اخبار


 

اخبار

هویت فرهنگى ما شناسنامه دارد

حجت‏الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمى رئیس‏جمهور در مراسم گشایش فاز دوم کتابخانه آیت‏اللَّه مرعشى در قم، گفت: این کتابخانه یکى از گنجینه‏هاى بسیار ارزشمند دنیاست که شناسنامه هویت فرهنگى ما به شمار مى‏رود و حفاظت از این میراث، کار باارزشى است.
رئیس‏جمهورى با اشاره به اینکه کتاب، حاصل آگاهى است و آگاهى، جوهر انسان است، افزود: انسان‏بودن، منوط به آگاهى انسان است و کتاب، حاصل این آگاهى است، به ویژه براى مسلمانان که معجزه پیامبرشان، کتاب است.
وى با بیان اینکه این معجزه پیامى براى بشریت دارد، گفت: به لحاظ محتوایى شکل و فرم این کتاب معجزه‏اى بزرگ و منشأ تحولات بزرگى بوده است. از جمله تمدن اسلامى که در میان تمدن‏هاى بشرى، تنها تمدنى است که حول محور یک متن شکل گرفته است.
رئیس شوراى عالى انقلاب فرهنگى در ادامه تأکید کرد: شیعه نسبت به کتاب، علم و اندیشه، جایگاه ممتازى داشته و هیچ مذهبى به اندازه تشیّع در باره دانش‏هاى عقلانى کار نکرده است.
این کتابخانه، اولین کتابخانه ایران و سومین کتابخانه بزرگ جهان اسلام است.

داشتن گواهینامه بهزیستى‏ شرط جدید ازدواج است‏

رئیس سازمان بهزیستى کشور از گسترش دامنه آموزش‏هاى پیش از ازدواج خبر داد و گفت: گذراندن دوره‏هاى آموزشى براى جوانان قبل از ازدواج، اجبارى مى‏شود.
آقاى راه‏چمنى اعلام کرد: سازمان بهزیستى در حال تدوین قانونى است که با تصویب آن در مجلس، شرط ثبت ازدواج در دفاتر اسناد رسمى، گذراندن دوره‏هاى آموزشى پیش از ازدواج است.
با تصویب این قانون، جوانانى که قصد ازدواج دارند باید از مراکز مورد تأیید بهزیستى، گواهینامه دوره‏هاى آموزشى گرفته و بعد به دفاتر ازدواج ارائه کنند.

محورهاى برنامه چهارم توسعه در امور زنان‏ اعلام شد

زهرا شجاعى طى گفتگویى، جارى کردن مسائل زنان در اجزا و بخش‏هاى مختلف تصمیم‏گیرى و اجرایى کشور را از استراتژى‏هاى برنامه چهارم توسعه بیان و اظهار کرد: در چشم‏انداز آینده و سیاست‏هاى کلى برنامه چهارم، دو بند بسیار جامع در باره مسائل زنان در نظر گرفته شده است که احقاق حقوق زنان، کاهش نابرابرى‏هاى جنسیتى در بازار کار، تقویت نهاد خانواده، افزایش مشارکت زنان و ... از نکات مهم و کلیدى آن به شمار مى‏آیند.
وى با اشاره به تبصره 111 لایحه برنامه چهارم توسعه که به طور مفصل به بحث زنان پرداخته است، گفت: در این تبصره دولت موظف شده است برنامه و سند جامعى را در زمینه مشارکت زنان براى پنج سال آینده کشور تبیین کند.
مشاور رئیس‏جمهور با ذکر اینکه اولین بند این تبصره به اشتغال زنان اختصاص یافته است، خاطرنشان کرد: با توجه به رشد دانش‏آموختگى زنان، افزایش تعداد دانشجویان دختر، بالا رفتن میانگین سن ازدواج، رشد نرخ جمعیت فعال اقتصادى کشور و نیز زنان جویاى کار، دولت در برنامه چهارم توسعه موظف شده است تا زمینه را براى رشد اشتغال زنان به نحوى که سبب پایین آمدن نرخ بیکارى کل کشور شود، فراهم کند.
وى همچنین ایجاد شوراى عالى خانواده به ریاست رئیس‏جمهور را از دیگر بندهاى ماده 111 برنامه چهارم خواند و افزود: از آنجا که نهاد متولى براى انسجام، وحدت رویه و یقین سیاستى مشترک در امور مربوط به خانواده در کشور وجود ندارد، با توجه به تغییر نقش اعضاى خانواده، ورود تکنولوژى جدید ارتباطات در خانواده، بالا رفتن نرخ رشد طلاق، افزایش میانگین سن ازدواج و تحولات هرم جمعیتى و ... ضرورت تأسیس این شورا از سوى برنامه‏ریزان کلان کشور احساس و در برنامه چهارم توسعه به آن پرداخته شد.
خانم شجاعى با بیان اینکه در برنامه چهارم توسعه به تحکیم بنیان و نقش محورى زن در خانواده و تلاش براى افزایش مشارکت زنان تأکید بسیار شده است، گفت: برنامه تلاش براى محو کامل خشونت علیه زنان، دولت را موظف کرده زمینه‏ها و عوامل ایجاد آن، ساز و کار و برنامه‏ریزى‏هاى لازم براى محو کامل خشونت علیه زنان را شناسایى و اجرا کند.
وى با اشاره به زمینه‏سازى عدالت اجتماعى براى زنان، متذکر شد: توسعه نهادهاى مدنى و سازمان‏هاى غیر دولتى زنان نیز با توجه به اینکه سیاست اصلى دولت تمرکززدایى و واگذارى امور به مردم است، از محورهاى دیگر مورد توجه در برنامه براى استفاده بیشتر از پتانسیل و ظرفیت زنان در مشارکت سیاسى و اجتماعى کشور است.

