من سنگنورد هستم


 

من سنگنورد هستم‏

در این شماره نیز یکى دیگر از دختران بهار میهمان ماست. «راحله الهویى»، دانش‏آموز هنرستان در رشته گرافیک و عضو تیم ملى جوانان کشور است. او ورزشکارى موفق است، آن هم در ورزش سنگنوردى. وى در مسابقات قهرمانى آسیا که براى اولین بار مسابقه سنگنوردى نوجوانان و جوانان برگزار کرد، توانست مدال نقره را براى کشورش به ارمغان بیاورد.
این ورزش شامل یک سرى حرکات ریتمیک است که با تکنیک، استقامت و هماهنگى بین عضلات و اعصاب ترکیب شده است و یک سنگنورد باید مسیرهاى مختلفى را از روى صخره‏ها و دیواره کوهها صعود کند. این کار مى‏تواند هم در طبیعت و در دل کوه و هم در داخل سالن توسط دیواره‏اى مصنوعى صورت بگیرد. «راحله» معتقد است سنگنوردى ورزش هیجانى است که با آرامش ذهنى همراه است و یک ورزشکار ورزیده باید حتماً اعتماد به نفس داشته و روى بدن و اعصاب خود کنترل دقیقى داشته باشد.

راحله خانم حتماً مى‏دانى که اول از همه دلمان مى‏خواهد بدانیم چرا به این ورزش روى آوردى؟

- از 14 سالگى ورزش مى‏کردم آن هم والیبال و ژیمناستیک. آمادگى بدنى خوبى داشتم و به کوه مى‏رفتم تا اینکه یک روز سنگنوردى را در آنجا دیدم و از این ورزش خوشم آمد، ولى چون اطلاعاتى در این رشته نداشتم، برادرم که در دانشگاه علوم پزشکى ایران بود توانست مرا به تربیت بدنى آن دانشگاه معرفى کند. سال 77 بود و در آنجا یک دیواره مصنوعى ساخته بودند. من به صورت آزاد، همراه دانشجویان زیر نظر خانم «زهرا نظرى» که کوهنورد معروفى است و قله «پُمارى» را که یکى از قلل مرتفع «اورست» است، فتح کرده، آموزش دیدم و بعد با کمک فدراسیون و به عضویت درآمدن در تیم ملى به تمریناتم ادامه دادم و تا به حال در پنج مسابقه شرکت کرده‏ام.

مسابقات سنگنوردى به چه صورتى و در کجا انجام مى‏شود؟

مسابقات در سه بخش «سرعت»، «مسیر دشوار» و «بولدرینگ» در سالن انجام مى‏شود. در مسابقه «سرعت»، زمان خیلى مهم است و هر کدام از صعودکنندگان در زمان کمترى صعود کنند، نفر برتر هستند. مثلاً 13 متر را باید در 12 ثانیه بالا برویم.
در مسابقات «مسیر دشوار» طراحى به گونه‏اى است که یک سنگنورد باید از تکنیکها و حرکتهاى مختلفى به همراه درجه سختیهاى متفاوت یارى بگیرد. طراح مسیر هم کسى است که براى هر صعود مسیر خاصى را طراحى مى‏کند. در این مسابقه زمان مطرح نیست بلکه حرکات درست مورد نظر است و مسابقه دهنده باید در زمان 6 تا 8 دقیقه این مسیر دشوار را پشت سر بگذارد.
«بولدرینگ» هم مسابقه مسیر کوتاه است. در ارتفاع 2 تا 5/2 متر، 8 تا 12 حرکت مختلف طراحى مى‏شود و صعودکننده باید بدون طناب کارش را انجام دهد.

خبر داریم که سال گذشته مسابقات کشورهاى آسیایى در شهر زنجان برگزار شد. در این مسابقه وضعیت ورزشى دختران جوان دیگر کشورها را چطور مى‏دیدى؟

- تا جایى که من دیدم، دختران شرکت‏کننده از سایر کشورها، داراى اعتماد به نفس بالایى بودند چون که از هر لحاظ حمایت مى‏شدند و با بهترین شرایط و امکانات کار مى‏کردند، ولى ما باید خودمان هزینه وسایل گران‏قیمت این ورزش را مى‏دادیم و کلى مشکل هم براى تمرین داشتیم.
من در بخش «سرعت» مسابقه مى‏دادم و در اثر حادثه کوچکى که هنگام کار برایم ایجاد شد زمان را از دست دادم و دخترى که از سنگاپور آمده بود نفر اول شد و من نفر دوم.

