کتابخانه پیام زن


 

کتابخانه پیام زن‏
مرورى بر کتاب‏هاى رسیده‏

مریم کاویانپور

آیینه‏داران حقیقت (ج‏1)
تهیه و تدوین: مجله حوزه‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: اول/1382
تعداد صفحه: 704 صفحه‏
قیمت: 40000 ریال‏
مجله حوزه بر آن بوده و هست که شکوه‏ها، زیبایى‏ها، اوج‏ها و والایى‏هاى شیعه را در آوردگاههاى گوناگون نشان دهد و باورهاى راستین و رخشان آن را در حد توان به زیباترین جمال جلوه‏گر سازد.
کتاب «آیینه‏داران حقیقت»، مجموعه گفتگوهایى است برانگیزاننده، روشنگر و بیدارگر که در این مجله به چاپ رسیده است.


نقد و بررسى نظریه تفکیک‏
دکتر محمدرضا ارشادى‏نیا
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: اول/1382
تعداد صفحه: 735 صفحه‏
قیمت: 52000 ریال‏
اصصلاح تفکیک که براى نشان دادن تباین کلى میان سه طریق فلسفه، عرفان و معارف خالص دینى مطرح شده، اگر چه عنوان جذابى است، حاوى ابهام و ایهاماتى نیز هست. هم‏اکنون گروهى از اندیشمندان شیعى ایران پرچمدار چنین اندیشه‏هایى هستند و خود را مروّجان «مکتب تفکیک» برمى‏شمارند. شاید عمده پیام آنان به پیروان‏شان این باشد که باید بر تمام ره‏یافته‏هاى فلسفى و عرفانى خط بطلان کشید چرا که فلسفه و عرفان نه هدایتگرند و نه ایجاد معرفت مى‏کنند. یعنى نه در حوزه دین و ایمان مفیدند و نه در قلمرو شناخت و معرفت.
نویسنده ادعاهاى این دیدگاه، نقش آن و شفافیت دعاوى آن را بررسى مى‏کند و جملات و اتهامات این دیدگاه علیه فلسفه و عرفان اسلامى را مى‏کاود و در این جستجوست که آیا بزرگان این دیدگاه از جهت منش علمى، خود به روش توصیه شده در ارائه نظریات رفتار کرده‏اند یا نه؟


غریبه آشنا
احمد پهلوانیان‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: دوم/1382
تعداد صفحه: 48 صفحه‏
قیمت: 3300 ریال‏
«غریبه آشنا»، داستان پرماجراى ملیکا، همسر امام حسن عسکرى(ع) و مادر امام زمان(عج) است. همو که از بارگاه قیصر، به خانه پرصفاى فرزند فاطمه(س) گام گذارد و بر دنیا پشت پا زد و پا بر فرق فرقدان نهاد و از گنبد گردون در گذشت و عزت دنیا و آخرت را به دست آورد.
نویسنده، پاره‏اى از زندگى آن بانوى بزرگوار را به داستان در آورده و آن ماجرا را جذاب و خواندنى کرده است.


فرهنگ موضوعى تفاسیر (ج‏3، 2، 1)
مرکز فرهنگ و معارف قرآن‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: اول/1382
قیمت: دوره سه جلدى 135000 ریال‏
تفاسیر قرآن مجید به برکت تبیین مفاهیم وحیانى از گنجینه‏هاى عظیم علمى، در حوزه دین به شمار رفته و همواره مورد مراجعه، دقت و استناد پژوهشگران و قرآن‏پژوهان بوده است، گرچه تاکنون کاوش و جستجو براى دستیابى به اطلاعات موجود آنها دشوارى و وقت‏گذارى زیادى داشته است.
«فرهنگ موضوعى تفاسیر» که از اولین مجموعه‏هاى اطلاع‏رسانى جامع و نظام‏یافته به شمار مى‏رود، دستیابى به اطلاعات تفاسیر قرآن را با سهولت و سرعت ممکن ساخته است. در این کتاب موضوعات بیش از سیصد جلد تفسیر قرآن کریم (بیست دوره از تفاسیر شیعه و اهل سنت) برابر اصول علمى اطلاع‏رسانى و با روش الفبایى - موضوعى، سامان یافته و به جامعه علمى ارائه مى‏گردد.


اصطلاح‏نامه کلام اسلامى (ج‏2 و 1)
مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامى‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: اول/1382
قیمت: دوره دو جلدى 80000 ریال‏
مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامى انتقال آخرین دستاوردهاى معرفتى را که بتوان از آنها به منظور رشد و گسترش معارف دینى سود جست وجهه همت خود ساخته است؛ و به همین دلیل تهیه و تنظیم اصطلاح‏نامه علوم اسلامى را ضرورتى انکارناپذیر براى شناخت، طبقه‏بندى، تعیین محدوده علوم اسلامى، رشد، گسترش و تعلیم آنها مى‏داند. از این‏رو از سالیان پیش، طرح تدوین اصطلاح‏نامه کلان علوم اسلامى را تهیه و محققانى براى برآوردن این خواسته تربیت کرده است و اینک بخشى از این طرح کلان در قالب طرحى مستقل، اما هم‏ساز با آن، با عنوان اصطلاح‏نامه کلام اسلامى را به جامعه فرهنگى کشور عرضه کرده است.


