از من بپرس


 

از من بپرس‏

خیلى خیالپردازى مى‏کنم‏

«دخترى 14 ساله و کلاس سوم راهنمایى هستم و همیشه در رؤیا به سر مى‏برم. وقتى یک اتفاق ساده و کوچک برایم مى‏افتد در ذهنم براى آن یک داستان، رمان و ... مى‏سازم. واقعاً خسته شده‏ام و هر چه مى‏خواهم به آن موضوع فکر نکنم، نمى‏توانم. شاید بگویید خیالبافى خوب است اما به اندازه‏اش ولى خیالبافى من از اندازه گذشته و به قول معروف شورش را در آورده است. مثلاً اگر کسى بگوید مى‏خواهیم به مسافرت برویم، من در ذهنم شروع به خیالپردازى مى‏کنم که مثلاً در آنجا چه کار کنم و ... خلاصه خسته شده‏ام و هر چه تلاش مى‏کنم نمى‏توانم ترکش کنم و دایم به فکر فرو مى‏روم. به همین خاطر تمامى خانواده‏ام سر به سر من مى‏گذارند و مى‏گویند دختر خیالباف. لطفاً راهنماییم کنید. از اینکه این طور به درددل نوجوانان و جوانان مى‏پردازید از شما تشکر مى‏کنم.» ناهید گشتیل - ماهشهر

ناهید خانم، افراد بسیارى در سنین مختلف و خصوصاً نوجوانى دچار خیال و خیالپردازى متعارف و غیر متعارف مى‏شوند. گاه این خیالها کاملاً موهوم و بى‏سر و ته هستند و برگرفته از غرایز سرکوب شده دوران نوجوانى و گاه دغدغه‏ها و آرزوهاى فرد براى یک آینده روشن و توأم با عشق و خوشبختى.
با این حساب مى‏بینى که اولین و آخرین کسى نیستى که دچار خیالپردازى شده‏اى ولى باید بتوانى این خیالات پوچ و بى‏سرانجامت، را در راه درستش به کار بگیرى تا تبدیل به یک اندیشه و ایده هنرى، ادبى، علمى و ... شود و موجبات پیشرفتت را مهیا کنند.
وقتى خودت اعتراف مى‏کنى که براى هر مسأله‏اى یک داستان مى‏سازى پس مى‏توانى با یکى از راههاى کنترل خیال‏پردازى که روى آوردن به کار و خصوصاً کار هنرى است، تا مقدار قابل ملاحظه‏اى افکار خود را سامان دهى.
شاید در مورد شما این خیالات زمینه‏اى براى بروز استعدادهایت باشد. پس کمى و شاید هم بیشتر از کمى، فکر کن و ببین به چه کارى علاقه‏مند هستى، سپس در همان زمینه شروع به مطالعه کن و خیال‏پردازیهاى بیهوده خود را به خیالات متعالى و اندیشه‏هاى والا تبدیل کن و آنها را توسط قدرت انعکاس یک هنر به دیگران عرضه نما. در این صورت به جاى اینکه دیگران شما را دخترى خیال‏پرداز بنامند، به عنوان یک هنرمند نوجوان خواهند شناخت.
یک هنرمند باید تخیلى قوى داشته باشد، البته تخیلى که هدفى مشخص در پى آن باشد و در چیزهاى بى‏اهمیت و کوچک خلاصه نشود. چنین هنرمندى با جستجو در راه هنر و سامان دادن به خیال‏پردازیهاى مثبت خویش موجب تعالى روح و اندیشه خود و دیگران مى‏شود.
در کنار روى آوردن به یک هنر و پیشه، علاوه بر خواندن و جستجو براى افزایش دانایى و اطلاعات خودت، مى‏توانى در مواقع بیکارى و هجوم خیالهاى بى‏ثمر، به خواندن قرآن، گفتن ذکر و یا دعا روى بیاورى و از خدا بخواهى که براى زدودن افکار باطل یاریت دهد.
در ضمن، وقتى آرزوها و اهدافت در زندگى روز به روز بزرگتر شود دیگر فکرت را با مسایل کوچک پر نمى‏کنى و براى هر اتفاق ناچیز خیال نمى‏بافى.
در هر حال اگر دلت مى‏خواهد در زمینه ادبیات خودت را محک بزنى، ما با کمال میل حاضر هستیم، خیالات زیبا و منسجم شما را به شکل داستان و یا هر قالب ادبى دیگرى بخوانیم و در صورتى که کارت خوب بود آن را چاپ کنیم.
اگر به هنر و یا کار دیگرى نیز علاقه‏مند هستى و دوست دارى، این خیالات خودت را در راه آموزش و پیشرفت خودت در راه آن علم یا هنر به کار ببندى، فقط مى‏توانیم از طریق نامه شما را راهنمایى کنیم، چرا که عملاً کمک در زمینه‏هاى دیگر به غیر از آثار مکتوب و آن هم از طریق نامه، براى طرفین امکان‏پذیر نیست.
پس فقط خیالات خوب را به ذهنت راه بده و بس. موفق باشى.