اخبار


 

اخبار

اولین همایش استانى زن و آموزش و پرورش‏

به منظور شناخت توانمندیها، خلاقیتها، موانع، محدودیتها و مشکلات زنان شاغل در آموزش و پرورش و بهبود کمى و کیفى وضعیت شغلى، تحصیلى و اجتماعى آنان، نخستین همایش استانى زن و آموزش و پرورش در یاسوج برگزار شد. در این همایش پژوهشگران، دانشجویان و استادان مراکز تربیت معلم، آموزش عالى، فرهنگیان و آموزشکده‏هاى فنى، مقالات خود را با محورهاى زن و آموزش، زن و مدیریت، زن و توسعه فرهنگ، زن و حقوق اجتماعى، زن و محدودیتها در استان و نیز زن و مشکلات ناشى از اشتغال قرائت کردند.

بودجه ورزش زنان افزایش یافت‏

خانم طاهره طاهریان، معاون امور ورزش بانوان سازمان تربیت بدنى اعلام کرد: انجمنهاى ورزشى بانوان در سال گذشته تنها از 2 میلیارد و 800 میلیون ریال اعتبار برخوردار بودند که این رقم در سال جارى 20 درصد افزایش یافته است.
وى در مورد اعزام تیمهاى ورزشى بانوان به مسابقات آسیایى افزود: در این رقابتها تیم تیراندازى، پرتاب وزنه، تیر و کمان، تکواندو و قایقرانى حضور دارند.
معاون امور ورزش بانوان در ادامه گفت: تعداد کل ورزشکاران زن در کشور 5 میلیون نفر است. از این تعداد دو میلیون نفر به صورت سازمان یافته و سه میلیون نفر به صورت غیر سازمان یافته به فعالیت ورزشى مى‏پردازند.

براى جوانان الگوسازى نمى‏شود

الهه کولایى، عضو کمیسیون امنیت ملى و سیاست خارجى مجلس شوراى اسلامى، در جشنواره سراسرى «خانواده سبز» گفت: وقتى آمار طلاق بر ازدواج پیشى مى‏گیرد، بدون اینکه ما افراد را براى احراز این مهارتها و توانمند شدن در ارائه این رفتارها آماده کنیم، آنان را درگیر روابطى مى‏کنیم که از مقدمات آن غافل بوده‏ایم.
این نماینده مجلس، با طرح پرسشى با عنوان «ما چقدر دختران خود را براى زندگى در یک نهاد پایدار مبتنى بر شناخت، پذیرش و احترام به حقوق انسانى، تربیت مى‏کنیم»، به بحث در مورد جایگاه دختران در تحکیم خانواده پرداخت.
وى تصریح کرد در یک نگاه سریع و گذرا ما غفلت و بى‏توجهى جبران‏ناپذیرى را در ارائه برنامه‏هایى براى الگوسازى دختران و پسرانمان مى‏بینیم. آمارهایى که در جامعه امروز عرضه مى‏شود، موجه بودن نگرانى نسبت به این روند را نشان مى‏دهد و باید آموزشهاى صحیحى براى دختران و افزایش تبعات و آسیبهاى پس از ازدواج براى آنها موجود باشد.

اعتیاد و خودکشى دانشجویان نگران‏کننده است‏

هادى خانیکى، معاون امور فرهنگى و اجتماعى وزیر علوم، تحقیقات و فن‏آورى در گفتگو با خبرگزارى، وجود برخى ناهنجاریهاى اجتماعى در دانشگاهها را پذیرفت و با تأکید بر لزوم توجه به دانشگاه به عنوان یک مرجع حساس و اثرگذار گفت: ناامیدى نسبت به آینده، نبود امنیت شغلى، تحصیلى، اعتماد به نفس و به دیگران از جمله دانشگاه، مدیریت و نظام حکومتى منشأ بروز انواع و اقسام آسیبهاى اجتماعى و فرهنگى و سیاسى از جمله اعتیاد، خودکشى و ... است.
وى افزود: آسیبهاى اجتماعى چون اعتیاد دانشجویان، به دلیل مرجعیت دانشگاه و دانشجو در جامعه، جزو علایم نگران‏کننده و تکان‏دهنده محسوب مى‏شوند. در جامعه ما آسیبهاى مختلف در سطوح آموزشى، فرهنگ و اعتماد عمومى، تبلیغات سیاسى و اطمینان نسبت به آینده وجود دارد که باید در سطح فردى و اجتماعى شناسایى و رفع شود.