تفسیر راهنما (ج‏18)
اکبر هاشمى‏رفسنجانى‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: اول/1382
تعداد صفحه: 752 صفحه‏
قیمت: 34000 ریال‏
این کتاب از دستاوردهاى پژوهشى آیت‏اللَّه هاشمى‏رفسنجانى و گروهى از پژوهشگران مرکز فرهنگ و معارف قرآن است.
نوآورى‏هاى علمى، شیوه ارائه مفاهیم و موضوعات قرآن به همراه فهرستى جامع از تمامى آنها و اتخاذ روشى جدید در تفسیر و آموزش قرآن از امتیازات این کتاب است.


درس‏هایى از حفظ بیت‏المال در سیره عملى امام على(ع)
مهدى لطیفى‏
ناشر: خوشرو
نوبت چاپ: اول/1381
تعداد صفحه: 110 صفحه‏
قیمت: 4000 ریال‏
نویسنده در این کتاب طى 5 فصل، سیره عملى امام على(ع) را در حفظ بیت‏المال متذکر شده است. این 5 فصل عبارتند از:
1- امام(ع) و سلوک شخصى؛
2- امام(ع) و خانواده و خویشان؛
3- امام(ع) و دوستان و آشنایان؛
4- امام(ع) و کارکنان دولت؛
5- امام(ع) و رعایت حال چهارپایان.


دائرةالمعارف قرآن کریم‏
مرکز فرهنگ و معارف قرآن‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: اول/1382
تعداد صفحه: 720 صفحه‏
قیمت: 36000 ریال‏
مرکز فرهنگ و معارف قرآن که نزدیک به دو دهه فعالیت قرآنى دارد با بهره‏گیرى از تجربیات و پژوهش‏هاى انجام شده و با استفاده از دانشوران قرآنى، براى نخستین بار در جهان اسلام به تألیف دائرةالمعارف قرآن کریم اقدام کرده است.
هدف اصلى این دائرةالمعارف، ارائه و آسان‏یاب کردن اطلاعات ناب و اصیل در قلمرو معارف، اعلام و علوم قرآنى است؛ به گونه‏اى که اهل تحقیق را به مثابه منبعى مادر و ماندگار از منابع فرعى بى‏نیاز کند. در کنار این هدف، غرض عمومى تدوین دائرةالمعارف حاضر این است که مخاطبان دانش‏پژوه در حدّ مطالعات پایه اسلامى نیز بتوانند از پژوهش‏هاى اصیل و قویم قرآنى بهره گیرند.

بررسى سند بین‏المللى حقوق جهانى زنان (کنوانسیون رفع انواع تبعیض علیه زنان)
عبدالرسول هاجرى، میترا کاه‏مریان، زهرا آیت‏اللهى‏
ناشر: بوستان کتاب قم‏
نوبت چاپ: اول/1382
تعداد صفحه: 176 صفحه‏
قیمت: 8000 ریال‏
در سال 1979 میلادى (1358 شمسى)، مهم‏ترین سند بین‏المللى مربوط به مسائل زنان با نام «کنوانسیون رفع تمام اشکال تبعیض علیه زنان» در سازمان ملل به تصویب رسید. على‏رغم تأکید دبیر کل سازمان ملل بر الحاق دولت جمهورى اسلامى ایران به این کنوانسیون به دلیل موارد مغایرت متعدد آن با موازین شرعى تاکنون الحاق به آن عملى نشده و این مسئله در حال بررسى است. نظرات متفاوتى که پیرامون این موضوع وجود دارد عبارتند از: الحاق مطلق، الحاق مشروط، عدم الحاق.
در این کتاب سعى شده تا ضمن تحلیل مستدل و منطقى ساختار و محتواى کنوانسیون، مورد نقد و بررسى قرار گیرد. علاوه بر آن در این مجموعه سعى شده تا پیامدهاى الحاق به این معاهده را مورد توجه قرار داده و راهکار مناسب ارائه دهد.


بلاغت از دیدگاه روانشناسى‏
دکتر حسین چاوشى‏
ناشر: خوشرو
نوبت چاپ: اول/1381
تعداد صفحه: 280 صفحه‏
قیمت: 11000 ریال‏
عنوان «بلاغت از دیدگاه روانشناسى»، دو برداشت را شامل مى‏شود: نخست «علوم بلاغى از دیدگاه روانشناسى» و دیگر «بلاغت افراد از دیدگاه روانشناسى»؛ بدین لحاظ دو بخش عمده این رساله به این دو تفسیر از عنوان کلى رساله مربوط مى‏شود. بخش کوتاهى نیز قبل از آن دو بخش، تحت عنوان «ادبیات و روانشناسى» به استطراد و در نهایت اختصار آمده است تا خواننده بتواند اهمیت رابطه تنگاتنگ ادبیات و روانشناسى را دریابد.