رشد ازدواج در کشور

اداره کل روابط عمومى سازمان ثبت اسناد و املاک از رشد هفت درصدى ازدواج در شش ماهه نخست سال، نسبت به سال قبل خبر داد.
همچنین تعداد ازدواج‏هاى موقت به ثبت رسیده در دفاتر ازدواج نسبت به مدت مشابه در سال قبل، 12 درصد افزایش داشته است. بر همین اساس در شش ماهه نخست سال جارى نسبت به سال قبل، 4 درصد افزایش طلاق خلعى، 8 درصد افزایش طلاق بائن و 29 درصد افزایش در طلاق رجعى بوده است. ضمناً 16 درصد کاهش در طلاق بذل نیز مشاهده است.
بر اساس گزارش این مرکز، تهران بیشترین ازدواج را در این مدت داشته و استان کهکیلویه و بویراحمد از کمترین میزان آمار ازدواج برخوردار بوده است.

آئین‏نامه اجرایى اهداى جنین ابلاغ شد

آئین‏نامه اجرایى قانون اهداى جنین با مشارکت وزارت بهداشت و دادگسترى به مراکز درمان نابارورى جهت اجرا ابلاغ شد.
قائم مقام وزیر بهداشت در امور مجلس و حقوقى گفت: جلسات کارشناسانه بحث اهداى جنین که اخیراً در مجلس به تصویب رسیده است، در مرحله پایانى است و شرایط بهداشتى و حقوقى آن با همکارى کارشناسان وزارت بهداشت و قوه قضائیه و دادگسترى نهایى شده و جهت تصویب و تدوین نهایى آماده است.
لزوم تابعیت زوج‏ها به جمهورى اسلامى ایران، داشتن رحم سالم در زوجه براى نگهدارى از جنین، مهجور نبودن، داشتن تأییدیه اخلاقى و کسب موافقت کتبى زوج اهداکننده و دریافت کننده جنین از شرایط ملحوظ شده در این آئین‏نامه است.
دکتر جندقى گفت: تمامى موارد اهداى جنین در ابتداى قانونگذارى پیش‏بینى شده است ولى با تدوین این آئین‏نامه جهت اجرا در مراکز خصوصى و دولتى درمان نابارورى قطعى و لازم‏الاجرا شده و تمام مراکز ملزم به رعایت نکات مذکور هستند.
به موجب این قانون که به تأیید شوراى نگهبان و مجلس رسیده است زوج‏هاى نابارور که امیدى به درمان ندارند مى‏توانند از طریق اهداى جنین که به صورت مازاد تحت شرایط ویژه در مراحل اولیه جنینى در مراکز نابارورى نگهدارى مى‏شوند، امکان بارورى پیدا کنند.

آیت‏اللَّه نورمفیدى:
خشونت علیه زنان به غلط، جزئى از فرهنگ اسلامى شده است‏

آیت‏اللَّه سیدکاظم نورمفیدى امام جمعه گرگان و نماینده ولى‏فقیه در آن استان در نشست تخصصى «بررسى ابعاد فقهى و حقوقى خشونت علیه زنان»، گفت: امروزه خشونت علیه زنان به غلط، جزئى از فرهنگ اسلامى شده و آمار مربوط به آن واقعاً نگران‏کننده است.
وى تصریح کرد: متأسفانه آمار خشونت علیه زنان در بین متدیّنان بالاتر از سایر افراد است، در حالى که اسلام نخستین جریانى بود که در برابر ظلم ایستاد و همه انسان‏ها را داراى حقوق برابر دانست. پیامبر اکرم(ص) بهترین مردان را کسانى مى‏دانست که رفتارشان در خانه بهتر از همه باشد و نسبت به همسر و خانواده خویش، مهر بورزند.
نماینده ولى‏فقیه در استان گلستان با انتقاد از انتساب برخى احادیث به اولیاى گرانقدر دین اسلام تأکید کرد: اینکه مى‏گویند بهترین زن کسى است که مردى او را نبیند و او هم مردى را نبیند و بهترین عمل زن، نشستن در کنج خانه است، درست نیست.
آیت‏اللَّه مفیدى افزود: فقیه کسى است که به سؤالات و این گونه شبهات پاسخ دهد و اگر اینها درست بیان نشود، جامعه دچار تضاد و تناقض مى‏شود که متأسفانه اکنون این اتفاق افتاده است. اگر اسلام با چهره‏اى زیبا معرفى نشود، شکست خواهیم خورد.

