تاز ه هاى پژوهش


 

تازه‏هاى پژوهش‏

ورزش از سرطان سینه جلوگیرى مى‏کند

پژوهشگران مى‏گویند زنان در هر سنى مى‏توانند با انجام حرکات ورزشى به طور منظم، میزان خطر ابتلا به سرطان سینه را در خود کاهش دهند.
محققان دریافته‏اند که خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانى که به طور مرتب ورزش مى‏کنند، 20 درصد کمتر است. حتى زنانى که وارد دوره یائسگى شده‏اند با ورزش مى‏توانند از خطر ابتلا به سرطان سینه در امان باشند.
ورزش‏هاى معتدل مانند پیاده‏روى، دوچرخه‏سوارى و شنا که در هفته، پنج بار و هر بار، 30 دقیقه تکرار شود، بیش از هر ورزش دیگرى مؤثر است. ورزش با کاهش میزان چربى، باعث پایین آمدن هورمون‏هاى سرطان‏زا مى‏شود. زنانى که ورزش مى‏کنند، 20 درصد کمتر دچار سرطان مى‏شوند.
در دو گروه خطر ابتلا به سرطان سینه بالا است. یکى آن دسته از افرادى که در خانواده‏شان سابقه سرطان سینه بوده است و گروه دیگر کسانى که از درمان جایگزینى هورمونى استفاده مى‏کنند.

فعالیت شدید مادر موجب کاهش رشد جنین مى‏شود

نتایج تحقیقات نشان مى‏دهد که فعالیت‏هاى فیزیکى شدید مادران در دوران باردارى مى‏تواند در کاهش وزن نوزاد مؤثر باشد.
پژوهشگران به این نکته دست یافتند که محدود کردن فعالیت‏هاى بدنى شدید براى زنان باردار، باعث بهبود وزن نوزاد مى‏شود. فعالیت‏هاى بدنى زنان در هیجده هفتگى، موجب کاهش وزن جفت مى‏شود.

رژیم مناسب غذایى براى رشد جنین سودمند است‏

مادران باردار براى رشد و سلامت کودک و جلوگیرى از ناهنجارى‏هاى جنین، لازم است رژیم غذایى مناسبى را رعایت کنند.
وزن مادر پیش از شروع باردارى باید زیر 100 و بالاى 50 کیلوگرم باشد و در غیر این صورت حتماً باید با مشاوره تغذیه مشورت کند.
مصرف مایعات، خون‏رسانى به جفت را زیاد مى‏کند و براى جلوگیرى از زایمان زودرس، وزن کم بچه و مسمومیت حاملگى مفید است. مادران باردار روزانه باید تا 10 لیوان آب و 3 تا 4 لیوان لبنیات مصرف کنند. همچنین باید روزانه 4 تا 6 عدد میوه بخورند.
سایر مایعات نیز نباید حاوى قند زیاد یا کافئین باشد. بهتر است از خانواده لبنیات مانند شیر، دوغ و یا حتى آب میوه استفاده شود. چاى نیز به علت دارا بودن آنتى‏اکسیدان و تأثیر بر باز کردن عروق رحم و خون‏رسانى بیشتر به جنین، نوشیدنى مناسبى است.
گوشت مصرفى مادران باردار بهتر است از نوع سفید باشد. مصرف هفته‏اى دو بار ماهى در این دوران براى جلوگیرى از فشار خون ناشى از حاملگى مؤثر است و کپسول‏هاى حاوى روغن ماهى نیز با توصیه پزشک مى‏تواند مصرف شود.
البته به علت دوز ویتامین «A» در جگر، مصرف بیش از 400 تا 600 گرم آن در هفته، موجب مسمومیت مى‏شود.
بادام و گردو، به علت دارا بودن منیزیم در رشد مغز جنین مؤثر است. بهتر است روزانه 4 تا 8 عدد نیز گردو و بادام مصرف شود.
اگر زنان باردار به حد کافى لبنیات مصرف نکنند، در طول دوران حاملگى، دچار عوارضى چون کمردرد، شکستگى استخوان و پوکى دندان‏ها و همچنین گزگز اندام‏ها و بى‏حالى خواهند شد.
همچنین مصرف مولتى‏ویتامین در دوران باردارى، آهن از نیمه دوم حاملگى و شروع فولیک‏اسید قبل از دوران باردارى، براى جلوگیرى از ناهنجارى‏هاى جنین مفید است. زنان باردار مى‏توانند براى جلوگیرى از تهوع و استفراغ در این دوران از زنجبیل استفاده کنند.

