مشاور شما

نویسنده


 

مشاور شما

مشاور این شماره:
دکتر آمنه ملاباشى‏

این شماره:
خواهر ا.ب - استان گلستان‏
خواهر الف.خ - شیراز
خواهر الف.ح - یزد
خواهر ا.ع - تالش‏

یادآورى:
1 - خواهران و برادرانى که مایل به دریافت کتبى پاسخ‏هاى خود در اولین فرصت مى‏باشند لازم است نشانى کامل خود یا یکى از دوستانشان را همراه طرح مشکلات خویش درج نمایند.
2 - آن دسته از نامه‏هایى که به خاطر فقدان یا نقص نشانى، امکان ارسال پاسخ براى آنها نیست، پس از آماده شدن پاسخ در اولین شماره مجله منتشر خواهد شد.
3 - بخش مشاوره مجله خود را امانت‏دار نامه‏ها و مطالب آن مى‏داند و حداکثر دقت را در حفظ اسرار و مسائل خصوصى صاحبان نامه‏ها خواهد نمود و با رعایت این مهم، طرح مشکلات و پاسخ‏ها را براى عموم خوانندگان مفید و حتى راهگشا مى‏داند.
4 - در صورتى که مایل به درج نام کامل خویش در مجله نیستید مى‏توانید از حروف فارسى اختصارى استفاده کنید و تقاضاى ما این است که از درج حروف لاتین اجتناب شود.
5 - لطفاً در نامه‏هاى خود از یک طرف کاغذ استفاده کنید.

خواهر ا.ب - استان گلستان‏

از اینکه دوستان و همراهان خوبى چون شما پیدا کرده‏ایم و از اینکه مشکلات خود را با ما در میان گذاشته و چاره‏جویى مى‏کنید، خوشحالیم. آنچه به ما احساس رضایت مى‏دهد، این است که توانسته باشیم با راهنمایى‏هاى خود کمکى (هر چند کوچک) به شما کرده باشیم. چنین دستاوردهاى مثبتى به ما دلگرمى مى‏دهد که در ادامه کارمان، پربارتر عمل کنیم.
محیط خانواده شما با مسائلى چون پرجمعیت‏بودن، کمبودهاى مالى، اقتصادى ... همراه بوده که تأثیرات مخرّبى چون اخلاق تند و سختگیرى پدرتان، بیمارى‏هاى مادرتان و مسائل اخلاقى و رفتارى برادر یا ازدواج نامناسب خواهرتان از پیامدهاى آن به شمار مى‏رود. البته پدر شما، فردى زحمتکش و کوشاست که سال‏ها کار و تلاش و مسئولیت سرپرستى خانواده، بر اخلاق او تأثیر گذاشته و باعث کم‏تحملى او شده است. مادر شما مثل بسیارى دیگر از مادران، با تمام وجود به فرزندان و همسر خود عشق ورزیده و سعى کرده در همه لحظات زندگى، همراه خوبى براى همسرش باشد. همین‏ها یک دنیا ارزش دارد و مى‏فهماند که هنوز بسیارى از خانواده‏ها از عواطفى غنى و سرشار برخوردارند.
مشکلاتى که برادر و خواهرتان با آن دست به گریبانند، از فقر اقتصادى و احتمالاً عدم صمیمیت با پدر است که به علت گرفتارى‏هاى او پیش آمده، که فرصت رشد همه جانبه را نداشته یا خودش نیز در خانواده‏اى مشکل‏دار بزرگ شده است. برادرتان الگوى مناسبى نداشته و جذب محیط بیرون و دوستان ناباب شده و احتمالاً از افسردگى نیز رنج مى‏برد. شما که عواقب زندگى خواهر و برادرتان را دیده‏اید، باید عبرت گرفته و با چشمى باز از پستى و بلندى‏هاى زندگى گذر کنید و در انتخاب‏هاى خود در هر مرحله از زندگى، محتاط باشید.
نیروى ایمانى که در وجود شما شعله‏ور است، باید باعث شود از درگاه خداوند، مأیوس نشوید و با امیدوارى هر چه بیشتر به کار و تلاش بپردازید. شغل خبرنگارى که به آن روى آورده‏اید، شغل پرتحرک و زنده‏اى است و احتیاج به این دارد که با درکى عمیق و دیدى گسترده به مسائل اجتماع توجه کنید. به مطالعات خود بیفزایید، ارتباطات اجتماعى خود را بیشتر کنید و در نوشتن بیشتر تمرین کنید تا اشکالات انشایى و املایى‏تان رفع شود. اگر لازم است دوره‏اى براى خبرنگارى بگذرانید.
همان طور که بارها در مجله گفته‏ایم، تأکید مى‏کنیم که ازدواج نباید به خاطر شرایطى مثل فرار از خانه صورت گیرد، بلکه باید بر اساس معیارها و ملاک‏هایى منطقى و اصولى صورت پذیرد. پس ابتدا معیارهاى مورد نظر خود را تعیین کنید، سپس بر اساس آنها از بین پیشنهادهایى که مى‏شود، دست به انتخاب بزنید. البته تحقیقات و بررسى‏هایى لازم نیز صورت گیرد تا به شناخت مناسبى دست یابید. به وجوه مثبت شخصیت خود بیشتر بها دهید تا احساس ارزشمندى کنید و بر اعتماد به نفس‏تان افزوده شود. آنگاه دیگران نیز بیشتر به جنبه‏هاى ارزشى شما پى مى‏برند. موفق و مؤید باشید.