دادگاه ویژه زنان تشکیل مى‏شود

فاطمه خاتمى، نماینده مردم مشهد، گفت: رئیس قوه قضائیه موافقت خود را با تشکیل دادگاه ویژه بانوان اعلام کرد.
وى پس از دیدار با رئیس قوه قضائیه افزود: این دادگاه به این دلیل تشکیل مى‏شود که در برخى موارد نوع جرم، مجازات و نحوه رسیدگى به اتهامات زنان، کاملاً خاص بانوان است و جا دارد در دادگاهى ویژه مورد بررسى و رسیدگى قرار گیرد.
نماینده مشهد گفت: آقاى شاهرودى موافقت خود را با تقاضاى فراکسیون زنان مبنى بر راه‏اندازى دفتر امور زنان اعلام کرد. بر این اساس قضات دادگاههاى خانواده موظف خواهند بود در جریان رسیدگى به اتهامات زنان از مشاور زن استفاده کنند.

قضات نسبت به جرایم زنان تخفیف قائل شوند

اکرم مصورى‏منش با توجه به نقش محورى زنان در خانواده و تربیت فرزندان، خواستار تخفیف براى جرایم زنان، از قضات کشور شد.
این عضو فراکسیون زنان مجلس گفت: زمانى که زنى جرمى را مرتکب مى‏شود و زندان‏هاى طولانى‏مدت را تحمل مى‏کند، فرزندانش با مشکلات عدیده‏اى روبه‏رو مى‏شوند که منجر به وقوع جرایم بیشترى در اجتماع خواهد شد.
وى افزود: هدف زندان، متنبه و تربیت کردن و پیشگیرى از عوارضى است که جرایم براى فرد در اجتماع و خانواده دارد، اما ازدحام بیش از حد زندانیان با جرایم مختلف در یک جا باعث مى‏شود افراد نه تنها تنبیه نشوند بلکه چیز بیشترى هم بیاموزند. نگهدارى طولانى‏مدت زنان در زندان‏ها موجب مى‏شود آنها آموزش‏هاى مختلف در زمینه جرایم را یاد بگیرند؛ بنابراین نه تنها تربیت نمى‏شوند بلکه مشکلى به جامعه نیز افزوده مى‏شود. کارشناسان در حال حاضر معتقدند که نگهدارى زندانیان کشور هیچ نتیجه‏اى براى اصلاح جامعه در پى ندارد.

جوانان با راهکارهاى مقابله با مشکلات بیگانه‏اند

معاون دفتر امور زنان و خانواده سازمان بهزیستى گفت: اکثر جوانان با راهکارهاى مقابله با مشکلات بیگانه هستند.
وى در «کارگاه طرح آموزشى مهارت‏هاى زندگى مشترک» افزود: طبق برنامه تحقیقى سازمان ملى جوانان، مشکلات جوانان 14 تا 19 ساله در زمینه اتکاى به نفس، استقلال فکرى، اضطراب و افسردگى در نتیجه ناآشنا بودن به شیوه‏هاى مقابله با مشکلات فردى و گروهى بروز کرده است.
پرویز زارعى اعلام کرد آموزش مهارت‏هاى زندگى براى جوانان امرى ضرورى است و بى‏توجهى به آموزش جوانان در آستانه ازدواج مى‏تواند میزان آسیب‏هاى اجتماعى نظیر طلاق را در کشور افزایش دهد.
وى گفت: بسیارى از جوانان بدسرپرست و یا بى‏سرپرست به دلیل نداشتن الگوى مناسب پس از آغاز زندگى مشترک با مشکلات زیادى روبه‏رو شده و استحکام زندگى خانوادگى خود را به خطر مى‏اندازند. در حال حاضر طرح آموزش مهارت‏هاى زندگى مشترک در 14 استان کشور اجرا شده است.

وکیل زن براى موکل زن، آرامش مى‏آورد

رئیس کانون وکلاى دادگسترى مرکز گفت: حضور وکیل زن در کنار موکل زن، امنیت، آرامش و اعتماد به نفس به همراه مى‏آورد.
وى در همایش «نقش وکلاى زن در دفاع از حقوق زنان» افزود: در بسیارى از موارد صرف نظر کردن زنان از شکایت خود، به دلیل شرم و حیایى است که از بیان جزئیات پرونده دارند. بر اساس آمارهاى موجود از پرونده‏هاى تجاوزات جنسى و عنفى در دنیا، بیش از 50 درصد زنان از شکایت خود صرف نظر مى‏کنند.
آقاى کشاورز در ادامه گفت: در کانون وکلاى دادگسترى نیز تلاش شده است، در طول روز حداقل یک وکیل زن حضور داشته تا پاسخگوى مراجعان زن باشد. در ضمن تفکیک گرایش دانشجویان حقوق در امر قضاوت یا وکالت از همان سال‏هاى اول دانشگاه و گذراندن دروسى در رابطه با حقوق زنان، امرى مهم و مؤثر در دفاع از حقوق زنان در جامعه است.

