تازه هاى پژوهش


 

تازه‏هاى پژوهش‏

اعتیاد در ایران رو به افزایش است‏

نتایج یک تحقیق در کشور نشان مى‏دهد که درصد اعتیاد در سنین پایین رو به افزایش است.
یک پزشک و درمانگر اعتیاد در بررسى شرح حال دو هزار فرد معتاد، عنوان کرده است بیش از 51 درصد معتادان بین 20 تا 40 سال و 45 درصد زیر 20 سال، سن دارند. به اعتقاد این پزشک مهم‏ترین عامل اعتیاد به مواد مخدر بین جوانان در ایران، ریشه در اعتقادات و فرهنگ مردم دارد. معضلات اقتصادى، نبود امنیت شغلى و بیکارى نیز این زمینه را بیشتر فراهم مى‏کند.
دسترسى آسان به مواد مخدر در ایران، عدم برنامه‏ریزى مدون و پایدار براى پیشگیرى از اعتیاد، کمبود امکانات تفریحى ورزشى و سرکوب برخى از خواسته‏هاى طبیعى جوانان، از جمله علل گرایش به مواد مخدر در سنین پایین مى‏باشد.
همچنین در این پژوهش عنوان شده است بیش از 60 درصد از معتادان با اعلام انزجار از اعتیاد، ظاهراً براى ترک مواد مخدر اقدام مى‏کنند اما درمان نامناسب توسط پزشکان ناوارد و ایجاد عوارض سوء و اطلاع یافتن والدین از اعتیاد فرد در هنگام ترک، از جمله عواملى است که افراد را بر خلاف میل‏شان به ادامه مصرف ترغیب مى‏کند.

علل کم‏خونى در زنان و راههاى مقابله با آن‏

به گفته متخصصان هنگامى که تعداد یا اندازه گلبول‏هاى قرمز خون کاهش یابد و تبادل اکسیژن و دى‏اکسید کربن بین خون و سلول‏ها دچار اختلال شود، کم‏خونى حادث مى‏شود.
کم‏خونى بنا به دلایل مختلفى از جمله نارسایى‏هاى تغذیه، خونریزى، ناهنجارى‏هاى ژنتیکى، بیمارى‏هاى مزمن و یا مسمومیت‏هاى دارویى به وجود مى‏آید. زمانى که آهن، ویتامین 12B و اسید فولیک مواد مغذى و مورد نیاز بدن در مواد غذایى کافى به بدن نرسد، عمل خون‏سازى با خلل مواجه مى‏شود.
در بین کم‏خونى‏ها، تنها کم‏خونى ناشى از فقر آهن است که قابل پیشگیرى است. میزان دریافت آهن بر اساس سن، جنس و وضعیت فیزیولوژیکى افراد متفاوت است؛ مثلاً زنان باردار به علت نیاز به افزایش حجم خون و رشد جنین به آهن بیشترى نیاز دارند.
زنانى که در سنین بارورى هستند باید حتماً تغذیه مناسب داشته و از گوشت قرمز و قرص آهن استفاده کنند. دوران عادت ماهانه، باردارى، زایمان و شیردهى، دورانى است که زنان به آهن بیشترى احتیاج دارند.
فقر آهن در مردان شایع نیست و اگر در مواردى مشاهده شود باید از وجود بیمارى‏هاى دیگرى چون کاهش ترشح اسید معده، مشکلات گوارشى و یا زخم‏هاى دستگاه گوارش باشد.
کم‏خونى دیگرى که در اثر کمبودهاى تغذیه‏اى ایجاد مى‏شود، کم‏خونى به علت فقر اسید فولیک است که بیشتر در افراد مسن شایع است، همچنین افرادى که به مدت طولانى در بخش‏هاى آى‏سى‏یو بسترى هستند و تغذیه خوراکى ندارند و یا به اختلالات گوارشى دچار شده‏اند.
نوع کم‏خونى ناشى از کمبود ویتامین 12 Bبیشتر در افراد مسن و افرادى که دچار مشکلات و اختلالات گوارشى حاد هستند، ایجاد مى‏شود.
در کم‏خونى‏هاى اکتسابى، سیستم ایمنى بدن گلبول‏هاى قرمز را به جاى اینکه خودى بشناسد غیر خودى مى‏داند و علیه این گلبول‏هاى قرمز آنتى‏بادى مى‏سازد که این آنتى‏بادى‏ها سبب تخریب گلبول‏هاى قرمز در طحال و سیستم عروقى بدن مى‏شوند. درمان این کم‏خونى‏ها فقط با داروست و درمان نهایى، برداشتن طحال است.
بیمارى‏هاى دیگرى چون سل، سرطان و رماتیسم ممکن است کم‏خونى در بیمار دیده شود. قابل ذکر است که بیشترین میزان آهن فقط در گوشت قرمز است و آهن گیاهان از قابلیت جذب بالایى در بدن انسان، برخوردار نیست.