مصرف آسپرین در دوران باردارى سقط جنین را افزایش مى‏دهد

پژوهشگران مى‏گویند زنانى که انواع خاصى از مسکّن‏ها، از جمله آسپرین در دوران باردارى مصرف مى‏کنند، تا میزان 80 درصد بیشتر از دیگران در معرض خطر سقط جنین هستند.
محققان مى‏گویند استامینوفن بدون در نظر گرفتن چگونگى مصرف، در دوران حاملگى خطرى در بر ندارد، در حالى که آسپرین و دیگر داروهاى غیر استروئیدى ضد درد، مى‏توانند تا میزان 80 درصد خطر سقط جنین را افزایش دهند.

باورهاى کاذب در باره مواد غذایى‏

اطلاعاتى که در باره مواد غذایى منتشر مى‏شود، گاه کاذب و دور از ذهن است.
آژانس استاندارد مواد غذایى براى زدودن توهماتى در مورد مواد غذایى، در وب سایت خود اطلاعاتى را در این باره منتشر کرده است.
مى‏گویند اگر برچسب روى مواد غذایى نشانگر کم‏چربى بودن آن ماده باشد، هیچ لزومى ندارد که غذاى مذکور حتماً سالم باشد. چرا که امکان دارد به جاى چربى، سایر مخلفات به غذا اضافه شود و مجموع کالرى آن برابر یا بیش از ماده اصلى که از چربى آن کاسته شده است، باشد.
شایعه‏اى دیگر هم وجود دارد که مى‏گوید خشکبار مثل میوه‏هاى تازه، مفید نیست. این خبر هم صحیح نیست. توصیه مى‏شود روزانه حداقل پنج وعده میوه و سبزیجات مصرف شود و مهم نیست که این میوه‏ها خشک، یخ‏زده، کنسروشده و یا آب میوه باشد. هر چند مصرف آب میوه نباید از یک نوبت در روز فراتر رود. میوه‏هاى خشک مانند کشمش، خرما و انجیر خشک‏شده با افزایش شکر به بدن، انرژى مى‏دهد و منبعى غنى از الیاف و یا همان فیبر است.
همچنین مى‏گویند غذاهایى که گیاه‏خواران مصرف مى‏کنند سالم‏تر است. در صورتى که برخى از غذاهاى گیاه‏خواران حاوى مقدار زیادى چربى است، در حالى که گوشت قرمز مى‏تواند کم‏چرب باشد، البته باید چربى آن را گرفت. گوشت مرغ بدون پوست و ماهى که بدون مقدار زیادى چربى آماده شده باشد نیز مى‏تواند گزینه خوب و کم‏چرب دیگرى باشد.
همچنین مشخص شده است که هر انسان به طور متوسط باید روزانه 6 گرم نمک مصرف کند، در حالى که معمولاً هر فرد روزانه 9 گرم و یا دو قاشق چایخورى نمک مى‏خورد.

منفى‏بافى بدن را آسیب‏پذیر مى‏کند

دانشمندان معتقدند افکار منفى مى‏تواند انسان را در مقابل بیمارى‏ها آسیب‏پذیر کند.
افراد منفى‏باف، یعنى کسانى که در مقابل رویدادهاى ناگوار حساس‏تر هستند، در سمت راست پیشانى‏شان فعالیت بیشترى دیده مى‏شود. این در حالى است که فعالیت در سمت چپ این ناحیه، با واکنش‏هاى عاطفى مثبت ارتباط دارد.
پزشکان با اندازه‏گیرى فعالیت الکتریکى هر دو قسمت مغز در پیشانى چندین داوطلب و تزریق واکسن آنفلوانزا به آنها، گفتند: کسانى که فعالیت سمت راست مغز آنها بیشتر بود، بدترین واکنش را نسبت به این واکسن نشان دادند. عواطف در تنظیم و تعدیل سیستم‏هایى که در بدن، بر سلامت ما تأثیر مى‏گذارد، نقش مهمى دارند.