سهم زنان در مشکلات و مسائل اجتماعى‏ افزایش یافته است‏

یک پژوهشگر علوم اجتماعى از دگرگون شدن تدریجى آسیب‏هاى اجتماعى بخصوص نزد زنان خبر داد و گفت: سهم زنان در مشکلات و مسائل اجتماعى افزایش یافته است و زنان نیز به اعتیاد، جرم، جنایت و سیگار کشیدن روى آورده‏اند.
دکتر مدنى با اشاره به اینکه برخى رفتارهاى نامناسب اجتماعى، زنانه شده است، گفت: تعداد زنان معتاد در گذشته کم بود در حالى که در سال 1380 این میزان به 15 درصد رسید و حتى امروزه ما با زنان قاتل هم طرف هستیم.
وى با بیان اینکه مصرف سیگار به طور طبیعى در ایران یک رفتار مردانه بوده تا زنانه، افزود: افزایش مصرف سیگار بین زنان و دختران چون دیگر رفتارهاى مردانه، نشان از تغییر الگوى رفتارهاى اجتماعى در کشور دارد. رشد فزآینده آسیب‏ها و مشکلات اجتماعى در یک ارزیابى کلان به تخریب و کاهش سرمایه‏هاى اجتماعى، به عنوان منبعى براى توسعه مى‏انجامد.

مردم باید با حقوق بارورى آشنا شوند

عضو هیئت مدیره انجمن تنظیم خانواده گفت: همان گونه که همه حق نفس کشیدن، داشتن پدر و مادر خوب، تحصیل و کار نکردن در سن کم را دارند، از حقوق بارورى نیز برخوردارند.
دکتر صدق‏آذر افزود: این حقوق شامل حق زندگى، آزادى و امنیت فردى، برخوردارى از عدالت و رهایى از هر گونه تبعیض و رازدارى مى‏شود. ممکن است دختر یا پسرى پیش از ازدواج با مشکلاتى نظیر بیمارى‏هاى خاص که در بارورى تأثیرگذار مى‏باشد، مواجه باشد و لازم است این مشکلات هنگام ازدواج مطرح گردد.
این مشاور تنظیم خانواده در ادامه گفت: زنان باید بتوانند زمان باردارشدن، تعداد فرزند و یا جنسیت آنها را خودشان تعیین کنند ولى در بیشتر مواقع، شوهر این حق را از زن مى‏گیرد. حق دسترسى به امکانات و آموزش، حق تصمیم‏گیرى فردى در باره تعداد و زمان تولد فرزندان، حق دسترسى به خدمات و برخوردارى از بالاترین کیفیت آنها از جمله حقوق بارورى است.
وى حق بهره‏مند شدن از پیشرفت علمى را نیز جزو حقوق بارورى دانست و عنوان کرد: زنان باید از آخرین روش‏هاى جدید زایمان و دانش‏هاى مربوط به شناسایى بیمارى جنین مطلع باشند.
دکتر صدق‏آذر گفت: غربالگرى سرطان‏هاى زنان، بهداشت جوانان، نازایى، برنامه بهداشت کودکان و مادران، تنظیم خانواده و تغذیه و پیشگیرى از بیمارى‏هاى مقاربتى و ایدز از فعالیت‏هاى بهداشت بارورى در ایران است.

بانک اطلاعاتى آسیب‏هاى اجتماعى‏ افتتاح خواهد شد

رئیس دانشگاه علوم بهزیستى و توانبخشى اعلام کرد به منظور جمع‏آورى آمار و اطلاعات دقیق پیرامون رشد مسائل و آسیب‏هاى اجتماعى در سطح جامعه، دانشگاه علوم بهزیستى، بانک آسیب‏هاى اجتماعى را راه‏اندازى مى‏کند.
دکتر جغتایى گفت: پژوهشگران و اساتید این دانشگاه در حال برنامه‏ریزى و جمع‏آورى تمام اطلاعات و آمارهاى ارائه‏شده در مورد آسیب‏هاى اجتماعى از مراجع رسمى مانند نیروى انتظامى، دستگاه قضایى و سازمان بهزیستى و مراجع غیر رسمى هستند. اطلاعات این بانک به ترتیب شدت وقوع، شامل تمام آمارها و اطلاعات در زمینه اعتیاد، بزهکارى، همسرآزارى، کودک‏آزارى، طلاق، دختران فرارى، زنان ویژه، کودکان کار و خیابانى، سرقت، و ... بوده و پس از راه‏اندازى بانک از طریق اینترنت مورد استفاده دانشجویان و محققان قرار مى‏گیرد. اما برخى اطلاعات خاص تنها در دسترس مقامات ذى‏صلاح خواهد بود.
وى با اشاره به اینکه این بانک از ابتداى سال 84 آغاز به کار مى‏کند، افزود: اطلاعات این بانک حتى از آسیب‏هاى اجتماعى نیز فراتر رفته و به عوامل زمینه‏ساز آسیب‏هاى اجتماعى، از جمله فقر مى‏پردازد. گسترش ارتباطات، کاهش معنویت در دنیا، فقر و شهرنشینى، از جمله عوامل اصلى افزایش آسیب‏هاى اجتماعى است.