56 درصد زنان ایرانى، به نوعى آسم خفیف‏ مرتبط با باردارى مبتلا مى‏شوند

بر اساس تحقیقات انجام شده در ایران، 56 درصد زنان در طول باردارى و پس از زایمان دچار آسم خفیف مى‏شوند.
تحقیقات بر روى زنان ایرانى نشان مى‏دهد بیش از 40 درصد زنان باردار 15 تا 40 سال در طول حاملگى و پس از آن دچار آسم خفیف و 15 درصد آنان دچار آسم شدید مى‏شوند.
مطالعات انجام شده بر روى مادران مبتلا به آسم نشان داد که 93 درصد نوزادان آنها وضعیت سالم و طبیعى دارند، 5/4 درصد مادران با سقط در طول حاملگى و 3/2 درصد نیز با تولد نوزاد نارس روبه‏رو مى‏شوند که با پیشگیرى بموقع مى‏توان از تولد نوزادان نارس جلوگیرى کرد.

نارسایى مغز نوزادان‏ و هورمون‏هاى تیروئیدى مادران‏

یافته‏هاى یک پژوهش نشان داد کمبود هورمون‏هاى تیروئیدى در مادران موجب نارسایى و عدم تکامل قشر مغز در جنین و نوزادان آنها مى‏شود.
در این پژوهش عنوان شده است که هورمون‏هاى تیروئیدى (T4 -T 3) در رابطه با تکامل سیستم عصبى جانوران مختلف داراى نقش اساسى هستند و کاهش این هورمون‏ها در دوران حاملگى مى‏تواند به بروز نقایص تکاملى مغز جنین منجر شود.
اما مطالعات انجام شده در خصوص تأثیر این هورمون‏ها بر تغییرات سلول‏هاى پیش‏ساز بافت عصبى، اندک و پراکنده است.

اثر نامطلوب سیگار بر فرزندان‏

تحقیقات نشان مى‏دهد احتمال سیگارى شدن کودکانى که والدین‏شان سیگارى هستند در قیاس با سایرین، هفتاد و یک درصد بیشتر است. در مقابل، والدین باید با ترک سیگار و صحبت در باره بدى‏هاى آن فرزندان‏شان را از رو آوردن به این ماده مخدر ویرانگر باز دارند. معمولاً بچه‏هایى که پدر یا مادرشان سیگارى هستند با الگو قرار دادن آنها در سنین نوجوانى و جوانى به این ماده پناه مى‏برند در حالى که اگر والدین تا قبل از سن هشت سالگى فرزندان‏شان سیگار کشیدن را کنار بگذارند تا سى و نه درصد احتمال بروز اتفاقى مشابه براى بچه‏ها را کاهش خواهند داد.
جمعیت جهان شش میلیارد و 300 میلیون نفر شد
صندوق جمعیت سازمان ملل، جمعیت جهان را شش میلیارد و 300 میلیون نفر اعلام کرد که نیمى از آنها افراد زیر 25 سال هستند.
آمار نشان مى‏دهد از یک میلیارد نفر جمعیت بین سنین 10 الى 19 سال جهان، 700 میلیون نفر در آسیا زندگى مى‏کنند. این جوانان نیز اغلب به دلایل مسائل حقوق بشر، فقر، خانوادگى، نبود ثبات و مهاجرت به طور جداگانه از پدر و مادر خود زندگى مى‏کنند.
روزانه 70 هزار دختر زیر 20 سال در جهان ازدواج مى‏کنند و از طرفى دیگر هر روز 40 هزار کودک در جهان متولد مى‏شود. با این حساب هر سال 14 میلیون کودک متولد مى‏شود که مادران‏شان زیر 19 سال هستند.