صبحانه، تضمینى براى یک زندگى سالم است‏

پژوهشگران مى‏گویند که اهمیت صبحانه مى‏تواند بسیار مهم‏تر از آن چیزى باشد که تا به حال تصور مى‏شد. کسانى که صبحانه را از رژیم غذایى خود حذف مى‏کنند، در مجموع زندگى ناسالم‏ترى دارند.
برخى از افراد صبحانه را براى جلوگیرى از عقب‏ماندن از کارهاى روزمره و برخى نیز براى کاهش وزن حذف مى‏کنند ولى همین افراد معمولاً بیشتر سیگار مى‏کشند و کمتر ورزش مى‏کنند.
تحقیقات نشان داده است در خانواده‏هایى که پدر و مادر صبحانه نمى‏خورند، معمولاً فرزندان هم رغبتى به صبحانه‏خوردن ندارند.
محققان مى‏گویند صبحانه‏نخوردن با کشیدن سیگار، ورزش‏نکردن، سطح پایین تحصیلات، مصرف الکل و وزن بالا در ارتباط است. همچنین این افراد کمتر از کسانى که صبحانه مى‏خورند به سلامتى خود اهمیت مى‏دهند.
صبحانه یکى از مهم‏ترین وعده غذاهاى روزانه است و سطح انرژى بدن را در اول هر روز تجدید مى‏کند. افرادى که مى‏خواهند وزن‏شان را کم کنند، اگر صبحانه بخورند موفق‏تر خواهند بود چرا که در طول روز به تنقلات ناسالم روى نمى‏آورند.

یک میکروب مقاوم کشف شد

دو محقق که یکى از آنها ایرانى است، میکروب جدیدى کشف کرده‏اند که مى‏تواند در 121 درجه سانتى‏گراد زنده بماند و به رشدش ادامه دهد و تولیدمثل کند.
این میکروب که به عنوان «رده 121» شناخته شده است، از آبى که از چشمه‏هاى بسیار داغ بیرون مى‏جهد، در بستر اقیانوس آرام به دست آمده است. این میکروب صد بار کوچک‏تر از یک دانه شن است.
جریان آب گرم اقیانوسى که دماى آنها توسط سنگ‏هاى ذوب‏شده اعماق پوسته زمین بالا مى‏رود، پر از گونه‏هاى عجیب حیات، از جمله کرم‏هاى لوله‏اى و صدف‏هاى بزرگ است.
خوشبختانه این میکروب که مى‏تواند در دماى درون یک زودپز هم زنده بماند، بیمارى‏زا نیست.

بازیافتن قوه بینایى پس از پیوند سلولى‏

مرد نابینایى دو سال پس از عمل جراحى پیوند سلول‏هاى پایه به چشمش، به تدریج قواى بینایى خود را باز یافت.
وى 40 سال قبل در حادثه‏اى یک چشم خود را از دست داده و چشم دیگرش نابینا شده بود. در جریان عمل جراحى این مرد، سلول‏هاى پایه قرنیه و سلول‏هاى اتصال قرنیه به صلبیه و لیمب به چشم نابیناى این فرد پیوند زده شد.
قرنیه، بخش شفاف ناحیه بیرونى چشم است که عنبیه و مردمک را مى‏پوشاند. لیمب، ناحیه نازکى است که قرنیه را به صلبیه با همان ناحیه سفید چشم، متصل مى‏کند.
محققان در طول دو سال، چگونگى درک صور، درک فضاى اطراف و تصاویر سه بُعدى را در این مرد اندازه‏گیرى کردند و او حال مى‏تواند به طور عادى اشکال، رنگ‏ها و حرکات را درک کند. هر چند وى هنوز نمى‏تواند چهره‏ها و اشیاء را تشخیص دهد.
جالب اینجاست که این مرد پیش از به دست آوردن بینایى‏اش، با راهنمایى دیگران، اسکى بازى مى‏کرد، ولى حالا مى‏ترسد مبادا هنگام اسکى با چیزى برخورد کند. او حتى هنگام عبور از چهارراهها وحشت‏زده مى‏شود، در حالى که در گذشته به راحتى این کار را با حدس‏زدن، انجام مى‏داد.

ژن افسردگى در انسان شناسایى شد

دانشمندان ژنى را شناسایى کردند که افراد را در برابر ابتلا به افسردگى مستعد مى‏کند.
از دیدگاه دانشمندان، برخى از انسان‏ها در رویارویى با ناملایمات زندگى، از پیش براى غرق شدن، برنامه‏ریزى شده‏اند و برخى در مقابل، یاد مى‏گیرند شنا کنند. بر این اساس، افراد حامل ژن نامقاوم در برابر افسردگى دو برابر و نیم بیش از افراد حامل ژن مقاوم، آمادگى ابتلا به افسردگى را دارند.
به گفته پژوهشگران، ژن‏ها عامل بروز بیمارى نیستند، بلکه بر مقاومت فرد در برابر عوارض منفى روانى ناشى از فشارها و ناملایمات غیر قابل اجتناب زندگى تأثیر مى‏گذارند.
ژن عامل افسردگى 2 نوع کوتاه و بلند دارد که ژن کوتاه، فرد را در برابر استرس و فشار عصبى آسیب‏پذیر و نوع بلند آن، فرد را مقاوم مى‏کند.