هشدار قوه قضائیه‏ در باره سوء استفاده از لایحه سقط جنین‏

رئیس قوه قضائیه در همایش جامعه پزشکى در مسیر عدالت، گفت: پزشکان و مدیران پزشکى قانونى باید توجه کنند که لایحه سقط جنین دستاویزى براى سوء استفاده‏گران نشود و نظارت دقیقى بر آن صورت گیرد.
هاشمى شاهرودى افزود: علاوه بر توجه پزشکان براى دادن مجوز سقط جنین، باید زمان رسیدگى به پرونده‏هاى پزشکى قانونى کمتر شود تا حقوق افرادى که مراجعه مى‏کنند، تضییع نشود. هنوز بسیارى از پرونده‏ها به دلیل طولانى‏مدت شدن رسیدگى به آنها، در نوبت مى‏مانند و به حقوق آنها رسیدگى نمى‏شود.
وى با اشاره به سیستم‏هاى مدرن علوم قضایى در کشورهاى دیگر گفت: در کشورهاى پیشرفته در کنار مسائل انتظامى، علوم قضایى و پزشکى نیز وجود دارد و همزمان با هم کار مى‏کنند و نوع جرم، زمان وقوع حادثه و مسائل دیگر با سرعت پیگیرى مى‏شود.
آقاى شاهرودى معتقد است که بسیارى از مسائل پزشکى، رابطه تنگاتنگى با مباحث حقوقى دارند، از جمله حکم مرگ مغزى و اهداى اعضاى فرد به بیمار نیازمند که در این موارد نیاز به تشکیل کمیسیون‏هاى قضایى دارد تا تبدیل به قوانین مدرن و مشخص شود.
رئیس قوه قضائیه متذکر شد نقش پزشکان کمتر از فقها و روحانیون و دانشمندان نیست و خدمت آنها در مسیر عدالت و اصلاح جامعه بسیار ضرورى است.

حضانت طفل تا 7 سالگى به عهده مادر گذاشته شد

با تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام، حضانت طفل چه دختر و چه پسر تا سن هفت سالگى بر عهده مادر گذاشته شد.
مجلس شوراى اسلامى قبلاً طرح حضانت کودکان را با تأکید بر اینکه حق حضانت کودکان تا هفت سالگى بر عهده مادر است را تصویب کرده بود که به علت مخالفت شوراى نگهبان، این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.
مجمع با تصویب این طرح و تأیید نظر مجلس شوراى اسلامى، همچنین مصوب کرد چنانچه بعد از هفت سالگى بین پدر و مادر در مورد حضانت فرزند اختلاف نظر ایجاد شود، دادگاه بر اساس مصلحت کودک تصمیم مى‏گیرد.

رئیس سازمان بهزیستى‏ دولت را به ایجاد عدالت اجتماعى دعوت کرد

رئیس سازمان بهزیستى کشور تأکید کرد دولت در برنامه چهارم توسعه باید توجه ویژه‏اى به امر ساماندهى اقشار آسیب‏پذیر، زنان بى‏سرپرست و ایجاد عدالت اجتماعى اعمال کند.
محمدرضا راه‏چمنى گفت: تمام دستگاههاى کشور و سازمان‏ها باید در امر آگاه‏سازى و حساس‏سازى جامعه نسبت به آسیب‏هاى اجتماعى بخصوص اعتیاد و مشکلات زنان سرپرست خانواده تلاش کنند.
وى صاحب‏خانه شدن و اشتغال معلولان و نیازمندان و زنان سرپرست خانواده را از دیگر برنامه‏هاى مورد نظر دولت عنوان کرد و افزود: سازمان بهزیستى قصد دارد در برنامه‏هاى چهارم توسعه در جهت ارتقاى معیشتى و اقتصادى افراد آسیب‏پذیر، تقدیم خدمات مشاوره‏اى و مددکارى، آموزش مهارت‏هاى حرفه‏اى، ایجاد شرایط مناسب و لازم براى اشتغال‏زایى و نیز ایجاد درآمد، براى افراد نیازمند، گام‏هایى بردارد.

طلاق، 14 درصد و ازدواج، 4 درصد رشد کرد

طرح شوراى عالى خانواده به دلیل متزلزل شدن خانواده‏ها و آسیب‏هاى اجتماعى موجود در جامعه در سال‏هاى اخیر، به مجلس ارائه مى‏شود.
اکرم مصورى‏منش عضو کمیسیون فرهنگى مجلس شوراى اسلامى در این باره گفت: متزلزل شدن خانواده‏ها در سال‏هاى اخیر و آسیب‏هاى اجتماعى موجود در جامعه ما را به ارائه طرح شوراى عالى خانواده یا کمیته ملى خانواده وا داشت.
وى ادامه داد: از سال 81 تا 79، رشد طلاق 14 درصد و ازدواج به کمتر از 4 درصد رسیده است. اگر شوراى عالى خانواده بتواند سیاستگذارى کلانى روى بحث‏هاى اجتماعى و خانواده داشته باشد، مشکلات اجتماعى مربوط به خانواده‏ها مهار مى‏شود.
مصورى‏منش با اشاره به آسیب‏هاى موجود در جامعه از جمله اعتیاد، فقر، دختران فرارى و قاچاق دختران به کشورهاى منطقه، افزود: سعى داریم سازمان و شوراى عالى خانواده با عضویت اعضاى مجلس، قواى مجریه و قضائیه باشد، همچنین کارشناسان، صاحب‏نظران روانشناسى و جامعه‏شناسان عضو این شورا شوند تا مشکلات مربوط به خانواده و اجتماع که رابطه مستقیمى با هم دارند، رفع شوند.

