکنند.
پیرترین زن که به تازگى 116 ساله شده است، عادت دارد دو روز پیاپى بخوابد و دو روز پیاپى بیدار باشد. این زن علاوه بر نوه و نتیجههاى بسیار، داراى یازده ندیده، یعنى همان نوه نوه است.
ژاپن در مقایسه با دیگر نقاط جهان، بیشترین حد نصاب طول عمر را داراست. راز عمر در این کشور را در نتیجه مصرف ماهى و غذاهاى کمچربى، رفاه اجتماعى و شبکههاى حمایت از خانواده مىدانند.آمار قبولى دختران در رشتههاى پزشکى شگفتانگیز است
الهه کولایى، نماینده مردم تهران از آمار شگفتانگیز قبولى دختران در رشتههاى پزشکى و دندانپزشکى خبر داد.
به گفته وى، در سال 1382 در رشتههاى پزشکى 1374 دانشجوى دختر پذیرش شدهاند، در حالى که آمار پذیرش پسران 752 نفر بوده است. تعداد پذیرفتهشدگان دختر در رشته دندانپزشکى نیز 348 نفر در برابر 178 دانشجوى پسر است.
خانم کولایى در جمع خبرنگاران تصریح کرد: اگر فراکسیون زنان وارد عمل نمىشد و جلوى اعمال تبعیض را نمىگرفت شاهد تضییع حقوق دخترانمان بودیم. جامعه باید بر اساس توانمندىهاى افراد به گزینش بپردازد نه معیارهاى جنسیتى.
اعتراض فراکسیون زنان به آئیننامه وزارت بهداشت و درمان براى تعیین سقف 50 درصدى سهمیه دختران براى ورود به رشتههاى پزشکى و غیر پزشکى، چندى قبل باعث لغو این آئیننامه شد.برگزارى همایش نقش زن در انتفاضه فلسطین
گزارش: نرگس گنجىهمایش دو روزه «نقش زن در انتفاضه فلسطین» در دانشکده فنى دکتر شریعتى - در تهران - برگزار شد. در این همایش، شرکتکنندگان با ارائه مقالاتى به بررسى و تحلیل ابعاد گوناگون مشارکت زنان فلسطینى در شکلگیرى و استمرار انتفاضه پرداختند.
از برنامههاى جنبى این همایش، برگزارى نمایشگاه آثار هنرى و تجسمى هنرمندان ایرانى و جوان، در ارتباط با موضوع همایش بود. همچنین برخى از صاحبنظران ایرانى و فلسطینى - احمد سروشنژاد، شمسالدین رحمانى، فاطمه کروبى و نرگس گنجى از ایران؛ و ابوجهاد، رانیه ماضى و لیلا خالد از فلسطین طى میزگردى، به پرسشهاى دانشجویان شرکتکننده در این گردهمایى پاسخ دادند. خانم لیلا خالد - از شخصیتهاى فرهنگى و فعال فلسطینى - مقایسه وضعیت روحى مادران رزمندگان فلسطینى و زنان اسرائیلى را مقایسهاى نادرست خواند و گفت: «ما براى آزادى سرزمین اجدادى خود و در دفاع از حقى مسلّم، مبارزه مىکنیم حال آنکه یهودیان ساکن در سرزمین اشغالى، مهاجرانى از کشورهاى مختلف دنیا هستند که با تبلیغات صهیونیستها به فلسطین آمدهاند و بدیهى است که هیچ شباهتى میان انگیزههاى ما وجود ندارد.» وى در پاسخ به پرسشى مبنى بر اینکه آیا مبارزات فلسطینىها رویکردى ناسیونالیستى دارد یا اسلامى؟ گفت: «هر جا مردم براى عدالت، آزادى و استقلال مبارزه کنند، آن مبارزه مطابق با آرمانهاى اسلام است و هر جا حق پیروز شود، اسلام پیروز شده است؛ همچنان که پیروزى ملت ایران بر رژیم شاهنشاهىِ وابسته به استکبار، پیروزى اسلام و همه امت مسلمان و حقطلب بود.»
در بیانیه اختتامیه این سمینار - که در آن جمعى از مادران شهداى داوطلب (استشهادى) نیز در آن شرکت داشتند - ضمن اشاره به ریشههاى استعمارى جنبش صهیونیسم و تجلیل از شرکت فعال زنان و دختران فلسطینى در انتفاضه، بر ضرورت حمایت همه جانبه ملتهاى مسلمان از این جنبش تأکید شد.
لازم به ذکر است «انتفاضه» لفظاً به معناى حرکت و خیزش است که پس از قیام عمومى و مستمر فلسطینیان که از سال 1987 با جهتگیرى اسلامى و فریاد «اللَّه اکبر» آغاز شد، به صورت نامى ویژه براى مبارزات اسلامى فلسطین، در همه جهان شناخته شده است.