خواهر الف.خ - شیراز

خواهر گرامى!
از اینکه خواننده پیگیر و علاقه‏مند نشریه هستید، متشکریم. شما دخترى فعال و تحصیل‏کرده مى‏باشید که شاغل هم هستید. اینها همه جنبه‏هاى مثبت و روشنى در زندگى شماست که به خاطر تلاش و همّت خودتان به اینجا رسیده‏اید و به خاطر آنها باید خداوند را شکرگزار باشید.
یکى از مراحل خطیر و مهمى که در زندگى براى هر دختر و پسر جوان، پیش مى‏آید و باید به خوبى از عهده آن برآید، امر مقدس ازدواج و تشکیل خانواده مى‏باشد که در شرع نیز بر آن تأکید شده است. مسلّماً شما متّصف به کمالات زیادى هستید و همسرى‏که شما را انتخاب کند، سعادتمند مى‏شود. به هر حال در خواستگارى‏هایى که رخ مى‏دهد ممکن است هر یک از طرفین، معیارهایى مد نظر داشته باشند که با وجودى که طرف مقابل از ارزش‏هاى زیادى برخوردار است، ولى با ملاک‏هاى آنها فرق کند. بهتر است ناامید نشوید. با شغلى که دارید، از ارتباطات و مراوده اجتماعى زیادى برخوردارید. افرادى از میان فامیل، همکاران و همسایه‏ها که با خصوصیات شما آشنایى کافى دارند، مى‏توانند اشخاصى را که بیشتر با ملاک‏هاى مورد نظرتان منطبق باشند، به شما معرفى کنند و اسباب آشنایى شما را فراهم سازند. اینان در حقیقت در امر خیرى که ثواب اُخروى دارد شرکت مى‏جویند. پس ناامید نشوید، به خدا توکل داشته باشید. نگذارید افکار منفى، یأس و دودلى به سراغ‏تان آید. در کارهاى اجتماعى، بیشتر مشارکت و همراهى نمایید. اعتماد به نفس را از دست ندهید، چرا که سلیقه‏هاى افراد، تفاوت دارد و مورد پسند واقع‏نشدن توسط شخصى، دلیل کم‏ارزش‏بودن شما نیست. ان شاءاللَّه ازدواج موفق و مناسبى داشته باشید. خدا پشت و پناهتان.

خواهر الف.ح - یزد

خواهر گرامى!
با تشکر از همراهى و مداومت شما در مرتبطبودن با مجله خودتان و با امید به اینکه راهنمایى‏هاى ما براى شما مفید بوده باشد. اما هنوز پس از نوشتن چند نامه که براى ما ارسال داشته‏اید و پاسخگویى ما، گویا، اشتغال ذهنى زیادى با مشکلى که با آن روبه‏رو بوده‏اید (برخورد برخى از افراد با شما) دارید و نتوانسته‏اید از این فکر، رها شوید که به نظر مى‏رسد تأثیر زیادى بر روحیه و خُلق شما داشته و تا حدودى دچار افسردگى شده‏اید. باز تکرار مى‏کنیم که همه افراد، معصوم و به دور از عیب و اشتباه نیستند و هر حرکت یا رفتارى را که از شخص سر مى‏زند، باید بر حسب شرایط روحى، خصوصیات شخصیتى و موقعیت او سنجید. به هر حال، برخوردى که با شما شده دور از انتظار و توقع‏تان بوده و ما از دلایل آن شخص یا اشخاص باخبر نیستیم. اما ناراحتى شما را درک مى‏کنیم. توصیه ما این است که نگذارید این مسئله تا این حد فکرتان را مشغول کرده و عذاب‏تان دهد و از کار و فعالیت در زندگى باز بمانید یا این مسئله باعث شود که اعتمادتان به افراد دیگر سلب شود. سعى کنید دست به کارهاى مثبت و سازنده زنید و علایق خود را پرورش دهید. از خمودى و کسالت بپرهیزید. شما دختر فعال، پویا و دلسوزى هستید. مشخص است که به فعالیت‏هاى اجتماعى علاقه دارید. اگر زمینه اصلى علاقه خود را بیابید و آن را با جدیت دنبال کنید، مطمئن هستیم که موفق مى‏شوید. بخصوص توصیه ما این است که دنبال ادامه تحصیل باشید. در هر شرایطى که هستید سعى در وفق دادن و تطبیق خود با آن را بنمایید. یاد و ذکر خدا را فراموش نکنید.
پیروز و سربلند باشید.