صندوق صدقات و درآمد صد میلیون تومانى‏

یک مقام مسئول کمیته امداد گفت: صندوق‏هاى صدقات کمیته امداد، روزى صد میلیون تومان درآمد دارند، در حالى که روزى ما آرزو مى‏کردیم این صندوق‏ها بتواند روزى یک میلیون درآمد داشته باشد.
به گفته این مسئول درآمد صندوق‏هاى صدقات در یک سال اخیر، 40 میلیارد تومان بوده است. این در حالى است که کمیته امداد، منابع درآمد دیگرى چون کارخانجات تولیدى، املاک و مستغلات و هدایاى نقدى مردم دارد.
این نهاد سالانه بیش از 330 میلیارد تومان از بودجه کشور را در اختیار دارد. حدود یک میلیون خانواده در کشور تحت پوشش کمیته امداد هستند که ماهانه به ازاى هر نفر حدود 7 هزار تومان مستمرى دریافت مى‏کنند که این میزان تنها مى‏تواند بخش اندکى از هزینه خانواده‏هاى نیازمند را تأمین کند.
خبرها حاکى از آن است که در برخى شهرستان‏ها ساختمان‏هاى ادارى کمیته امداد بسیار شیک و مجلل هستند و مبلغ قابل توجهى از بودجه به جاى صرف درست جهت جمع‏آورى شدن و توزیع این کمک‏ها، صرف مخارج ادارى این نهاد مى‏شود.

ده سال بعد 6 میلیون داماد کم مى‏آوریم!

مدیر کل دفتر آسیب‏دیدگان اجتماعى سازمان بهزیستى گفت: اگر بى‏برنامگى در امر ازدواج که جامعه را با مازاد 790 هزار دختر در سن ازدواج مواجه کرده، ادامه یابد در ده سال آینده ما با کمبود 6 میلیون داماد روبه‏رو خواهیم بود.
دکتر معتمدى اعلام کرد چنانچه برنامه‏ریزى در وضعیت تعادل جمعیت و سواد جامعه ایجاد نشود، در 15 سال آینده این تعادل به نحوى به هم ریخته مى‏شود که در آن زمان در برابر یک مرد تحصیلکرده، 15 زن تحصیلکرده خواهد بود، کما اینکه هم‏اکنون نیز در برابر 10 مرد تحصیلکرده، تنها یک زن تحصیلکرده در برخى پست‏هاى مدیریتى جامعه قرار مى‏گیرد.
همچنین خبرها حاکى از آن است که از 206 کشور جهان، در 70 کشور، میزان تولد پسران بیش از دختران است و حتى دولت چین نگران بى‏همسر ماندن 50 میلیون پسر کشورش است.
فقط در 14 کشور جهان تولد دختران و پسران از تعادل نسبى برخوردار است و در 121 کشور دیگر نسبت زاد و ولد دختران بیش از پسران است.

زنان خانه‏دار حقوق مى‏گیرند

معاون اجتماعى سازمان بهزیستى کشور اعلام کرد: زنان خانه‏دار پس از 50 سالگى حقوق مى‏گیرند.
وى با اشاره به جمعیت 13 میلیون و 500 هزار نفرى زنان خانه‏دار گفت: این طرح در سال‏هاى اولیه براى یک میلیون زن خانه‏دار، 60 میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت که تخصیص آن از سوى دولت امکان‏پذیر نبود. هم‏اکنون مرکز امور مشارکت زنان با اختصاص اعتبار 450 میلیون تومانى، سازمان بهزیستى را در اجراى طرح بیمه زنان خانه‏دار یارى مى‏کند. البته سال‏ها طول مى‏کشد تا این طرح در تمام شهرها و روستاهاى کشور به اجرا در آید.
دکتر علم‏الهدایى، سن بیمه زنان خانه‏دار را از 30 تا 50 سالگى اعلام کرد که ماهانه ملزم به پرداخت 50 هزار ریال هستند و بهزیستى نیز با پرداخت ماهى 50 هزار ریال، باعث مى‏شود به طور سالانه 600 هزار ریال به حساب آنها واریز شود و زنان
خانه‏دار بتوانند پس از 50 سالگى طبق مدتى که بیمه شده‏اند، حقوق دریافت کنند.
وى دریافت حداکثر حقوق را از سوى زنان خانه‏دار بازنشسته، مستلزم پرداخت 20 سال حق بیمه ذکر کرد.

