تازه هاى پژوهش


 

تازه‏هاى پژوهش‏

ترس از طرد شدن از سوى والدین مهمترین دلیل دروغگویى در کودکان است‏

یک روانشناس ایرانى عامل دروغگویى بچه‏ها و بزرگسالان را ترس نامید و افزود: کودک از سن 4 تا 6 سالگى به بیان تخیلات خود مى‏پردازد به گونه‏اى که والدین احساس مى‏کنند، فرزندشان دروغ مى‏گوید. در حالى که آنچه کودک مى‏پندارد و بیان مى‏کند از تخیلات و رؤیاهاى او نشأت گرفته است. کودک در این سنین هرچه را که مى‏بیند و یا مى‏شنود، واقعیت مى‏پندارد و دیده‏ها و شنیده‏هاى خود را با تخیلاتش درآمیخته و در قالب داستان بیان مى‏کند.
خانم قاسم‏زاده افزود: کودک از ترس اینکه مبادا از طرف والدین و یا اطرافیان سرزنش شود سعى مى‏کند خطا و اشتباهش را پنهان کند و چون مى‏خواهد مطابق میل والدین یا افراد مورد نظر خود عمل کند، به دروغ متوسل مى‏شود.
این روانشناس اظهار داشت: کودک براى اینکه جمله «دوستت ندارم» و جملاتى از این قبیل را از سوى والدین نشنود براى پنهان کردن اشتباه خود دروغ مى‏گوید. انتظارات بیش از حد والدین از فرزندان باعث مى‏شود تا آنان نقایص رفتارى و اشتباهات خود را پنهان کنند و براى اینکه احساس خواستنى و دوست‏داشتنى بودن را نزد پدر و مادر از دست ندهند، به دروغ متوسل مى‏شوند.
وى خاطرنشان کرد: اگر پدر و مادر امنیت روانى مورد نیاز را تأمین کنند و او را به خاطر کارهاى اشتباه توبیخ و سرزنش نکنند و به او بگویند که هر کار اشتباهى، قابل جبران است، کودک را از به کارگیرى مکانیزم دفاعى دروغ بى‏نیاز خواهند ساخت. هر فردى در درون خود یک والد درونى دارد که خطاهایش را به او گوشزد مى‏کند. پدر و مادرى که همیشه از جانب والد درونى خود مورد سرزنش قرار گرفته‏اند مدام به سرزنش فرزندان خود در قبال خطاهایشان مى‏پردازند و این نیز دلیل دیگرى براى توسل کودک به دروغ است.
وى اظهار داشت: اگر بچه‏ها بدانند که با دروغ براى خود یک شخصیت پوشالى و یک امنیت کاذب مى‏سازند که چندان دوام نخواهد داشت به راحتى دروغ نخواهند گفت و اگر والدین به آنها اطمینان بدهند که در هر شرایطى براى آنان محبوب هستند، رفتار بچه‏ها در جهت مثبت تغییر خواهد کرد.

احساسات ناخوشایند با فعالیت مغز در ارتباطند

مطالعات جدید نشان داده است، بخشى از مغز افرادى که دچار حالات و احساسات ناخوشایند مى‏شوند، بیش از حد فعال است. این ناحیه در فاصله 5/2 تا 5 سانتى‏مترى پشت چشم راست در افراد راست دست قرار دارد و در تحقیقات قبلى، ارتباط این ناحیه با احساسات افراد شناسایى شده بود.
در بررسى مغز حیوانات مشخص شده است که این ناحیه از مغز ضربان قلب، تنفس، میزان اسیدیته معده و تعرق را کنترل مى‏کند که همه این عوامل ارتباط نزدیکى با حالات و احساسات دارند.
آن دسته از افرادى که دچار حالات ناخوشایندى چون زودرنجى، نگرانى و یا عصبانیت هستند، همگى در ناحیه مورد مطالعه از مغزشان جریان خون بیش از حد دارند.
به گفته محققان، فعالیت مغز افرادى که دچار ناهنجاریهایى از قبیل اضطراب و یا افسردگى هستند، کاملاً با مغز افراد سالم متفاوت است.

