سرود فردا

نویسنده


 

سرود فردا

الهه رضایى‏

مرضیه کریمى - آبیک قزوین‏

قبل از هر چیز، ورود به جمع دوستان اهل قلم پیام زن را به شما دوست بااستعداد خوش‏آمد مى‏گوییم و امیدواریم در عرصه شعر موفق باشید. از شما دو شعر سپید دریافت کردیم که هر دو زیبا، روان و جذاب است. در این اشعار، اشکال خاصى به چشم نمى‏خورد، تنها پیشنهادى که به شما دوست خوب‏مان مى‏توانیم بکنیم این است که بیشتر بخوانید و بیشتر بنویسید و با ما هم مکاتبه کنید.

فاطمه معارف‏وند - قم‏

اشکال عمده شعر شما دوست عزیز، عدم رعایت قافیه است. به عنوان مثال در بیت دوم گفته‏اید:
بگویم قصه پرغصه‏ام را
که تا رسوا کنم راز دلم را
واژه‏هاى «غصه» و «دل» در این بیت هم‏قافیه شده‏اند. چرا که ضمیر «ام» الحاقى است و همان طور که پیشتر گفته‏ایم، حروف الحاقى جزو حروف قافیه محسوب نمى‏شوند و همان گونه که ملاحظه مى‏فرمایید «غصه» و «دل» هم به هیچ عنوان نمى‏توانند هم‏قافیه شوند. شما مى‏توانید کلماتى مثل گِل، ساحِل، منزل و ... را با دل قافیه کنید. همچنین واژه‏هاى «جمعه و بنده»، «بسیجى و دیدى» داراى همین اشکال هستند. در این بیت نیز:
ولیکن کاسه صبرم سر آمد
دگر این انتظار بر من سر آمد
«سر آمد» ردیف است و واژه «صبرم» و «بر من» به عنوان قافیه آورده شده است که کاملاً اشتباه است.

در بیت:
شدم عاشق به دوران جوانى‏
که بلکه گیرم از او یک امانى‏
در مصراع دوم این بیت حشو وجود دارد. به این معنى که در آغاز مصراع، شما هم، حرف «که» را به کار برده‏اید و هم «بلکه» را. در صورتى که کاربرد یکى از این دو کافى است.

در این بیت:
به درگاهش ستودم سر به سجده‏
شدم در نزد او مانند بنده‏
سر به سجده ستودن اشتباه است. ستودن به معناى ستایش کردن است و ترکیبى به این شکل در ادبیات وجود ندارد. به جاى این واژه باید مى‏گفتید: به درگاهش نهادم سر به سجده.
به طور کلى شعر شما زبانى کهن و مضمون و مفهومى تکرارى دارد. سعى کنید ابتدا به رفع اشکالات عروضى و فنى شعرتان بپردازید و سپس با مطالعه بیشتر و عمیق‏تر اشعار متقدم و متأخر به مفهوم و بیانى تازه و بدیع دست یابید.

مطهره خادمى - قم‏

دوست جوان و خوش‏ذوق اهل قلم، پیشرفت خوب و قابل توجه‏تان در سرودن، قابل تقدیر است.
شعر «عطر سیب» با شعرهاى قبلى شما از لحاظ تکنیک، زبان و مفهوم، تفاوت‏هاى زیادى دارد که امیدواریم این پیشرفت ادامه یابد.
از لحاظ وزن و قافیه، شعرى کاملاً بى‏عیب سروده‏اید. به مطالعه منسجم و هدفمند بپردازید و با ما مکاتبه کنید.