ایران و بحرین در امور زنان‏ با هم همکارى مى‏کنند

مشاور رئیس‏جمهور در امور زنان و همسر پادشاه بحرین تفاهم‏نامه همکارى دو کشور را در زمینه امور زنان امضا کردند.
این تفاهم‏نامه بر اساس منافع مشترک این کشورها و براى تحکیم همکارى دو طرف به منظور حصول به اهداف مشترک در زمینه‏هاى مرتبط با منافع مورد نظر و امتیازات قانونى مرکز امور مشارکت زنان و شوراى عالى زنان بحرین به امضا رسید.
در این تفاهم‏نامه بر ضرورت ارتقاى همکارى میان دو طرف از طریق تبادل تحقیقات، مطالعات و اطلاعات مرتبط با پیشرفت وضع زنان در دو کشور و ارتقاى همکارى در زمینه‏هاى اقتصادى، فرهنگى و اجتماعى مرتبط با پیشبرد زنان به نحوى که مشارکت آنان از طریق تبادل هیئت‏هاى بازدیدکننده زنان و از طریق کسب منافع دوجانبه از تجارب دو طرف بهبود یابد تأکید شده است. گفتنى است تاکنون مسئولان مرکز امور مشارکت زنان با متولیان امور زنان افغانستان، مالزى، یونان، آفریقاى جنوبى و تونس یادداشت تفاهم و موافقت‏نامه همکارى امضا کرده‏اند.

دختران در آموزش ابتدایى تحت تبعیض هستند

گزارش‏هاى سازمان ملل متحد نشان مى‏دهد دختران در برخى از کشورها هنوز هم در زمینه آموزش ابتدایى مورد تبعیض قرار دارند.
نیاز دختران به کار براى کمک به تأمین مالى خانواده، ازدواج زودهنگام، ویروس «اچ‏آى‏وى» و بیمارى ایدز و خشونت، از موانع اصلى رفتن دختران به مدرسه است.
بنا بر این گزارش در بسیارى از کشورها دختران نسبت به پسران از آموزش متوسطه بیشترى برخوردار هستند زیرا پسرها عمدتاً زودتر ترک تحصیل مى‏کنند.
تحصیلات باعث رشد شخصیتى و اجتماعى دختران مى‏شود و آینده اقتصادى آنها را روشن مى‏کند. این امر به نوبه خود بر فرزندان دختران نیز تأثیرات مثبت مى‏گذارد.
در حال حاضر، 35 از مجموع 104 میلیون کودکى که در سطح جهان از آموزش ابتدایى محروم هستند را دختران تشکیل مى‏دهند. وضعیت کشورهاى چاد و یمن در این زمینه از همه وخیم‏تر است.

دختران دانشجو بیشتر از همه سیگار مى‏کشند

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران اعلام کرد بر اساس مطالعات انجام شده حدود 3 تا 5/3 درصد از زنان بالاى 15 سال در ایران سیگار مى‏کشند.
دکتر مسجدى اظهار داشت: استعمال دخانیات در میان جوانان ایرانى روند رو به رشد دارد. مطالعات انجام‏شده بر روى دانشجویان دانشگاههاى تهران نیز مؤید آن است که به ترتیب 5 تا 5/7 درصد دانشجویان سال اول و آخر این دانشگاهها سیگار مى‏کشند.
وى گفت: این نتایج حاکى از آن است که دختران دانشجو در دانشگاهها بیشتر از سایر افراد جامعه سیگار مصرف مى‏کنند. روى آوردن نوجوانان و دختران به سیگار، دلایل مختلفى چون لذت بردن، پر کردن خلاء در زندگى آنان و احساس بزرگى کردن دارد.

آمار زنان تحصیلکرده بیکار در مالزى افزایش یافت‏

معاون وزیر منابع انسانى مالزى گفت که درصد زنان تحصیلکرده بیکار این کشور بیش از مردان است.
وى گفت: بررسى‏ها نشان مى‏دهد که 68 درصد از بیکاران تحصیلکرده مالزى را زنان تشکیل مى‏دهند. تسلط نداشتن زنان به زبان انگلیسى و همچنین تعداد زیاد زنان تحصیلکرده این کشور از عوامل افزایش میزان بیکارى میان زنانى است که تحصیلات کافى دارند.

یک زن رئیس کلیسا شد

براى نخستین بار در تاریخ چهارصد ساله کلیساى اسکاتلند، یک زن 54 ساله به سمت ریاست این کلیسا انتخاب شد.
خانم دکتر «آلیسون الیوت» فارغ‏التحصیل الهیات در دانشگاه ادینبورگ در مراسم تقدس خود در کلیسا که توسط اسقف اعظم کلیسا انجام شد، گفت که خواهان ورود مدرنیته به کلیسا است و تصمیم دارد که این دو را با هم سازگار کند.

انگلیس براى عراق شوراى عالى زنان تشکیل مى‏دهد

دولت انگلیس در صدد است تا با همکارى برخى کشورها «شوراى عالى زنان» در عراق تشکیل دهد.
اهداف این شورا وارد کردن زنان به اجتماع، افزایش خدمات درمانى و تحصیلاتى آنان و کمک به پیدا کردن شغل مناسب است. این شورا قرار است در حکومت آینده عراق نقش مشاور دولت در امور زنان را بر عهده بگیرد.
وزیر تجارت و بازرگانى انگلیس که خود یک زن است، اعلام کرده که تشکیل این شورا تحمیل فمینیسم غربى به جامعه عراق نیست و قصد آنان فقط ایجاد یک جامعه مدنى در عراق است.
وى افزود: در حال حاضر تنها دو نفر از 25 نفر شوراى حکومتى عراق زن هستند و این شورا قصد دارد زنان را به شرکت در امور سیاسى ترغیب کند.