ارتباط سرطان سینه و زایمان‏

تحقیقات نشان داده است زنان هرچه به هنگام زایمان جوان‏تر باشند و تعداد فرزندان آنها بیشتر باشد، احتمال ابتلاى آنها به سرطان سینه کمتر است.
بر اساس تحقیقات انجام شده، زنانى که بچه‏دار شدن را تا بعد از 30 سالگى به تأخیر مى‏اندازند، تا بیش از آغاز یائسگى با 63 درصد افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه مواجه هستند. خطر ابتلا براى این دسته، بعد از دوران یائسگى نیز 35 درصد افزایش مى‏یابد.
این در حالى است که در کشورهاى در حال توسعه، شمار زنانى که بچه‏دار شدن را عقب انداخته و فرزندان کمترى مى‏خواهند، رو به افزایش است.
پزشکى که مدیریت این تحقیق را به عهده داشته است، اعلام کرد: هر فرزند اضافه، در دوران قبل از یائسگى 2 درصد و پس از یائسگى 9 درصد از خطر ابتلا به این سرطان مى‏کاهد.
تصور مى‏شود تغییرات سلولى که پس از اتمام دوره حاملگى در سینه رخ مى‏دهد تا زن را براى شیر دادن آماده کند، بعدها باعث محافظت از او در مقابل سرطان مى‏شود.

قلب انسان قادر به ترمیم خود است‏

مطالعات حاکى از آن است که قلب انسان قادر به ترمیم خود است. پزشکان تاکنون بر این باور بودند که ضایعات ناشى از سکته‏هاى قلبى قابل جبران نیست و قلب انسان نمى‏تواند خود به خود بافتهاى آسیب‏دیده را ترمیم کند. اما تحقیقات یک تیم پزشکى نشان داد که قلب انسان قادر است بعد از حملات و سکته‏ها، سلولهاى عضلانى خود را ترمیم کند.
این پزشکان همچنین دریافته‏اند در بیمارانى که از قلبهاى پیوندى استفاده مى‏کنند، سلولهاى پایه به طرف قلب جدید حرکت کرده و به ساختن عضلات و رگهاى خونى مى‏پردازد.
محققان با مطالعه بیماران مردى که قلب زن به بدن آنها پیوند شده بود دریافتند که پس از چندى سلولهاى مردانه در قلب آنها رشد کرده است. اطلاعات جدید به دست آمده ممکن است در آینده براى تعمیر و ترمیم قلبهاى معیوب مورد استفاده قرار گیرد.
این مطالعات که بیشتر روى بیماران پیوند قلبى انجام شده، نشان داده است که بیش از یک پنجم ترمیمها از طریق بازسازى خود به خودى بدن دریافت کننده قلب انجام مى‏شود.

تأثیر عوامل وراثت بر میزان هوش فرزندان‏

محققان دریافته‏اند که ژنهایى که فرزندان از والدین به ارث مى‏برند نه تنها بر مشخصه‏هاى ظاهرى آنان تأثیر مى‏گذارد که بر نحوه شکل‏گیرى و رشد برخى از بخشهاى مغز آنان، بخصوص بخشهاى مربوط به شناخت و ضریب هوش، تأثیر دارد.
کشف اخیر بدین معناست که ژنهایى که هر فرزند از والدین خود به ارث مى‏برد، حدود کلى توانایى هوشى او را مشخص مى‏سازد و عوامل محیطى مى‏توانند امکانات بالقوه موجود در درون این محدوده ژنتیکى را به فعلیت برسانند.
آزمایشهاى هوشى نشان داده است که بسیارى از جنبه‏هایى که به هوش مربوط مى‏شود نظیر حافظه کارهاى کلامى و مکانى، فعالیتهایى که به تمرکز و توجه نیاز دارد، دانش زبانى و سرعت بیان و عمل، نیز تا حد زیادى تحت تأثیر عوامل وراثتى است.

گیاهان موجود در طبیعت داراى خواص دارویى هستند

متخصصان تغذیه با استفاده از دستاوردهاى دانش تطور جانداران نظریه تازه‏اى پیشنهاد کرده‏اند که بر مبناى آن، همه انواع گیاهان موجود در طبیعت داراى خواص بالقوه دارویى براى انسان مى‏باشند.
شمارى از متخصصان با تکیه بر شواهدى که از دانش تطور موجودات فراهم آورده‏اند معتقدند انسان امروزى از حیث تنوع مواد شیمیایى موجود در بدن خود دچار فقر غذایى است و همین کمبود مواد لازم است که زمینه را براى ابتلا به انواع بیماریها فراهم ساخته است. آنچه که در عرصه طبیعت میان گونه‏هاى مختلف برقرار است در واقع نوعى سابقه تسلیحاتى به شمار مى‏آید.
گیاهان مى‏کوشند با تکثیر سریعتر خود، همواره از موجودات زنده که براى بقاى خود به تغذیه گیاهى نیازمندند، یک گام جلوتر باشند. در کنار این راهبرد، شیوه‏هاى دیگرى نیز از قبیل تولید تیغ و خار و مزه و طعم نامطبوع و از همه مهمتر پاره‏اى از مواد سمى نیز موارد استفاده انواع گیاهان بوده است.