خواهر ا.ع - تالش‏

خواهر گرامى!
شما دختر باایمان و محجوبى هستید و به ارزش‏هایى که معتقدید، پاى‏بند مى‏باشید و از اینکه برخى از افراد جامعه بخصوص در بین قشر جوان، آنها را رعایت نمى‏کنند، رنج مى‏برید. ایمان و اعتقاد شما بهترین پشتوانه براى رهایى از ترس و اضطرابى است که وجودتان را فرا مى‏گیرد. براى ما ننوشته‏اید که مادرتان، چگونه در تربیت شما اشتباه کرده، اما این طور که از نامه‏تان برمى‏آید، احتمالاً جوّ خانواده، آرامش نداشته و مشکلاتى بین پدر و مادرتان وجود دارد که شما را دچار ترس از جمع و زندگى مشترک کرده است. در بسیارى از جاها، نامه‏تان مبهم بود و حتى جمله‏بندى‏ها دچار اشکال و ناقص بود. باید سعى در افزایش اعتماد به نفس و مقابله با اضطراب نمایید. با انجام کارهایى که در توان‏تان است و گرفتن دستاوردهاى مثبت، نیز تلاش براى پرورش استعدادهاى خود، و تصویرسازى مثبت، به دید بهترى در باره خود برسید، مثل اینکه تصور کنید در حضور جمع هستید و در اتاقى تنها تمرین صحبت کنید. اظهار نظر بیشترى در جمع خانواده بنمایید. با انجام فعالیت‏هاى اجتماعى، استفاده از روش‏هاى آرام‏سازى مثل ریلاکیشن و بالاتر از همه، انجام عبادات و روى آوردن به دعا و راز و نیاز با منبع لایزال هستى، مى‏توانید بر اضطراب خود غلبه کنید. فکر نکنید همه کارهایتان باید مورد تأیید همه باشد. با شکست در زمینه‏اى، خود را شکست‏خورده نپندارید.
اینکه برخى از جوانان، به دوستى‏هاى غیر اخلاقى با جنس مخالف روى مى‏آورند و گاه روى اصول پا گذاشته و یا دل به احساسات مى‏سپارند، دلایل متعددى دارد، از جمله: بى‏تقوایى و عدم تعهد کافى به ارزش‏هاى دینى و اخلاقى، نیاز به هم‏صحبتى و کنجکاوى در مورد جنس مخالف، عدم ارضاى نیازهاى عاطفى آنها (بخصوص در محیط خانواده)، وجود وسایل ارتباط جمعى مثل اینترنت، ویدئو و ماهواره که به طور وسیع در سطح جامعه، گسترش یافته و کنترل صحیحى بخصوص از طرف خانواده‏ها، اعمال نمى‏شود. جوانان، بسیارى از باورها و رفتارهاى غلط فرهنگ غرب را از آنها وام مى‏گیرند؛ باز عدم کنترل صحیح خانواده‏ها بر رفت و آمدها و دوستى‏ها و گاهى هم سختگیرى‏هاى بى‏جا و عدم صحبت در محیط خانه، که بدتر جوان را دچار لجبازى و عناد مى‏کند. برخورد با این مسائل که هویت‏یابى نسل جوان را دچار اشکال ساخته، راهکارهاى چندى را مى‏طلبد که دست‏اندرکاران امور مربوط به جوانان مثل: آموزش و پرورش، وزارت تحقیقات و فن‏آورى، وزارت ارشاد و سازمان ملى جوانان ... باید در این زمینه به فعالیت‏هاى اساسى‏تر و بیشترى بپردازند.
شما که به نوشتن علاقه‏مند هستید، بهتر است به مطالعه خود در زمینه‏هاى ادبى (داستان، رمان، شعر و ...) بیفزایید و سعى در رفع غلطهاى املایى و انشایى خود نمایید.
دست حق همراهتان.