نام یک شهید فلسطینى بر گونه نوزادى نقش بست‏

یک نوزاد فلسطینى به همراه اسم نوشته شده عمومى شهید خود بر روى گونه راستش به دنیا آمد.
این نوزاد در پدیده‏اى عجیب پس از آنکه زمان تولدش یک ماه به تأخیر افتاد و در شب قدر به دنیا آمد، نام «علا»، عموى شهیدش را با خط زیباى عربى و کاملاً واضح بر روى گونه‏اش داشت.
مادر بزرگ این کودک گفت پیش از تولد نوه‏اش هرگز حاضر نبوده که اسم پسر شهیدش را روى نوزاد بگذارند ولى پس از تولد نوزاد و دیدن اسم پسرِ خود که با رنگ قهوه‏اى بر روى گونه او نقش بسته بود، شوکه شده است.
مردم فلسطین از سراسر این کشور براى دیدن این کودک به بیت‏اللحم مى‏آیند و برخى از او به نام معجزه الهى یاد مى‏کنند.

مرد آدمخوار محاکمه شد

یک مرد آلمانى متهم است که تلاش کرده با دادن یک آگهى اینترنتى، شخصى را براى خوردن پیدا کند.
این مرد پس از درج آگهى‏اش، پاسخى دریافت کرده و سپس همراه خود مقتول، قبل از اینکه قتل صورت بگیرد، هر دو تکه‏هایى از گوشت مقتول را خورده‏اند.
وکلاى مدافع این متهم مى‏گویند از آنجا که قربانى، خود براى این کار داوطلب شده بوده، نمى‏توان آن را قتل تلقى کرد. اما دادستان این مرد را خطرناک مى‏داند و براى او تقاضاى حبس ابد کرده است.
این مرد آدمخوار گفت: از قربانى، خاطرات رضایت‏بخش و عمیقى در ذهن دارم و نمى‏خواهم کس دیگرى را درون خود داشته باشم. به طور دائم چهره او پیش رویم است و این علامت، نشانه یک رابطه دوستانه است.
مردم آلمان این خبر و محاکمه آدمخوار را از نزدیک دنبال مى‏کنند چرا که مشکلات قانونى این کار و جرم آدمخوارى در قوانین آلمان پیش‏بینى نشده است و همه مى‏خواهند بدانند پایان این ماجراى پیچیده به کجا خواهد انجامید.

40 کارتن‏خواب در سرماى تهران جان سپردند

40 بى‏خانمان و کارتن‏خواب که نتوانستند سرماى برخاسته از ریزش برف و باران در تهران را تحمل کنند، در پایتخت جان باختند.
به نوشته روزنامه شرق، بازپرس امور جنایى تهران گفت: این 40 مرد، 13 تا 50 سال داشتند که بر اثر سرما در خیابان جان باختند. نهادهاى حمایتى باید با شروع فصل سرما چاره‏اى براى قشر آسیب‏پذیر بیندیشند.
محاکم دادگسترى خبر از آن داد که برخى از این افراد بى‏پناه براى نجات از سرماى زمستان مرتکب سرقت مى‏شوند تا بتوانند به زندان بروند و سرپناهى براى خود بیابند.
این در حالى است که قشر آسیب‏دیده و کم‏درآمدى هم هستند که هرگز به سرقت روى نمى‏آورند و در زمستان‏هاى سرد، چاره‏اى جز تحمل ندارند.
برخى از مردم، شهردارى، کمیته امداد و بهزیستى را مسئول رسیدگى به این موضوع مى‏دانند و معتقدند آنها باید فکرى براى افراد فاقد مسکن و خیابان‏خواب بکنند.
لازم به یادآورى است مدتى قبل نیز به چهل نفر از شخصیت‏هاى علمى هنرى به عنوان چهره‏هاى ماندگار جوایزى از جمله هر کدام یک سوارى سمند تقدیم شد.

مجمع اسلامى بانوان‏ ممنوعیت حجاب در فرانسه را محکوم کرد

مجمع اسلامى بانوان، اقدام اخیر دولت فرانسه در سلب حق حجاب زنان مسلمان فرانسوى را محکوم کرد.
مجمع اسلامى بانوان، به عنوان تشکلى که دفاع از حقوق مسلمانان و حفظ کرامت بانوان را وظیفه خود مى‏داند، با یادآورى اینکه پاى‏بندى به حجاب اسلامى، اصلى غیر قابل تردید براى زنان مسلمان مى‏باشد، از دولت فرانسه خواست در تصمیم غیر قابل توجه خود، که بدون هیچ حجت عقلى و حقوقى، تعدادى از ساکنان آن کشور را از انتخاب پوشش بر اساس تعالیم دینى خود محروم مى‏نماید؛ تجدید نظر کند.
این مجمع ضمن دعوت از تمامى زنان براى دفاع از شخصیت زن مسلمان، اعلام کرد، اتحادیه بانوان نیک‏اندیش و آزادیخواه اعم از مسلمان، مسیحى و یهودى به دنیا نشان خواهند داد که زنان در پیگیرى حقوق خود به ویژه در مواردى که مرتبط با عقاید آنها باشد، جدى هستند و تفاوت‏هاى سلیقه‏اى آنان را در این مسیر از یکدیگر جدا نخواهد کرد.