فشار روانى باعث چاقى مى‏شود

تحقیقات نشان داده است که اختلال در دستگاه عصبى انسان یا فشار روانى مى‏تواند سبب تمرکز چربى در اطراف شکم شود و خطر ابتلا به دیابت و مشکلات قلبى را افزایش دهد.
سامانه فشار روانى براى رویارویى با فشارهاى روانى کوتاه مدت انسان عصر حجر، مانند آمادگى براى جنگ، بوجود آمده بود، اما در دنیاى متمدن امروزى، فشار روانى دیرپا و متفاوت است.
بدن تحت فشار روانى، یک هورمون اضافى که یک آنزیم جمع‏آورى چربى را تحریک مى‏کند، تولید مى‏نماید و جالب آنکه شکم راحت‏تر از سایر قسمتهاى بدن این آنزیم را جذب مى‏کند. بعد از یک دوره طولانى فشار روانى، مازاد هورمون کاهش مى‏یابد، اما چربیها باقى مى‏مانند، بخصوص در ناحیه شکم انسان امروزى که براى بقا به فعالیت بدنى کمترى نیاز دارد.
تنها فشار روانى مثبت که افزایش ناگهانى آدرنالین را به همراه دارد براى بدن خوب است. فشار روانى منفى در درازمدت مى‏تواند به مشکلات بهداشتى جدى منجر شود.

بخشش و گذشت براى سلامتى مفید است‏

انسانهایى که گذشت مى‏کنند فواید بهداشتى جسمى و روانى بسیارى شامل حال آنها مى‏شود. این فواید بهداشتى بر اساس سن افراد و نیز تمایل به بخشیدن دیگران و خود و احساس مورد عفو الهى قرار گرفتن، متفاوت است.
به طور کلى بزرگسالان جوان یعنى 18 تا 44 ساله‏ها کمتر از بزرگسالان میانسال 45 تا 64 ساله‏ها و بزرگسالان مسن‏تر احتمال دارد تصور کنند مورد عفو و بخشش الهى قرار گرفته‏اند. بخشش خود و دیگران با کاهش ناراحتى‏هاى روحى از جمله احساس بى‏حوصلگى و ناامیدى و عصبانیت مرتبط بود.
بر اساس یافته‏هاى تحقیقى در این مورد، شرکت در مراسم مذهبى با کاهش ناراحتى‏هاى روحى بخصوص در بین بزرگسالان جوان و میانسال و افزایش رضامندى از زندگى در بین بزرگسالان جوان و مسن مرتبط است.

توانمندیهاى درونى انسان براى درمان خود به کار گرفته مى‏شود

پزشکان بسیارى که دوره‏هاى دانشگاهى را گذرانده‏اند، براى بیمارانشان عمدتاً درمانهاى همیوپاتیک و یا حتى دوره‏هاى موسیقى و نقاشى تجویز مى‏کنند، شیوه نوینى که پزشکى «آنترو پوزوفیک» نام گرفته است.
کلمه آنترو پوزوفى آمیخته‏اى از کلمات «انسانى» و «فلسفى» است. این کارشناسان بیمارى را به عنوان فرصت مناسبى براى جسم، روح و روان انسان تلقى مى‏کنند که در نتیجه آن، بیمار بالقوه از بیمارى منتفع مى‏شود. به اعتقاد آنان، بیمار مى‏تواند براى فائق آمدن به بیمارى، از درون خود نیروها و تواناییهاى جدیدى را بیرون بکشد.
این پزشکان نسبت به انسان در حالت بیمارى و سلامت، نگاهى کلى گرا دارند، هرچند شمارى از منتقدان، موضع آنان در طرفدارى از «پزشکى با نگرش جهانى» که منطق علمى متعارف را نادیده مى‏گیرد، رد مى‏کنند.
یک پزشک آنترو پوزوفیک زمانى که بیمارى را براى نخستین بار ملاقات مى‏کند، از وضعیت زندگى و میزان پیشرفتهاى فردیش مى‏پرسد. بیمارى، نه صرفاً عفونت یا ضعف ارگانهاى بدن، بلکه به عنوان یک عدم تعادل در سطح مختلف در نظر گرفته مى‏شود. اگر ارتباطهاى متقابل بدن، روح و روان صحیح نباشد، بیمارى به دنبال مى‏آید. هدف پزشک در این شیوه، همراهى کردن بیمار در مسیر بیمارى است تا او بتواند شانسهاى بهبودیش را در ذهن تصور کند.
این پزشکان علاوه بر استفاده از داروهاى ملایم که از گیاهان، مواد معدنى و حیوانى ترکیب شده، از مشاوره درمانى و مشغول شدن به هنر، موسیقى، ورزش و زبان درمانى نیز بهره مى‏گیرند.
در کل چنین مى‏توان گفت که یک پزشک آنترو پوزوفیک، طب جایگزینى چون طب سنتى اعمال نمى‏کند، او نمى‏تواند اصول پایه مطالعات علمى متعارف را نادیده بگیرد. این پزشک را مى‏توان پزشک متعارفى توصیف کرد که دانش متعارف را با دیدگاهى مبتنى بر توانمندى طبیعت و درون انسان براى درمان بیماریها، درآمیخته است.