در حال حاضر امکانات این ورزش چطور است و با توجه به اینکه به نظر مى‏رسد رشته‏اى پرهزینه است، کجا تمرین مى‏کنى؟

- امکانات در این رشته واقعاً خیلى کم است. سالن مخصوص سنگنوردى خانمها در جنوب تهران و در خیابانهاى خارج از شهر مى‏باشد و رفت و آمد به آنجا براى دختران، آن هم در ساعت 5 تا 7 شب فوق‏العاده مشکل است و کسى به آنجا نمى‏رود. در حال حاضر من فقط در سالن شیرودى آن هم فقط همان هفته‏اى سه ساعت که خانمها حق ورود به آنجا را دارند، تمرین مى‏کنم.
حدوداً 30 سنگنورد دختر در تهران هستند و تقریباً تعداد مردان دو برابر این رقم است ولى آنها مى‏توانند هر روز از سالن استفاده کنند. من هم به خاطر همین نبود سالن و هزینه سنگین سالنهاى خصوصى، روزهاى تعطیل به طبیعت مى‏روم و در منطقه بند یخچال که مناسب این ورزش است تمرین مى‏کنم.

راحله خانم، از لحن حرف زدنت پیداست که دل پرى از دست‏اندرکاران این ورزش دارى؟

- بله، ولى فقط من نیستم، تمامى سنگنوردان دیگر شهرها هم از امکانات کم این ورزش ناراضى هستند. البته مى‏دانیم که براى ساخت یک دیواره مصنوعى دست کم باید 17 میلیون خرج کرد ولى ما فکر مى‏کنیم با توجه به بودجه‏هایى که براى دیگر ورزشها اختصاص مى‏یابد، مى‏توانند براى این ورزش هم سرمایه‏گذارى کنند، ولى گویا چون سنگنوردى اعتبار چندانى براى کشور به همراه ندارد، مسؤولین خیلى به آن توجه نمى‏کنند و ما مجبوریم با هزینه بالا و امکانات کم به این ورزش بپردازیم.

هنگام صعود و مخصوصاً در طى مسابقات آسیایى چه حس و حالى داشتى؟

- یک سنگنورد باید روحیه جنگنده‏اى داشته باشد. یعنى بتواند با مشکلات مبارزه کند و از سختى نهراسد. این ورزش خیلى هیجانى است و علاوه بر آن انسان از لحاظ روحى تقویت مى‏شود تا براى رسیدن به هدف تلاش کند. در مسابقات آسیایى هم همه‏اش فکر مى‏کردم که من نماینده تمام دختران ایران هستم و باید حتماً موفق شوم.

خطرات جانى براى یک سنگنورد در چه حد است؟ مثلاً تا به حال شده که مادرت بگوید دیگر سراغ این ورزش نرو؟

- اصلاً، خانواده من بهترین مشوقم بودند مخصوصاً برادرم که خودش هم ورزشکار است. در ضمن سنگنوردى وسایل ایمنى بالایى دارد و هیچ گونه خطر جانى براى ورزشکار وجود ندارد مگر اینکه فرد خودش بى‏احتیاطى کند.

مطمئنم که این ورزش خاص تأثیر خیلى خوبى در روحیه‏ات داشته و حتماً در درسهایت هم موفق‏تر بوده‏اى؟

- از وقتى شروع به سنگنوردى کردم و به اردوى تیم ملى رفتم، دیگر خیلى راحت با مشکلات کنار مى‏آیم، در حالى که قبلاً ضربه‏پذیرتر بودم. آدم وقتى با تمرکز و قواى تمام شروع به کار مى‏کند، خودش را به خداوند نزدیکتر حس مى‏کند و راحت‏تر مى‏تواند خود و اطرافیانش را بشناسد و در هر زمینه‏اى موفق شود.

پس با این حساب سنگنوردى بیشتر یک ورزش روحى است تا جسمى؟

- بله، همین طور است. سنگنوردى آمادگى بسیار مى‏خواهد، هم از لحاظ روحى و هم جسمى. قدرت فیزیکى بدن باید همراه با آمادگى روحى باشد و بعد از تمام شدن صعود احساس خوبى به آدم دست مى‏دهد.

حالا دلمان مى‏خواهد بگویى به غیر از ورزش چه مى‏کنى؟

- به نقاشى و کار گرافیک علاقه‏مند هستم. در سال تحصیلى جارى هم در جشنواره مولوى که در رشته گرافیک بین کل مدارس تهران برگزار مى‏شود شرکت داشتم.

ما فکر مى‏کنیم برخى از «دختران بهار» با ورزش بیگانه‏اند، شما چه توصیه‏اى دارى که همه‏شان به ورزش روى بیاورند.

- ورزش امرى لازم است. انسان از طریق آن مى‏تواند به یک آرامش روحى برسد و احساس کسالتش را از بین ببرد. فعالیت جسمانى باعث نشاط در زندگى مى‏شود. انسان انرژى بسیارى در درونش دارد و ورزش بهترین راهى است که این انرژى مى‏تواند تخلیه شود. من با این همه ورزش سخت باز هم احساس مى‏کنم که انرژى دارم.
خوب است برخى خانواده‏ها هم همراهى کنند و مسؤولین نیز امکانات بیشترى براى ورزش زنان قایل شوند تا دختران بتوانند با خیال راحت ورزش کنند. هر کس در طول عمرش باید کارى انجام دهد و به نظر من ورزش بهترین کار است که انسان را در راه رسیدن به هدفش یارى مى‏دهد.

ما هم امیدواریم بیشتر از پیش موفق باشى.