واکسن سیگار ساخته شد

دانشمندان مى‏گویند آزمایش‏هاى اولیه بر روى واکسنى که مى‏تواند به ترک سیگار کمک کند، نویدبخش بوده است.
این واکسن مانع رسیدن نیکوتین و یا کوکائین موجود در خون به مغز مى‏شود. در نتیجه این مواد در تحریک نقاط مربوط به ارضاء در مغز، که ایجاد هوس مى‏کند و باعث میل به مصرف معتادان به سیگار و کوکائین مى‏شود، ناکام مى‏ماند.
از لحاظ نظرى، همچنین امکان تجویز این واکسن براى کودکان نیز موجود است تا از اعتیاد آنها در آینده جلوگیرى شود.
امید مى‏رود که با حضور پادتن‏هاى این واکسن در بدن، عطش فرد براى کشیدن سیگار کم شود. البته احتمال دارد که افراد به دنبال تزریق واکسن و نرسیدن به همان حالى که همیشه پس از کشیدن سیگار، به آن دست پیدا مى‏کنند، وسوسه شوند تا بیشتر سیگار بکشند!

ماوس (موشواره) به جاى شما امضا مى‏کند

دانشمندان راهى یافته‏اند که به کمک آن مردم مى‏توانند نام خود را در اینترنت به کمک ماوس امضا کنند.
این سیستم امنیتى از یک نرم‏افزار هوشمند استفاده مى‏کند که قادر است در طول زمان، از نحوه استفاده کاربر از موش و یا همان ماوس کامپیوتر، امضاى نام وى در اینترنت را بیاموزد. این نرم‏افزار از یک شبکه عصبى براى درک مشخصات منحصر به‏فرد شیوه استفاده از ماوس توسط هر کاربر، براى امضاى او استفاده مى‏کند.
این سیستم مى‏تواند براى تصدیق هویت کسانى که از یک وب سایت مشخص استفاده مى‏کنند یا براى تأیید هویت آنها به هنگام استفاده از کارت‏هاى اعتبارى به کار رود.
با اجراى یک نرم‏افزار، این سیستم در کامپیوتر نصب مى‏شود و نحوه استفاده از ماوس را توسط کاربر زیر نظر مى‏گیرد و در طول زمان اطلاعات مربوط به حرکات ماوس توسط فرد را پالایش مى‏کند و امضاى الکترونیکى آن فرد را مشخص مى‏نماید.

ساعت درونى، خواب بعدازظهر را تنظیم مى‏کند

بر اساس جدیدترین تحقیقات به عمل آمده، تمایل به خواب بعدازظهر به معناى تنبل‏بودن فرد نیست؛ بلکه ساعت درونى بدن دستور این خواب نیمروزى را صادر مى‏کند.
محققان دریافتند ساعت شبانه‏روزى بدن که چرخه‏هاى روزانه بدن را تنظیم مى‏کند، داراى دو جزء اصلى است. یکى از آنها مسئول چرخه‏هاى تحت کنترل نور و دیگرى مسئول چرخه‏هاى تحت کنترل سنسورى یا حسى است.
بر اساس یافته‏هاى جدید، کنش متقابل بین این اجزاء، عامل چرخه‏هاى روزانه خواب و فعالیت است، و در خصوص پستانداران امکان سازگارى آنان براى تغییر شرایط محیطى را فراهم مى‏آورد. این کنش متقابل عامل خستگى افراد در نیمروز است.

روبات سخنگو ساخته شد

دانشمندان روباتى ساخته‏اند که علاوه بر تقلید حرکات انسان، به چند زبان سخن مى‏گوید. این روبات پیشرفته که «آسیمو» نامیده شده است، از پله‏ها بالا مى‏رود، با انسان دست مى‏دهد و به زبان‏هاى خارجى سخن مى‏گوید. روبات آسیمو، نخستین بار در ضیافت با حضور نخست وزیر ژاپن و مقامات جمهورى چک به میهمانان خوش‏آمد گفت. این روبات براى کمک به معلولان در کارهاى خانه طراحى شده است و چهره و صداى افراد را تشخیص مى‏دهد.

گریه، فشار خون را پایین مى‏آورد

پژوهشگران معتقدند گریه کردن هم درست مانند خندیدن فواید بسیارى براى سلامت دارد. گریه کردن فشار خون را پایین مى‏آورد و قدرت بدن را افزایش مى‏دهد.
طى این بررسى، مشخص شده است که 85 درصد زنان و 73 درصد مردان بعد از گریه کردن، احساس بهترى دارند. همان قدر که گریه کردن مى‏تواند باعث سلامت شود، گریه نکردن و نگه داشتن خشم و غصه مى‏تواند مضر باشد.