افتتاح اولین مرکز خانواده درمانى‏

نخستین مرکز خانواده درمانى سازمان بهزیستى خراسان در مشهد مورد بهره‏بردارى قرار گرفت. این مرکز که با هدف پیشگیرى و کاهش طلاق فعالیت خود را آغاز کرد، دومین مرکز مداخله در بحرانهاى فردى، خانوادگى و اجتماعى سازمان بهزیستى این شهر است.
معاون امور اجتماعى سازمان بهزیستى خراسان گفت: علاوه بر مراجعان خودمعرف، تمام افرادى که براى طلاق به دادگسترى مراجعه مى‏کنند به این مرکز ارجاع داده مى‏شوند. با ارائه خدمات تخصصى این مرکز پیش‏بینى مى‏شود آمار کسانى که براى طلاق به دادگسترى مراجعه مى‏کنند بین 50 تا 70 درصد کاهش یابد.
وى با تأکید بر اینکه تمام خدمات این مرکز رایگان مى‏باشد، افزود: استفاده از تیم تخصصى عالى در بخشهاى روانپزشکى، روانشناسى، مددکار اجتماعى و مشاور حقوقى از مزیتهاى این مرکز است.

کودک‏آزارى ریشه فرهنگى دارد

یک عضو هیأت علمى دانشگاه علوم بهزیستى و توانبخشى در گفتگو با خبرگزارى تأکید کرد: بارزترین نوع کودک‏آزارى در ایران، کودک‏آزارى جسمى و پنهان‏ترین آن، کودک‏آزارى جنسى است.
وى گفت: کودک‏آزارى در ایران ریشه فرهنگى دارد و رفتارى است که در آن کودک توسط اطرافیان مورد سوء استفاده‏هاى مختلف جسمى، عاطفى، جنسى و یا غفلت و بى‏توجهى قرار مى‏گیرد.
این روانپزشک یادآور شد: در اغلب موارد، استفاده از تنبیه بدنى به منظور تربیت و کنترل کودکان در خانواده‏ها انجام مى‏شود و والدین اعلام مى‏کنند که جهت تأدیب کودکان خود اقدام به کتک زدن کودک کرده‏اند و این ضرب و شتم با از دست دادن کنترل والدین شدت یافته است.
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانى در سال 1999 حدود 40 میلیون کودک زیر چهار سال در سراسر جهان در معرض آزار هستند که شدت آن از متوسط تا حد کشنده مى‏باشد.

زنان فلسطین عاملان پشت پرده انتفاضه هستند

به گزارش پایگاه اینترنتى روزنامه «القدس العربى» اقدامات خشونت‏آمیز و وحشیانه نیروهاى اسرائیلى باعث شده است تا زنان فلسطینى در خطوط پشت جبهه به پشتیبانى و حمایت از شرکت‏کنندگان در انتفاضه بپردازند.
مدیر یکى از مراکز ویژه زنان در بخش شرقى بیت‏المقدس در این باره گفت: در انتفاضه اول، که از سال 1357 تا 1372 ادامه داشت، تمام اقشار جامعه از کوچک و بزرگ و زن و مرد شرکت داشتند ولى در انتفاضه فعلى شرایط به طور بنیادین تغییر یافته است و به جز جوانان و مردان مبارز سایر شهروندان در صحنه حضور علنى ندارند.
وى افزود: زنان هر چند حضور نمایانى ندارند ولى در واقع ستون فقرات انتفاضه را تشکیل مى‏دهند زیرا آنها در نبود مردان، خود باید خانواده را اداره کنند. آنها 12 درصد نیروى کار را در فلسطین تشکیل مى‏دهند و اغلب در شرایط بسیار دشوار مشغول فعالیت هستند. حتى این زنان براى خرید مواد غذایى و دارویى باید ساعتها در پستهاى بازرسى ارتش اسرائیل منتظر بمانند.

زنان بحرین در انتخابات شکست خوردند

در انتخابات شهرداریها در بحرین، هیچ یک از 31 نامزد زن، موفق به کسب کرسى نشدند. یک روزنامه‏نگار زن، علت شکست خود و دیگر نامزدهاى زن را موانع موجود در اصل مردسالارى این کشور دانست. وى با گله‏مندى از ممانعت حضورش در اماکن عمومى در طول مبارزات انتخاباتى، گفت: برخى از نامزدها از من خواسته بودند که به نفع نامزدهاى مرد انصراف دهم.
وزیر دادگسترى بحرین گفت: 31 نامزد زن نتوانستند از این فرصت طلایى استفاده کنند و به عنوان نخستین زنان منتخب در ادارات دولتى این کشور به فعالیت مشغول شوند.
یکى از نامزدهاى انتخاباتى نیز گفت، زنانى که در حوزه انتخاباتى‏شان وعده داده بودند که به او رأى بدهند، به قول خود عمل نکردند و از سوى همسرانشان مجبور به رأى دادن به نامزدهاى مرد شدند.
خبرها حاکى از آن است که جنبشهاى سیاسى و مذهبى بحرین، در دوران قبل از انتخابات به برانگیختن مردم علیه زنان و عدم رأى به آنان مشارکت داشتند.