رایحه بدن به تشخیص بیماریها کمک مى‏کند

در برخى از بیماریها، از بدن رایحه خاصى به مشام مى‏رسد. پزشکان با انجام تحقیقات به این نتیجه رسیده‏اند که از بدن در نارسایى کلیوى بوى آمونیاک استشمام مى‏شود و در بیمارى سل، بوى بدن شبیه آبجوى کهنه است.
در کمبود ویتامین «ث» که باعث بیمارى «اسکوربوت» مى‏شود، بوى تعفن و فساد به مشام مى‏رسد. در سوختگى‏ها بوى کپک‏زدگى و ماندگى شبیه انگور احساس مى‏شود. در بیمارى «کتواسیدوز» که ناشى از دیابت است، بوى سیب مانده ایجاد مى‏شود. بوى بدن در نارسایى‏هاى کبدى نیز شبیه تخم‏مرغ گندیده است.

تشعشعات مراکز هسته‏اى باعث نابارورى در انسان مى‏شود

یک متخصص زنان و زایمان ایرانى، تشعشعات ناشى از نشت مواد پرتوزا یا حوادثى از این قبیل را که در 423 مرکز هسته‏اى جهان موجود مى‏باشد از جمله عوامل ایجاد نابارورى در مردان و زنان دانست. اثر تشعشعات هسته‏اى در بدن انسان شامل کاهش سامانه ایمنى، ایجاد سرطان و بیماریهاى عفونى جدید و به دنبال آن نابارورى است.
علاوه بر تشعشعات محیطى، انجام رادیوتراپى و اشعه درمانى در بیماران مبتلا به سرطان نیز خطر نازایى را افزایش مى‏دهد. این اثر از طریق ایجاد زخم و عارضه رحمى و تخمکها در زنان، کاهش تقسیم سلولهاى زایاى اسپرم در مردان و اثر بر هیپوفیز و مراکز مغزى بارورى در هر دو جنس است.

افسردگى مقاومت بدن را کاهش مى‏دهد

یک مطالعه جدید نشان مى‏دهد، افسردگى مداوم حتى اگر خفیف باشد، مى‏تواند مقاومت بدن بزرگسالان را در برابر بیماریها کاهش دهد. 15 تا 57 درصد از افراد در زندگى خود مدتى به یک افسردگى مزمن مبتلا مى‏شوند و این افسردگى مى‏تواند بدن آنها را در برابر بیماریهاى عفونى و سرطانها کاهش دهد.
در بزرگسالانى که به افسردگى مزمن دچار هستند، سلولهاى «تى‏لمفوسیت» در برابر ویروسها و باکتریها واکنشهاى ضعیف‏ترى از خود نشان مى‏دهند و با افزایش سن باز هم این پاسخها ضعیف‏تر مى‏شوند.
به گفته محققان، مدت زمان ابتلا به افسردگى بیش از اندازه و شدت آن باعث کاهش مقاومت بدن در برابر بیماریها مى‏شود و تشخیص و درمان این عارضه روحى براى بهبود سلامت جسمى افراد کاملاً ضرورى است.

آلو خاصیت ضدعفونى‏کنندگى دارد

پژوهشگران معتقدند از آلو مى‏توان به عنوان ضدعفونى‏کننده غذا استفاده کرد. آلوى خشک خواص ضد میکروبى دارد که مى‏تواند خطر آلودگى گوشت را کم کند. افزودن آلو یا عصاره آن به گوشت قیمه شده، به میزان قابل توجهى از رشد میکروبها جلوگیرى مى‏کند.
هر چند ادویه نیز مى‏تواند نقش مشابهى ایفا کند، اما عصاره آلو طعم اندکى دارد و به همین دلیل طعم اصلى غذا را تغییر نمى‏دهد. افزودن 3 درصد عصاره آلو، بیش از 90 درصد مانع از رشد میکروبها مى‏شود. آلو به دلیل کمک به مرطوب ماندن گوشت، کیفیت گوشتى را که دوباره گرم مى‏شود، بهبود مى‏بخشد.