بازى‏هاى رایانه‏اى‏ براى درمان ترس‏هاى کاذب مفید است‏

تحقیقات نشان مى‏دهد استفاده از بازى‏هاى رایانه‏اى براى درمان ترس‏هایى از قبیل ترس از ارتفاع، ترس از فضاى بسته و ترس از عنکبوت، مفید است.
مطالعات محققان نشان مى‏دهد بازى‏هاى رایانه‏اى که به کاربران اجازه مى‏دهد محیط بازى را به دلخواه خود تغییر بدهند و امکان شبیه‏سازى واقعیت مجازى را به کمک تجهیزات رایانه‏اى براى آنها فراهم مى‏کند، در مقایسه با تجهیزات گران‏قیمت شبیه‏سازى که منحصراً براى درمان این گونه ترس‏ها ساخته مى‏شوند، از کارآیى یکسانى برخوردارند.
معمولاً این گونه بیماران به روش قرار گرفتن در برابر آنچه از آن مى‏ترسند، درمان مى‏شوند. در این روش، بیمار به تدریج بیشتر و بیشتر در محیطهایى که قبلاً از آنها مى‏ترسیده قرار داده مى‏شود تا بتواند بر ترس خود غلبه کند و به احساس آرامش در همان محیط دست یابد.
به گفته محققان، استفاده از بازى‏هاى رایانه‏اى مى‏تواند با هزینه اندک، ترس به میزان متوسط که براى درمان این گونه بیماران لازم است را در آنها به وجود بیاورد و به درمان نهایى آنها کمک کند.

علت سرماخوردگى‏ ماندن در فضاى بسته است‏

به گفته محققان ویروس‏ها در محیط بسته فرصت بیشترى براى انتقال از یک فرد به فرد دیگر مى‏یابند.
محققان اعلام کردند کودکان معمولاً 6 تا 8 بار در سال دچار سرماخوردگى مى‏شوند. بزرگسالان بالاى 60 سال هم کمترین میزان ابتلا به سرماخوردگى، یعنى یک بار در سال، را دارند؛ زیرا مصونیت‏هاى طبیعى بدن آنان به خوبى تثبیت شده است.
محققان توصیه مى‏کنند از آنجایى که میکروب‏ها از طریق تماس مستقیم منتقل مى‏شوند شستشوى مرتب دست‏ها راز اصلى عدم ابتلا به سرماخوردگى و آنفلوآنزا است. همچنین با تزریق واکسن آنفلوآنزا مى‏توان سیستم دفاعى بدن را افزایش داد. ویروس سرماخوردگى و آنفلوآنزا از طریق تماس غیر مستقیم و یا پراکنده شدن ترشحات در محیط مانند عطسه فرد بیمار در یک محیط بسته نیز منتقل مى‏شود.

مغز هم دچار خارش مى‏شود

تحقیقات جدید نشان داده است دلیل در خاطر ماندن برخى آهنگ‏ها و ترانه‏ها این است که باعث «خارش مغز» مى‏شوند که تنها با تکرار همان نغمه برطرف مى‏شود.
خارش ذهنى استعاره‏اى است براى توضیح چگونگى در خاطر ماندن آهنگ‏ها، برخى آهنگ‏ها داراى خواصى مشابه هیستامین‏ها - که در واکنش به آلرژى در بدن تولید مى‏شوند - هستند و باعث ایجاد خارش مغزى مى‏شوند.
تنها راه خاراندن مغز نیز این است که نغمه مزاحم را بى‏وقفه تکرار کنیم. این نوع آهنگ‏ها به «کرم گوش» نیز معروفند و معمولاً داراى مضمونى شاد و ترجیع‏بندى تکرار شونده هستند که حالتى عصبى دارند.
تولیدکنندگان آگهى‏هاى تجارى معمولاً براى فرو کردن نام محصولات در مغز مصرف‏کننده از قطعات گیرا و کوتاهى استفاده مى‏کنند. این قطعات به راحتى شنیده شده و به سرعت فراموش نمى‏شوند و فرد مجبور است این آهنگ را گوش کند و یا آنقدر تکرار کند تا ذهنش از خارش بیفتد.
معمولاً زنان و همچنین موسیقى‏دانان بیش از سایر افراد دچار این گونه خارش مغز مى‏شوند.

