بیایید گل بسازیم آلستر

نویسنده


 

بیایید گل بسازیم (6)
آلستر

فیروزه گرانفر

وسایل مورد نیاز براى ساخت گل آلستر

- فوم: به رنگ‏هاى دلخواه، زرد، شیرى، سفید، صورتى‏
رنگ: از انواع رنگ‏هاى روغنى و یا پودرى مى‏توان استفاده کرد.
ابر، سیم گلسازى شماره (5) یا (7)، چسب قطره‏اى یا تفنگى، نوار گاترین براى ساقه گل.
- اتوهاى مخصوص گلسازى (از انواع اتوهاى توپى و سر گرد مى‏توان استفاده کرد).
تمامى وسایل مورد نیاز را مى‏توان از فروشگاههاى مخصوص لوازم گلسازى تهیه کرد.

مرحله برش‏

ابتدا تمام الگوهاى مورد نظر را روى ورقه رادیولوژى یا مقوا مى‏گذاریم، سپس دور آنها را با مداد مى‏کشیم و با قیچى برش مى‏دهیم. براى اینکه کارِ برش تمیزتر و آسان‏تر انجام شود، مى‏توان الگوى مورد نظر را روى فوم قرار داده و وسیله‏اى مثل تیغ موکت‏برى را دور تا دور الگو کشید. براى یک گل «آلستر» باید 3 عدد از الگوى شماره (1) و 3 عدد از الگوى شماره (2) تهیه کرد. از برگ شماره (1) نیز باید 2 عدد و از برگ شماره (2)، 3 عدد برش بزنید.

مرحله رنگ‏آمیزى‏

براى رنگ کردن الگوهاى «آلستر» مى‏توانیم از رنگ‏هاى روغنى یا از رنگ‏هاى پودرى با توجه به رنگ فوم استفاده کرد. براى مثال فوم شیرى با سایه گلبهى یا زرد، فوم صورتى با سایه زرشکى.
در مورد رنگ‏هاى روغنى مى‏توانیم تک رنگ کار کنیم و یا چندین رنگ را با هم مخلوط کرده و استفاده کنیم. به طور مثال: رنگ قرمز + کمى رنگ مشکى، رنگ زرشکى روى فوم صورتى مى‏خورد.
پس از آماده کردن رنگ از تکه‏اى ابر یا پنبه براى رنگ کردن گلبرگ‏هاى «آلستر» استفاده مى‏کنیم. گلبرگ‏ها را مى‏توان به صورت‏هاى مختلفى رنگ کرد و این امر بستگى به ذوق و سلیقه هر فرد دارد. مى‏توان گلبرگ‏ها را به صورت یکدست رنگ کرد. همچنین مى‏توان از پایین گلبرگ شروع به رنگ‏آمیزى کرده و آن را تا بالا ادامه داد. در این صورت هر قدر بالاتر برویم، رنگ کمرنگ‏تر مى‏شود. البته مى‏توان از بالا رنگ کرد و هرچه پایین‏تر مى‏آییم رنگ در قسمت پایین گلبرگ کمرنگ‏تر مى‏شود و یا مى‏توانیم لبه‏هاى گلبرگ را رنگ کرده و بسیار کم به طرف وسط گل بکشیم.
نکته‏اى که باید به آن اشاره شود این است که حتماً باید پشت و روى گلبرگ‏ها رنگ شود چرا که زیبایى کار را دوچندان مى‏کند.
براى رنگ‏آمیزى برگ نیز باید کمى رنگ سبز را با ابر یا پنبه، روى برگ‏ها که قبلاً روى فوم سبز در آورده‏ایم، بزنیم. دور برگ را نیز کمى رنگ قرمز مى‏زنیم. گل «آلستر» کاسبرگ ندارد.

مرحله اتو کردن‏

ابتدا مى‏گذاریم اتو خوب گرم شود. سپس گلبرگ‏هاى شماره (1) را به اتو مى‏چسبانیم. بعد از اینکه فوم گرم شد، خود به خود از اتو جدا مى‏شود. در مرحله بعدى کار با اتو، از اتوهاى مخصوص گلسازى استفاده مى‏کنیم. به این صورت که وقتى گلبرگ از اتو جدا شد، گلبرگ را روى یک بالش که پارچه‏اى روى آن انداخته‏ایم مى‏گذاریم، سپس اتوى «توپى» را از پایین گلبرگ به طرف بالاى گلبرگ مى‏کشیم و لبه‏هاى گلبرگ را نیز «لویر» مى‏دهیم. گلبرگ‏هاى شماره (2) را به اتو مى‏چسبانیم و در مرحله بعدى اتوى توپى را از پایین گلبرگ به طرف بالاى گلبرگ مى‏کشیم و لبه گلبرگ را نیز کمى جمع مى‏کنیم.

مرحله مونتاژ

بعد از انجام مراحل برش، رنگ و اتو زدن، ابتدا چند عدد پرچم دور ساقه مى‏پیچیم، ابتدا گلبرگ‏هاى شماره (2) را مى‏پیچیم و سپس گلبرگ‏هاى شماره (1) را دور آن قرار داده و با نخ هر کدام از گلبرگ‏ها را محکم کرده و بعد نوار گاترین را دور ساقه مى‏پیچیم و در میان آن چند برگ مى‏گذاریم و به این ترتیب ساقه «آلستر» را تکمیل مى‏کنیم.

نکته:

نوار گاترین را به صورت اریب روى ساقه قرار داده و همزمان ساقه و گاترین را با هم حرکت داده تا دور تا دور ساقه به وسیله نوار گاترین پوشیده شود.
به این ترتیب گل «آلستر» آماده مى‏شود. حال شما مى‏توانید از این گل‏ها چند عدد تهیه کرده و به اشکال مختلفى آنها را روى وسایل منزل بچسبانید. همچنین مى‏توان با ترکیب و گل‏آرایى جالبى آنها را به صورت تابلو در آورد و یا در یک گلدان جاى داد.