روستایى در دامنه الوند


 

روستایى در دامنه الوند

شاید تا به حال نام روستاى «رباطمداد» را شنیده و در باره آن اطلاعاتى داشته باشید و شاید هم بر عکس. «رباطمداد» در استان مرکزى واقع شده است و یکى از روستاهاى شهر «خمین» مى‏باشد. این روستا حدوداً 3050 نفر جمعیت دارد و در 15 کیلومترى «خمین» قرار دارد. فاصله این روستا از شهر «تهران» 338 کیلومتر است.
«رباطمداد» آب و هواى سردى دارد و کوههاى بلندى چون «الوند» آن را در بر گرفته‏اند. به همین خاطر بارش باران در این روستا زیاد است و زمستانهاى بسیار سردى دارد.
«رباطمداد» جمعیت تقریباً جوانى دارد. اکثر دختران آن دانش‏آموز هستند و یا کارهاى دستى و هنرى انجام مى‏دهند. تعدادى هم ازدواج کرده‏اند. البته جوانان بسیارى هم هستند که درسشان تمام شده ولى چون هیچ گونه موقعیت شغلى ندارند و بیکار مى‏باشند. عفت و نجابت دختران این روستا مایه افتخار اهالى آن است. دختران «رباطمداد» از هر گونه بى‏بند و بارى دورى مى‏کنند و معمولاً پس از پایان تحصیلاتشان مشغول انجام دادن کارهاى هنرى چون: خیاطى، گلدوزى، خطاطى، قلاب‏بافى، گل چینى و غیره مى‏شوند. برخى نیز به قالیبافى روى مى‏آورند.
اکثر دختران دانش‏آموز آرزویشان قبول شدن در کنکور و رفتن به دانشگاه است. آنها با جدیت تمام درس مى‏خوانند تا به خواست خود برسند. به همین خاطر دبیرستان دخترانه این روستا که «محدثه» نام دارد یکى از بهترین مدارس شهر «خمین» مى‏باشد.
دختران و پسران «رباطمداد» استعدادهاى فراوانى دارند و کارهاى ادبى و هنرى بسیارى انجام مى‏دهند که اگر امکانات داشته باشند حتماً مى‏توانند با افکار بازشان، فکرهاى خود را به مرحله اجرا بگذارند.
در این روستا یک کتابخانه به نام «صاحب‏الزمان» دایر است و خوشبختانه جوانان علاقه زیادى به کتاب و مطالعه دارند. البته کتابهاى موجود اغلب کهنه و قدیمى هستند و فقط برخى اوقات کتابى جدید به کتابخانه مى‏رسد.
«رباطمداد» کلاً پنج مدرسه دارد که یکى از آنها دبیرستان و دیگر راهنمایى و ابتدایى دخترانه است. در دبیرستان دخترانه هم فقط دو رشته علوم تجربى و علوم انسانى موجود است و اگر کسى به رشته ریاضى فیزیک، کار و دانش و یا فنى و حرفه‏اى علاقه‏مند باشد باید به شهر برود. همچنین براى گذراندن دوره پیش‏دانشگاهى باید به «خمین» رفت.
«عاطفه توکلى» یکى از دختران این روستاست که به موسیقى علاقه‏مند است و بزرگترین آرزویش قبولى در دانشگاه و جراح قلب شدن است. او مى‏گوید: «موقع عبادت، قلبم آرام مى‏شود، به آرامش مى‏رسم و لحظه‏اى فراموش مى‏کنم که زمینى هستم.»
یکى دیگر از دختران این روستا که به کار گل‏سازى و نقاشى علاقه‏مند است، مربى گل‏سازى مى‏باشد. وى بزرگترین آرزویش فرج امام زمان(عج) مى‏باشد.
آمال و آرزوهاى دختران روستا تقریباً مثل هم است و همه آرزو مى‏کنند که فرد موفقى باشند. پس چه خوب است که مسؤولین این مرز و بوم توجه بیشترى به این جوانان روستایى داشته باشند تا آنها هم بتوانند جزو آینده‏سازان کشور شوند.

زهره کرمى - رباطمداد