تأثیر کمبود آهن بر حافظه انسان‏

نتایج تحقیقات پژوهشگران نشان مى‏دهد که کمبود «آهن» و «روى» در بدن انسان به ویژه در زنان و در دوران نوجوانى سبب کم‏حافظگى و کاهش میزان منطقى بودن آنان مى‏شود.
بنا به تحقیقات پژوهشگران، 26 زن مورد آزمایشى که داراى کمبود آهن و روى بوده‏اند، با مصرف یک قرص 20 میلى‏گرمى آهن و یا روى در روز، توانسته‏اند در آزمون هوش 20 درصد بیشتر از زنانى که کمبود آهن و روى داشته‏اند، امتیاز به دست آورند.
همچنین این تحقیقات نشان داده که نوع و روش تغذیه‏اى، اثر مستقیمى در قوه حافظه و منطق انسان داراست.

تأثیرات ماهى بر روى کودکان‏

مصرف ماهى در کودکى، تأثیر مثبتى بر دورى از رفتارهاى ناهنجار اجتماعى در دوران نوجوانى و جوانى خواهد داشت.
روانشناسان در تحقیقات خود دریافتند بزهکارانى که به خشونت روى مى‏آورند، اغلب با کاستى‏هاى فیزیکى در مغز به ویژه حس تصمیم‏گیرى و نظارت بر نقش رفتار خود مواجهند.
به گفته دانش‏پژوهان، مصرف سرشار غذاهاى دریایى به ویژه ماهى در دوران کودکى باعث کاهش حس خشونت‏طلبى و رفتارهاى اجتماعى ناهنجار در دوران بلوغ و جوانى مى‏شود.

ژن پرخورى کشف شد

دانشمندان ژنى را که ضمن ایجاد میل به پرخورى در انسان، باعث چاقى مفرط مى‏شود، شناسایى کردند.
با شناسایى این ژن که «جى‏اى‏دى‏2» نام دارد، ممکن است تدابیرى براى جلوگیرى از چاقى مفرط اتخاذ شود. این ژن تولید یک ماده تقویت‏کننده اشتها در بدن را افزایش مى‏دهد.
تحقیقات نشان داده است که اضافه وزن شدید مى‏تواند ده سال از متوسط طول عمر بکاهد. به طور متوسط یک سوم کودکان، اضافه وزن دارند و 17 درصد آنها نیز از چاقى مفرط رنج مى‏برند.
چاقى خطر سرطان، دیابت، حمله قلبى و سکته مغزى را افزایش مى‏دهد. چاقى مفرط، یک بیمارى کاملاً پیچیده است و دانشمندان در صدد هستند با کشف این ژن بتوانند راهى براى معالجه این بیمارى پیدا کنند.
پیاز، ضد سرطان است‏
تحقیقات نشان داده است که ترکیبات گوگردى پیاز، ضد سرطان است و موجب کاهش چربى و ترى‏گلیسیرید موجود در خون مى‏شوند همچنین اثرات ضد سرطان روده بزرگ و سینه زنان دارد.
مصرف پیاز همراه با سرکه سیب براى تقویت دستگاه گوارش مؤثر است و موجب جذب نشدن سموم بدن مى‏شود.
پیاز سفید از خواص بیشترى نسبت به انواع دیگر پیاز برخوردار است. اگر چه مصرف زیاد پیاز خام گاهى موجب سردرد و نفخ معده مى‏شود ولى پیاز یا پیازچه خام یا پخته داراى انواع ویتامین‏ها و مواد معدنى، مانند کلسیم، فسفر و پتاسیم هستند. این ترکیبات از عقب‏ماندگى ذهنى در کودکان جلوگیرى مى‏کنند و به عنوان ضدعفونى‏کننده، اثرات مفیدى براى پوست، مو، کلیه‏ها و مثانه دارند. مواد موجود در پیاز به رفع خستگى و بى‏خوابى کمک مى‏کنند و از تشکیل لخته‏هاى خون و بروز سکته جلوگیرى مى‏کنند.

تأثیر مصرف گیاه زعفران‏ در پیشگیرى از بروز افسردگى‏

نتایج تحقیقات با عنوان اثرات ضد افسردگى زعفران و مواد مؤثر آن نشان مى‏دهد که این گیاه داراى اثرات ضد افسردگى است.
محققان دریافتند زعفران در حد داروهاى ضد افسردگى مانند فلوکستین و ایمى‏پرامین کارآیى دارد و باعث فرح‏بخشى و خنده‏آورى مى‏شود.
محققان با اشاره به اینکه افسردگى یکى از بیمارى‏هاى شایع در ایران به ویژه در بین زنان مى‏باشد، توصیه کردند از زعفران در غذا و نوشیدن حداقل یک فنجان چاى زعفران، براى تمدید اعصاب استفاده کنند.

