آفات باغچه کرم سفید


 

آفات باغچه‏
کرم سفیدریشه‏

مهندس مجتبى شریعت‏پناهى‏

یکى از آفات مهم درختان میوه و درختچه‏هاى زینتى، آفتى به نام کرم سفیدریشه است. متأسفانه این آفت در فصلى از سال که بیشترین خسارت را به بار مى‏آورد یعنى در بهار و تابستان در اطراف ریشه زندگى مى‏کند و دسترسى به آن آسان نیست. موقعى که آفت در زیر خاک است چطور مى‏توانیم آن را ببینیم؟ فقط مى‏توانیم از روى خسارت‏هایى که از خود به جا مى‏گذارد، وجود آن را حدس بزنیم. اما متأسفانه تا وقتى که درخت کاملاً نخشکیده باشد نمى‏توانیم از وجود این آفت مطمئن باشیم.
کرم سفیدریشه به درختانى چون سیب، گلابى، هلو، زردآلو و گیلاس بیشترین آسیب را وارد مى‏کند. درخت ابتدا ضعیف و سپس کاملاً خشک مى‏شود. براى اینکه مطمئن شویم خشکیدن درخت به دلیل کرم سفیدریشه است، باید کاملاً خاک‏هاى کنار ریشه را کنار بزنیم تا آفت را که در اطراف ریشه زندگى مى‏کند پیدا کنیم.

مشخصات آفت‏

این آفت چهار مرحله مهم را در زندگى خود سپرى مى‏کند. این چهار مرحله عبارتند از: تخم، کرم، شفیره و حشره بالغ.
حشره بالغ به صورت سوسکِ نسبتاً درشت به رنگ قهوه‏اى است. در حالت کرم، بیشترین خسارت به بار مى‏آید. کرم‏ها سه جفت پا و آرواره‏هاى قوى دارند.

روش‏هاى مبارزه‏

استفاده از سموم شیمیایى نه تنها محیط زیست را آلوده مى‏کند، بلکه موجب آلودگى سبزى‏ها و میوه‏ها مى‏گردد. به همین دلیل توصیه مى‏شود روش‏هاى دیگرى را جایگزین سمپاشى کنیم. در صورتى که ناگزیر به استفاده از سموم شیمیایى باشیم، باید سمومى را که معمولاً پودرمانند هستند با آب مخلوط نموده و در فصل بهار به هنگام شب، بعد از آبیارى و یا همراه با آبیارى پاى درخت بریزیم.

روش‏هاى مکانیکى‏

در این روش ابتدا زمین را آبیارى مى‏کنیم سپس با بیل خاک‏هاى اطراف ریشه را خارج نموده و موقعى که کرم‏ها را پیدا کردیم آنها را نابود مى‏کنیم. همان طور که گفته شد این کرم‏ها را در بهار بعد از بیل‏زدن مى‏توانیم پیدا کنیم.

روش‏هاى به‏زراعى‏

روش‏هاى به‏زراعى موجب پیشگیرى از خسارت آفات مى‏گردد. در صورتى که باغچه را در پاییز بیل زده و خاک را خوب زیر و رو کنیم، خیلى از آفات در زمستان در سطح خاک مانده و در اثر سرماى زمستان از بین مى‏روند. شخم در پایان زمستان نیز موجب نابودى آفات خاک مى‏گردد. ضمناً با آبیارى باغچه در سردترین روزهاى زمستان مى‏توان موجب یخ‏زدگى خاک گشته و آفات خاک را از بین ببریم.