مبلى که به شما خوش‏آمد مى‏گوید

پژوهشگران یک صندلى راحتى ابداع کرده‏اند که قادر است فردى را که روى آن نشسته شناسایى و آهنگ‏ها و فیلم دلخواه وى را از دستگاههاى صوتى و تصویرى پخش مى‏کند.
این صندلى راحتى هوشمند به حس‏گیرهایى مجهز است که وزن افرادى را که روى آن نشسته‏اند اندازه‏گیرى مى‏کند و با برنامه‏هایى که از قبل به رایانه متصل به این صندلى راحتى داده شده است، افراد را شناسایى و به آنها خوش‏آمد مى‏گوید. پژوهشگران مى‏گویند هدف از ساخت این صندلى راحتى، فراهم آوردن آسایش بیشتر به ویژه براى افراد معلول است تا مجبور نباشند براى استفاده از وسایل برقى و دستگاههاى صوتى، تصویرى از جاى خود بلند شوند.

مصرف شیر و کره از بروز آسم پیشگیرى مى‏کند

دانشمندان دریافته‏اند که مصرف کره و شیر پرچرب از بروز آسم در کودکان پیشگیرى مى‏کند.
محققان به ارتباط مفید بین مصرف فرآورده‏هاى لبنى پرچرب و ابتلا به آسم و خس‏خس سینه در کودکان، پى بردند.
برخى از محققان نیز افزایش موارد ابتلا به آسم در کشورهاى غربى را، در اثر جایگزینى چربى‏هاى اشباع شده موجود در گوشت و شیر، با چربى‏هاى اشباع موجود در روغن‏هاى نباتى، با عنوان رژیم غذایى سالم‏تر مى‏دانند.

ماهى‏ها باهوشند

دانشمندان مى‏گویند ماهى‏ها از لحاظ اجتماعى موجوداتى هوشمند هستند و عنوان کودن‏ترین موجود، شایسته آنها نیست.
ماهى‏ها تنها با اتکا به غریزه، زندگى نمى‏کنند، بلکه آنها موجوداتى حیله‏گر، سوء استفاده‏چى و حتى صاحب فرهنگ هستند. آنان جفت خود را شناسایى کرده و منزلت اجتماعى خود را با دیگر ماهى‏ها حفظ مى‏کنند.
طبق یافته‏هاى دانشمندان، ماهى‏ها موجوداتى با مهارت‏هاى اجتماعى هستند که براى سوء استفاده، تنبیه یا آشتى با دیگران از ترفندهاى پیچیده استفاده مى‏کنند. حتى آنان سنت‏هاى فرهنگى پایدارى از خود به نمایش مى‏گذارند و براى محک‏زدن ماهى‏هاى صیاد و همچنین دستیابى به طعمه با همنوع خود همکارى مى‏کنند.
محققان معتقدند که حتى ماهى از برخى ابعاد ذهنى، مى‏تواند با پستانداران عالى خویشاوند انسان رقابت کند. ماهى، کهن‏ترین گروه از مهره‏داران است و از جایى که فرصت زیادى براى تکامل الگوهاى متنوع داشته، لذا میزان هوش او بسیار است. حتى ساختن لانه‏هاى پیچیده توسط ماهى‏ها، نشانگر حافظه درازمدت آنهاست.

اثر کمبود «لپتین» در چاقى کودکان‏

بر اساس گزارش محققان، فقدان عملکرد نوعى پروتئین به نام «لپتین» به واسطه نقص‏هاى ژنتیکى، به چاقى بیمارگونه در سنین پایین منجر مى‏شود.
«لپتین» نوعى هورمون است که از سلول‏هاى چربى ترشح مى‏شود و به نظر مى‏رسد علاوه بر تنظیم دریافت انرژى، در مراحل اساسى بلوغ نیز دخالت داشته باشد.
کودکانى که دچار فقدان کامل این ماده هستند، به پراشتهایى کاذب و چاقى مرضى مبتلا مى‏شوند، و آنهایى که کمبود نسبى «لپتین» دارند 30 درصد چاق‏تر از کودکان هم‏سن و سال خود هستند.
تجویز «لپتین» به این کودکان با تعدیل اشتها و کاهش میزان ذخیره چربى بدن همراه است که نقش اساسى این پروتئین را در بدن تأیید مى‏کند.