کاهش ارزش غذایى سبزى‏ها با مایکروفر

مطالعات پژوهشگران ثابت مى‏کند 77 تا 97 درصد ارزش غذایى سبزى‏ها هنگام پخت با مایکروفر از بین مى‏رود. علت نیز آن است که مایکروفر سبزى‏ها را در معرض حرارت بسیار بالا قرار مى‏دهد؛ از این‏رو سبزى‏ها دیگر ارزش غذایى خاصى ندارند.
متخصصان توصیه مى‏کنند بهترین روش پخت سبزى‏ها پختن آنها با بخار آب است.

داروى جدید پوکى استخوان ساخته شد

یک داروى جدید که بدن را به تشکیل استخوان تازه وا مى‏دارد، ممکن است به زودى به معالجه هزاران زن که از پوکى شدید استخوان رنج مى‏برند کمک کند.
داروهاى فعلى با کاستن از سرعت روند پوک شدن استخوان با این بیمارى مقابله مى‏کنند، اما داروى جدید عملاً بدن را به تولید سلول‏هاى استخوان‏ساز به نام «اوستیوبلست» ترغیب و آنها را فعال‏تر مى‏کند.
آزمایش‏ها نشان داده است که این دارو به میزان 65 درصد از خطر شکستگى‏هاى تازه در ستون فقرات و 77 درصد از خطر شکستگى‏هاى مرکب در آن مى‏کاهد.
با تزریق این دارو که به نام «فورستیو» معروف است، بیمارى پوکى استخوان درمان خواهد شد، در حالى که پیش از این فقط مى‏شد از وخیم‏تر شدن این بیمارى جلوگیرى کرد.

کاربرد لیزر در درمان بیمارى آکنه‏

آخرین تحقیقات نشان مى‏دهد که پزشکان از طریق لیزردرمانى مى‏توانند جوش‏هاى چرکین موسوم به «آکنه» را که اغلب در دوران بلوغ در جوانان بروز مى‏کند، برطرف کنند.
على‏رغم تأثیر مثبت لیزردرمانى براى درمان آکنه، این روش، بیمارى آکنه را معالجه نمى‏کند؛ بلکه از عوارض آن بر روى پوست که به صورت جوش‏هاى برجسته و چرکین بروز مى‏کند جلوگیرى مى‏نماید.
بعد از هر جلسه لیزردرمانى، جوش‏هاى آکنه تا سه ماه ناپدید مى‏شود و بعد از یک دوره سه ماهه بر روى پوست صورت، پشت، سینه، گردن یا بازو ظاهر مى‏گردد.

عظیم‏ترین تلسکوپ جهان احداث مى‏شود

دانشمندان سرگرم تهیه طرحى براى احداث بزرگ‏ترین تلسکوپ جهان هستند. با این تلسکوپ جدید امکان رؤیت دقیق‏تر ستارگان و کهکشان‏ها نسبت به تلسکوپ‏هاى فعلى فراهم خواهد شد.
مساحت آینه این تلسکوپ ده برابر تلسکوپ‏هاى بزرگ‏ترین رصدخانه کنونى جهان خواهد بود و امکان شناسایى سیارات وراى منظومه شمسى با آن امکان‏پذیر خواهد بود.
دانشمندان فیزیک نجومى با استفاده از چنین تلسکوپ بزرگ و قدرتمندى خواهند توانست نحوه تشکیل کهکشان‏ها در سپیده دم کیهان و همچنین فرآیندهایى که به تشکیل منظومه‏هاى متشکل از سیارات در اطراف ستارگان مجاور خورشید منجر شد را مطالعه کنند.
این تلسکوپ که آینه‏اى به قطر صد متر خواهد داشت، هم در طیف نورى قابل رؤیت و هم در مادون قرمز عمل مى‏کند و با ابزار نورى قابل انطباق ساخته مى‏شود تا اختلالات جوى زمین را که باعث اعوجاج تصویر اجرام آسمانى مى‏شود، جبران کند.