دختران نوجوان انگلیس بیش از پسران‏ مطالعه مى‏کنند

دختران نوجوان کشور انگلیس دو برابر پسران هم‏سن خود در این کشور وقت خویش را صرف مطالعه مى‏کنند. پسران 15 ساله انگلیسى به طور متوسط 3/2 ساعت در هفته را صرف مطالعه آزاد مى‏کنند، حال آنکه میزان مطالعه آزاد هفتگى در میان دختران همین گروه سنى 5/4 ساعت است.
پسران این کشور به طور متوسط 11 ساعت در هفته به تماشاى تلویزیون و 9 ساعت در هفته به انجام انواع بازیها و سرگرمى‏هاى رایانه‏اى مى‏پردازند. افزون بودن میزان مطالعه دختران انگلیسى نسبت به پسران هموطن خود از یک سو و کمتر بودن میزان تماشاى تلویزیون از سوى آنها، موجب موفقیت بیشتر دختران در مقاطع دبیرستانى و دانشگاهى این کشور شده است.

نجات زنان افغان در گروى کسب تحصیل است‏

وزیر امور زنان در دولت موقت افغانستان اعلام کرد، رهاسازى زنان این کشور از فقرى که رژیم طالبان براى آنان به ارمغان آورده، بیش از سیاستهاى تندروانه، به ترویج تحصیل و آموزش نیاز دارد.
سیما ثمر یکى از 2 زن وزیر در کابینه افغانستان، باز گرداندن کارمندان زن به مشاغل قبلى خود، تضمین جایگاه و مقام زن در دانشگاهها و ایجاد مدارى ویژه براى دختران به منظور کمک به آنان را، از جمله تلاشهاى کنونى وزارتخانه تحت تصدى خود برشمرد.
او با بیان این مطلب که عمده زنان افغان چگونگى استفاده از حق خود براى زیستن در جامعه‏اى آزاد را فراموش کرده‏اند، گفت: ما خواهان تحقق برنامه‏هاى آموزشى بسیار گسترده و قدرتمند هستیم. از آن جایى که طالبان از صدور هر گونه کارت شناسایى براى زنان خوددارى کرده‏اند، لذا دولت باید در اسرع وقت در جهت حل این مشکل برآید تا زنان بتوانند در انتخابات سال آینده شرکت کنند.
وزیر امور زنان همچنین افزود: همان گونه که زنان باید نسبت به حقوقشان بر اساس قانون آگاهى یابند و آزاد زیستن را تجربه کنند، مردان نیز باید از فرهنگ و تحصیل کافى براى محترم شمردن حقوق زنان به عنوان حقوق انسانى، برخوردار شوند.
وى با تأکید بر این نکته که زنان در صورت داشتن استقلال مالى قادر به اظهار نظر در مسایل اجتماعى نیز خواهند بود، اضافه کرد: بدون وجود زنان در افغانستان هیچ گونه پیشرفتى صورت نخواهد گرفت و براى همین نیز آنان باید در مدت زندگى خود در زمینه‏هاى اجتماعى، فرهنگى و سیاسى فعالیت داشته باشند.

خشونت علیه زنان در جهان‏

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1372، اعلامیه رفع خشونت علیه زنان را تصویب کرد. در این اعلامیه خشونت علیه زنان به عنوان هر اقدام خشونت‏آمیز مبتنى بر جنسیت که به گونه‏اى حتمى یا احتمالى به آسیب یا رنج و آزار جنسى، جسمى و روحى زنان منجر شود، تعریف شده است. تهدید به انجام چنین اقداماتى، نفى خودسرانه و قهرآمیز آزادى زنان، چه در زندگى خصوصى و چه در زندگى اجتماعى از جمله این آسیبها و آزارها عنوان شده است.
خشونت علیه زنان در حال حاضر یک ناهنجارى در سطح جهانى محسوب مى‏شود. خشونتهاى فیزیکى، جنسى و روحى در خانواده و در اجتماع از جمله ضرب و جرح، سوء استفاده جنسى از دختران، خشونت مرتبط با جهیزیه، ختنه کردن دختران و سایر سنتهاى آسیب‏رسان به زنان، بهره‏کشى، اذیت و آزار جنسى و ارعاب در محیط کار، قاچاق زنان، مجبور ساختن آنان به روسپیگرى و نیز خشونتى که از سوى دولت انجام و یا نادیده گرفته مى‏شود، به عنوان انواع خشونت علیه زنان در کشورهاى مختلف گزارش شده است.